


Zabawki drewniane są wykonywane w stu procentach z naturalnych składników i jest to niewątpliwie ich największy atut. Od wielu już lat cieszą się dużą popularnością (nie tylko wśród eko rodziców) i na półkach sklepowych na równi konkurują z plastikowymi zabawami.
Zalety zabawek z drewna
Drewniane zabawki to zazwyczaj proste konstrukcje, dające dziecku możliwość rozwijania kreatywnego myślenia i wyobraźni. Ich zaletami są:
- prostota wykonania, zmuszająca dziecko do użycia wyobraźni;
- nauka kreatywności;
- rozwój motoryki dziecka;
- pobudzanie do rozwoju wszystkich zmysłów malucha;
- ekologiczność - są w pełni bezpieczne dla zdrowia;
- przyjemność w dotyku - drewno ma neutralną temperaturę;
- trwałość - służą dziecku przez wiele lat.
Najpopularniejsze zabawki drewniane
Wybór drewnianych zabawek dostępnych w sprzedaży jest ogromny. Wszystkie są starannie wykonane i posiadają atrakcyjną kolorystykę. Są wśród nich:
- klocki;
- układanki;
- puzzle;
- gry;
- samochody;
- figurki drewniane;
- zwierzaki;
- zabawki manualne.
Jak zabawki wspierają rozwój dziecka?
Zabawki powinny być dostosowane do wieku, możliwości i zdolności malucha. Ważne jest także to, aby zachęcały go do rozwoju nowych umiejętności. Nie mogą być zbyt schematyczne, niedające możliwości różnego wykorzystania. Zobacz, jakie wybrać w zależności od wieku dziecka.
Niemowlę (do 12 miesiąca życia)
Dziecko w ciągu pierwszego roku swojego życia przechodzi przez wszystkie najważniejsze fazy rozwoju - od bezbronnego noworodka całkowicie zależnego od mamy do samodzielnego roczniaka - siedzącego, raczkującego, stojącego, a może nawet i chodzącego. Przez ten czas w doskonaleniu wszystkich jego zmysłów oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej świetnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju drewniane zabawki takie jak:
- karuzela;
- grzechotki;
- gryzak;
- klocki składające się z 2-3 elementów;
- sortery;
- wieże do układania;
- kubeczki mniejsze i większe (aby można było je wkładać i wyjmować).
Zabawki drewniane dla małego dziecka (1-3 lata)
Dziecko zaczynające drugi rok życia dobrze radzi już sobie z chwytaniem, dlatego przydadzą mu się zabawki doskonalące tę umiejętność - np. różnego rodzaju pudełeczka i sortery. W drugim i trzecim roku życia konieczne stają się zabawki pozwalające na doskonalenie umiejętności poznawczych i motorycznych jednocześnie ćwiczące precyzję ruchów dłoni.
Idealne zabawki dla małego dziecka:
- pudełeczka i pojemniki, umożliwiające umieszczanie mniejszych przedmiotów w większych;
- klocki różnej wielkości;
- sortery;
- układanki z 3-4 elementów;
- spirale sensoryczne;
- wieże do układania;
- bączek;
- puzzle;
- zabawki na kijku, do popychania i ze sznurkiem do ciągnięcia za sobą;
- rowerek trójkołowy;
- pchacze;
- domek dla lalek;
- zabawki, dzięki którym będzie mogło odgrywać różne role – mamy, taty, lekarza, sprzedawcę, kucharza.
Zabawki dla starszego dziecka (4-6 lat)
Na tym etapie rozwoju dziecka nadal są ważne zabawki wspierające koordynację wzrokowo-ruchową, zdolności manualne, logiczne myślenie, spostrzegawczość, wyobraźnię i cierpliwość. W tym wieku warto zaproponować zabawki umożliwiające naukę liter i cyfer, tak aby wspomóc naukę czytania i liczenia.
Dla starszego dziecka świetnie sprawdzą się:
- zestawy złożone z wielu klocków w różnych kształtach, umożliwiające układanie wysokich wież, budowanie domków;
- puzzle;
- gra w kości;
- gry planszowe;
- łamigłówki.
Na co zwrócić uwagę kupując drewniane zabawki
Zanim kupisz zabawkę, sprawdź, czy posiada:
- atest CE, czyli deklarację producenta, że produkt spełnia wymogi Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i ekologii; uważaj, gdyż zdarzają się fałszywki - w oryginalnym znaku środkowa belka w E jest nieco krótsza;
- informację, dla jakiej grupy wiekowej zabawka jest przeznaczona;
- instrukcję, jeżeli zabawka wymaga montażu;
- ostrzeżenia powinny być dobrze widoczne i informować np. czy zabawkę trzeba używać pod nadzorem osoby dorosłej;
- nazwę i adres producenta lub importera.
Zobaczcie, jakie zabawki są obecnie dostępne na rynku - drewnianych, ładnych i rozwijających zabawek dla dzieci naprawdę nie brakuje!
Niemowlę (do 12. miesiąca życia)
1. Gryzak z uszami, 9,90 złotych
2. Zestaw pociąg-piramida-ksylofon, 109 złotych
3. Gryzak kluczyki, 59 złotych
4. Marakasy grzechotka, 26,90 złotych
5. Piramida, 22,90 złotych
Małe dziecko (1-3 lata)
6. Memory, 94,90 złotych
7. Biedronka na kiju do pchania, 66 złotych
8. Domek aktywizujący, 57,50 złotych
9. Klocki, 49,90 złotych
10. Pchacz jeździk straż, 99,90 złotych
Starsze dziecko (4-6 lat)
11. Łowienie rybek, 47 złotych
12. Klocki, 97 złotych
13. Gra w kości, 30 złotych
14. Kostka edukacyjna, 87,90 złotych

Gryzak z uszami, 9,90 złotych
To wspaniała pomoc przy bolesnym ząbkowaniu oraz w ćwiczeniu u dziecka jego koordynacji oko - ręka, czyli nauce chwytania, a później przekładania z ręki do ręki. Wykonany z naturalnego klonu, pozwala na bezpieczne podgryzanie go z każdej strony.

Zestaw pociąg-piramida-ksylofon, 109 złotych
Rozwija sprawność rączek dziecka, zmysłu słuchu, zdolności manualne, poczucie rytmu i pamięć małego muzyka. Zabawka składa się z:
- drewnianego pociągu na sznureczku, w skład którego wchodzą lokomotywa oraz wagonik z klockami, które można ustawiać w dowolnej kolejności, koła się ruszają;
- ksylofonu z drewnianymi pałeczkami;
- piramidki zawierającej 5 krążków o różnych rozmiarach i kolorach oraz główki z koroną.

Gryzak kluczyki, 59 złotych
Drewniane kluczyki na lnianym sznureczku - idealna zabawka dla najmłodszych dzieci. Sprawdzą się również jako gryzak. Kolorystyka różowo-miętowa.

Marakasy grzechotka, 26,90 złotych
Wystarczy nimi potrząsać, a ziarenka skryte wewnątrz same będą wygrywały szumiącą melodię. Zabawka świetnie rozwija koordynację ręka-oko oraz poprawia motorykę małych rączek dziecka.

Piramida, 22,90 złotych
Drewniane krążki układa się na paliku, aby powstała piramidka. Dla malucha trafienie krążkiem na palik wcale nie jest takie proste. Zabawka świetnie rozwija koordynację ręka-oko oraz poprawia motorykę małych rączek dziecka.

Memory, 94,90 złotych
Rozwija pamięć, zdolność logicznego myślenia, motorykę. Zestaw składa się z:
- 15 kart z rysunkami - zawierają postacie zwierząt oraz kształtów;
- 15 drewnianych klocków ilością odpowiadającym wizerunkom z każdej karty;
- pudełka.

Biedronka na kiju do pchania, 66 złotych
Pomoże i zachęci do doskonalenia umiejętności chodzenia. Podczas pchania biedronka porusza swoimi dużymi skrzydłami, wydając zabawny dźwięk klapania. Na kółeczkach ma przyczepione gumeczki, które będą zapobiegać ślizganiu się zabawki oraz rysowaniu podłogi.

Domek aktywizujący, 57,50 złotych
Doskonali sprawność rączek, koordynację wzrokowo-ruchową i wyobraźnię przestrzenną. Na każdej ścianie domku dziecko znajdzie inną zabawę:
- elementy do przesuwania;
- obrotowe zębatki;
- sorter;
- cymbałki;
- zegar z ruchomymi wskazówkami;
- zębate koła;
- klocki do nawlekania.

Klocki, 49,90 złotych
Edukacyjne klocki posiadają aż 100 elementów, różnych kształtów i wielkości. Dziecko może tworzyć własne budowle, co pozytywnie wpływa na rozwój myślenia i wyobraźni przestrzennej. Poznaje litery, figury geometryczne.

Pchacz jeździk straż, 99,90 złotych
Pchacz Straż pożarna zachęci każdego malucha do nauki stawiania pierwszych kroków i nie tylko. Każdy bok samochodu kryje nowe zabawy (labirynt, obrotowe klocki, liczydło, sorter wzorów, kolorowe kulki). Dzięki swoim walorom w efektywny sposób rozwija: dotyk, wzrok, logiczne myślenie, motorykę, koordynację.

Łowienie rybek, 47 złotych
Zabawka do ćwiczenia koordynacji ręka-oko. Każdy z graczy wyposażony jest w swoją wędkę zakończoną magnesem, którą należy zarzucić i łapać rybki.

Alfabet, 16,90 złotych
Klocki składają się z 26 elementów, odpowiadających literom alfabetu. Pomagają w nauce literek, rozwijają zdolności manualne, uczą logicznego myślenia, poprawiają koncentrację. Komplet posiada drewniane pudełko do przechowywania.

Gra w kości, 30 złotych
Uczy dziecko precyzji ruchu, liczenia, a także umiejętność kalkulacji.

Kostka edukacyjna, 87,90 złotych
Zabawka posiada:
- labirynt (z koralikami i zwierzątkami);
- planszę do gry w chińczyka (W zestawie dwie kostki oraz komplet pionków);
- liczydło (pierwsze działania matematyczne: dodawanie i odejmowanie);
- sorter (4 klocuszki o różnych kształtach i kolorach);
- przesuwane elementy (labirynt ze zwierzątkami i owocami);
- zegar (dziecko uczy się godzin - nauka czasu);
- kolorowe koła zębate (wydają mechaniczny dźwięk);
- tablicę z obrotowymi liczbami (nauka pierwszych angielskich słów).


Dziecko nie potrzebuje (a nawet nie powinno mieć!) góry zabawek. Te jednak, które ma, powiny być wybrane z głową. Co o tym mówi, Dorota Zawadzka, psycholożka dziecięca, znana m.in. z programu „Superniania”? Posłuchajcie: – Jeżeli rozpatrzymy, jakie sfery rozwojowe dziecka zabawki powinny zagospodarować, to myślmy tak: 1-2 zabawki manipulacyjne, które składamy albo coś gdzieś wkładamy. Następnie – zabawka konstrukcyjna , czyli klocki dla dziecka , z których coś może zbudować. Potem: 1-2 zabawki muzyczne – jakieś instrumenty. Ważne są też rzeczy związane z plastyką: kredki, flamastry, plastelina dla starszych dzieci albo modelina dla młodszych. Przytulanki. Klocki: obowiązkowo . Dla 2-, 3-latka najlepsze będą drewniane, ale mogą być też plastikowe, byle duże. Zabawki do zabaw symbolicznych: lalka, samochodziki, domek dla lalek , garaż. Ekspertka tłumaczy, że 20 zabawek to dla dziecka jest zestaw minimum i jednocześnie zestaw maksimum: – Kiedy wchodzę do domu, w którym jest 100 pluszaków, to się zastanawiam: "Po co te kurzołapki tu siedzą?". Dziecko się nimi nie bawi. Nie mówię, żeby wyrzucać nadmiar zabawek, ale wystarczy wziąć worek, podzielić zabawki na w miarę dwa podobne zestawy, jeden włożyć na pawlacz i wymieniać co dwa miesiące. Zniszczone? Do kosza! Psycholożka przypomina też, że dzieci nie powinny mieć zabawek zniszczonych: – Zabawka zniszczona czy popsuta działa "demoralizująco". Jeżeli mamy oś z samochodzika, z której odpadło kółko, to ktoś mi mówi: "Ta oś może udawać mieczyk". Otóż nie, albo naprawiamy taką zabawkę, albo ją usuwamy. Według Doroty Zawadzkiej ta sama zasada tyczy rzeczy, które do niczego nie służą: – Ktoś mi powie: "Dziecko coś z tego wymyśli". To w takim razie...

Pierwsze zabawki dziecka Czy zabawki są naprawdę potrzebne dziecku w pierwszym półroczu życia? Maluch już od pierwszych tygodni życia potrzebuje stymulacji zmysłów – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Czy są do tego niezbędne zabawki? Oczywiście, jednak musisz wybierać szczególne, ponieważ dziecko rodzi się z nie do końca wykształconym wzrokiem i na początku nie widzi zbyt wyraźnie. By ćwiczyć jego oczka, świetnym pomysłem będą czarno-białe zabawki, które dziecko, dzięki kontrastowym kolorom, będzie widziało bez trudu. Nie łudź się – w pierwszych miesiącach życia niemowlę nie doceni pięknego odcienia ścian w jego pokoju, czy różowo-żółtej małpki, która tak cię wzruszyła w czasie kompletowania wyprawki w sklepie. Oczy noworodka nie są do końca przygotowane na to, że spotka je w świecie tak wiele bodźców. Dlatego potrzebują pewnego rodzaju treningu, by zaczęły widzieć coraz lepiej i coraz więcej. W pierwszym miesiącu życia to właśnie zabawki o dużym kontraście są najbardziej atrakcyjne dla dziecka. Inne kolory niż czarny, biały i czerwony, dziecko zaczyna rozpoznawać dopiero około 4. miesiąca życia (także różne odcienie szarości czy np. barwy pastelowe). Zobacz też: Jakie zabawki dla niemowlaka - sprawdź opinie rodziców! Rozwój wzroku dziecka Te czarno-białe rozwiązania przy zabawkach mają też inną funkcję – dziecko powoli zaczyna rozpoznawać kolory – pojedynczo, zaczynając od najprostszych i najbardziej wyrazistych i dopiero z czasem dodawać do nich kolejne. Taki stopniowy trening wzroku jest dla dziecka najlepszy – zbyt duża ilość kolorów nie rozprasza. Gdy niemowlę ma 3-4 miesiące, w jego mózgu wytworzyła się już wystarczająca ilość neuronów, by mogło płynnie poruszać oczkami – wcześniej robiło to raczej mechanicznie i poruszało całą główką, odwracając ją w daną...