Jak zmienił się wykaz lektur po ostatniej modyfikacji? Zmiana nastąpiła głównie w obszarze lektur uzupełniających, a w minimalnym zakresie dotyczy lektur obowiązkowych. W kanonie znalazło się więcej treści patriotycznych, chrześcijańskich i niepodległościowych. Uczniowie będą czytać między innymi dzieła Zofii Kossak-Szczuckiej i Jana Pawła II. Z wykazu lektur zniknęły też niektóre pozycje.

Reklama

Lista nowych lektur szkolnych

Przedstawiamy zestawienie zmian w liście lektur szkolnych, które obowiązuje od 1 września 2021 roku, czyli od początku tego roku szkolnego.

Szkoła podstawowa: klasy 1-3

Lektury usunięte:

  • Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
  • Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
  • Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
  • Marcin Pałasz, Sposób na Elfa.

Nowe pozycje na liście lektur:

  • Dorota Gellner, Wścibscy;
  • Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
  • Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
  • Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
  • Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
  • Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.

Szkoła podstawowa: klasy 4-6

Lektury usunięte (lektury uzupełniające):

Zobacz także
  • Karol May, Winnetou

Lektury dodane (lektury uzupełniające):

  • Carlo Collodi, Pinokio;
  • John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
  • Emilia Kiereś, Rzeka;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
  • Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
  • Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
  • Longin Jan Okoń, Tecumseh;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
  • Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
  • Louis de Wohl, Posłaniec króla.

Szkoła podstawowa: klasy 7-8

Lektury usunięte (lektury uzupełniające):

  • Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów.

Lektury dodane:

  • Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
  • André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
  • Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
  • Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
  • Nicolas Sparks, Jesienna miłość.

Szkoła branżowa szkoła l stopnia

Lektury usunięte:

  • wybrane wiersze poety Marcina Świetlickiego

Brak lektur dodanych

Liceum ogólnokształcące/ technikum/ branżowa szkoła ll stopnia

Lektury usunięte (zakres podstawowy):
wybrane wiersze Marcina Świetlickiego

Lektury usunięte (zakres rozszerzony):

  • Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym;
  • François Villon, Wielki testament (fragmenty);
  • Piotr Skarga, Żywoty świętych (fragmenty).

Usunięte zalecane dzieła teatralne i filmowe:

  • Apocalypsis cum figuris, reż. Jerzy Grotowski;
  • Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk.

Usunięte teksty polecane do samokształcenia:

  • Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Barbara Parniewska, Ewa Popiel-Popiołek, Halina Ulińska, Film w szkolnej edukacji humanistycznej.

Dodane lektury uzupełniające w zakresie podstawowym:

  • Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
  • Juliusz Słowacki, Listy do Matki (fragmenty);
  • Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
  • Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni;
  • Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy;
  • Witold Pilecki, Raport Witolda;
  • Wiesław Kielar, Anus mundi;
  • Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919;
  • Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
  • John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia.

Dodane lektury uzupełniające w zakresie rozszerzonym:

  • Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina;
  • Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie;
  • Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;
  • Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty); Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
  • Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;
  • Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;
  • Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim.

Dodane zalecane dzieła filmowe i teatralne:

  • Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski

Dodane teksty polecane do samokształcenia:

  • Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku;
  • Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni;
  • Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii;
  • Keith Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski;
  • Czesław Jaroszyński i Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej;
  • Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury;
  • Karl Jaspers, Idea uniwersytetu;
  • Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu;
  • Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka, t. I i II;
  • O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia Piotr S. Mazur;
  • Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego.

Więcej o powyższych zmianach można przeczytać w komunikacie MEiN.

Minister Czarnek o nowych lekturach

W wywiadzie dla portalu wpolityce.pl minister Przemysław Czarnek wypowiedział się na temat zmian w kanonie lektur szkolnych. Szef MEiN wyjaśniał, kto zajmował się doborem nowych lektur, a także jakich dzieł, jego zdaniem, brakowało na tej liście do tej pory.
„Tego nie robi minister edukacji, tylko zespół ekspertów specjalnie do tego powołanych” – wyjaśnił Czarnek. „Natomiast to, że na liście lektur brakowało do tej pory lektur tak wspaniałej pisarki, jak Zofia Kossak-Szczucka, to był błąd, który naprawiamy.”

Przemysław Czarnek odniósł się także do atakowania przez niektóre media wyboru tytułów, które znalazły się w nowym kanonie lektur. Zdaniem Czarnka rząd poprzez zmianę dzieł, które mają poznawać uczniowie, zamierza się przeciwstawić dekonstrukcji języka polskiego.

„Powiem dalej – (dekonstrukcję – przyp. red.) nie tylko języka polskiego, ale polskości w ogóle i temu się będziemy przeciwstawiać. Temu również służy uzupełnienie kanonu lektur po to, żeby nadrobić te dwie dekady straconego czasu, w którym karmieni byliśmy pedagogiką wstydu, zamiast dumy, która powinna nas charakteryzować” – wyjaśniał.

Ciekawe jak do przygotowywanych zmian podejdą sami uczniowie? Kanon lektur szkolnych od dawna jest krytykowany. Znajdujące się na nim pozycje, zdaniem uczniów i części nauczycieli, nie są atrakcyjne dla współczesnej młodzieży, nie zachęcają do czytania i nie rozbudzają miłości do książek, o czym świadczą choćby badania czytelnictwa prowadzone przez Bibliotekę Narodową. Kierunek obrany przez ministra Czarnka raczej wskazuje, że niewiele w tym trendzie się zmieni.

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama