Przegląd najlepszych metod nauki czytania dla przedszkolaków
Chcesz, żeby twoje dziecko umiało czytać, zanim pójdzie do szkoły? To dobry pomysł - pedagodzy przekonują, że nauka czytania przychodzi dziecku łatwiej, gdy jest małe. Jeżeli tylko jest prowadzona w formie zabawy, przyniesie świetne rezultaty. Zobacz, które metody cieszą się największym powodzeniem!
1 z 5
Najlepsze metody nauki czytania dla przedszkolaków
Chcesz, żeby twoje dziecko zaczęło się uczyć czytać w wieku 3, 4 lub 5 lat? Nie obawiaj się, że to za wcześnie! Naukowcy przekonują, że łatwiej nauczyć czytania 3-latka niż 4-latka, 4-latka niż 5-latka itd.
Najważniejsze na tym etapie jest, aby nauka była prowadzona w formie zabawy, a nie stała się przymusem. Inaczej nic z tego nie będzie! Jeżeli dziecko kategorycznie odmawia, odczekaj parę tygodni - widocznie jeszcze nie jest na to gotowe. Cenny jest także dobry przykład płynący z góry. Widok mamy z gazetą, taty i rodzeństwa czytających książki skuteczniej rozbudzi w kilkulatku zamiłowanie do lektury niż abstrakcyjne zapewnienia, że umiejętność czytania jest bardzo przydatna.
Spośród wielu metod nauki czytania dla małych dzieci wybraliśmy te najbardziej popularne. Zobacz, która najbardziej przypadnie ci do gustu!
2 z 5
Zabawa w czytanie - metoda Domana
Metoda Domana to kompleksowo opracowany system uczenia dzieci już od... 3. miesiąca życia! Razem z pomocami dydaktycznymi rodzic otrzymuje bardzo jasne wskazówki, jak i kiedy je stosować. Podstawą tego podejścia jest systematyczność oraz zabawa.
Dla kogo: dzieci od 3. miesiąca życia do 5. roku życia.
Na czym polega: na pokazywaniu dziecku kart ze słowami, wyrażeniami i zdaniami 5 razy dziennie w odstępach 30-minutowych.
Plusy: bardzo jasny system nauki prowadzonej w formie zabawy - nie wymaga się, aby dziecko powtarzało lub udowadniało swoje postępy
Minusy: konieczność zakupu zestawów do nauki; samodzielne wykonanie ich jest niezwykle pracochłonne
3 z 5
Metoda Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu jest inspirowana francuską Bon Depart i przystosowana do warunków języka polskiego przez prof. Martę Bogdanowicz. Korzystając z tej metody, wspierasz rozwój psychoruchowy dziecka, przygotowujesz do czytania i pisania oraz zapobiegasz problemom szkolnym w nauce czytania i pisania.
Dla kogo: dzieci od 2. do 10. roku życia.
Na czym polega: dzieci wykonują ćwiczenia ruchowe i rytmiczne, ćwiczą rączkę rysując wzory literopodobne, znaki matematyczne itd., uczą się piosenek i wierszyków.
Plusy: wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, wykorzystanie łatwo dostępnych pomocy dydaktycznych, np. baloników, szarf, bębenków, pędzli, przygotowanie do nauki pisania i czytania.
Minusy: ćwiczenia są dość rozbudowane, mogą wymagać sporo przygotowań
4 z 5
Metoda ślizgania
Nauka czytania metodą ślizgania to właściwie etap w nauce czytania, który powinien możliwie szybko przerodzić się w płynne czytanie.
Dla kogo: dzieci od 3. roku życia, które dobrze znają litery, łączą je z głoskami i dobrze opanowały analizę i syntezę fonemową.
Na czym polega: ślizganie się po literach to po prostu przeciąganie dźwięków samogłosek i spółgłosek, które nie zmieniają swojego brzmienia, do momentu, aż dziecko rozpozna kolejną literę w wyrazie.
Plusy: to praktycznie bezkosztowa metoda - można kupić klocki LOGO, które dziecko dosuwa do siebie w trakcie łączenia głosek, ale można też posłużyć się kartką papieru i mazakiem.
Minusy: nie nadaje się do nauki czytania "od zera", dziecko musi być dość dobrze przygotowane, żeby zacząć z niej korzystać.
5 z 5
Wczesna nauka czytania - sylabowa
Metoda sylabowa (znana też jako symultaniczno-sekwencyjna) autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej opiera się na czytaniu sylabami, które dzieci poznają w określonej kolejności.
Dla kogo: dla dzieci w wieku przedszkolnym, najlepiej zacząć tuż przed 3. urodzinami.
Na czym polega: na zapoznawaniu dziecka z kolejnymi sylabami - w ściśle określonym porządku, potem dłuższymi wyrazami, aż w końcu tekstami. Nauka jest prowadzona w formie zabawy - z pokazywaniem, z odniesieniami do konkretnych sytuacji.
Plusy: metoda jest bardzo kompleksowo opracowana, dostępne są liczne pomoce dydaktyczne, publikacje, strona internetowa itd.
Minusy: trzeba kupić pomoce naukowe - książeczki, ćwiczenia, podręcznik.