Przejście warunkowe do następnej klasy – zasady, komu przysługuje
Przejście warunkowe do następnej klasy nie przysługuje każdemu uczniowi. Aby do tego doszło, rada pedagogiczna musi być przekonana, że uczeń poradzi sobie w następnej klasie mimo tego, że z poprzedniego roku otrzymał ocenę niedostateczną. Jednak to nie jedyny warunek, jaki musi być spełniony.
Przejście warunkowe do następnej klasy to rozwiązanie dla niektórych uczniów, którzy uzyskali na koniec roku szkolnego ocenę niedostateczną z przedmiotu nauczania. O tak zwany „warunek” mogą starać się uczniowie, którzy nie zdali egzaminu poprawkowego. Jeśli otrzymają warunkową promocję do klasy następnej, na świadectwie z klasy poprzedniej będzie widniała ocena niedostateczna, ale będą mogli kontynuować naukę w klasie wyższej.
Spis treści:
- Przejście warunkowe do następnej klasy – przepisy
- Warunkowe przejście do następnej klasy – warunki do spełnienia
- Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy
Przejście warunkowe do następnej klasy – przepisy
Warunkowe promowanie ucznia do kolejnej klasy reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Pragraf 21.10. tej ustawy brzmi następująco: „Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej (semestru programowo wyższego) ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym)”.
Wyjaśniamy, co to oznacza w praktyce.
Warunkowe przejście do następnej klasy – warunki do spełnienia
Aby uczeń uzyskał przejście warunkowe do następnej klasy, muszą zostać spełnione następujące wymagania:
- Przedmiot, którego dotyczy warunek, nie kończy się w obecnej klasie, a jest kontynuowany w klasie kolejnej. Przepisy nie pozwalają na uzyskanie oceny niedostatecznej na świadectwie ukończenia szkoły, jeśli więc przedmiot kończy się w obecnej klasie, ocena z niego, w tym przypadku niedostateczna, musiałaby znaleźć się na świadectwie ukończenia szkoły.
- Rodzice ucznia, który uzyskał ocenę niedostateczną z egzaminu poprawkowego, muszą napisać podanie o wyrażenie zgody na warunkowe promowanie do następnej klasy.
- Rada pedagogiczna musi uznać, że uczeń poradzi sobie w klasie programowo wyższej mimo uzyskanej oceny niedostatecznej i podejmie uchwałę o warunkowej promocji ucznia.
Ważne! Przy warunkowym przejściu do następnej klasy nie wyznacza się żadnych terminów zaliczenia niezdanego przedmiotu. Warunkiem jest tutaj kontynuacja nauczania przedmiotu w następnej klasie, a nie uzyskanie pozytywnej oceny.
Podanie o warunkowe przejście do następnej klasy
Wyjaśniamy, jak napisać podanie o warunkowe przejście do następnej klasy i do kogo należy je skierować.
1. W prawym górnym rogu podania należy wpisać miejscowość i datę.
2. W lewym górnym rogu wpisuje się: imię i nazwisko rodzica piszącego podanie, a w wersie poniżej adres zamieszkania, w ostatniej zaś telefon kontaktowy i adres e-mail. Pod spodem warto wpisać, kogo dotyczy podanie, np.: Dotyczy: Karoliny Nowak, ur. 25. marca 2010 roku, z klasy VI c.
3. Niżej po prawej stronie należy napisać. do kogo kieruje się podanie, a powinna to być rada pedagogiczna szkoły dziecka, czyli np.:
Rada Pedagogiczna
Szkoły Podstawowej im. Juliusza Słowackiego
ul. Konwaliowa 12
05-110 Jabłonna
4. Niżej na środku strony wielkimi literami wpisuje się tytuł: PODANIE
5. Pod spodem, zaczynając od odstępu (wcięcia akapitowego), wpisuje się treść podania, np.:
Zwracam się z prośbą o wyrażenie zgody na promowanie mojej córki, Karoliny Nowak, do klasy programowo wyższej pomimo niezdanego egzaminu poprawkowego z matematyki. Zajęcia edukacyjne z tego przedmiotu są realizowane zgodnie ze szkolnym planem nauczania w klasie programowo wyższej.
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego podania.
6. Pod spodem po prawej stronie należy umieścić podpis.
W podaniu można wpisać uzasadnienie, np. dodać, że dziecko miało trudności w danym roku szkolnym ze względu na częste choroby lub trudną sytuację rodzinną.
Warto też sprawdzić, czy szkoła nie dysponuje własnym wzorem podania o promocję do klasy programowo wyższej pomimo oceny niedostatecznej na świadectwie. Jeśli tak, dobrze będzie z niego skorzystać.
W szkołach średnich często to uczeń powinien złożyć podanie, zatem to on powinien się na nim podpisać i siebie wpisać jako osobę składającą dokument.
Zobacz także: