Odwołanie do szkoły średniej, a właściwie odwołanie od decyzji komisji rekrutacyjnej warto rozważyć wtedy, gdy twoje dziecko nie dostało się do wymarzonej szkoły średniej. I chociaż napisanie wniosku nie jest skomplikowane, to na pewno trzeba poświęcić chwilę, aby wybrać odpowiednie argumenty. Dowiedz się, jak napisać dobre odwołanie do liceum lub technikum.

Reklama

Odwołanie do liceum, technikum – terminy

Pisząc odwołanie do liceum, technikum lub szkoły branżowej ważne jest, aby przestrzegać nie tylko formalnych procedur (np. formy pisma), ale także terminów.
To, że osoba składa odwołanie do liceum, technikum lub szkoły branżowej nie zwalnia jej z potwierdzenia woli kontynuacji nauki w placówce, do której została przypisana w systemie rekrutacyjnym. Jeśli dana osoba tego nie uczyni, automatycznie wypadnie z systemu rekrutacyjnego, a wtedy żadne odwołanie nie zostanie uwzględnione.
W każdym województwie terminy ogłoszenia wyników naboru do szkół średnich są inne, jednak schemat składania odwołania jest taki sam (Art. 158 Prawo oświatowe).

  • W ciągu 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydatki może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do przyjęcia do szkoły.
  • Komisja rekrutacyjna sporządza uzasadnienie w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydatki z wnioskiem. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
  • W przypadku negatywnej decyzji rodzic kandydata lub kandydatki może wnieść odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
  • Dyrekcja szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.

Na rozstrzygnięcie dyrektora danego publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki służy skarga do sądu administracyjnego.

Jak napisać odwołanie od decyzji szkoły?

Wniosek o uzasadnienie decyzji, jak i odwołanie skierowane do dyrekcji szkoły średniej musi spełniać wymogi formalne pisma urzędowego (jeśli składasz pismo osobiście, w niektórych województwach dopuszcza się wygenerowanie wniosku w systemie i podpisanie go podpisem zaufanym przez rodzica/opiekuna prawnego).

Pismo powinno zawierać:

Zobacz także
  • datę i miejsce sporządzenia odwołania,
  • dane ucznia, w tym imię, nazwisko, adres, numer PESEL, telefon kontaktowy,
  • dane dyrektora placówki,
  • treść odwołania, tj. prośbę o ponowne rozpatrzenie podania o przyjęcie do szkoły, wraz z uzasadnieniem,
  • czytelny podpis rodzica.
imgRb5eQT-c2493cf
Redakcja MTJ

W treści pisma należy odwołać się do otrzymanego wcześniej uzasadnienia odmowy np. wskazać błędnie podliczone punkty, czy nieuwzględnienie przez komisję wolontariatu.

Można także wskazać na:

  • problemy zdrowotne,
  • wielodzietność rodziny,
  • obecność rodzeństwa w danej placówce,
  • odległość do szkoły,
  • niepełnosprawność kandydata/kandydatki, jego rodzeństwa lub rodziców,
  • trudną sytuację rodzinną.

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama