Jakie cechy powinien mieć dobry nauczyciel – 5 cech idealnego belfra
Jakie są umiejętności dobrego nauczyciela? Po czym poznać, że nauczyciel twojego dziecka jest bliski lub daleki od ideału? Mimo że umiejętności dobrego nauczyciela to temat rzeka, można wskazać kilka cech, które powinny charakteryzować każdego, kto chce jak najlepiej uczyć i wychowywać.
Pamiętasz swoją ulubioną panią z przedszkola? A może łatwiej będzie ci przypomnieć sobie wyjątkowo dobrego nauczyciela z podstawówki lub szkoły średniej? Podczas spotkania po latach ze znajomymi z klasy być może zdania na temat cech dobrego nauczyciela będą podzielone i prawdopodobnie każdy uzasadni swoją opinię o idealnym pedagogu w oparciu o indywidualne doświadczenia lub doświadczenia z nauczycielami swoich dzieci.
Umiejętności dobrego nauczyciela? Mają znaczenie!
O tym, jak wiele zależy od wychowawców i pedagogów uczących poszczególnych przedmiotów, mógł się przekonać każdy z nas. To nauczyciel może sprawić, że uczeń pokocha lub znienawidzi polski, matematykę, biologię, fizykę, itd. To w dużej mierze nauczyciele czynią ze szkoły miejsce przyjazne lub takie, w którym – jak określił to F. Schulz von Thun – tylko „oddziela się ziarna od plew”.
A zatem: jakie cechy powinien mieć dobry nauczyciel?
Po pierwsze: szacunek
Dobry nauczyciel to taki, który darzy swych uczniów szacunkiem. Tak właśnie uważał Janusz Korczak i choć od jego śmierci minie wkrótce 80 lat, trudno uznać szacunek do ucznia za zbędną cechę pedagogów XXI wieku. Postawa agresywna, ignorowanie potrzeb dziecka, ośmieszanie – to cechy człowieka, który nigdy nie będzie dobrym nauczycielem. Ponieważ bez szacunku nie może być mowy o życzliwości ani empatii.
Talent pedagogiczny
Idealny nauczyciel może mieć wiele pasji i talentów, ale praca w szkole to coś, z czym radzi sobie najlepiej. Umie uczyć lepiej niż: gotować, rysować, pisać kryminały czy jeździć konno, itd. Potrafi przekazywać wiedzę dużo lepiej niż szusować na stokach narciarskich czy uprawiać ogródek. W dodatku czuje potrzebę szlifowania swego talentu (tak jak artysta, który nie spoczywa na laurach a wciąż dąży do doskonałości).
Wiedza merytoryczna
Niby oczywiste, ale... wielu z nas pamięta przynajmniej jednego belfra, który sprawiał wrażenie mało kompetentnego. I to nie tylko w zakresie umiejętności pedagogicznych, ale i nauczanego przedmiotu. Kiedy polonistka robi błędy ortograficzne, pisząc wiadomość do rodziców – coś jest nie tak. Naturalnie nie każdy musi znać odpowiedź na każde pytanie (nawet ze swojej dziedziny), ale dobry nauczyciel to taki, który wie, o czym mówi (a nie tylko czyta na głos z podręcznika).
Odpowiedzialność za innych
Kiedy nasze dziecko chodzi do przedszkola lub szkoły, chcemy mieć pewność, że nie stanie się mu żadna krzywda. Chcemy myśleć, że nauczyciel jest osobą odpowiedzialną i będzie czuwał nad bezpieczeństwem dzieci. Odpowiedzialny nauczyciel stara się nie przeoczyć żadnej szansy na to, by pomóc uczniom rozwijać ich zdolności. Wie, jak odkryć w dziecku mocne cechy i jak wzmacniać wiarę w możliwości ucznia.
Radość z sukcesów uczniów
Dobry nauczyciel nie pozostaje obojętny na sukcesy swych uczniów. I nie chodzi wyłącznie o pierwsze miejsce w olimpiadzie na szczeblu ogólnopolskim. Dobry nauczyciel to taki, który dostrzega każdy wysiłek i nawet najmniejszy postęp. A jego radość i satysfakcja jest tym większa, im większe trudności udało się pokonać.
Czy idealny nauczyciel w ogóle istnieje? Nawet jeśli nie, to miejmy nadzieję, że w pamięci naszych dzieci na dobre zapisze się ktoś wyjątkowo życzliwy, kompetentny, odpowiedzialny, pomocny w pokonywaniu trudności i dumny ze swoich uczniów.
Źródła:
J. Korczak: Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002,
A. Lasota, E. Pisarzowska: Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji "Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna" Vol. 4, nr 7/2016, s. 77-88
Zobacz także: