Reklama

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to rodzaj terapii wychowawczej i jedna z form zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wynikają one z rozporządzenia Ministra Edukacji z 2017 roku. Mogą odbywać się one w przedszkolu i szkole. Rodzic musi wyrazić zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach.

Reklama

Komu przysługują zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu i szkole?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są dedykowane trzem grupom dzieci:

  • z zaburzeniami rozwojowymi (niedowidzące, niedosłyszące, niewidzące, niepełnosprawne ruchowo, niepełnosprawne intelektualnie, ze spektrum autyzmu, z chorobami przewlekłymi i zaburzeniami psychicznymi);
  • z odchyleniami rozwojowymi (np. inteligencja niższa niż przeciętna);
  • z trudnościami w uczeniu się (np. dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia, dysleksja).

Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą uczęszczać także dzieci, które są bardzo nieśmiałe czy zagubione. Dzieci kierowane na ten rodzaj zajęć najczęściej posiadają opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie jest to konieczne. O włączenie dziecka od zajęć korekcyjno-kompensacyjnych możne wnieść także nauczyciel albo rodzic. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dostosowuje się indywidualnie do problemów ucznia – zarówno w przedszkolu, jak i szkole.

Uwaga: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie są obowiązkowe.

Co się robi na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?

Przede wszystkim pomaga się rozwinąć umiejętności, z którymi dziecko ma trudności. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dostosowuje się do konkretnych problemów przedszkolaka lub ucznia. Muszą one być przystosowane do wieku i umiejętności dziecka.

Dzieci z trudnościami w nauce matematyki będą rozwijać umiejętności matematyczne (rozwiązywanie zadań z treścią, liczenie na głos, łączenie zbiorów), dzieci z dysgrafią będą uczestniczyły w zajęciach eliminujących trudności w czytaniu i pisaniu (dyktanda, uzupełnianie tekstów z lukami, przepisywanie zdań i wyrazów). Z kolei dzieci z zaburzeniami rozwojowymi będą doskonalić sprawność ruchową, manualną, słuchową i wzrokową.

Zajęcia w przedszkolu i szkole różnią się przede wszystkim czasem trwania i poziomem trudności, która musi być dostosowana do wieku dziecka. W przedszkolu będą wykorzystywane różnorakie zabawki edukacyjne, w szkole już pomoce edukacyjne i karty pracy.

Jakie są cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?

  • Wyeliminowanie trudności w nauce;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych, komunikacyjnych, emocjonalno-społecznych;
  • doskonalenie czytania i pisania;
  • poprawa zdolności manualnych;
  • nauka koncentracji.

Kto prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i ile one trwają?

Wedle rozporządzenia z 2017 roku osoba, która może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, musi mieć wykształcenie pedagogiczne, a także ukończone studia bądź kurs w zakresie terapii pedagogicznej poparty dyplomem. Zajęcia mogą być prowadzone w maksymalnie 5-osobowej grupie.

To, ile trwają zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zależy od typu placówki. Długość zajęć w szkole nie powinna przekraczać jednej godziny lekcyjnej (45 minut), z kolei w przedszkolu, ze względu na wiek dziecka, ZKK będą trwały maksymalnie 30 minut.

Czy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są płatne?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są całkowicie bezpłatne. Wymiar godzinowy zajęć ustala dyrektor placówki oświatowej (przedszkola lub szkoły).

Zobacz też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama