5 pytań o inteligencję dziecka
Najważniejsze dla rozwoju inteligencji są pierwsze lata życia - wykorzystaj ten czas i wspieraj rozwój dziecka, bo później nie będzie on już nigdy tak dynamiczny jak teraz.
- Anna Liwińska
Jeśli chcesz, by twoje dziecko w przyszłości dobrze się uczyło i przynosiło do domu szóstki, zadbaj o to już teraz! Pomóż dziecku rozwijać się intelektualnie, a za kilka lat nauka nie sprawi mu żadnych trudności.
1. Skąd się bierze inteligencja dziecka?
W chwili przyjścia na świat twoje dziecko otrzymało do dyspozycji określoną liczbę neuronów, taką jak każdy inny rodzący się człowiek. Jeśli w pierwszych latach życia nie będzie ich używało – zanikną. Czy wiesz, że ta strata będzie nieodwracalna? W przeciwieństwie do innych komórek ludzkiego organizmu, neurony nie mają zdolności regeneracyjnych! Takiemu "marnotrawstwu" można jednak z łatwością zapobiec. Jeśli będziesz pobudzać rozwój inteligencji dziecka, zwiększysz zdolność łączenia się neuronów, a co za tym idzie – wzrosną szanse na ich przetrwanie. W ten sposób wpływasz również na te funkcje mózgu, które pomagają mu zgromadzić jak największą ilość danych. Mówiąc prościej, chodzi o "sformatowanie" mózgu dziecka, tak jakby dotyczyło to pamięci komputera. Twój pecet, gdy zostaną do niego wprowadzone pewne informacje, w razie potrzeby może je z łatwością wykorzystać. Z człowiekiem jest podobnie. Na początku mózg dziecka jest jak pusta kartka (albo dysk komputera). Z łatwością przyjmuje informacje, tym bardziej że w pierwszych latach ma w tym kierunku szczególne zdolności. Rozwijają się zmysły, pamięć, zdolności komunikowania się.
2. Czego dziecko uczy się samo?
Wiele umiejętności dziecko zdobywa bez pomocy rodziców. Jednym z pierwszych przejawów uczenia się jest fakt, że przyzwyczaja się do osób, sytuacji, dźwięków. Bardzo szybko zaczyna rozpoznawać mamę i tatę. Ale nie tylko. Jeśli na przykład w domu jest pies i dziecko przywyknie do jego szczekania, nie reaguje na nie, bo to odgłos dobrze mu znany. Dźwięk o podobnym natężeniu, ale nieznajomy – np. nagle włączona muzyka – wywoła natomiast silną reakcję. Inną formą uczenia się jest przewidywanie tego, co się stanie. Słysząc głos mamy, niemowlę zaczyna się za nią rozglądać, bo wie, że jest blisko i za moment podejdzie do łóżeczka. Nie wiadomo, kiedy dzieci zaczynają przewidywać, ale zaobserwowano tę umiejętność już u kilkutygodniowych dzieci (a niektórzy twierdzą, że nabywają tę zdolność jeszcze w łonie mamy! - zobacz rozwój dziecka w łonie mamy). Niemowlęta szybko też odkrywają następstwo działań. Lubią się bawić włącznikiem światła, wieżą stereo czy zabawkami, w których po naciśnięciu przycisku z pudełka wyskakuje piesek. Na podobnej zasadzie uczą się też, że gdy jest im źle, wystarczy zapłakać, by mama podeszła do łóżeczka.
Zobacz 5 zabaw, które rozśmieszą niemowlaka
[CMS_PAGE_BREAK]
3. Jak rodzice mogą pomóc w rozwoju inteligencji dziecka?
W pierwszych miesiącach i latach życia praca z dzieckiem ma ogromne znaczenie. Owa "praca" to najpierw przede wszystkim okazywanie czułości i mówienie do dziecka. Z czasem coraz ważniejsze staje się zaznajamianie go z różnymi formami, kolorami, dźwiękami, obrazki w książkach, wierszyki, piosenki, zabawy w koci koci, a kuku czy w chowanego. Wszystkie te dla dorosłego banalne zajęcia to w rzeczywistości pomysły na wspieranie rozwoju dziecka. Nie zapominajmy tylko, że z zaangażowaniem dziecka nie można przesadzać. Skutkiem tego może być przemęczenie, rozdrażnienie i bezsenność niemowlęcia. Dzieci muszą czerpać przyjemność z tego, co robią. Na dorosłych spoczywa obowiązek uważnego ich obserwowania, a pierwsze objawy zmęczenia, rozkojarzenia czy znudzenia powinny być sygnałem, że najwyższy czas przerwać zabawę i pozwolić dziecku odpocząć.
4. Czy nowoczesne metody pomagają w rozwoju inteligencji?
Dziecko, którego rozwój intelektualny był w pierwszych latach życia umiejętnie wspomagany, rozpoczynając naukę w szkole, będzie miał doskonałe podstawy do zdobywania dalszej wiedzy, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, uczenia się zasad poruszania się w świecie. Ale lepsze szanse będzie miał nie tylko na starcie, również w kolejnych latach nauki, więc – przez całe życie. Te ważne powody w ostatnich latach skłoniły naukowców do przeprowadzenia licznych badań nad sposobami usprawniania zdolności intelektualnych dziecka w pierwszych miesiącach i latach życia. Na podstawie badań stworzono rewolucyjne metody stymulowania rozwoju intelektualnego dziecka, wykorzystujące nowoczesne metody audiowizualne. Oczywiście najlepszy program komputerowy nie zastąpi rodziców. Może natomiast uzupełnić ich działania. Wkrótce stanie się to powszechne. Eksperci przepowiadają, że już w niedalekiej przyszłości nowe technologie będą stanowić podstawę systemów nauczania. Możliwe, że nasze dzieci będą chodzić do szkoły nie z plecakiem pełnym zeszytów i książek, ale z tabletem pod pachą, w którym będą wszystkie potrzebne informacje. Na pewno byłoby to korzystne dla ich kręgosłupów. Czy dla mózgu – zdania są podzielone.
5. Dlaczego dziecko odnosi sukcesy w szkole?
Niezależnie od rozwoju techniki jedno się nie zmieni. Na pytanie, czemu z dwojga dzieci o podobnym stopniu inteligencji jedno odnosi w szkole sukcesy, a drugie ma kłopoty, odpowiedź będzie brzmiała podobnie. Tajemnica leży w sposobie, w jaki wspomagano w pierwszych latach rozwój ich mózgu.
Zobacz też Zabawy edukacyjne dla dzieci od urodzenia do 6 lat