To, czy niemowlę będzie potrafiło wykorzystać zdobytą umiejętność, zależy od nastroju, w jakim było podczas nauki, jak i nastroju, w jakim jest, gdy powinno korzystać ze zdobytej umiejętności. Jeśli maluch nauczył się czegoś, gdy był spokojny, może nie potrafić wydobyć z pamięci tej umiejętności w momencie, gdy jest aktywny i odwrotnie. Badania przeprowadzono na blisko 100 niemowlętach w wieku 9 miesięcy.

Reklama

Od śmiechu do płaczu i odwrotnie

Nastroje niemowląt są nie do przewidzenia i potrafią zmieniać się bardzo szybko. W jednym momencie maluch może być rozbrykany i uśmiechnięty, a w kolejnym będzie rozpaczliwie płakał. Jak dotąd nie badano wpływu nastroju na pamięć tak małych dzieci, wiadomo jednak, że nastrój znacząco wpływa na sposób myślenia osób dorosłych. Kiedy mamy dobry nastrój, z większą łatwością przypominają nam się wspomnienia, które przeżywaliśmy będąc w identycznym nastroju. Dlatego naukowcy z Ruhr-Universität Bochum w Niemczech zaprojektowali badanie z udziałem niemowląt, aby sprawdzić, czy i u nich pamięć jest związana z nastrojem.

96 niemowlaków w różnych nastrojach

Najpierw dziewięciomiesięczne niemowlęta brały udział w spokojnych zajęciach, np. oglądały z rodzicem obrazki w książeczce dla niemowląt albo pozwalano maluchom brykać po sali. Po tych aktywnościach pokazywano im, jak posługiwać się pacynką. Po 15 minutach sprawdzano, czy maluchy potrafią sobie przypomnieć, jak bawić się pacynką. Ale zanim to sprawdzano, część niemowląt ponownie wykonywała te same czynności co przed nauką, a część z nich było poddana innej aktywności niż przed nią, aby wprowadzić maluchy albo w podobny nastrój, albo w zupełnie inny.

Inny nastrój blokuje dostęp do pamięci

Okazało się, że dzieci wprowadzone w identyczny stan jak podczas nauki, bez problemu odtwarzały zabawy pacynkami. Natomiast dzieci w prowadzone w odmienny stan nie potrafiły tego zrobić. Jeśli przed nauką dziecko było spokojne (oglądało książeczki), a przed momentem, kiedy miało przypomnieć sobie zabawę pacynkami, brykało po sali, nie potrafiło z pamięci przywołać zdobytej wiedzy. Tak samo było z maluchami, które najpierw brykały po sali, ale przed sprawdzeniem zdobytej wiedzy oglądały książeczki. Natomiast jeśli dziecko przed nauką i zadaniem było w takim samym nastroju – rozbrykane albo spokojne – bez problemu przypominało sobie to, czego się nauczyło.

Eksperyment dowiódł, że nastrój, także u małych dzieci, wpływa na dostęp do zgromadzonej w pamięci wiedzy. Jeśli niemowlę jest w takim samym nastroju jak podczas nauki konkretnej wiedzy czy umiejętności, dostęp do pamięci ma ułatwiony. Jeśli jednak jego nastroje podczas nauki i sprawdzania wiedzy (lub umiejętności) się różnią, pamięć do tej wiedzy się blokuje.

Zobacz także

Mamo, tato, przedszkolanko – pamiętaj o tym!

Nastrój ma wpływ na zdolność zapamiętywania u niemowląt, ale być może tak samo jest ze starszymi dziećmi, skoro tak samo funkcjonuje pamięć u dorosłych. Warto, aby wiedzieli to zarówno rodzice, jak i pracownicy żłobków, przedszkoli i szkół. Jeśli dziecko nauczy się czegoś w atmosferze wesołej, aktywnej zabawy, może nie móc sobie tego przypomnieć, gdy będziemy tego wymagać w sytuacji powagi i spokoju, i odwrotnie. To, że maluch czy starsze dziecko nie potrafi sobie czegoś przypomnieć w danym momencie, nie znaczy, że tego nie umie. Po prostu być może warunki, w jakich oczekujemy wiedzy, nie są podobne do tych, w jakich ta wiedza była dziecku przekazywana.

Źródło: Sabine Seehagen, Silvia Schneider, Katharina Sommer, Laura La Rocca, Carolin Konrad. State: Dependent Memory in Infants. Child Development, 2020 DOI: 10.1111/cdev.13444

Sprawdź też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama