Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
kobieta, zakupy
Prawo i finanse

Prawo do reklamacji

Po powrocie do domu okazało się, że kupiłaś przeterminowany lub uszkodzony artykuł? Zamiast zamartwiać się źle wydanymi pieniędzmi, reklamuj go! Przeczytaj, kiedy możesz reklamować zakupiony towar i jak to zrobić.

Zgodnie z prawem sprzedawca musi przyjąć reklamację, gdy towar okazał się wadliwy (dosłownie uszkodzony) lub niezgodny z umową. Dowodem na to, że to u niego kupiłaś „wadliwą” rzecz, jest paragon. Bez paragonu (jeśli się zagubił lub wyblakł) możesz dochodzić swoich praw na podstawie potwierdzenia płatności, wyciągu z rachunku bankowego, e-maila czy nawet zeznania świadków.

Jak składać reklamację?

→ Na złożenie reklamacji masz dwa lata od dnia zakupu (tak jest w całej Unii).
→ Składając reklamację, wypełniasz druk zgłoszenia niezgodności towaru z umową (dostaniesz go od sprzedawcy). Opisz w nim, na czym polega ta „niezgodność”. Nie zapomnij zaznaczyć, czego się domagasz. Możesz żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Wybór należy do ciebie. Sprzedawca nie ma prawa sam zdecydować, że zamiast wymienić sprzęt, naprawi go bez twojej zgody.

Kiedy zwrot pieniędzy?

Zwrotu wydanych pieniędzy możesz żądać tylko wtedy, gdy:
- sprzedawca uzna reklamację, ale nie jest w stanie spełnić twojego żądania (np. domagasz się wymiany telewizora na nowy, a w ofercie sklepu nie ma już tego modelu, lub żądasz naprawy, a koszt części przekracza wartość sprzętu);
- twoje żądanie nie zostanie zrealizowane w określonym terminie albo sprzedawca w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji nie przedstawi ci swojego stanowiska, albo naraża cię na znaczne niedogodności (mieszkasz w innym mieście i musiałabyś sama dostarczyć wadliwy sprzęt do sklepu).

Obniżenie ceny towaru

Gdy niezgodność z umową nie jest istotna, np. na obudowie pralki znajduje się rysa, możesz domagać się obniżenia ceny. Jeżeli sprzedawca nie odpowie na twoje zgłoszenie reklamacji, oznacza to, że ją uznał. Gdyby jednak ją odrzucił, żądaj powołania rzeczoznawcy, który oceni wadę. Ale uwaga! Jeśli od zakupu minęło 6 miesięcy, za rzeczoznawcę zapłacisz sama. Gdy nie dojdziecie do porozumienia, pozostaje ci złożenie pozwu do sądu.

Reklamacja w ramach gwarancji

Gwarancja jest dodatkowym uprawnieniem, jakie otrzymujesz od producenta towaru. Możesz, ale nie musisz z niej skorzystać. W jej ramach masz prawo do bezpłatnej naprawy, gdy rzecz zepsuje się w określonym czasie (od 3 miesięcy do 3 lat, choć zdarzają się i dłuższe gwarancje). Dokładne informacje na temat warunków gwarancji są zawarte w karcie gwarancyjnej. Pamiętaj, że gwarancja musi być właściwie wypełniona (zawierać m.in. nazwę i adres gwaranta, czas trwania ochrony, prawa gwaranta i obowiązki kupującego) oraz mieć pieczątkę firmową i podpis sprzedawcy.

Gdy kupisz wadliwy towar za granicą

W tym wypadku obowiązują takie same zasady jak u nas. Możesz reklamować wadliwy artykuł na podstawie niezgodności towaru z umową bądź z tytułu gwarancji (sprawdź, czy w karcie gwarancyjnej są wymienione punkty serwisowe w Polsce). Wysyłając reklamację za granicę, dołącz do swojego pisma (najlepiej napisać je po angielsku) ksero paragonu stanowiącego dowód zakupu. List wyślij pocztą za potwierdzeniem odbioru. Jeżeli sprzedawca się nie odezwie lub nie uzna twojej reklamacji, poproś o pomoc Europejskie Centrum Konsumenckie w Warszawie.

Kiedy masz kłopoty z reklamacją

Jeżeli sprzedawca nie chce uznać twojej reklamacji, zwróć się o pomoc do Federacji Konsumentów lub powiatowego rzecznika konsumenta (znajdziesz go przy urzędzie miasta). Za poradę nic nie płacisz. Gdy to nie pomoże, możesz zwrócić się do inspekcji handlowej (do inspektoratu właściwego ze względu na miejsce zakupu towaru lub siedzibę przedsiębiorcy lub gwaranta). Jeżeli przeprowadzone przez nią postępowanie mediacyjne też nie przyniesie rezultatu, złóż wniosek o rozpatrzenie sprawy przez polubowny sąd konsumencki (przy wojewódzkim inspektoracie inspekcji handlowej). Wniosek jest wolny od opłat. Postępowanie przed sądem konsumenckim jest możliwe tylko wówczas, gdy zgodzą się na nie obie strony sporu – ty i sprzedawca. Jeśli ten ostatni odmówi, swoich racji możesz dochodzić tylko przed sądem cywilnym. Polubowny sąd rozstrzyga sprawy do wartości przedmiotu sporu, która nie przekracza 10 tys. zł. Jego orzeczenie ma taką samą moc jak wyrok sądu powszechnego. Różnica polega tylko na tym, że od decyzji sądu polubownego nie można się odwołać – jest ostateczna. Masz jednak prawo złożyć skargę o uchylenie wyroku do sądu powszechnego w ciągu miesiąca od dnia, w którym otrzymałaś orzeczenie (wyrok może zostać uchylony, gdy sąd uzna, że nastąpiło naruszenie prawa).
Uwaga! Z sądów polubownych możesz korzystać także wtedy, gdy toczysz spór z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy towarzystwem funduszy inwestycyjnych.

Towar niezgodny z umową

Gdy dokonujesz zakupu, zawierasz ze sprzedawcą umowę, w której ten gwarantuje ci, że produkt jest taki, jakiego oczekujesz. Gdy jest inaczej, przepisy określają to mianem „niezgodności z umową”. Istnieje ona wtedy, gdy artykuł:
1. Ma wadę – nie działa jak powinien, jest uszkodzony lub popsuł się krótko po zakupieniu;
2. Nie ma właściwości lub cech, które powinien mieć, lub nie zgadzają się one z opisem, wzorem albo próbką;
3. Jest niekompletny, brakuje jednego lub kilku elementów;
4. Jest nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony;
5. W oznakowaniu towaru lub jego reklamie są podane nieprawidłowe informacje.

Gdzie szukać pomocy

• Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl), plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, tel.: (22) 556 08 00.
• Federacja Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl), Rada Krajowa Federacji Konsumentów, ul. Ordynacka 1/11, Warszawa, tel. (22) 827 64 81,na tej stronie znajdziesz adresy i telefony do oddziałów federacji na terenie całej Polski.
• Europejskie Centrum Konsumenckie (www.konsument.gov.pl), plac Powstańców Warszawy 1, V piętro, pokoje: 531, 537, 539, 00–950 Warszawa, tel.: (022) 5560118, faks:( 022) 55 60 359, adresy sieci ECK znajdziesz na stronie internetowej Centrum.
• Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.skp.pl), ul. Gizów 6, 01–249 Warszawa.
• Bezpłatna Infolinia Konsumencka tel.: 0 800 007 707
• Inspekcja Handlowa, Główny Inspektorat, ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa, tel.: (022) 826 18 30;

Zobacz też:
W jaki sposób napisać reklamację

Jedzenie dla dziecka w 3 krokach wg Katarzyny Bosackiej [WIDEO]

Kobieta w sklepie, zakupy, wózek sklepowy
© Kaspars Grinvalds - Fotolia.com
Prawo i finanse
Prawa konsumenta – co można, a czego nie można podczas zakupów?
Przeceniony towar nie podlega reklamacji? Na zwrot towaru masz tylko 5 dni? Aby złożyć reklamację, potrzebny jest paragon? Sprawdź, czy te obostrzenia sprzedawców są zgodne z prawem.

Ile mamy dni na zwrot towaru? W przypadku zakupów zrobionych na odległość i poza siedzibą przedsiębiorstwa klient ma 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Inaczej wygląda sprawa zakupów zrobionych w sklepie stacjonarnym – od 1995 r. sklepy same ustalają termin dozwolonego zwrotu towaru . W obu przypadkach sprzedawca ma obowiązek poinformować o tym klienta. Jeśli tego nie zrobi, może to być podstawą rozwiązania umowy w ciągu roku od jej podpisania. Warto jednak pamiętać, że nie można zrezygnować z dokonanego przez internet zakupu, jeśli: otworzyliśmy opakowanie kaset wideo i audio, płyt CD, programów komputerowych, produkt lub usługa zostały wykonane według naszego indywidualnego zamówienia, zamówiliśmy artykuły, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do spożycia, zamówiliśmy rzeczy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu , których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, np. szczoteczki do zębów, zamówiliśmy rzeczy, które ze względu na swój charakter są połączone z innymi, np. sprzęt do zabudowy. Czy przeceniony towar podlega reklamacji? Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację bez względu na to, czy towar został kupiony w normalnej sprzedaży, na wyprzedaży, w promocji czy w sklepie z używaną odzieżą. Pod warunkiem oczywiście, że wada towaru nie była podstawą obniżenia jego ceny. Czy sprzedawca może obniżyć cenę produktu z bliskim terminem przydatności? Tak. Żadne przepisy tego nie zabraniają. Warto jednak wiedzieć, że takiego produktu nie będzie można reklamować, jeśli nie będzie się nadawał do spożycia. Czy aby reklamować towar trzeba mieć paragon? Paragon nie jest konieczny do reklamacji – dowodem zakupu może być również faktura, potwierdzenie płatności kartą, a nawet zeznania świadków zakupów....

Zakupy
Wózek dla dziecka
Znalezienie i kupno wymarzonego wózka to tylko połowa sukcesu. Trzeba o niego dbać, by długo wyglądał i funkcjonował jak nowy.

Producenci wciąż wymyślają nowe rozwiązania – dbają nie tylko o funkcjonalność wózków, ale też o ich estetykę. Niestety, niektóre czasem się psują. Dlatego przed zakupem warto się dowiedzieć, na jakie elementy trzeba zwrócić szczególną uwagę i jak konserwować wózek, by w przyszłości uniknąć kłopotów na spacerze. Wybór Zanim wybierzesz się do sklepu z wózkami, zasięgnij rady koleżanek albo poczytaj internetowe fora. Mamy, które eksploatują już ten wymarzony, najlepiej znają jego mocne i słabe strony. Decydując się na konkretny model zwróć uwagę na dwa elementy: mechanizm składania oraz kółka. Im więcej w wózku przycisków, tym większe ryzyko, że jeden z nich ulegnie awarii. Pamiętaj, że mechanizm powinien być wyposażony w mocne blokady zabezpieczające przed samoczynnym złożeniem. Jeśli kupujesz duży wózek, zdecyduj się na duże, pompowane koła z dobrymi amortyzatorami. Zaczepy umożliwiające demontaż kółek powinny być metalowe, a zdejmowanie i nakładanie koła nie może wymagać od Ciebie dużej siły. Sprawdź, czy napy są wykonane z metalu czy plastiku. Metalowe są mocne, ale mogą rdzewieć, niszcząc materiał. Upewnij się, czy można zdjąć całą tapicerkę do prania (z siedziskiem). Utrzymywanie wózka w czystości to główne zalecenie serwisów. Raz na dwa miesiące trzeba zdjąć tapicerkę i kosz, umyć rurki stelaża i nasmarować wszystkie mechanizmy składania. Zepsute napy naprawisz u szewca, kaletnika albo w punkcie naprawy wózków. Konserwacja Najczęstszy problem to koła. Odpadają, nierówno jeżdżą, wychylając się na boki... Dlaczego? Zwykle z powodu niewłaściwego użytkowania. Pamiętaj, by raz na dwa tygodnie je zdjąć i umyć wodą z detergentem. Koniecznie trzeba pozbyć się piasku i kurzu! Potem spryskaj miejsca, w których obracają się kółka preparatem CX-80 lub WD-40. Uwaga! Kółek nigdy nie smarujemy smarem! Wchłania...

Prawo i finanse
Dlaczego warto robić zakupy w internecie
Jeśli nieczęsto robisz zakupy przez internet, to warto się do nich przekonać. Są wygodne, bezpieczne i często tańsze niż w tradycyjnych sklepach. A jaka to oszczędność czasu!

Dużo znanych tradycyjnych sklepów, jak choćby Bata, Smyk czy Sephora, prowadzi sprzedaż internetową. To ułatwienie dla tych, którzy cierpią na brak czasu, mieszkają daleko lub po prostu nie lubią tłoku w sklepach. Coraz więcej osób kupuje towary w internecie, zwłaszcza, że przy zachowaniu pewnej ostrożności są bezpieczne. Jak najlepiej kupować w sieci ? Oto instrukcja krok po kroku: Krok pierwszy: znajdź sklep internetowy Najpierw znajdź sklep internetowy, np. przez wyszukiwarkę (wpisując w nią poszukiwany artykuł, otrzymasz listę sklepów, w których jest dostępny). Gdy już wybierzesz, sprawdź cenę artykułu i koszty dostawy. Jeśli je akceptujesz, wrzuć wybrany towar do wirtualnego koszyka i określ formę płatności (kartą, przelewem, za zaliczeniem pocztowym lub gotówką, gdy artykuł dostarcza kurier). Zwykle na stronie internetowej są podane dokładne instrukcje, jak postępować przy dokonywaniu zakupu (np. „Wrzuć do koszyka”, „Idź do kasy” itd.). Krok drugi: sprawdź internetowego sprzedawcę W internecie naciągaczy nie brakuje. Światełko ostrzegawcze powinno ci się zapalić, jeżeli sprzedawca proponuje bardzo atrakcyjną rzecz po superniskiej cenie. Warto go zapytać, co jest przyczyną takiej obniżki. Sprawdź, czy na stronie internetowej sklepu została podana nazwa i rzeczywisty adres sprzedawcy, a także telefon kontaktowy (inaczej możesz mieć kłopot z jego znalezieniem, w razie gdy zmieni adres witryny internetowej). Decyduj się na zakupy w znanych, dużych sklepach, najlepiej takich, które istnieją nie tylko w wirtualnym świecie.  Korzystają one z usług centrów autoryzacyjnych, tzw. systemu eCard (informacja o tym powinna się znajdować na głównej stronie sklepu). Jeżeli wybierasz inny sklep, sprawdź na forach opinię o nim. Warto wiedzieć! Zanim dokonasz zakupu, porównaj ceny u różnych sprzedawców. Możesz to zrobić, korzystając ze...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Zmiany w Kodeksie pracy ważne dla rodziców [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Prawo i finanse
Zmiany w Kodeksie pracy  ważne dla rodziców w 2023 roku [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Luiza Słuszniak
wniosek 500 plus 2022
Prawo i finanse
Wniosek 500 plus 2023 – od kiedy? Jak go złożyć przez internet?
Magdalena Drab
wiersz o zimie
Gry i zabawy
Wiersz o zimie: 7 zimowych wierszyków dla maluchów i przedszkolaków
Agnieszka Majchrzak
karnawał
Aktualności
Karnawał – kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku, najciekawsze zwyczaje
Ewa Janczak-Cwil
Sanki dla dzieci
Zakupy
Sanki dla dzieci: z oparciem, drewniane i plastikowe. Jakie sanki dla niemowlaka?
Milena Oszczepalińska
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe – terminy dla województw w 2023 roku
Luiza Słuszniak
urlop macierzyński
Prawo i finanse
Urlop macierzyński 2023 – zasady, zmiany w związku z dyrektywą unijną
Ewa Janczak-Cwil
szczęśliwe imiona dla dziewczynek
Imiona
Szczęśliwe imiona dla dziewczynek: imiona oznaczające i przynoszące szczęście. Lista
Magdalena Drab
matura 2023 zmiany
Edukacja
Matura 2023: zmiany. Matematyka, polski, angielski – egzamin będzie łatwiejszy
Magdalena Drab
miód na przeziębienie
Zdrowie
Miód na przeziębienie – jaki jest najlepszy?
Małgorzata Wódz
AMR, jak często kąpać noworodka
Noworodek
Jak często kąpać noworodka: co ile dni kąpać latem i zimą? Zalecenia
Magdalena Drab
maski karnawałowe dla dzieci
Gry i zabawy
Maski karnawałowe dla dzieci: jak zrobić (krok po kroku) + maski do druku
Karolina Stępniewska
sposoby na zaparcia w ciąży
Zdrowie w ciąży
Sposoby na zaparcia w ciąży: najlepsze są te domowe i naturalne
Sylwia Niemczyk
kalendarz szczepień 2022
Zdrowie
Kalendarz szczepień 2023: szczepienia obowiązkowe i zalecane [PROGRAM SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH] ​
Luiza Słuszniak
Królik dla niemowlaka
Dieta
Królik dla niemowlaka: jak go przygotować, od kiedy można go podać [PLUS PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Ząbkowanie dziecka
Zdrowie
Ząbkowanie dziecka – kiedy się zaczyna, ile trwa i jakie są objawy?
Magdalena Drab
Dodatki do zasiłku rodzinnego
Prawo i finanse
Dodatki do zasiłku rodzinnego 2023: ile wynosi dodatek szkolny, rehabilitacyjny i na dziecko niepełnosprawne?
Joanna Biegaj
kosmetyki na cellulit i rozstępy po ciąży
Mama
Sprawdzony sposób na piękną skórę po ciąży. Znikną rozstępy, cellulit i flabby skin
Barbara Daszuta