Przygotowując się do ciąży, zapewniasz dziecku odpowiednie warunki do rozwoju.

Mój plan? Zajść w ciążę!

Zanim zajdziesz w ciążę, przygotuj się do niej. Dzięki temu dziecko w brzuchu będzie miało lepsze warunki rozwoju w Twoim łonie. Jak to zrobić – radzi dr Jan Dobrowolski, ginekolog położnik.
Tatiana Audycka-Szatrawska
Przygotowując się do ciąży, zapewniasz dziecku odpowiednie warunki do rozwoju.
Jeśli planujesz ciążę, na początek wybierz lekarza położnika, do którego ma zaufanie (podpowiadamy, jak wybrać gabinet ginekologiczny). Nie tylko rozwieje on twoje wątpliwości, ale i pomoże wybrać najlepszy moment na poczęcie dziecka.

Wielu ginekologów zaleca przyszłym mamom zmianę diety i zmianę trybu życia na bardziej higieniczny już na rok przed planowanym poczęciem dziecka. Trudno planować ciążę z takim wyprzedzeniem, warto się jednak zacząć do niej przygotowywać co najmniej trzy miesiące wcześniej. To minimalny okres, w jakim organizm kobiety może zgromadzić rezerwy minerałowo-witaminowe, z których poczęte dziecko będzie korzystało w pierwszych miesiącach życia płodowego. Przyszła mama powinna więc przyjmować specjalne preparaty wielowitaminowe dla ciężarnych (zawierają one m.in. kwas foliowy, który zapobiega powstawaniu wad rozwojowych).


A oto co radzi dr Jan Dobrowolski, ginekolog położnik:

Stań na wadze, jeśli planujesz zajść w ciążę

Możesz ustalić, czy twoja waga jest prawidłowa – policz swój tzw. indeks masy ciała BMI, czyli waga (kg) / [wzrost (m)]2. Skorzystaj z kalkulatora BMI.

• Twoja waga jest prawidłowa, jeśli wynik mieści się w przedziale 20–25.
• Niedobór masy ciała może być powodem gorszych warunków rozwoju płodu lub prowadzić do zahamowania jego wzrostu.
• Nadwaga lub otyłość mogą być natomiast przyczyną powikłań położniczych, takich jak nadciśnienie czy cukrzyca (więcej: otyłość a ciąża).

Warto więc zadbać o to, by masa ciała przyszłej mamy była prawidłowa.
 
Redakcja poleca: Przepis na szybką sałatkę bogatą w żelazo
Masz problem z anemią w ciąży? Przygotuj szybką i prostą sałatkę z awokado, rzodkiewką i kiełkami bogatą w żelazo.

Sprawdź, czy w rodzinie ktoś choruje przewlekle

Przed wizytą u ginekologa zapytaj rodziców i krewnych, czy nie występowały w rodzinie wady wrodzone lub poważniejsze choroby przewlekłe:

• cukrzyca
• nadciśnienie
• choroby tarczycy
• choroby nerek
• choroby wątroby


Jeśli tak było, powiedz o tym lekarzowi – wypisze ci wtedy skierowanie na konsultację do poradni genetycznej.
 

Zrób konieczne badania, zanim zajdziesz w ciążę

Skierowanie na badania dostaniesz od swojego lekarza m.in na:

• Oznaczenie grupy krwi. Powinnaś znać swoją grupę krwi. Gdy grupa krwi matki ma czynnik Rh-, a grupa krwi ojca ma Rh+, mówimy o niezgodności grupowej w zakresie czynnika Rh. Gdy we krwi matki nie ma przeciwciał antyRh (zdarza się to niezwykle rzadko przed pierwszą ciążą), nie ma zagrożenia dla płodu. Po porodzie dziecko będzie miało oznaczoną grupę krwi. Jeśli wystąpi u niego Rh+, mama otrzyma przeciwciała (immunoglobulinę antyD). To w większości przypadków pozwala uniknąć konfliktu serologicznego w następnej ciąży. 

• Morfologia krwi. To badanie pozwoli wykryć niedokrwistość, której częstą przyczyną są niedobory żelaza. Zwykle już w ciągu miesiąca udaje się je uzupełnić dietą i preparatami żelaza. Oznaczenie poziomu glukozy we krwi ma znaczenie w wykrywaniu cukrzycy. 

• Badanie cytologiczne szyjki macicy. Wykonywane co roku daje gwarancję pełnego wyleczenia w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego obrazu komórek. 

• Badanie USG narządu rodnego. Pozwoli wykluczyć nieprawidłowości w budowie narządu rodnego, a stwierdzenie prawidłowej budowy wewnętrznej da kobiecie większe zaufanie do własnego ciała.

• Badanie w kierunku toksoplazmozy. Stwierdzenie obecności przeciwciał przeciwko toksoplazmozie przed ciążą oznacza, że nie jest potrzebne leczenie. Pamiętaj, że głównym źródłem zarażenia tą chorobą nie jest kot, jak powszechnie się sądzi, ale jedzenie surowego lub niedogotowanego (niedosmażonego) mięsa, niedokładnie umytych warzyw (głównie sałaty).


Jakie badania zleci lekarz? Oto 12 badań, które musisz zrobić przed ciążą.

Zaszczep się przed ciążą

Jeśli nie byłaś szczepiona przeciwko różyczce, sprawdź, czy masz we krwi przeciwciała antyróżyczkowe (poproś swojego lekarza, by skierował cię na badanie). Po szczepieniu planowanie ciąży należy odłożyć na dwa-trzy miesiące.

Zbadaj się też ze względu na wirusowe zapalenie wątroby typu B. Jeśli nie stwierdzi się obecności antygenu HBs we krwi, warto się zaszczepić. Do uzyskania pełnej odporności wymagane są trzy dawki szczepionki w odstępie 30 dni. Również w tym przypadku po szczepieniu trzeba odczekać dwa–trzy miesiące z zajściem w ciążę.

Czytaj też o innych chorobach zakaźnych w ciąży.
 

Zdrowo się odżywiaj

Częste i regularne posiłki (cztery–pięć razy dziennie) są podstawą dobrej diety, nie tylko wtedy, gdy planujesz zajść w ciążę. Kobiety przyzwyczajone do dużych ilości kawy powinny ją ograniczyć. Coraz bardziej popularne herbatki ziołowe wypijane w dużych ilościach także nie są obojętne dla organizmu.

Tego unikaj tych produktów – mogą być źródłem zakażenia nie tylko toksoplazmą, ale i listerią:

• surowego lub niedogotowanego mięsa
• surowych jaj
• pasztetów
• niepasteryzowanego mleka czy serów z takiego mleka


Zalecenia dietetyczne dla przyszłej mamy:

• Postaraj się, by twoje menu było urozmaicone, zawierało produkty z czterech głównych grup: warzywa i owoce; chleb (razowy, pełnoziarnisty) i produkty zbożowe; mleko i produkty mleczne (niskotłuszczowe); mięso, drób, ryby, jaja.
• Unikaj nadmiaru tłuszczu zwierzęcego, soli i cukru.
• Pij około 3 l płynów dziennie.

• Unikaj alkoholu i kawy.
• Przyjmuj preparaty wielowitaminowe (po konsultacji z lekarzem).

Polecamy sześć dań zwiększających płodność – przepisy
 

Ćwicz i spaceruj, jeśli planujesz ciążę

Jeśli to tylko możliwe, na ćwiczenia fizyczne poświęcić przynajmniej ok. pięć godzin tygodniowo. Szczególnie polecane jest pływanie. Kobiety, które lubią aerobik lub inne tego typu ćwiczenia, powinny ograniczyć ich intensywność, ale nie muszą z nich rezygnować. Dzięki temu bowiem lepiej funkcjonuje układ krążenia, zmniejsza się masa ciała, obniża ciśnienie tętnicze.

Pamiętaj o tym, by ćwiczyć mięśnie Kegla (czytaj: ćwiczenia Kegla).


Przyjrzyj się swojej pracy

Pamiętaj, że dla twojego zdrowia nie są obojętne warunki, w jakich pracujesz – szczególnie, jeśli twoje miejsce pracy to laboratorium fotograficzne, drukarnia, pralnia chemiczna lub biuro. Jeśli to możliwe, unikaj kontaktu z:

• chemikaliami
• źle wentylowanych, ciasnych pomieszczeń
• wielogodzinnej pracy przy komputerze
• zwracaj też uwagę kolegom nierespektującym zakazu palenia tytoniu itp.


To samo dotyczy pracy w domu, która również ma swoje wady:

• nielimitowany czas
• konieczność dźwigania dużych ciężarów
• kontakt z toksycznymi środkami do prania czy stosowanymi przy czyszczeniu, sprzątaniu.




Jeśli planujesz ciążę, zapisz się do klubu starających się o dziecko.




 
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy