Sklep internetowy to interesujący pomysł na biznes dla mam, które chcą wrócić do pracy po urlopie wychowawczym lub macierzyńskim. Prowadzenie i założenie sklepu internetowego jest tańsze niż otwarcie sklepu stacjonarnego. Plusem prowadzenia sklepu internetowego są elastyczne godziny pracy i możliwość pracy z domu – wszystkie wiemy, jakie to ważne, kiedy ma się małe dzieci. Nic więc dziwnego, że ten rodzaj działalności gospodarczej cieszy się popularnością wśród matek szukających swojej drogi zawodowej.

Reklama

Urodzenie dziecka często przewraca nasze życie do góry nogami w kwestiach zawodowych – wiele mam nie chce wracać do starej pracy, chcą znaleźć rozwiązanie, które pozwoli im pracować w bardziej elastycznym wymiarze godzin i spędzać więcej czasu z dzieckiem. Zmieniają się też nasze zainteresowania, dlatego wśród matek zakładających własną działalność gospodarczą, dużą popularnością cieszą się pomysły na biznes związane z dziećmi i macierzyństwem. Matki szyją ubranka dziecięce, maskotki, torby do przewijania, otwierają sklepy z zabawkami, artykułami do dekoracji pokoików dziecięcych. Poprosiliśmy firmę Dreamcommerce, dostawcę oprogramowania gotowych sklepów internetowych Shoper, o rady, jak uruchomić e-sklep. Oto 7 wskazówek:

Pomysł na sklep internetowy

Zakładając sklep internetowy musisz zacząć od decyzji, co chciałabyś w tym sklepie sprzedawać. Może będzie to coś, co będziesz produkować sama – może szyjesz ładne ubranka dla dzieci albo tworzysz zabawki? Rękodzieło to częsty wybór młodych mam, które oferują w swoich sklepach oryginalne produkty dobrej jakości. Asortyment sklepu internetowego nie musi być duży, najważniejsza jest jakość.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Do otwarcia sklepu internetowego będziesz potrzebować odpowiedniego oprogramowania. Skąd je wziąć? Możesz stworzyć swój e-sklep od podstaw z pomocą informatycznych magików albo kupić gotowe oprogramowanie. Ten drugi model nazywa się SaaS (ang. Software as a Service). To najprostsza opcja, bo do założenia sklepu z wykorzystaniem tego typu narzędzia potrzebujesz tylko komputera (a wystarczy nawet tablet!) z dostępem do internetu. - Przy korzystaniu z gotowego oprogramowania, założenie własnego sklepu internetowego może zamknąć się już w kwocie 1000 zł – mówi Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce.

Plusem takiego rozwiązania jest to, że nie musisz się znać na sprawach technicznych, ani posiadać infrastruktury informatycznej - dostawca gotowego oprogramowania dla e-sklepu zadba o całą technologię, zaoferuje ci też aktualizację systemu oraz bezpłatną pomoc (ale musisz to wcześniej koniecznie sprawdzić - niektóre firmy każą sobie płacić za pomoc w prowadzeniu sklepu!).

Zobacz także

Adres www sklepu internetowego

Zakładając sklep internetowy, już na samym początku musisz wykupić odpowiednią domenę, czyli adres www. Dobry adres jest ważny: powinien być krótki i chwytliwy, tak żeby twój klient mógł łatwo go znaleźć i zapamiętać. Długie i skomplikowane adresy nie zapadają w pamięci, ryzykujesz więc tym, że klient nie będzie wracał do twojego sklepu. Domeny nie muszą być drogie, można je kupić nawet za symboliczną złotówkę.

Wygląd sklepu internetowego

Wszystkie wiemy, że ładny sklep internetowy, po którym łatwo się poruszać, to podstawa. Jeśli wchodząc do sklepu internetowego, nie możesz nic znaleźć, formularze rejestracyjne są zawiłe, a wygląd strony mało nowoczesny i nieprofesjonalny, szybo się zniechęcisz. Pamiętaj o tym, wybierając oprawę graficzną swojego e-sklepu. Wybierając szablon upewnij się też, że jest stworzony w technologii responsywnej (RWD). Dzięki temu twoi klienci będą mogli wygodnie przeglądać ofertę i robić zakupy na komputerze, telefonie i tablecie. Pamiętaj też, że zdjęcia produktów muszą być ładne i dobrej jakości – wszyscy kupujemy oczami, prawda?

Metody płatności i dostawa w sklepie internetowym

Czym kierujesz się, robiąc zakupy w sieci? Zapewne szukasz promocji i atrakcyjnych cen. Nie bez znaczenia jednak jest też forma płatności, którą oferuje sklep. Wygodniejsze od tradycyjnego przelewu jest zapłacenie szybkim przelewem, kartą lub przez PayPal. Weź to pod uwagę zakładając swój sklep internetowy. Dużym plusem dla klienta jest też wybór opcji dostawy – oprócz poczty i kuriera, popularne są tańsze rozwiązania – paczkomaty i paczka w Ruchu. O tym wszystkim musisz zadecydować na poczatkowym etapie zakładania e-sklepu.

Prawo a sklep internetowy

Sprzedaż przez internet objęta jest regulacją prawną. Kupując online klient ma ustawowe prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, musi również potwierdzić, że zamawia produkt z obowiązkiem zapłaty. Sklep powinien posiadać regulamin, bo to podstawa prawna zawarcia zdalnej umowy z klientem. Taki dokument powinien być dopasowany do specyfiki e-sklepu oraz regulować wszystkie kluczowe kwestie związane z jego funkcjonowaniem - zapytaj o to już przy pierwszych kontaktach z biurem obsługi klienta swojego dostawcy oprogramowania.

Promocja nowego sklepu internetowego

Kiedy będziesz miała już za sobą decyzje z powyższych punktów, pora na promocję twojego nowego sklepu internetowego. Musisz założyć fan page na Facebooku i prowadzić je sama lub wynająć do tego profesjonalistów, którzy znają wszystkie tajemnice sukcesu firmy w mediach społecznościowych. Wybierając gotowe oprogramowanie sklepu internetowego, możesz też zdecydować się na usługę "Sklep z zamówieniami" - w jej ramach, w cenie sklepu powinnaś dostać obsługę kampanii Google AdWords, która dostarczy ci pierwszych klientów już na starcie. Dzięki temu twój sklep nie zaginie w gąszczu wyszukiwań w Google – to ważne!

Konsultacja: Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania gotowych sklepów internetowych Shoper.

Zobacz też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama