Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
co jeść w ciąży
fotolia
Dieta w ciąży

Co jeść w ciąży, a czego lepiej unikać? Lista produktów

Zastanawiasz się, co jeść w ciąży, bo wiesz, że dieta wpływa na zdrowie dziecka. Ciąża to czas, kiedy twój jadłospis ma szczególne znaczenie – niedobory pewnych składników mogą negatywnie wpłynąć na rozwój płodu albo twoje zdrowie. Sprawdź, co jeść w ciąży – lista wskazanych i odradzanych produktów jest prosta, a wszystkie składniki – w zasięgu twojej ręki.
dr Preeti Agrawal
dr n. med. Preeti Agrawal
Konsultacja merytoryczna

Jeśli zastanawiasz się, co najlepiej jeść w czasie ciąży, nie musisz szukać kulinarnych inspiracji w dalekim świecie. Dr Preeti Agrawal, ginekolożka-położnik z Wrocławia, uważa, że zdrową dietę w każdym trymestrze ciąży można stworzyć na bazie tradycyjnych składników znanych w Polsce od lat. Aby mieć dobrą formę i wagę oraz urodzić zdrowe, mądre dziecko, jedz kasze, chude mięso, ryby i zdrowe tłuszcze. Do polecanych produktów dołączamy również informacje o tym, czego nie powinna jeść kobieta w ciąży.

Spis treści:

Zdrowa dieta w ciąży: ginekolog radzi, co jeść, a czego unikać [WIDEO]

Co jeść w ciąży? Lista

Każda przyszła mama zastanawia się, jakie produkty powinna jeść kobieta w ciąży. To niezmiernie ważne dla rozwoju maluszka!  Poniżej lista produktów, z których organizm matki i płodu powinien czerpać energię. To konkretny spis tego, co najlepiej jeść w ciąży.

Jak wyliczono, ciąża wiąże się z dodatkowym zapotrzebowaniem kalorycznym na poziomie ok. 75 000 kcal przez cały okres jej trwania. Część z tych dodatkowych kilokalorii zostanie przez organizm przekazana dziecku, a część organizm przyszłej mamy wykorzysta na wytworzenie łożyska, wód płodowych i worka owodniowego.

1. Kasze i produkty zbożowe

Kasze są niedoceniane, a zawierają wszystkie ważne dla zdrowia składniki odżywcze. Uodporniają również na stres, a także zwiększają wytrzymałość organizmu – co jest bardzo ważne przed porodem, dlatego w ciąży powinnaś jeść różne kasze. Kasze są również doskonałym źródłem węglowodanów i białka. Dostarczają składniki mineralne, a także błonnik i tłuszcze – wszystko, czego potrzebujesz w diecie w ciąży.

  • Co jeść w ciąży: kaszę jaglaną, gryczaną, jęczmienną, naturalne płatki zbożowe.
  • Czego unikać: gotowych produktów typu muesli (oprócz płatków mogą zawierać dużo cukru i soli).

2. Ryby

Ryby dostarczają białka i zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, m.in. omega-3 i najcenniejszego wśród nich DHA. Rola kwasu DHA dla zdrowia dziecka jest tak ważna, że Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca, aby przyszłe mamy uwzględniały jego obecność w swojej diecie (wpływa m.in. na inteligencję dziecka). Ryby dostarczają również cennego dla rozwoju umysłowego dziecka jodu. Dwa razy w tygodniu zjedz około 100 g ryby. Nie zapominaj, że źródłem zdrowych tłuszczów są też olej rzepakowy czy siemię lniane.

  • Co jeść w ciąży: tłuste ryby morskie i pstrąga. Wybieraj mniejsze okazy – ich mięso kumuluje mniej zanieczyszczeń z wody.
  • Czego unikać: surowych ryb i owoców morza – bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami.

3. Tłuszcze

W ciąży można jeść tłuszcz, ale oczywiście tylko dobry. Trudno się bez niego obejść choćby dlatego, że jest nośnikiem smaku w potrawach. Organizm potrzebuje go również do przyswojenia witaminy A, E, D i K. Ale tłuszcz tłuszczowi nierówny, dlatego pytanie o to, czy jeść margarynę, czy masło w ciąży – pojawia się bardzo często.

  • Co jeść w ciąży: oleje tłoczone na zimno (np. rzepakowy, lniany, słonecznikowy, z pestek winogron), oliwę. Kobieta w ciąży może także jeść świeże masło.
  • Czego unikać: utwardzonych tłuszczów roślinnych (np. margaryny), olejów w przezroczystych butelkach stojących w świetle (mogą zawierać nadmiar wolnych rodników).

4. Mięso

Codzienne jedzenie mięsa może doprowadzić do nadmiaru białka w organizmie. To szkodzi nerkom i wątrobie. Mięso, które kupujesz w sklepie, nie zawsze jest najlepszej jakości. W ciąży możesz jeść je rzadziej, a nawet całkiem z niego zrezygnować bez obaw, że zaszkodzisz dziecku. Dieta wegetariańska to bezpieczne rozwiązanie dla przyszłej mamy pod warunkiem, że pamiętasz o uzupełnianiu białka. Możesz przyrządzać dania z fasoli, jeść jajka czy produkty mleczne. Dla pewności możesz skonsultować z lekarzem, co jeść w ciąży, jeśli rezygnujesz z mięsa.

  • Co jeść w ciąży: chude mięso (indyk, kurczak, królik), najlepiej z ekologicznych hodowli. 
  • Czego unikać: gotowych wędlin (zawierają konserwanty, dużo soli i tłuszczu), smażonych mięs, podrobów (niezdrowy tłuszcz, cholesterol, toksyny), wędzonego oraz surowego mięsa, np. tatara czy carpaccio (może zawierać pasożyty lub bakterie).

5. Owoce i warzywa

Warzywa są bardziej wartościowe niż owoce. Obie grupy produktów zawierają dużo witamin i składników mineralnych. W owocach występuje jednak fruktoza, czyli cukier, którego nadmiaru powinnaś unikać w ciąży. Staraj się jadać różne warzywa (od sałaty po ziemniaki) 5–6 razy dziennie, ale nie tylko na surowo. Nawet latem, gdy jest dużo świeżych produktów, jedz ciepłe posiłki, np. zupy. W ten sposób dostarczysz energii, której bardzo potrzebuje twój organizm. 

  • Co jeść w ciąży: warzywa i owoce kupowane w sprawdzonych punktach, np. sklepach ze zdrową żywnością, na targu u zaufanego dostawcy.
  • Czego unikać: warzyw, po których dokuczają ci wzdęcia. 

6. Mleko

Niekoniecznie. Mleko jest najlepszym pokarmem dla dzieci, szczególnie jeśli jest to mleko mamy. Jednak część dorosłych nie najlepiej toleruje mleko krowie, które może wywoływać problemy trawienne i bywa przyczyną reakcji alergicznych. Rezygnacja z mleka nie oznacza jednak niejedzenia nabiału.

  • Co jeść w ciąży: masło, kefir, jogurt naturalny, śmietanę, naturalny biały ser, sery owcze.
  • Czego unikać: serów pleśniowych z niepasteryzowanego mleka, serków homogenizowanych.

7. Sól i cukier

Na pewno słyszałaś, że nadmiar soli może szkodzić. W ciąży nie można jednak całkiem zrezygnować z solenia – dzienna norma to nie więcej niż płaska łyżeczka we wszystkich zjedzonych produktach.

Jeśli nie możesz całkiem zrezygnować z cukru, mocno go ogranicz. Słodycze powodują straty potrzebnych w ciąży witamin z grupy B, wapnia i żelaza. Ochotę na coś słodkiego zaspokajaj świeżymi lub suszonymi owocami i miodem.

Sprawdź również, czego nie wolno jeść w ciąży i jakie produkty są niezalecane przyszłym mamom.

Co jeść w ciąży – 1 trymestr

Na tym etapie ciąży twoje zapotrzebowanie energetyczne, biorąc też pod uwagę rozwijający się płód, jest prawie takie samo, jak przed zajściem w ciążę (tylko o 150 kcal na dobę większe). Dlatego też nie powinnaś jeść więcej, niż wynosi twoje zapotrzebowanie, gdybyś nie była w ciąży. Sprawdź, co jeść w ciąży – 1 trymestr:

Zgodnie z polskimi zaleceniami w pierwszym trymestrze ciąży warto jadać następujące ilości poszczególnych grup produktów dziennie:

  • produkty zbożowe – 8 porcji (porcja to kromka chleba, 3 łyżki kaszy, ryżu)
  • produkty mleczne – 3 porcje (porcja to szklanka mleka, jogurtu itp., 100 g twarogu, 2 plastry żółtego sera)
  • mięso i ryby – 1 porcja (porcja to 150 g)
  • warzywa – 4 porcje (porcja to 100 g)
  • owoce – 3 porcje (porcja to 100 g)
  • tłuszcze – 3 porcje (porcja to łyżka lub 3 łyżeczki).

Co jeść w ciąży – 2 trymestr

W drugim trymestrze ciąży kaloryczność diety warto zwiększyć o ok. 360 kcal na dobę w porównaniu do żywienia sprzed ciąży. Trzeba zatem zacząć jadać nieco więcej. O ile więcej? Porównaj ilości zalecanych porcji na początku ciąży z tym, co jeść w ciąży w 2 trymestrze:

  • produkty zbożowe – 8 porcji (porcja to kromka chleba, 3 łyżki kaszy, ryżu)
  • produkty mleczne – 4 porcje (porcja to szklanka mleka, jogurtu itp., 100 g twarogu, 2 plastry żółtego sera)
  • mięso i ryby – 1,5 porcji (porcja to 150 g)
  • warzywa – 6 porcji (porcja to 100 g)
  • owoce – 4 porcje (porcja to 100 g)
  • tłuszcze – 3 porcje (porcja to łyżka lub 3 łyżeczki).

Jak widzisz, ważne jest, z czego będą pochodzić te kalorie. W 2 trymestrze warto zwiększyć ilość warzyw (o 2 porcje), owoców (o 1 porcję), produktów mlecznych (o 1 porcję), ryb i mięsa (o pół porcji). Nie zwiększa się w diecie ilości tłuszczu oraz produktów zbożowych.

Co jeść w ciąży – 3 trymestr

W trzecim trymestrze twoje dziecko intensywnie rośnie i dlatego zapotrzebowanie na kalorie wzrasta na tym etapie ciąży o 475 kcal na dobę w porównaniu do zapotrzebowania sprzed ciąży. Jak zobaczysz poniżej, należy ten naddatek (115 kcal w porównaniu do 2. trymestru) dostarczyć z węglowodanów, a nie białka czy tłuszczu, bo tylko liczba porcji produktów zbożowych powinna wzrosnąć na tym etapie ciąży:

  • produkty zbożowe – 9 porcji (porcja to kromka chleba, 3 łyżki kaszy, ryżu)
  • produkty mleczne – 4 porcje (porcja to szklanka mleka, jogurtu itp., 100 g twarogu, 2 plastry żółtego sera)
  • mięso i ryby – 1,5 porcji (porcja to 150 g)
  • warzywa – 6 porcji (porcja to 100 g)
  • owoce – 4 porcje (porcja to 100 g)
  • tłuszcze – 3 porcje (porcja to łyżka lub 3 łyżeczki).

Dowiedz się więcej, co jeść w 3 trymestrze ciąży i zapoznaj się z zasadami prawidłowego żywienia podczas ostatnich trzech miesięcy ciąży.

Co pić w ciąży?

Oczywiście najlepsza jest woda. Zapotrzebowanie na nią wzrasta o 300 ml dziennie od początku ciąży. Zatem przyszła mama powinna pić przynajmniej 2300 ml wody dziennie. Należy ją pić małymi porcjami, a idealna jej temperatura to 15°C.

Unikać trzeba napojów gazowanych, bo zawarty w nich dwutlenek węgla rozciąga ściany żołądka i zaburza odczuwanie głodu i pragnienia. Niewskazane są też słodkie napoje (puste kalorie z cukrów) oraz te zawierające kofeinę, np. napoje energetyczne. Niewielka ilość kawy w ciąży nie zaszkodzi i są na to badania naukowe. Natomiast nieznana jest ilość alkoholu, jaka nie wpływa niekorzystnie na płód, dlatego alkohol jest zdecydowanie przeciwwskazany w ciąży.

Źródło: Agnieszka Wendołowicz, Ewa Stefańska, Lucyna Ostrowska, Żywienie kobiet w okresie ciąży Zakład Dietetyki i Żywienia Klinicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, DOI: 10.5604/20834543.1124669

Zobacz też:

waga
fotolia
Dieta w ciąży
Ile przytyjesz w ciąży - błyskawiczny test
Wygląd i samopoczucie
Aktywność fizyczna w ciąży sprawia, że będziesz miała łatwiejszy poród. Zobacz porady ginekologa
Czy w ciąży powinnaś leżeć na kanapie i spełniać swoje żywieniowe zachcianki, czy jednak być aktywną fizycznie? Zobacz, co radzi ginekolog.

Jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań medycznych - zdaniem ginekologa - nie warto ograniczać w ciąży aktywności fizycznej . - Osoby, które czynnie uprawiają sport, mogą sobie pozwolić na większą aktywność ruchową, jeśli nie ma żadnych zagrożeń - mówi Grzegorz Południewski, ginekolog. - Pozostałe kobiety, które nie uprawiały sportu przed ciążą , powinny zacząć to robić, ale dostosowując ćwiczenia do swojego ciała. Osoby nieaktywne fizycznie w mniejszym stopniu tolerują wysiłek porodowy . Zdecydowanie częściej w takich przypadkach pojawiają się komplikacje porodowe. Dlaczego? Jakie sporty są zalecane dla ciężarnych - obejrzyj wideo. Chcesz zobaczyć więcej filmów o ciąży i porodzie? Zajrzyj na Youtube i Subskrybuj Babyonline.pl Wywiadu udzielił:  Grzegorz Południewski, ginekolog, autor bezpłatnej aplikacji w telefonie dla kobiet po porodzie pod nazwą IQBobas (na android, iphone). Zobacz także: Ciąża zagrożona a ciąża pod specjalnym nadzorem Ile ćwiczyć w ciąży? - posłuchaj położnej Ćwiczenia na żylaki w ciąży  

dieta w ciąży
Adobe Stock
O ciąży
Zdrowa dieta w ciąży: ginekolog radzi, co jeść, a czego unikać [WIDEO]
Zdrowa dieta w ciąży to taka, która jest odpowiednio skomponowana i bogata w kwas foliowy. Na talerzu ciężarnej powinny królować warzywa. Przyszła mama nie powinna natomiast przejadać się i spożywać dużej ilość cukru. Ginekolog, dr Tadeusz Oleszczuk tłumaczy ważne zasady odżywiania w ciąży.

Zdrowa dieta w ciąży wpływa na zdrowie dziecka, co dla przyszłej mamy jest najistotniejsze. Dlatego będąc w ciąży, bardziej zwracamy uwagę na to, co ląduje na naszych talerzach. Ginekolog, dr n. med. Tadeusz Oleszczuk, wyjaśnia, co należy jeść w ciąży, a czego unikać. Spis treści:   Jak wygląda zdrowa dieta w ciąży? Zasady odżywiania w ciąży Co jeść w ciąży, żeby nie przytyć? Jak wygląda zdrowa dieta w ciąży?               Dawno minęły czasy, gdy mówiło się, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Dzisiaj dietetycy i lekarze są zgodni: przyszła mama może przytyć 11-16 kg. W ciąży jeść należy nieco więcej, owszem, ale tylko od drugiego trymestru. Nie można się przejadać. Nadmierne tycie mamy powoduje też zbytnie przybieranie na wadze dziecka. Ważne jest natomiast, żeby dieta była bogata w kwas foliowy . Wystarczająca ilość kwasu foliowego pozwala uniknąć wielu problemów zdrowotnych u maleństwa.                 Zasady odżywiania w ciąży               Dr Oleszczuk tłumaczy, że przyszła mama powinna jeść jak najwięcej różnych warzyw . Talerz ciężarnej musi być kolorowy. W diecie nie są najważniejsze tłuszcze, mięso czy nabiał. Najwięcej ważnych składników mają właśnie warzywa. Pełnią one ważne funkcje, np.:               poprawiają perystaltykę jelit, dostarczają mnóstwa ważnych składników dziecku, są niskokaloryczne.               Przyszła mama, nawet jeśli spożywa duże ilości...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
1000 zł na wakacje
Prawo i finanse
Bon 1000 zł na wakacje: od kiedy bon turystyczny 2023? Nowe informacje
Magdalena Drab
świadectwo z paskiem
Wychowanie
Czerwony pasek na świadectwie — od jakiej średniej? Wymagania i kryteria 2023
Joanna Biegaj
początek roku szkolnego 2023
Newsy
Będą dłuższe wakacje: początek roku szkolnego 2023/2024 został przesunięty
Magdalena Drab
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki nad dzieckiem – czy urlop opiekuńczy 2023 jest płatny?
Joanna Biegaj
Życzenia na Dzień Ojca
Święta i uroczystości
Życzenia na Dzień Ojca 2023: od małego i dorosłego dziecka (krótkie, wzruszające, śmieszne)
Joanna Biegaj
ile dać na komunię
Święta i uroczystości
Ile dać na komunię w 2023: ile do koperty od gościa, dziadków, chrzestnej i chrzestnego?
Maria Nielsen
wniosek u urlop rodzicielski
Prawo i finanse
Wniosek o urlop rodzicielski 2023 – wzór do druku
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
gdzie nad morze z dzieckiem
Czas wolny
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Ewa Janczak-Cwil
jak ubierać niemowlę na spacer wiosną
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę wiosną: w kwietniu, w maju i przy 20 stopniach [LISTA UBRANEK]
Magdalena Drab
Szkarlatyna - co to oznacza
Zdrowie
Szkarlatyna u dzieci: co to za choroba? Przyczyny, objawy i leczenie płonicy
Beata Turska
larwy kleszczy
Edukacja
Larwy kleszczy – jak wygląda larwa kleszcza i czy jest niebezpieczna? [ZDJĘCIA]
Joanna Biegaj
czy można przykrywać wózek pieluchą
Pielęgnacja
Zakrywanie wózka pieluchą to nie sprytna ochrona przed słońcem. Dziecku grozi szpital!
Magdalena Drab
gęsty katar u dziecka
Zdrowie
Gęsty katar u dziecka – jak szybko się go pozbyć?
Ewa Janczak-Cwil
pas poporodowy
Połóg
Pas poporodowy: kiedy i ile godzin nosić pas brzuszny? [EFEKTY I OPINIE]
Agnieszka Majchrzak
latające kleszcze
Święta i uroczystości
Latające kleszcze – czy strzyżak sarni jest niebezpieczny?
Magdalena Drab
angielskie imiona
Imiona
Angielskie imiona żeńskie i męskie: popularne i ładne (+ ich polskie odpowiedniki)
Joanna Biegaj
uczulenie na słońce
Pielęgnacja
Uczulenie na słońce u dziecka: jak wygląda wysypka od słońca u dziecka? Leczenie, zapobieganie
Małgorzata Wódz