Naukowcy znaleźli sposób na niejadka
Według najnowszych doniesień amerykańskich naukowców dzieci uważają, iż żywność nie może być jednocześnie zdrowa i smaczna. Może zatem nie warto ciągle mówić dziecku o ich właściwościach odżywczych?

Jeśli chcesz zachęcić dziecko do jedzenia zdrowych potraw, to przestań mu ciągle mówić na temat korzyści, jakie jedzenie ma dla jego dla zdrowia i rozwoju, twierdzą amerykańscy naukowcy.
Według badań przeprowadzonych przez Profesora Ayeleta Fishbacha z University of Chicago Booth School of Business, dzieci odrzucają wartościową żywność kiedy wiedzą, że jest dla nich dobra, ponieważ gdy się o tym dowiadują, zakładają, że jest niesmaczna.
W pracy zatytułowanej “Czy jesz kiedy jest to korzystne dla zdrowia, i jeżeli masz tego świadomość? - Zahamowania przedszkolaków wobec pragmatycznie postrzeganej żywności”, która zostanie opublikowana w październikowym wydaniu Journal of Consumer Research, naukowcy Fishbach oraz Michal Maimaran z Kellogg School of Management w Northwestern University wykazują, że mówienie przedszkolakom o pomocnej roli, jaką może mieć dana żywność dla ich wzrostu czy też dla nauki czytania, zmniejsza u nich chęć do jedzenia tej żywności.
- Wygląda na to, że według przedszkolaków żywność nie może służyć dwóm celom i nie może być jednocześnie dobra dla ich zdrowa i wyjątkowo smaczna - stwierdził Profesor Ayeleta Fishbach. - Dlatego też mówienie im, że marchewka jest dobra np. dla rozwoju inteligencji powoduje w rzeczywistości u nich niechęć do jedzenia marchewki. Jeżeli chcesz, żeby dzieci jadły marchew, po prostu im ją podaj mówiąc, że jest smaczna, albo niczego wiecej nie komentuj.
Zobacz także: 6 sposobów, jak uprzyjemnić dziecku posiłki
Jak wyglądały badania na niejadkach?
Badacze przeprowadzili pięć doświadczeń z udziałem 270 przedszkolaków, podczas których opowiadali historyjki o dziewczynce, która miała coś zjeść i następnie podawali przedszkolakom posiłki, o których była mowa. W niektórych historyjkach dziewczynka była zainteresowana jedzeniem, ponieważ było dobre dla jej zdrowia, w innych dlatego, że było smaczne, a w jeszcze innych nie podawano żadnego powodu, dla którego była ona zainteresowana żywnością.
W każdym przypadku dzieci jadły więcej, kiedy nie podawano żadnego powodu lub kiedy stwierdzano, że dana żywność jest smaczna, niż kiedy uświadamiano im, że dana żywność była dobra dla ich zdrowia.
Zobacz także: 10 rad, jak namówić dziecko do jedzenia warzyw