Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – na czym polegają i komu przysługują?
Utarło się, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są przeznaczone dla dzieci trudnych, z poważnymi problemami w nauce. Prawda jest zgoła inna. Odpowiadamy, co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, a także kto może z nich korzystać.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to rodzaj terapii wychowawczej i jedna z form zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wynikają one z rozporządzenia Ministra Edukacji z 2017 roku. Mogą odbywać się one w przedszkolu i szkole. Rodzic musi wyrazić zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach.
Komu przysługują zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu i szkole?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są dedykowane trzem grupom dzieci:
- z zaburzeniami rozwojowymi (niedowidzące, niedosłyszące, niewidzące, niepełnosprawne ruchowo, niepełnosprawne intelektualnie, ze spektrum autyzmu, z chorobami przewlekłymi i zaburzeniami psychicznymi);
- z odchyleniami rozwojowymi (np. inteligencja niższa niż przeciętna);
- z trudnościami w uczeniu się (np. dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia, dysleksja).
Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mogą uczęszczać także dzieci, które są bardzo nieśmiałe czy zagubione. Dzieci kierowane na ten rodzaj zajęć najczęściej posiadają opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie jest to konieczne. O włączenie dziecka od zajęć korekcyjno-kompensacyjnych możne wnieść także nauczyciel albo rodzic. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dostosowuje się indywidualnie do problemów ucznia – zarówno w przedszkolu, jak i szkole.
Uwaga: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie są obowiązkowe.
Co się robi na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?
Przede wszystkim pomaga się rozwinąć umiejętności, z którymi dziecko ma trudności. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dostosowuje się do konkretnych problemów przedszkolaka lub ucznia. Muszą one być przystosowane do wieku i umiejętności dziecka.
Dzieci z trudnościami w nauce matematyki będą rozwijać umiejętności matematyczne (rozwiązywanie zadań z treścią, liczenie na głos, łączenie zbiorów), dzieci z dysgrafią będą uczestniczyły w zajęciach eliminujących trudności w czytaniu i pisaniu (dyktanda, uzupełnianie tekstów z lukami, przepisywanie zdań i wyrazów). Z kolei dzieci z zaburzeniami rozwojowymi będą doskonalić sprawność ruchową, manualną, słuchową i wzrokową.
Zajęcia w przedszkolu i szkole różnią się przede wszystkim czasem trwania i poziomem trudności, która musi być dostosowana do wieku dziecka. W przedszkolu będą wykorzystywane różnorakie zabawki edukacyjne, w szkole już pomoce edukacyjne i karty pracy.
Jakie są cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
- Wyeliminowanie trudności w nauce;
- rozwijanie umiejętności matematycznych, komunikacyjnych, emocjonalno-społecznych;
- doskonalenie czytania i pisania;
- poprawa zdolności manualnych;
- nauka koncentracji.
Kto prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i ile one trwają?
Wedle rozporządzenia z 2017 roku osoba, która może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, musi mieć wykształcenie pedagogiczne, a także ukończone studia bądź kurs w zakresie terapii pedagogicznej poparty dyplomem. Zajęcia mogą być prowadzone w maksymalnie 5-osobowej grupie.
To, ile trwają zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zależy od typu placówki. Długość zajęć w szkole nie powinna przekraczać jednej godziny lekcyjnej (45 minut), z kolei w przedszkolu, ze względu na wiek dziecka, ZKK będą trwały maksymalnie 30 minut.
Czy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są płatne?
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są całkowicie bezpłatne. Wymiar godzinowy zajęć ustala dyrektor placówki oświatowej (przedszkola lub szkoły).
Zobacz też: