Rzeczownik – co to za część mowy, pytania, przykłady, odmiana
Czym jest rzeczownik? To część mowy, którą często poznajemy jako pierwszą, ucząc się mówić (np. mama, tata, baba). Naukę języka obcego również zaczynamy od poznawania rzeczowników. Nic dziwnego, że rzeczowniki określa się jako jedną z najważniejszych, czyli podstawowych części mowy.
Rzeczownik to jedna z dwóch najważniejszych części mowy (drugą jest czasownik). Przykłady rzeczowników można mnożyć w nieskończoność. Wystarczy rozejrzeć się wokół siebie i wymienić przedmioty oraz osoby znajdujące się w zasięgu wzroku (ekran, okno, ołówek, filiżanka). A jeśli dodamy do tego nazwy rzeczy, osób i zjawisk, które są nam z różnych powodów szczególnie bliskie – przekonamy się, że rodzajów rzeczowników może być zdecydowanie więcej niż innych części mowy. Oto najważniejsze informacje o rzeczowniku.
Spis treści:
- Rzeczownik – co to, pytania rzeczownika
- Podział rzeczowników
- Odmiana rzeczowników
- Rzeczownik – jakie funkcje pełni w zdaniu
Rzeczownik: czym jest, na jakie pytania odpowiada?
Rzeczownik to część mowy, która odpowiada na pytania: kto? co? Rzeczownik jest odmienną częścią mowy. Rzeczowniki możemy odmieniać przez przypadki i liczby. Rzeczownik ma też rodzaj (żeński, męski, nijaki, a w liczbie mnogiej - męskoosobowy i niemęskoosobowy).
Za pomocą rzeczowników określamy:
- Osoby – np. mama, trener, przedszkolaki, Julia, Jakub
- Zwierzęta – np. koń, klacz, źrebię, smoki, pisklęta, Toffik
- Rośliny – np. tulipan, żyto, jabłoń, tuje, trzciny
- Miejsca/obiekty – np. miasto, mieścina, miasteczko, boiska,
- Przedmioty/rzeczy – np. ołówek, filiżanka, ciasto, zeszyty, przekąski
- Zjawiska pogodowe – np. burza, tęcza, mgła, śnieżyce
- Pojęcia – np. ambicja, rzetelność, odpowiedzialność, przyjaźń, charaktery,
- Czynności/stany – np. podskakiwanie, gotowanie, odpoczynek (to tzw. rzeczownik odczasownikowy).
Podział rzeczowników
Rzeczowników jest naprawdę dużo, dlatego istnieją różne sposoby ich klasyfikowania. Podział rzeczowników ma duże znaczenie, jeśli chodzi o prawidłową ich odmianę.
Rzeczowniki dzielimy na:
- Konkretne i abstrakcyjne – o ile konkretne rzeczowniki dają się poznać za pomocą zmysłów (np. szarlotka – za pomocą zmysłu smaku, węchu, dotyku i wzroku), to rzeczowników abstrakcyjnych nie da się uchwycić za pomocą zmysłów (np. nieobecność, dusza, życie, etc.).
- Własne i pospolite – rzeczowniki własne to nazwy własne, które zawsze piszemy wielką literą, np. Julia, Warszawa, Wisła, natomiast pospolite, to te, które nie mają nazwy własnej, np. córka, kot, miasto, rzeka.
- Żywotne i nieżywotne – w tym podziale głównym kryterium jest to, czy rzeczownik określa nieożywiony przedmiot (stół, rosół, kamień) czy istotę żywą (człowiek, motyl, jamnik).
Uwaga: rzeczowniki żywotne dzielą się na:
- Nieosobowe – które nie odnoszą się do osób, np. motyl, jamnik, torbacze
- Osobowe – które odnoszą się do osób, np. kobieta, uczeń, dziecko, nauczyciele.
Rzeczowniki żywotne osobowe dzielą się na:
- Męskoosobowe, np. nauczyciel, sportowiec, uczeń
- Niemęskoosobowe, np. nauczycielka, sportsmenka, uczennica, dziecko, niemowlę.
Odmiana rzeczowników
Rzeczowniki odmieniają się przez przypadki i liczby. Odmiana przez przypadki nazywana jest deklinacją. Formy rzeczownika zależą od tego, w jakim przypadku i jakiej liczbie występuje.
Odmiana przez przypadki rzeczownika kotek w liczbie pojedynczej:
- Mianownik (kto? co?) kotek,
- Dopełniacz (kogo? czego?) kotka,
- Celownik (komu? czemu?) kotkowi,
- Biernik (kogo? co widzę) kotka,
- Narzędnik (kim? czym?) kotkiem,
- Miejscownik (o kim? o czym?) kotku
- Wołacz kotku!
Odmiana przez przypadki rzeczownika kotek w liczbie mnogiej:
- Mianownik (kto? co?) kotki,
- Dopełniacz (kogo? czego?) kotków,
- Celownik (komu? czemu?) kotkom,
- Biernik (kogo? co widzę) kotki,
- Narzędnik (kim? czym?) kotkami,
- Miejscownik (o kim? o czym?) kotkach
- Wołacz kotki!
Oczywiście są rzeczowniki których odmiana przez przypadki jest o wiele trudniejsza, np. wegetarianin, ksiądz, sędzia. A także takie, które przez przypadki nie odmieniają się wcale, np. kiwi, liczi, awokado lub odmieniają się tylko w liczbie mnogiej, podczag gdy w liczbie pojedynczej mają cały czas taką samą formę, np. muzeum, seminarium, akwarium.
Odmiana przez przypadki rzeczownika muzeum w liczbie pojedynczej:
- Mianownik (kto? co?) muzeum
- Dopełniacz (kogo? czego?) muzeum,
- Celownik (komu? czemu?) muzeum,
- Biernik (kogo? co widzę) muzeum,
- Narzędnik (kim? czym?) muzeum,
- Miejscownik (o kim? o czym?) muzeum
- Wołacz muzeum!
Odmiana przez przypadki rzeczownika muzeum w liczbie mnogiej
- Mianownik (kto? co?) muza
- Dopełniacz (kogo? czego?) muzeów,
- Celownik (komu? czemu?) muzeom,
- Biernik (kogo? co widzę) muzea,
- Narzędnik (kim? czym?) muzeami,
- Miejscownik (o kim? o czym?) muzeach,
- Wołacz muzea!
Nie wszystkie rzeczowniki występują w liczbie pojedynczej lub mnogiej. Na przykład, spróbuj podać formę rzeczownika nożyczki w liczbie pojedynczej. To samo dotyczy takich rzeczowników jak: drzwi, perfumy, spodnie.
Rzeczownik ma również rodzaj
Są trzy rodzaje w liczbie pojedynczej:
- męski (ten) kotek, piesek, stół
- żeński (ta) latarka, miska, opaska
- nijaki (to) okno, drzewo, kino
Dwa rodzaje w liczbie mnogiej:
- rodzaj męskoosobowy (ci) mężczyźni, kolarze
- niemęskoosobowy (te) buty, dziewczyny, książki
Rzeczownik: jakie funkcje może pełnić w zdaniu?
Rzeczownik może pełnić w zdaniu funkcje:
- Podmiotu:
Marynarz długo patrzył na horyzont.
Małe dziecko bawiło się misiem.
Wiewiórka czmychnęła z oszałamiającą prędkością.
Ogród zakwitł dziesiątkami kwiatów.
Prawdziwa miłość nie szuka poklasku.
- Dopełnienia:
Marynarz długo patrzył na horyzont.
Małe dziecko bawiło się misiem.
Wiewiórka czmychnęła z oszałamiającą prędkością.
Ogród zakwitł dziesiątkami kwiatów.
Prawdziwa miłość nie szuka poklasku.
- Przydawki:
Siostra kolegi pożyczyła mi książkę.
Córka sąsiadki jest bardzo miła.
Ciasto z tych jabłek udało się wyśmienicie.
Sukienka Julii nie nadaje się do niczego.
Las rąk pojawił się natychmiast.
- Okolicznika:
Kuba poszedł do parku.
Wrócę tu w południe.
Nawałnica przeszła bokiem.
Kuba dokończy obiad za kwadrans.
Odrobię lekcje wieczorem.
To już wszystko, co warto wiedzieć o rzeczowniku. Zważywszy na to, jak wiele razy w ciągu dnia używasz różnych form rzeczownika – tych wiadomości nie jest aż tak dużo, prawda?
Zobacz także: