Dla wielu matek karmienie piersią przychodzi naturalnie. Ale dla milionów kobiet na całym świecie, jest bolesnym doświadczeniem. Stanowi nie tylko fizyczną, bolesną walkę o każdą kroplę mleka, ale wiąże się również z poczuciem porażki, jeśli tego mleka jest niewystarczająco dużo, by zaspokoić apetyt noworodka. Wiele kobiet, przez problem z karmieniem popadają w gorszy nastrój. Spada im poczucie własnej wartości. Czasem przez to popadają w depresję. Zarzucają sobie, że nie są wystarczająco dobrymi mami skoro nie mogą wykarmić swojego dziecka.

Problem z laktacją zapisany w DNA

Dla tych mam, które miały problemy z karmieniem mamy informacje, które przyniosą im nieco ukojenia i pocieszenia. Zespół naukowców odkrył właśnie, że problemy z niezdolnością do karmienia piersią mogą być zapisane w genach. Naukowcy odkryli mutację genetyczną, która sprawia, że karmienie piersią jest fizycznie trudniejsze do osiągnięcia. Odkryto, że to mutacja białka zwana ZnT2 odpowiada za zatrzymanie pracy gruczołów mlecznych a co za tym idzie brak produkcji mleka w piersiach.
Mutacja ta powoduje również trudności z karmieniem, bowiem wpływa - zdaniem badaczy – na skład mleka matki m.in. zawiera mniej składników odżywczych. Takich jak: cynk, beta-kazeina, tłuszcz i laktoza. Wszystkie te składniki odżywcze są ważne dla utrzymania zdrowia niemowląt.

Wychwycą gen zanim zostaniesz mamą?

Naukowcy twierdzą, że odkrycie może pomóc zidentyfikować kobiety, które mogą mieć problemy z karmieniem piersią. Dr Shannon Kelleher, z Penn State College of Medicine, która przeprowadziła badania, powiedziała: „Jeżeli uda nam się zidentyfikować ciężarne kobiety, które będą miały problemy z karmieniem piersią, poprzez identyfikację mutacji białek ZnT2 - to może nam to pomóc lepiej przygotować na to i mamę i nienarodzone jeszcze dziecko”.

Szał "cycka" wywołuje presję na kobietach, które nie mogą karmić

Karmienie piersią jest bardzo popularne w ostatnich latach. Szałem na portalach społecznościowych jest publikowanie selfie podczas karmienia, albo brelfie z laktatorem. Taki trend bardzo dołuje kobiety, które nie ze swej woli karmić nie mogą. Z sondaży wynika, że 7 na 10 matek, które karmią swoje dzieci butelki mówią, że zostały negatywnie ocenione za sposób karmienia dziecka. A 4 kobiety na 10 twierdzą, że czują, że „ nie są stuprocentowa mamą, bo nie mogą nakarmić swojego dziecka piersią”. W tym samym raporcie kobiety, które publicznie karmiły swoje dziecko butelką przyznały, że wielokrotnie zostały obdarowane negatywnym spojrzeniem albo komentarzem z tego powodu najczęściej od innych matek.

Czytaj też: Karmiące cyce na ulice