Nowe lektury szkolne – jakie zmiany w kanonie lektur wprowadził minister Czarnek?
13 sierpnia Przemysław Czarnek podpisał rozporządzenie dotyczące nowych dzieł w wykazie lektur. Co będą czytać uczniowie w nadchodzącym roku szkolnym? Przedstawiamy listę nowych lektur szkolnych!
Jak zmienił się wykaz lektur po ostatniej modyfikacji? Zmiana nastąpiła głównie w obszarze lektur uzupełniających, a w minimalnym zakresie dotyczy lektur obowiązkowych. W kanonie znalazło się więcej treści patriotycznych, chrześcijańskich i niepodległościowych. Uczniowie będą czytać między innymi dzieła Zofii Kossak-Szczuckiej i Jana Pawła II. Z wykazu lektur zniknęły też niektóre pozycje.
Lista nowych lektur szkolnych
Przedstawiamy zestawienie zmian w liście lektur szkolnych, które obowiązuje od 1 września 2021 roku, czyli od początku tego roku szkolnego.
Szkoła podstawowa: klasy 1-3
Lektury usunięte:
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
- Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
- Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
- Marcin Pałasz, Sposób na Elfa.
Nowe pozycje na liście lektur:
- Dorota Gellner, Wścibscy;
- Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
- Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
- Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
- Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
- Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.
Szkoła podstawowa: klasy 4-6
Lektury usunięte (lektury uzupełniające):
- Karol May, Winnetou
Lektury dodane (lektury uzupełniające):
- Carlo Collodi, Pinokio;
- John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
- Emilia Kiereś, Rzeka;
- Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
- Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
- Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
- Longin Jan Okoń, Tecumseh;
- Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
- Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
- Louis de Wohl, Posłaniec króla.
Szkoła podstawowa: klasy 7-8
Lektury usunięte (lektury uzupełniające):
- Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów.
Lektury dodane:
- Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
- Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
- André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
- Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
- Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
- Nicolas Sparks, Jesienna miłość.
Szkoła branżowa szkoła l stopnia
Lektury usunięte:
- wybrane wiersze poety Marcina Świetlickiego
Brak lektur dodanych
Liceum ogólnokształcące/ technikum/ branżowa szkoła ll stopnia
Lektury usunięte (zakres podstawowy):
wybrane wiersze Marcina Świetlickiego
Lektury usunięte (zakres rozszerzony):
- Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym;
- François Villon, Wielki testament (fragmenty);
- Piotr Skarga, Żywoty świętych (fragmenty).
Usunięte zalecane dzieła teatralne i filmowe:
- Apocalypsis cum figuris, reż. Jerzy Grotowski;
- Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk.
Usunięte teksty polecane do samokształcenia:
- Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Barbara Parniewska, Ewa Popiel-Popiołek, Halina Ulińska, Film w szkolnej edukacji humanistycznej.
Dodane lektury uzupełniające w zakresie podstawowym:
- Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
- Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);
- Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
- Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;
- Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;
- Witold Pilecki, Raport Witolda;
- Wiesław Kielar, Anus mundi;
- Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;
- Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
- John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia.
Dodane lektury uzupełniające w zakresie rozszerzonym:
- Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;
- Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;
- Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;
- Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
- Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
- Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
- Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim.
Dodane zalecane dzieła filmowe i teatralne:
- Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski
Dodane teksty polecane do samokształcenia:
- Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku;
- Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni;
- Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii;
- Keith Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski;
- Czesław Jaroszyński i Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej;
- Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury;
- Karl Jaspers, Idea uniwersytetu;
- Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu;
- Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka, t. I i II;
- O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia Piotr S. Mazur;
- Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego.
Więcej o powyższych zmianach można przeczytać w komunikacie MEiN.
Minister Czarnek o nowych lekturach
W wywiadzie dla portalu wpolityce.pl minister Przemysław Czarnek wypowiedział się na temat zmian w kanonie lektur szkolnych. Szef MEiN wyjaśniał, kto zajmował się doborem nowych lektur, a także jakich dzieł, jego zdaniem, brakowało na tej liście do tej pory.
„Tego nie robi minister edukacji, tylko zespół ekspertów specjalnie do tego powołanych” – wyjaśnił Czarnek. „Natomiast to, że na liście lektur brakowało do tej pory lektur tak wspaniałej pisarki, jak Zofia Kossak-Szczucka, to był błąd, który naprawiamy.”
Przemysław Czarnek odniósł się także do atakowania przez niektóre media wyboru tytułów, które znalazły się w nowym kanonie lektur. Zdaniem Czarnka rząd poprzez zmianę dzieł, które mają poznawać uczniowie, zamierza się przeciwstawić dekonstrukcji języka polskiego.
„Powiem dalej – (dekonstrukcję – przyp. red.) nie tylko języka polskiego, ale polskości w ogóle i temu się będziemy przeciwstawiać. Temu również służy uzupełnienie kanonu lektur po to, żeby nadrobić te dwie dekady straconego czasu, w którym karmieni byliśmy pedagogiką wstydu, zamiast dumy, która powinna nas charakteryzować” – wyjaśniał.
Ciekawe jak do przygotowywanych zmian podejdą sami uczniowie? Kanon lektur szkolnych od dawna jest krytykowany. Znajdujące się na nim pozycje, zdaniem uczniów i części nauczycieli, nie są atrakcyjne dla współczesnej młodzieży, nie zachęcają do czytania i nie rozbudzają miłości do książek, o czym świadczą choćby badania czytelnictwa prowadzone przez Bibliotekę Narodową. Kierunek obrany przez ministra Czarnka raczej wskazuje, że niewiele w tym trendzie się zmieni.
Zobacz także: