Reklama

Pamiętasz swoją ulubioną panią z przedszkola? A może łatwiej będzie ci przypomnieć sobie wyjątkowo dobrego nauczyciela z podstawówki lub szkoły średniej? Podczas spotkania po latach ze znajomymi z klasy być może zdania na temat cech dobrego nauczyciela będą podzielone i prawdopodobnie każdy uzasadni swoją opinię o idealnym pedagogu w oparciu o indywidualne doświadczenia lub doświadczenia z nauczycielami swoich dzieci.

Reklama

Umiejętności dobrego nauczyciela? Mają znaczenie!

O tym, jak wiele zależy od wychowawców i pedagogów uczących poszczególnych przedmiotów, mógł się przekonać każdy z nas. To nauczyciel może sprawić, że uczeń pokocha lub znienawidzi polski, matematykę, biologię, fizykę, itd. To w dużej mierze nauczyciele czynią ze szkoły miejsce przyjazne lub takie, w którym – jak określił to F. Schulz von Thun – tylko „oddziela się ziarna od plew”.

A zatem: jakie cechy powinien mieć dobry nauczyciel?

Po pierwsze: szacunek

Dobry nauczyciel to taki, który darzy swych uczniów szacunkiem. Tak właśnie uważał Janusz Korczak i choć od jego śmierci minie wkrótce 80 lat, trudno uznać szacunek do ucznia za zbędną cechę pedagogów XXI wieku. Postawa agresywna, ignorowanie potrzeb dziecka, ośmieszanie – to cechy człowieka, który nigdy nie będzie dobrym nauczycielem. Ponieważ bez szacunku nie może być mowy o życzliwości ani empatii.

Talent pedagogiczny

Idealny nauczyciel może mieć wiele pasji i talentów, ale praca w szkole to coś, z czym radzi sobie najlepiej. Umie uczyć lepiej niż: gotować, rysować, pisać kryminały czy jeździć konno, itd. Potrafi przekazywać wiedzę dużo lepiej niż szusować na stokach narciarskich czy uprawiać ogródek. W dodatku czuje potrzebę szlifowania swego talentu (tak jak artysta, który nie spoczywa na laurach a wciąż dąży do doskonałości).

Wiedza merytoryczna

Niby oczywiste, ale... wielu z nas pamięta przynajmniej jednego belfra, który sprawiał wrażenie mało kompetentnego. I to nie tylko w zakresie umiejętności pedagogicznych, ale i nauczanego przedmiotu. Kiedy polonistka robi błędy ortograficzne, pisząc wiadomość do rodziców – coś jest nie tak. Naturalnie nie każdy musi znać odpowiedź na każde pytanie (nawet ze swojej dziedziny), ale dobry nauczyciel to taki, który wie, o czym mówi (a nie tylko czyta na głos z podręcznika).

Odpowiedzialność za innych

Kiedy nasze dziecko chodzi do przedszkola lub szkoły, chcemy mieć pewność, że nie stanie się mu żadna krzywda. Chcemy myśleć, że nauczyciel jest osobą odpowiedzialną i będzie czuwał nad bezpieczeństwem dzieci. Odpowiedzialny nauczyciel stara się nie przeoczyć żadnej szansy na to, by pomóc uczniom rozwijać ich zdolności. Wie, jak odkryć w dziecku mocne cechy i jak wzmacniać wiarę w możliwości ucznia.

Radość z sukcesów uczniów

Dobry nauczyciel nie pozostaje obojętny na sukcesy swych uczniów. I nie chodzi wyłącznie o pierwsze miejsce w olimpiadzie na szczeblu ogólnopolskim. Dobry nauczyciel to taki, który dostrzega każdy wysiłek i nawet najmniejszy postęp. A jego radość i satysfakcja jest tym większa, im większe trudności udało się pokonać.

Czy idealny nauczyciel w ogóle istnieje? Nawet jeśli nie, to miejmy nadzieję, że w pamięci naszych dzieci na dobre zapisze się ktoś wyjątkowo życzliwy, kompetentny, odpowiedzialny, pomocny w pokonywaniu trudności i dumny ze swoich uczniów.

Źródła:
J. Korczak: Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002,
A. Lasota, E. Pisarzowska: Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji "Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna" Vol. 4, nr 7/2016, s. 77-88

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama