Reklama

Spokojnie, nie chodzi tutaj o żadne cuda-wianki, lecz umiejętności, które dziecko zdobyło (lub powinno zdobyć) w domu i w przedszkolu. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Zapytaliśmy Beatę Płażewską, która jest psychologiem dziecięcym i pracuje w szkole podstawowej.

Reklama

Co powinien umieć sześciolatek?

  • Chce się uczyć. Jest ciekawe świata, interesuje się różnymi rzeczami, także literkami i cyframi.

Twoja rola: Staraj się pielęgnować jego ciekawość: rozmawiajcie o interesujących rzeczach, czytaj mu książki, oglądajcie razem atlasy encyklopedie dla dzieci, podglądajcie przyrodę, przypatrujcie się maszynom, zastanawiajcie, jak coś działa, dlaczego pada deszcz itd. Wspólnie szukajcie odpowiedzi na pytania.

  • Radzi sobie z emocjami. Jest coraz bardziej świadome własnych uczuć: wie, co je cieszy, czego się boi. Próbuje kontrolować złość, nie wybucha płaczem z błahego powodu. Potrafi rozpoznawać uczucia innych („Mama jest smutna”).

Twoja rola: Rozmawiajcie o emocjach i o tym, jak sobie radzić, gdy np. jest nam źle albo mamy wielki kłopot.

  • Potrafi się skupić dłuższą chwilę, np. na zabawie czy słuchaniu.

Twoja rola: Czytaj mu książki, róbcie rzeczy wymagające koncentracji (układajcie puzzle, nawlekajcie koraliki).

  • Jest wytrwałe, ma poczucie obowiązku. Kończy rozpoczętą pracę, stara się pokonywać trudności.

Twoja rola: Przyzwyczajaj je do tego, że to, co się zaczęło, trzeba doprowadzić do końca. Przydziel mu obowiązki domowe (np. podlewanie kwiatów, utrzymywanie porządku w swoim pokoju).

  • Radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami… Bawi się w grupie, potrafi współpracować, czekać na swoją kolej, przegrywać, przestrzegać reguł w zabawie, zawierać kompromisy itd.

Twoja rola: Zadbaj o to, żeby często spotykał się z rówieśnikami, brał udział w zorganizowanych konkursach.

  • …i z dorosłymi. Traktuje ich z szacunkiem, nie mówi na „ty”, wita itd.

Twoja rola: Pamiętaj o starej dobrej kindersztubie, pilnuj, by stosowanie takich słów jak „dzień dobry”, „dziękuję” i „przepraszam” weszło mu w krew. Zlecaj mu drobne zakupy i nie odpowiadaj za nie, gdy ktoś dorosły je o coś pyta.

  • Potrafi słuchać poleceń. Dostosowuje się do nakazów i zakazów. Twoja rola: Pilnuj, by przestrzegało zasad, bądź konsekwentna. Tłumacz dziecku, że w szkole słucha się pani, podobnie jak w domu mamy i taty.
  • Jest sprawny ruchowo... Biega, skacze, jeździ na rowerze, łapie piłkę, uczestniczy w zabawach ruchowych.

Twoja rola: Dbaj, by miało jak najwięcej okazji do ruchu. Jeśli jest niezdarne, tym bardziej je zachęcaj, ale poszukaj aktywności, która sprawia dziecku przyjemność.

  • …i samodzielny. Sprawnie się ubiera, rozbiera (radzi sobie z guzikami, suwakami itd.), myje. Wie, jak się zachowywać podczas posiłków, sprząta po sobie. Stara się dbać o porządek i swoje rzeczy.

Twoja rola: Nie wyręczaj malca w ubieraniu się, bo straci okazję do ćwiczeń. W szkole nikt mu nie będzie w tym pomagał.

Polecamy: Czy twoje dziecko jest gotowe do szkoły? - TEST
[CMS_PAGE_BREAK]


  • Dba o bezpieczeństwo swoje i innych. Wie, co robić w sytuacji zagrożenia i do kogo zwrócić się o pomoc, gdy np. zobaczy ogień. Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię.

Twoja rola: Ucz go zasad bezpieczeństwa. Musi wiedzieć, że w szkole nie wolno się np. przepychać na schodach.

  • Ładnie mówi. W sposób zrozumiały informuje o swoich potrzebach, umie powiedzieć kilka zdań na jakiś temat, omówić treść obrazka itd. Stara się mówić poprawnie. Pyta o to, czego nie rozumie.

Twoja rola: Rozmawiajcie na różne tematy, dzięki temu powiększysz jego zasób słów. Czytaj książki! Ucz, że nie powinno się przerywać i warto mieć własne zdanie.

  • Ma podstawową wiedzę na swój temat. Zna swoje imię, nazwisko, adres, wiek itd. Zna dane swoich bliskich, wie, gdzie pracują. Ma podstawową wiedzę na temat swojego miasta i kraju.

Twoja rola: Opowiedz dziecku o swojej pracy, wytłumacz, że nie każdemu można podawać swoje dane. Pokaż mu ciekawe miejsca w waszym mieście.

  • Ma coraz lepszą pamięć. Zapamiętuje krótkie wierszyki, piosenki.

Twoja rola: Zachęcaj je do uczenia się piosenek i wierszy, wracajcie do poprzednich tematów rozmów, mówcie o książkach i filmach, które zna.

  • Coraz więcej wie. Zna nazwy dni tygodnia, pór roku, warzyw, owoców, zwierząt i roślin, części ciała itd. Rozumie pojęcia abstrakcyjne (kształt, wielkość, kierunek, odległość).

Twoja rola: Pomóż porządkować wiedzę, np. zróbcie plakat na temat pór roku.

  • Jest gotowy do nauki matematyki. Zna cyfry, potrafi policzyć przedmioty, wie, gdzie prawo, a gdzie lewo.

Twoja rola: Róbcie zadania, np. co różni te obrazki, jakiego elementu brakuje itd.

  • Jest gotowy do nauki czytania i pisania. Rozumie polecenia w rodzaju: „narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki”, coraz lepiej radzi sobie z dzieleniem zdania na wyrazy, wyrazów na sylaby. Ma na tyle sprawne rączki, aby rysować, wycinać i odwzorowywać figury oraz znaki.

Twoja rola: Sprawdź, czy dobrze trzyma ołówek i czy podczas pisania jego dłoń leży na stole (nie może wisieć w powietrzu).

Jak pomóc dziecku odnaleźć sie w nowej szkole?

  • Odwiedź z nim szkołę. Pozaglądajcie w różne zakamarki, obejrzyjcie gazetkę, sprawdźcie, gdzie są toalety, a gdzie szatnia itd. Porozmawiajcie z nauczycielką, ale także z panią ze świetlicy i woźną – niech maluch od pierwszych dni nie będzie anonimowy.
  • Pomóż mu znaleźć dobrego kumpla. O wiele raźniej iść do szkoły, wiedząc, że ma się tam kogoś znajomego. Wypytaj znajomych, może czyjeś dziecko idzie do tej samej klasy?
  • Bawcie się w szkołę. Podczas zabawy malec nauczy się, że trzeba odpowiadać na temat, pytać o zgodę, gdy chce się wyjść siusiu.
  • Pomyśl o... świetlicy. W czasie przerw nie ma wiele czasu na zabawę. Po lekcjach tu łatwiej poznać przyjaciela.
Reklama

Polecamy: Debiut w szkole

Reklama
Reklama
Reklama