"Gdzie mu będzie lepiej niż w domu?" – pyta babcia. "W przedszkolu nauczy się życia w grupie" – przekonują znajomi.

Reklama

- Nie ma jednej doskonałej recepty, uniwersalnej dla wszystkich dzieci – twierdzi psycholog Małgorzata Gąsecka z warszawskiej poradni psychologiczno-pedagogicznej. – Najpierw trzeba dokładnie przyjrzeć się własnemu dziecku, zaobserwować jego zachowania w różnych sytuacjach, poznać potrzeby psychiczne. Tylko po takim rozpoznaniu można dokonać prawidłowego wyboru.
W Polsce można zapisać do przedszkola malucha, który ma trzy lata (w przedszkolach prywatnych ta granica nieco przesuwa się w dół i przyjmowane są nawet dzieci dwuletnie). Wielu psychologów jest jednak zdania, że najlepiej posłać do przedszkola dopiero czterolatka. Pamiętać należy jednak o indywidualnych predyspozycjach i możliwościach rozwojowych dziecka.

Kiedy zamiast przedszkola wybrać babcię lub nianię?

Na pewno warto pozostawić pod opieką w domu wyjątkowo chorowitego dziecka (i tak do przedszkola nie będzie chodził z powodu bardzo częstych infekcji). Należy się także zastanowić nad zaangażowaniem babci lub opiekunki, jeśli dziecko, jak wynika z naszej obserwacji, jest bardzo mało samodzielne, niedojrzałe do kontaktów z grupą rówieśniczą, wyjątkowo nieśmiałe lub płaczliwe. W takiej sytuacji lepiej jeszcze przez rok pozostawić malca w domu.

  • Zalety babci... Na pewno kocha naszą pociechę nad życie. Da jej poczucie bezpieczeństwa, obdarzy zaufaniem, przyrządzi najbardziej wyszukane potrawy i zawsze znajdzie dla niej czas. Pamiętaj jednak, że nie zawsze zaspokoi potrzebę ruchu dziecka, nie zawsze sprosta wymaganiom sprawnościowym i może nam malca rozpieścić.
  • ...i niani Jeśli będzie młoda, uśmiechnięta i pomysłowa, na pewno zyska przychylność naszego dziecka. Wówczas też łatwiej niż babcia sprosta wymaganiom fizycznym malca – położy się z nim na dywanie, pobiega na spacerze. Pamiętaj jednak, że przed zatrudnieniem niani musisz dokładnie sprawdzić jej referencje i umiejętności. Najlepiej wybieraj osoby polecone przez bliskich lub znajomych.

Kiedy wybrać przedszkole?

– Dla pięciolatków, nawet tych mniej śmiałych i gorzej zorganizowanych, zdecydowanie polecałabym przedszkole – mówi psycholog Gąsecka. – Przygotowuje ono do życia w społeczeństwie, rozwija emocjonalnie i manualnie oraz zapewnia dziecku lepszy start w zerówce i szkole.
Większość placówek przedszkolnych zatrudnia w tej chwili wykwalifikowany personel. Zniknęły już bezpowrotnie tzw. przechowalnie, w których dzieci tylko jadły, spały i były zdane same na siebie. W każdej placówce obowiązuje program wychowawczy i edukacyjny, który jest skrupulatnie realizowany. Dzieci rysują, malują i wykonują prace plastyczne różnymi technikami. Poznają rozkład dnia i zawody swoich rodziców, uczą się, jakie są pory roku i co dzieje się w otaczającym je świecie. Ogromne znaczenie ma nauka funkcjonowania w grupie – dzieci wykonują wspólne zadania i razem bawią się w zabawy tematyczne. Przygotowują przedstawienia i robią wystawy swoich prac. Tutaj uczą się samodzielnego jedzenia, ubierania i sprzątania zabawek. Tutaj też powoli przygotowują się do zajęć szkolnych, poznając literki, cyferki i godziny.

Zobacz też: To nie jest dobre przedszkole tylko przechowalnia – 5 rzeczy, które powinny cię niepokoić
[CMS_PAGE_BREAK]

Zobacz także

Dlaczego warto posłać dziecko do przedszkola?

  • Nauczy się samodzielnego jedzenia – to jedna z pierwszych umiejętności, jaką opanowują maluchy w przedszkolnej grupie.
  • Nauczy się samodzielnego ubierania – wychowawczyni pomoże tylko zapiąć guziki, zawiązać czapkę i buty.
  • Będzie współpracował w grupie – wspólne budowanie domów z klocków, zabawa w sklep czy fryzjera nauczy współdziałania i konieczności dzielenia się zabawkami.
  • Nauczy się wielu piosenek i wierszyków – te umiejętności doskonale ćwiczą pamięć.
  • Będzie miał specjalistyczne, dobrane do swojego wieku zajęcia plastyczne i rytmiczne – rysowanie i malowanie na zadany temat, wyklaskiwanie rytmu, maszerowanie w takt muzyki – to ulubione formy spędzania czasu w przedszkolu.
  • Zdobędzie przygotowanie do szkoły – pozna literki i cyferki, będzie próbował pisania i liczenia.
  • Spędzi część dnia na świeżym powietrzu – program przedszkolny przewiduje zazwyczaj dwie, trzy godziny zabaw na dworze.
  • Będzie mógł skorzystać z zajęć dodatkowych – placówki przedszkolne zazwyczaj oferują gimnastykę korekcyjną, naukę tańca i języka obcego.

Na ile godzin posłać dziecko do przedszkola?

Psychologowie zalecają, aby maluch pozostawał w przedszkolu nie dłużej niż przez sześć, maksymalnie osiem godzin dziennie.
– Przebywanie w grupie równolatków, zajęcia, posiłki, to wszystko jest porównywalne z pracą dorosłego człowieka. Po całodniowym pobycie w przedszkolu dziecko ma prawo być po prostu zmęczone – twierdzi Gąsecka. – Jeśli tylko mamy taką możliwość, odbierajmy malucha po obiedzie, czyli po czterech, pięciu godzinach pobytu w placówce. Jeśli jesteśmy zmuszeni pozostawić go dłużej, pamiętajmy, że po powrocie do domu też należy mu się odpoczynek: wspólny spacer, długa rozmowa czy wspólne oglądanie książki z bajkami. Bardzo ważne dla malca jest nasze zainteresowanie jego przedszkolnym życiem. Pytajmy dziecko nie tylko o to, co jadło na obiad, ale też o kolegów, zajęcia czy podwórkowe zabawy. Postarajmy się, aby malec nie przebywał 8–9 godzin w przedszkolu codziennie.
Psychologowie zalecają też, aby w pierwszych miesiącach pobytu dziecka w placówce zawsze odbierać je wcześniej – malec musi przyzwyczaić się do nowej sytuacji.

Zobacz też: Kiedy dziecko jest gotowe, by pójść do przedszkola? - film

Reklama

Konsultacje: Monika Górecka–Czuryłło

Reklama
Reklama
Reklama