odporność dziecka
fot. Adobe Stock

Dieta a odporność dziecka

Okres jesienno-zimowy dzieciom kojarzy się z kasztanami, kolorowymi drzewami, mikołajkami i prezentami, a wielu rodzicom niestety z nawracającymi infekcjami i absencją w szkole czy przedszkolu. Poniżej podpowiadamy jak przetrwać do wiosny i zadbać o prawidłowe odżywienie pociechy, ważne w utrzymaniu zdrowia.
odporność dziecka
fot. Adobe Stock


Nawracające infekcje w wieku przedszkolnym i szkolnym to codzienność wielu mam. Kontakt z dużą grupą rówieśników, wahania apetytu, a także wciąż dojrzewający układ odpornościowy to jedne z przyczyn ich częstszego występowania. Ponadto, choroba nierzadko wiąże się z konieczność podania dziecku antybiotyku, który, choć skuteczny, obok bakterii chorobotwórczych niszczy również te dobroczynne zasiedlające układ pokarmowy, co dodatkowo może zwiększyć podatność na infekcję. Jak zatem wpierać swoją pociechę zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym?

Przede wszystkim dbając o to, co znajduje się na talerzu dziecka. Zbyt ubogi jadłospis może spowodować, że rosnący organizm nie będzie mieć wystarczająco siły na walkę z drobnoustrojami. Ponadto, odpowiednia ilość składników odżywczych dostarczanych z pożywieniem to lepsze samopoczucie, a także zdolność do nauki nowych rzeczy. Posiłki podawane dziecku w ciągu dnia powinny, na ile to możliwe, być różnorodne i łączyć w sobie produkty z różnych grup. Warto, aby we wszystkich znalazły się warzywa lub owoce, z przewagą tych pierwszych. W praktyce jest to chyba najtrudniejsze zadanie, dlatego warto chwalić dziecko, jeśli próbuje nowych smaków i dążyć do tego, by jadało przynajmniej jeden owoc lub warzywo zielone, pomarańczowe, czerwone, fioletowe i białe. Oczywiście, im więcej uda się ich przemycić tym lepiej. W głównych posiłkach nie może zabraknąć także produktów zbożowych, jak pieczywo, kasze, ryż, czy makaron. Jeśli możemy je wprowadzić w wersji pełnoziarnistej zyskujemy większą ilość cennych składników. Nie zapominajmy także o jajach, rybach, chudym mięsie, roślinach strączkowych i produktach mlecznych. Całość powinien uzupełniać dodatek tłuszczów roślinnych jak olej rzepakowy, czy oliwa z oliwek. Sprawdzi się także odrobina masła i tran. Wszystkie tłuszcze staramy się podawać na surowo, a przygotowując posiłki wybieramy gotowanie, pieczenie, czy duszenie zamiast smażenia.


Jeśli dziecko mimo usilnych starań odmawia jedzenia, jest osłabione, często choruje i obawiamy się, że może mieć niedobory składników odżywczych warto rozważyć po konsultacji z pediatrą zastosowanie dodatkowego wsparcia żywieniowego. Może być nim Resource Junior, kompletny pod względem odżywczym preparat, który został opracowany z myślą o potrzebach żywieniowych dzieci powyżej 1. roku życia.


Dostępny jest w 2 wariantach – w gotowym do picia płynie o smaku waniliowym lub truskawkowym, a także w proszku o smaku waniliowym, który zawiera pre- i probiotyki oraz umożliwia dostosowanie kaloryczności do potrzeb małego pacjenta. Resource Junior może być stosowany jako wyłączne źródło pożywienia lub jako uzupełnienie codziennej diety. Zawsze o jego zastosowaniu decyduje lekarz.

Więcej o Resource Junior znajdziesz tutaj.



Dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego. Stosować pod kontrolą lekarza. Resource Junior: Do postępowania dietetycznego u dzieci powyżej 1. roku życia w stanach bądź w przypadku ryzyka niedożywienia.

Artykuł powstał we współpracy z firmą: Nestlé
Doładuj
Przeładuj