Śmieszek? Gburek? Nieśmiałek? Którego krasnala przypomina twoje dziecko
Sprawdź, którego z siedmiu krasnoludków przypomina twoje dziecko. Psycholog Beata Płażewska podpowiada, jakie są jego mocne strony i w czym warto mu pomóc.
1 z 7
Którego krasnala przypomina twoje dziecko? Wygadanego Mędrka? Śmieszka? A może Nieśmiałka?
To, jakie jest, zależy m.in. od jego temperamentu. Jednak uwaga: fakt, że kilkulatek zachowuje się najczęściej jak - na przykład - Gburek, nie oznacza jednak, że tak będzie zawsze. Być może ma właśnie "gburkowaty" okres.
Najważniejsze jest to, że każdy malec, niezależnie od temperamentu, potrzebuje przede wszystkim miłości i bezwarunkowej akceptacji. Dlatego:
- Pamiętaj, że każdy człowiek jest jedyny w swoim rodzaju: wyjątkowy i niepowtarzalny. Twoje dziecko nie musi być takie jak ty.
- Dostrzegaj jego mocne strony. Nawet to, co uważasz za wadę, może mieć swoją jasną stronę. Np. upór to objaw zdecydowania.
- Jeśli trzeba, pomóż mu radzić sobie z tym, co może mu utrudniać życie.
- Doceniaj jego sukcesy, nawet ne najmniejsze.
Na kolejnych stronach przedstawiamy Gburka, Śmieszka, Śpioszka, Gapcia, Apsika, Nieśmiałka i Mędrka.
Polecamy także test: Jaki temperament ma twoje dziecko?
2 z 7
Gburek
Szybko się złości, obraża się z byle powodu, tupie, gdy nie chcesz mu kupić wymarzonej wyścigówki. Często ma muchy w nosie i trudno go zadowolić. Bluza z kapturem? Nigdy w życiu! Rowerek? Miał być czerwony a nie niebieski! Marysia? Głupia! Kamilek? Nudny!
Mocne strony Gburka: Silny charakter. Gburek nie da sobie w kasze dmuchać, wie, czego chce i potrafi powiedzieć "nie". Jest wymagający i spostrzegawczy. Jest także bardzo wrażliwy, choć póki co ta wrażliwość dotyczy głównie jego samego. Konsekwentny w dążeniu do celu.
Z czym Gburek może mieć kłopot? Gburek może niechcący sprawiać innym przykrość. Fakt, że jest drażliwy i wybuchowy nie ułatwia mu życia. Nie idzie na kompromis, trudno go udobruchać. Jest mało elastyczny.
Jak postępować z Gburkiem?
- Ucz Gburka empatii. Gdy zrobi komuś przykrość, wytłumacz, co może czuć ta osoba - on tak naprawdę nie chciał nikogo zranić, "tak jakoś wyszło", gdy próbował postawić na swoim.
- Rozśmieszaj go i pokazuj mu zabawne strony życia. Staraj się, by złapał trochę luzu. Daj mu dobry przykład: gdy np. stłuczesz ulubiony kubek, nie wściekaj się, , tylko powiedz "Ups!".
- Ucz elastyczności, tego, że zmiana planów nie zawsze jest katastrofą.
- Pokazuj mu jak kontrolować emocje. Zamiast tupać, może powiedzieć o co chodzi. Zawsze go chwal, gdy zdoła nad sobą zapanować.
- Doceniaj jego mocne strony. Fakt, że jest w stanie wyłowić najmniejszą drobinke pietruszki z rosołu jest irytujący, ale świadczy o spostrzegawczości.
Polecamy także: Inteligencja emocjonalna
3 z 7
Śmieszek
Uśmiechnięty od ucha do ucha, ruchliwy, wszędzie go pełno. Żywe srebro, dusza towarzystwa. Lubi się wygłupiać i robić kawały. Dla dowcipu może przesiedzieć pół dnia w szafie albo wysmarować się błotem od stóp do głów.
Mocne strony Śmieszka: Pogoda ducha, poczucie humoru, optymizm, życzliwość. Ma sto pomysłow na minutę, a więc jest kreatywny - żeby obmyślić dobry kawał trzeba ruszyć głową! Jest koleżeński, budzi sympatię otoczenia, liczy się z opinią innych.
Z czym Śmieszek może mieć kłopot? Jeśli Śmieszek ma niską samoocenę, moze się zagalopować i wejść w rolę błazna, który jest gotów rozweselać innych własnym kosztem. Albo cudzym, a wtedy może ranić innych. Może także mieć trudności z zachowaniem powagi w sytuacjach, które jej wymagają (np. przedrzeźnia płaczącego kolegę).
Jak postępować ze Śmieszkiem?
- Doceniaj jego poczucie humoru - to ogromny kapitał.
- Chwal go za życzliwość i to, że interesuje się innymi.
- Pokazuj mu różnicę między zabawnym psikusem a dowcipem, który rani albo stawia kogoś w niezręcznej sytuacji.
- Ucz Śmieszka empatii - gdy będzie rozumiał, co czują inni, nie posunie się za daleko.
4 z 7
Śpioszek i Gapcio
Są tak podobni, że Śnieżka ich czasem myli. Kto się zamyślił tak głęboko, że zapomniał o deserze? Śpioszek! Kto zamiast zjeść ciastko zapatrzył się na drzewo za oknem? Gapcio! Obaj bujają w obłokach, więc nie zawsze wiedzą, co się dzieje tu i teraz.
Mocne strony Śpioszka i Gapcia: Spokój, zdyscyplinowanie, życzliwość. Nie sprawiają kłopotów i nie dokuczają innym. Nie rozpychają się łokciami, by coś zdobyć. Na ogół mają ogromną fantazję - w ich świecie naprawdę sporo się dzieje.
Z czym Śpioszek i Gapcio mogą mieć spokój?
Stoją nieco na uboczu, więc nie w pełni uczestniczą w tym, co robią inni, np. dzieci z przedszkolnej grupy. Są raczej bierni - trzeba ich namawiać, by włączyli się do zabawy albo wzięłi w czymś udział.
Jak postępować ze Śmieszkiem i Gapciem?
- Doceniaj ich fantazję, ale dbaj o to, by mieć dostęp do ich świata. Może patrząc za okno nie obijają się, lecz pracowicie analizują zmieniające się kształty chmur? Albo zastanawiają się nad czymś bardzo dla nich ważnym?
- Zachęcaj ich do działania, mobilizuj, staraj się, by brali udział w życiu rodziny, kolegów. Nie rób jednak niczego na siłę.
5 z 7
Apsik
Unika deszczu, bo mógłby się przeziębić. Nie wącha kwiatków, bo od tego kicha. Delikatny. Ostrożny. Jeśli na coś choruje, na ogół podchodzi do tego spokojniej niż rodzice i ma sporą wiedzę na temat swojej przypadłości. Wie co może, a czego nie może jeść, rozumie, że musi brać lekarstwa albo poddać się badaniom.
Mocne strony Apsika: Dojrzałość i wrażliwość. Sporo przeszedł, więc jest bardziej odpowiedzialny niż np. Śmieszek. Potrafi wczuć się w czyjeś położenie. Sprawia wrażenie nad wiek rozwiniętego.
Z czym Apsik może mieć kłopoty? Apsik może być nadmiernie ostrożny, za bardzo skupiony na swoim zdrowiu.
Jak postępować z Apsikiem?
- Zadbaj o to, by świat nie wydawał mu się groźny. Deszcz pomogą oswoić kolorowe kalosze, śnieg - lepienie bałwana.
- Gdy choruje, staraj się zachować spokój. Wyjaśniaj mu, co się dzieje - szeptanie po kątach może sprawić, że poczuje się zagrożony, nawet jeśli to zwykła angina.
- Jeśli ma jakiś problem ze zdrowiem i z tego powodu musi być np. na restrykcyjnej diecie, staraj się, by zaakceptował sytuację i nie czuł się przez to gorszy ani pokrzywdzony. Bardzo uważaj, by nie zaszczepić mu takiego przekonania.
6 z 7
Nieśmiałek
Chowa się po kątach albo za twoją spódnicą. Zna na pamięć cały wierszyk, ale nie wyrecytuje go, bo się wstydzi. Chciałby pobawić się z dziećmi, ale nie bardzo wie, jak zrobić pierwszy krok.
Mocne strony Nieśmiałka: Wrażliwość, zmysł obserwacji, życzliwość. Nie depcze nikomu po odciskach. Cichy, zdyscyplinowany, pomocny. Lubiany przez rówieśników.
Z czym Nieśmiałek może mieć problemy?
Nieśmiałek bywa za bardzo uległy, trudno mu przeciwstawić się komuś nawet wówczas, gdy to bardzo potrzebne. Nieśmiałość sprawia, że jest trochę na uboczu i nie pokazuje tego, co potrafi.
Jak postępować z Nieśmiałkiem?
- Rozwijaj w nim poczucie własnej wartości.
- Zabieraj go w różne ciekawe miejsca. Zetknięcie się ( i poradzenie sobie) z nowymi sytuacjami dodaje pewności siebie. Dzięki wizycie w zoo czy cyrku zyska też temat do rozmowy. Będzie miał okazję robić coś z innymi dziećmi, np. śmiać się z małpich figlów.
- Chwal za sukcesy, nawet malutkie.
- Gdy się z czymś zmaga, przypominaj mu, jak wielu rzeczy się już nauczył.
- Staraj się, by miał kontakt z innymi dziećmi, nie rób jednak niczego na siłę. Oswajaj go z rówieśnikami powolutku, w tempie wyznaczanym przez niego. Z jednym maluchem łatwiej nazwiązać kontakt niz dużą, rozbrykaną grupką.
Przeczytaj także: Tylko nie mów o mnie "nieśmiały"
7 z 7
Mędrek
Ma dużą wiedzę i lubi się popisywać. "Ja, ja, ja!" - woła, gdy pani w przedszkolu zadaje dzieciom pytanie. Uwielbia się wyróżniać i koncentrować na sobie uwagę otoczenia.
Mocne strony Mędrka: inteligencja i ambicja. Lubi się rozwijać i wygrywać. W przyszłości nie trzeba będzie zaganiać go do nauki.
Z czym Mędrek może mieć problemy?
Mędrek nie cierpi przegrywać, bo zawsze i wszedzie chciałby być najlepszy. Tak bardzo lubi błyszczeć, że czasem nie pozwala zabłysnąć innym. Może być nadmiernie egocentryczny, co często nie przysparza mu sympatii.
Jak postępować z Mędrkiem?
- Doceniaj go, chwal i pozwól mu błyszczeć - potrzebuje tego jak powietrza. To naprawdę wspaniałe, że w wieku czterech lat potrafi czytać albo liczyć!
- Ucz go empatii. Powinien wiedzieć, że inni też mają coś do powiedzenia i także mają się czym pochwalić. Pokazuj ich osiągnięcia.
- Ucz go cierpliwości i wyrozumiałości.
Polecamy także: Wielki geniusz w małej główce