
Wielu rodziców, których dzieci często opuszczają zajęcia szkolne, zastanawia się, kiedy uczeń może być nieklasyfikowany. Uzasadnieniem nieklasyfikowania ucznia jest niska frekwencja, jednak decydującym czynnikiem są oceny dziecka – a dokładnie ich liczba.
Co oznacza nieklasyfikowanie?
Nieklasyfikowanie na koniec roku może oznaczać brak promocji do następnej klasy. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z danego przedmiotu, zamiast oceny klasyfikacyjnej, wpisuje się „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”. Uczeń może być nieklasyfikowany na semestr lub koniec roku.
Kiedy uczeń może być nieklasyfikowany?
Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego lub kilku przedmiotów edukacyjnych w przypadku, gdy nauczyciel nie ma podstaw do tego, by ustalić mu roczną lub śródroczną ocenę klasyfikacyjną (czyli uczeń ma za mało ocen). Powodem tego muszą być nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, które przekraczają połowę czasu przeznaczonego na zajęcia w szkolnym planie nauczania. Minimalna liczba ocen wymagana do klasyfikowania ucznia powinna znaleźć się w statucie szkoły.
Konsekwencje nieklasyfikowania nie zawsze oznaczają niedopuszczenie do kolejnej klasy. Uczeń nie powinien być nieklasyfikowany, jeżeli mimo częstej nieobecności w szkole otrzymywał oceny, na podstawie których dany nauczyciel jest w stanie ocenić jego wiedzę i wystawić mu ocenę końcową. Wynika z tego, że jeśli uczeń często opuszcza zajęcia, ale ma wystarczająco dużo ocen – można go klasyfikować, nawet jeżeli nie osiągnął frekwencji przekraczającej 50 procent.
O nieklasyfikowaniu ucznia mówi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 83, poz. 562). Ustawa ta daje nauczycielowi możliwość nieklasyfikowania ucznia, jednak nie nakłada na niego takiego obowiązku. To nauczyciel decyduje, czy skorzysta z takiej możliwości.
Uczeń nieklasyfikowany – co dalej?
Zgodnie z art. 44k pkt. 2 ustawy o systemie oświaty „uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny”. Natomiast pkt. 3 stanowi, że „uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej”.
Według przepisów egzamin klasyfikacyjny nie jest obowiązkowy. Jest organizowany na wniosek ucznia lub jego rodziców. Termin egzaminu klasyfikacyjnego należy uzgodnić z uczniem i jego rodzicami. Musi być przeprowadzony jednak nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych (lub półrocznych) zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Uczeń, który jest nieklasyfikowany podczas klasyfikacji śródrocznej, może podlegać klasyfikacji rocznej. Nie jest to jednak równoznaczne z otrzymaniem promocji do następnej klasy lub ukończeniem szkoły.
Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, który nie uzyskał zgody rady pedagogicznej na egzamin klasyfikacyjny, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
Zobacz także:

Rekrutacja do szkoły podstawowej odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji z 2004 roku i poprawką do niej wprowadzoną w 2009 roku. Poza tym każda placówka udostępnia rodzicom opracowane przez siebie zasady zapisów do szkoły. Warto się z nimi zapoznać jeszcze przed złożeniem wniosku do wybranej placówki. Zasady rekrutacji to m.in. informacje o liczbie miejsc przygotowanych na nowy rok szkolny we wszystkich klasach pierwszych oraz o językach obcych, jakie będą w nich nauczane. Spis treści: Rekrutacja do szkoły podstawowej – kryteria Zasady rekrutacji: jak złożyć wniosek o przyjęcie do szkoły? Zapisy do szkoły podstawowej – kolejność i terminy Rekrutacja uzupełniająca do szkoły podstawowej Kryteria rekrutacji do szkoły podstawowej Nabór do szkoły podstawowej przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjna na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu MEiN. W skład komisji wchodzą przede wszystkim pracownicy danej placówki. Komisja rekrutacyjna ustala zasady rekrutacji do szkoły podstawowej zgodnie z zapisami rozporządzenia. Dziecko może chodzić do szkoły obwodowej lub innej wybranej, jeśli spełnia kryteria przyjęcia. Głównym kryterium przyjęcia dziecka do szkoły jest rejonizacja . Z urzędu do danej szkoły przyjmowane są dzieci mieszkające (zameldowane) w obwodzie danej placówki oraz na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów dzieci spoza obwodu, o ile szkoła dysponuje wolnymi miejscami. Oznacza to, że w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci z rejonu szkoły , a na pozostałe wolne miejsca dzieci spoza niego zgodnie z zasadami rekrutacji. Zasady rekrutacji udostępnione przez placówkę powinny zawierać: kolejność przyjęć uczniów, zasady przydzielania uczniów do poszczególnych klas, dokumentację, jaką powinni dostarczyć rodzice, terminarz dostarczania dokumentów, terminy...

Kiedy uczniowie zostaną zwolnieni z obowiązku szkolnego, kiedy wypadają najbliższe dni wolne, a kiedy ferie? Oto kalendarz dni wolnych od nauki w 2022 roku. Spis treści: Dni wolne od szkoły 2022: majówka, Boże Ciało i inne święta Dni wolne: egzamin ósmoklasisty w 2022 roku Dni wolne: matury w 2022 roku Wakacje 2022 – kiedy zaczyna się wolne? Dni wolne od pracy w 2022 roku Dni wolne od szkoły 2022 Wolne dni od nauki związane ze świętami, które mają jeszcze przed sobą uczniowie w 2022 roku: 2 maja 2022, poniedziałek – majówka (w większości szkół tego dnia jest wolne), 3 maja 2022, wtorek – majówka: Święto Narodowe Trzeciego Maja, 16 czerwca 2022, czwartek – Boże Ciało, 1 listopada 2022, wtorek – uroczystość Wszystkich Świętych 11 listopada 2022, piątek – Święto Niepodległości 23-31 grudnia 2022 – przerwa świąteczna na Boże Narodzenie. Dni wolne w związku z egzaminem ósmoklasisty 2022 Wielu uczniów zastanawia się, czy podczas egzaminu ósmoklasisty 2022 jest wolne w szkole. Tak, młodsze dzieci będą miały wtedy wolne od zajęć . Egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022 będzie przeprowadzony w dniach 24-26 maja: 24 maja – egzamin z języka polskiego, 25 maja – egzamin z matematyki, 26 maja – egzamin z języka obcego nowożytnego. Dni wolne: matury 2022 Czy podczas matur 2022 jest wolne w szkole? Owszem, uczniowie szkół ponadpodstawowych nie będą mieć w tym czasie zajęć lekcyjnych. Oznacza to dla nich kilka dni przerwy w nauce. Dotyczy to jednak tylko terminów podstawowych egzaminów maturalnych, czyli 4-6 maja . W niektórych szkołach może to wyglądać nieco inaczej, ponieważ dyrektorzy mogą wykorzystać...

Wystarczy nieprzygotowanie do sprawdzianu albo nieodrobiona praca domowa, aby dziecko zaczęło myśleć nad tym, co zrobić, żeby nie iść do szkoły. Jeśli uczeń ma rozsądnych rodziców, którzy ufają dziecku, a dziecko im, najczęściej wystarczy szczera rozmowa. Jeśli dziecko rzadko zawala naukę, gdy przyjdzie i powie wprost, że nie chce iść dzisiaj czy nazajutrz do szkoły, rodzice mu na to pozwolą, o ile sytuacja nie powtarza się za często. Zdarza się jednak, że ze strachu przed surowymi rodzicami dzieci są w stanie zastosować nawet najdziwniejsze metody symulowania choroby. Poznaj je i w razie pojawienia się podejrzeń spytaj wprost, czy gorączka u dziecka , rozwolnienie czy inne dolegliwości nie są skutkiem jednej z nich. Jak nie iść do szkoły – najczęstsze wymówki Niektóre dzieci są skłonne wypróbować wszystkiego, co da im szansę na wywołanie objawów choroby. O ile część z nich nie jest zbyt groźna, o tyle część „sprawdzonych” wymówek uczniów naprawdę niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia : Jedzenie surowych rzeczy – może wywołać gorączkę, bóle brzucha i biegunkę. Chodzenie zimą po dworze lub siedzenie przy otwartym oknie z mokrą głową – może wywołać gorączkę, zapalenie zatok, a w skrajnym przypadku – zapalenie opon mózgowych. Maczanie termometru w szklance gorącej herbaty – zwykłe oszustwo, bez skutków ubocznych. Rozgrzewanie termometru na grzejniku – znowu oszustwo i na szczęście brak skutków ubocznych. Nacieranie policzków i czoła, udawanie braku apetytu, wywoływanie kaszlu, pocieranie oczu + solidny dodatek dobrego aktorstwa – ma na celu stworzenie pozorów początków choroby. Symulowanie objawów COVID-19. Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko celowo zjadło lub wypiło coś, co spowodowało dolegliwości, koniecznie z nim spokojnie i szczerze porozmawiaj....