Dieta w ciąży

Ile kalorii jeść w ciąży? [WIDEO]

Ile kalorii jeść w ciąży, by pokryć zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze mamy i dziecka? Średnio to więcej o 200-300 kcal dziennie przez całą ciążę, jednak zapotrzebowanie to różni się w zależności od trymestru ciąży. Szacuje się, że cała ciąża wymaga przyjęcia ok. 75-80 tysięcy kcal więcej.

Zastanawiasz się, ile kalorii w ciąży potrzebujesz ty i twoje dziecko? Wiedz, że ważna jest jakość spożywanych produktów, a duże znaczenie odgrywają tutaj składniki, takie jak: białko, węglowodany, tłuszcz, żelazo, kwas foliowy, składniki mineralne i witaminy. Choć dieta w ciąży powinna być bardziej kaloryczna, to ten naddatek kalorii musi pochodzić z wartościowych składników, a nie z tzw. pustych kalorii. Dlatego samo pilnowanie liczby kalorii to za mało. Ważna jest zarówno kaloryczność diety, jak i to, co się w tej diecie znajduje.

Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży

Do profesjonalnej oceny zapotrzebowania energetycznego w ciąży konieczna jest analiza wielu czynników, między innymi: wzrostu, wagi, wieku i stopnia aktywności fizycznej kobiety. Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży zależy przede wszystkim od wagi wyjściowej przyszłej mamy, a także trymestru ciąży. Istnieją jednak uśrednione wytyczne, które podają, o ile wzrasta zapotrzebowanie energetyczne w ciąży w każdym trymestrze. Dają one pojęcie o tym, kiedy należy jeść więcej.

Ciąża – ile kalorii dziennie jadać

  • pierwszy trymestr – kaloryczność dziennego wyżywienia powinna wzrosnąć o ok. 150 kcal w porównaniu do diety sprzed ciąży;
  • drugi trymestr – kaloryczność dziennej diety powinna wzrosnąć o ok. 360 kcal w porównaniu do diety sprzed ciąży;
  • trzeci trymestr – kaloryczność dziennego wyżywienia powinna wzrosnąć o ok. 475 kcal w porównaniu do diety sprzed ciąży.


Nie każda kobieta w ciąży w trakcie drugiego i trzeciego trymestru powinna jeść bardziej kaloryczne potrawy. Niektóre przyszłe mamy (np. otyłe) powinny skonsultować się w tej kwestii ze specjalistą.

Jeśli zastanawiasz się, jak nie przytyć w ciąży, pomoże ci w tym odpowiednie rozłożenie kaloryczności na pory dnia i posiłki. Zgodnie z wytycznymi, najlepiej w ciąży dostarczać energię w następujących proporcjach:

  • I śniadanie 20-30 proc.
  • II śniadanie 5-10 proc.
  • Obiad 35-40 proc.
  • Podwieczorek 5-10 proc.
  • Kolacja 15-20 proc.
     

Najważniejszymi posiłkami, które mają ci dostarczyć najwięcej energii i składników odżywczych, są więc śniadanie i obiad. Jak widać, istnieje jednak pewna dowolność, która pozwala dopasować kaloryczność poszczególnych posiłków do indywidualnych preferencji. Bardzo ważne jest jednak, by jadać 5 posiłków dziennie, aby utrzymywać w miarę stabilny poziom cukru we krwi.

Zobacz także: 

Zachcianki w ciąży - kobieta w ciąży je ogórki z Nutellą.
Przebieg ciąży
Słodkie na dziewczynkę, a kwaśne na chłopca to mit. Ale dlaczego wciąż się sprawdza?
Płeć dziecka może mieć wpływ na to, co jemy w czasie ciąży − tak sądzi wiele przyszłych mam. Jeśli wciąż masz ochotę na słodkie, urodzisz dziewczynkę, a gdy w ciąży ciągle podjadasz kwaśne produkty, będziesz mamą chłopca − ile w tym prawdy? O znaczenie ciążowych zachcianek zapytałyśmy położną.

Zachcianki w ciąży bywają dziwne, często są efektem działania hormonów , czasem oznaką braku witamin czy minerałów, ale wiele przyszłych mam zastanawia się, czy rodzaj zachcianek może wskazywać na płeć dziecka. Śledzie z dżemem, kiszone ogórki maczane w Nutelli czy kiszona kapusta popijana gorącą czekoladą – czy takie nietypowe zachcianki oznaczają, że urodzisz chłopca lub dziewczynkę? Czy zachcianki w ciąży wskazują na płeć dziecka? Większość mam twierdzi, że nie wierzy w związek ciążowych zachcianek z płcią dziecka , a mimo to fora internetowe przepełnione są wypowiedziami takimi jak ta: „ Przepowiadanie płci dziecka na podstawie zachcianek to bzdura, ale w moim przypadku się to sprawdziło!" Czy zatem jeśli w ciąży masz ochotę na słodkie, to oznacza, że urodzisz dziewczynkę, a jeżeli jesz tylko kwaśne produkty, urodzisz chłopca? Położna Maria Kuć nie ma wątpliwości, że zachcianki w ciąży nie mają nic wspólnego z płcią dziecka − nie ma to żadnych naukowych dowodów. Apetyt na wybrane produkty może się pojawiać zarówno w ciąży, jak i przed czy po urodzeniu dziecka.  Dlaczego u niektórych mam płeć dziecka ma związek z zachciankami? Smak w czasie ciąży zmienia się – twierdzi położna Maria Kuć. To oznacza, że jeśli kobieta nigdy wcześniej nie przepadała za kiszonymi ogórkami, w ciąży może je polubić. I odwrotnie: ciężarne często czują awersję do pokarmów, które kiedyś im smakowały, drażnią je intensywne zapachy. To naturalny efekt zmian hormonalnych . Bywa też, że za wyjątkową ochotą na niektóre produkty kryją się niedobory witamin i składników mineralnych. Co oznaczają zachcianki? ochota na kwaśne: niedobór witaminy C i żelaza ochota na słodkie: niedobór kalorii ochota na mięso: niedobór białka ochota na banany: niedobór witaminy B6 (która pomaga niwelować...

zaparcia w ciąży
AdobeStock
Zdrowie w ciąży
Zaparcia w ciąży: przyczyny, objawy, jak sobie radzić
Zaparcia w ciąży pojawiają się bardzo często. Ich główną przyczyną jest wyższy poziom progesteronu. Są uciążliwe i budzą wiele wątpliwości: czy przy problemach z wypróżnianiem można przeć, czy zaparcia w ciąży mogą wywołać poród? Wyjaśniamy i uspokajamy – zatwardzenie w ciąży można zwalczyć domowymi i bezpiecznymi sposobami.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Helvetica; color: #323333; min-height: 17.0px} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Helvetica; color: #323333} p.p5 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 18.0px Arial; color: #323333} span.s1 {font: 14.0px Helvetica; color: #323333} span.s2 {font: 14.0px Helvetica} Zaparcia w ciąży to często spotykana dolegliwość. Przyczynia się do nich wyższy poziom ciążowych hormonów, ale również złe nawyki. Problemy z wypróżnianiem powodują duży dyskomfort, a czasami nawet ból. Nie można ich bagatelizować, bo przedłużające się zaparcia mogą przyczynić się do powstania hemoroidów. Na zatwardzenie w ciąży najlepiej pomogą domowe sposoby, które usprawnią funkcjonowanie jelit i nie zaburzą naturalnego rytmu ich pracy. Spis treści:  Zaparcia w ciąży – czym są Zaparcia w ciąży – objawy Czy zaparcia w ciąży są niebezpieczne Zaparcia w ciąży – przyczyny Co jeść na zaparcia w ciąży Ćwiczenia na zaparcia w ciąży Co na zaparcia w ciąży – preparaty z apteki Zaparcia – co to? Zaparcia, nazywane potocznie zatwardzeniem, to przedłużone zaleganie treści pokarmowej w okolicy przewodu pokarmowego, zazwyczaj w jelicie grubym. Zaparcia mogą też polegać na problemach z wydaleniem stolca z końcowego odcinka przewodu pokarmowego (odbytnicy). Jeżeli treść jelitowa znajduje się w jelicie grubym przez dłuższy czas – stolec staje się twardszy i bardziej zbity, co jeszcze bardziej utrudnia problemy z wypróżnieniem. Prawidłowo powinno się oddawać jeden stolec dziennie, minimum trzy razy w tygodniu.  Zaparcia w ciąży – objawy Jak rozpoznać problemy z...

kobieta
Fotolia
Starania o dziecko
Co jeść, by zmniejszyć zagrożenie poronieniem?
Magnez, witaminy z grupy B, selen, cynk... Niedobór tych składników może prowadzić do poronienia. Co jeść, by dieta była pomocna w utrzymaniu ciąży, odpowiada Małgorzata Pelikan, dietetyk kliniczny z Centrum Dietetycznego 4Health w Katowicach.

Niedawno poroniłam. Teraz znowu staram się o dziecko, boję się kolejnego poronienia. Chcę zrobić wszystko, by temu zapobiec. Znajoma powiedziała mi, że w takim wypadku ważne jest też dieta. Na co powinnam zwrócić uwagę? Ilona Na liście składników, które należy wprowadzić do diety, by zapobiec poronieniu, są m.in. bioflawonidy, minerały, zwłaszcza selen, magnez i cynk, a także witaminy – przede wszystkim z grupy B. Witamina B kontra poronienie Pomocne w utrzymaniu ciąży są witaminy z grupy B, a zwłaszcza witamina B6. Jej niedobór może prowadzić do wzrostu poziomu estrogenów i spadku poziomu progesteronu, a tym samym do poronienia. Jej bardzo dobrym źródłem są: mięso kurczaka marchewka jaja banany ziemniaki. Niestety, oprócz tych superporduktów konieczna jest także suplementacja witaminy B6. Potrzebne składniki mineralne Do poronienia może prowadzić też niedobór magnezu, cynku i selenu. Magnez do diety możemy wprowadzić m.in. z: kakao gorzką czekoladą kaszą gryczaną orzechami grochem rybami, zwłaszcza dorszem i makrelą. W cynk bogate są: ostrygi kiełki pszenicy nieoczyszczone produkty zbożowe mięso z indyka jajka. Selen znajdziemy m.in. w rybach, grzybach pomidorach. Uwaga! W suplementacji selen powinien być zawsze łączony z cynkiem. Suplementy i witaminy dla kobiet w ciąży - sprawdź opinie Dieta a poronienienie – bioflawonidy Ryzyko poronienia minimalizują także bioflawonidy. To substancje, które nadają zabarwienie roślinom, a przede wszystkim ich owocom. Występują m.in. w: w owocach (głównie czerwonych) warzywach (np. pomidorach, brokułach, papryce, sałacie) kaszy gryczanej roślinach strączkowych.

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz