kobieta, kuchnia, odżywianie w ciąży, brzuszek, warzywa
Panthermedia
Dieta w ciąży

Jadłospis dla ciężarnej

Oto gotowy jadłospis na siedem dni ułożony pod okiem dietetyka. Niech zainspiruje cię do zdrowego gotowania!

Poniedziałek
I śniadanie: • 2 kromki razowego chleba z miękką margaryną • 3 łyżki serka granulowanego light z rzodkiewkami, koperkiem i 2 łyżeczkami
oliwy z oliwek • herbata z cytryną
II śniadanie: • płatki owsiane (2 łyżki) wymieszane z orzechami włoskimi, polane jogurtem • kilka listków cykorii do chrupania • woda mineralna
Obiad: • zupa-krem z buraczka i włoszczyzny (pod koniec gotowania dodaj jabłko i koncentrat pomidorowy) • bitki z chudej wołowiny (100 g) • ziemniaki • surówka z kapusty pekińskiej z rodzynkami, sokiem z cytryny, olejem • woda mineralna
Podwieczorek: • kromka chleba z liściem sałaty, 2 plasterkami polędwicy drobiowej, pomidorem • budyń na mleku z malinami • woda mineralna
Kolacja: • makaron ze szpinakiem i ricottą • sok z marchewki • pół kiwi

Wtorek
I śniadanie: • musli domowe z płatków gryczanych błyskawicznych i mielonego siemienia lnianego – zalej je wrzącym mlekiem, dodaj jagody • kromka chleba z masłem, liściem cykorii, 2 plasterkami kiełbasy szynkowej • herbata z dzikiej róży
II śniadanie: • kromka chleba • 2 grube plastry białego półtłustego sera plus dżem z owoców leśnych • marchewka do chrupania • woda mineralna
Obiad: • zupa-krem z brokułów i włoszczyzny, kleks jogurtu i grzanki z chleba razowego • łosoś ugotowany na parze, sos z jogurtu i koperku • purée z ziemniaków, z mlekiem i natką pietruszki • surówka z sałaty lodowej – dodaj sok z cytryny, olej i cząstki pomarańczy
Podwieczorek: • fasolka szparagowa z bułką tartą • kromka bułki • kefir
Kolacja: • 2 kromki chleba • sałatka jarzynowa z jajkiem i groszkiem • woda

Środa
I śniadanie: • musli z orzechami – zalej je mlekiem • 1 kromka chleba z margaryną • sałatka z jajka na twardo, dymki i oleju • kiwi • herbata z żurawin
II śniadanie: • 3 kromki chleba chrupkiego • mozzarella z pomidorami i oliwą z oliwek, z lubczykiem • kalarepka do schrupania • woda mineralna
Obiad: • krupnik z kaszą jęczmienną • indyk (100 g) duszony na oleju z papryką, marchewką, selerem, pomidorami • ziemniaki, natka pietruszki
• surówka z selera, marchewki i jabłka, sok z cytryny i olej, zmielone migdały
Podwieczorek: • grahamka z margaryną • sałatka z kalafiora gotowanego na parze, z rzodkiewką, czosnkiem, olejem, kiełkami sojowymi • woda
Kolacja: • 2 kromki chleba z margaryną • sałatka z tuńczyka (z puszki), cieciorki, pomidorków koktajlowych, z olejem i sokiem z cytryny

Czwartek
I śniadanie: • płatki owsiane i jęczmienne – wieczorem zalej je wodą mineralną, rano wlej mleko (1 szklanka), dodaj orzechy włoskie i kawałki melona • herbata z aronii
II śniadanie: • 2 kromki pumpernikla z margaryną, kilka listków sałaty i 2 plasterki szynki z kurczaka • sok warzywny
Obiad: • zupa-krem z dyni, kleks jogurtu, kasza mazurska • spaghetti z sosem pomidorowym, kawałki chudej wołowiny (100 g) • surówka ze szpinaku, z sokiem z cytryny, olejem i cząstkami grejpfruta • woda mineralna
Podwieczorek: • kromka chleba z margaryną• sałatka z kurczaka grillowanego, sałaty kruchej, czerwonej cebuli
Kolacja: • 2 kromki chleba z margaryną, półtłusty twaróg z jogurtem, owocami, sokiem z cytryny • kawa zbożowa

Czy można jeść truskawki w ciąży? Tak, ale nie zawsze! (czy mogą wywołać alergię u dziecka?)

dieta po porodzie
Adobe Stock
O połogu
Dieta po porodzie – naturalnym, cesarce, przykładowy jadłospis
Dieta po porodzie musi dostarczać energii i składników odżywczych, które pomogą zregenerować organizm po ciąży i porodowym wysiłku. Oto propozycje posiłków dla mamy na czas połogu: 7 dni, 5 zdrowych posiłków dziennie. Wydrukuj i nie trać czasu na kombinowanie, co ugotować!

Zdrowa dieta po porodzie jest niezbędna, żebyś mogła się zregenerować w połogu. Twój organizm po ciąży i porodzie jest osłabiony. Dlatego nie może teraz być mowy o odchudzaniu lub wykluczaniu z jadłospisu całych grup produktów. Pamiętaj też, że twój pokarm powstaje z krwi, nie tworzy się w jelitach ani przewodzie pokarmowym i nie powoduje u dziecka kolki czy wzdęć. Spis treści: Dieta po porodzie – ogólne zalecenia Dieta po cesarce Jadłospis po cesarce i po porodzie naturalnym Żywienie w połogu – dieta mamy karmiącej Dieta po porodzie – ogólne zalecenia Twoja codzienna dieta w połogu powinna być urozmaicona i bogata w odpowiednie składniki odżywcze. Komponując posiłki postaw na: przetwory zbożowe i węglowodany : pieczywo, kasze, makarony, ziemniaki. Dostarczają węglowodany złożone, które łagodnie i stopniowo podnoszą poziom glukozy we krwi. Dzięki temu dłużej jesteś syta. Cukry te mają jeszcze jedną zaletę: są najlepszym źródłem energii potrzebnej do wytwarzania mleka, a także do regeneracji organizmu po porodzie. zdrowe tłuszcze :  do przygotowywania potraw używaj najlepiej oliwy i oleju rzepakowego . Dodawaj je do sałatek lub podawaj z chlebem. Mają witaminę E wspomagającą rozwój dziecka. Pieczywo smaruj masłem . Pamiętaj, że twarda margaryna zawiera kwasy trans, które nie są zalecane w żadnej zdrowej diecie. nabiał, chude mięso, ryby morskie: co najmniej trzy razy dziennie jedz nabiał i chude mięso (drób, cielęcinę, wołowinę). 2–3 razy w tygodniu sięgnij po ryby morskie . Gotuj je, piecz w folii lub grilluj. Produkty te zawierają pełnowartościowe białko niezbędne do regeneracji organizmu, wapń dla mocnych kości oraz żelazo poprawiające kondycję. przyprawy: natka, koperek, majeranek, bazylia, estragon, tymianek, kminek.  warzywa i owoce - najzdrowsze...

dieta w drugim trymestrze
fotolia.com
Dieta w ciąży
Przykładowy jadłospis na drugi trymestr ciąży
W drugim trymestrze ciąży kobiety zazwyczaj czują się lepiej niż w pierwszym. Jednak ich apetyt bywa... zmienny. Przedstawiamy przykładowy jadłospis, który zawiera zróżnicowane, świeże posiłki.

Oto garść propozycji na zdrowe, domowe potrawy dla kobiet w drugim trymestrze ciąży: II trymestr Śniadanie: Dwie kromki ciemnego pieczywa z masłem, szynką wołową i zieloną sałatą, surówka z pomidorów, kubek kakao. Drugie śniadanie: Jogurt naturalny z płatkami kukurydzianymi i posiekanymi suszonymi morelami. Obiad: zupa cytrynowa z ryżem i koperkiem ( rozcieńczony rosół z kury i wołowiny dopraw sokiem z 1 cytryny i zabiel śmietaną), pieczona chuda ryba w warzywach, ziemniaki, surówka, szklanka soku lub niegazowanej wody. Podwieczorek: Kubek zmiksowanych świeżych owoców z jogurtem. Kolacja: Zapiekanka z makaronu i warzyw z odrobiną oliwy z oliwek (bez sera!), kawa zbożowa lub herbata bez cukru. Czytaj też: 10 produktów zakazanych w ciąży 

mama, dziecko, kuchnia, warzywa
Żywienie
Jak w 7 dni wzmocnić odporność – jadłospis na cały tydzień
Zamiast białej bułeczki – grahamka, zamiast batona – owocowa sałatka. Zobacz, jak niewiele musisz zmienić w diecie dziecka, by to, co codziennie zjada, dodawało mu sił do walki z zarazkami. Oto siedmiodniowy jadłospis na odporność.

Pewnie już wiesz, że przewód pokarmowy jest ważną częścią układu odpornościowego człowieka. To również tam toczą się procesy, które chronią organizm przed atakiem chorobotwórczych drobnoustrojów . Dlatego odpowiednia dieta może bardzo wspomóc odporność dziecka.  Najważniejsze zasady karmienia dziecka Podawaj dziecku pięć posiłków dziennie – trzy większe (śniadanie, obiad kolacja) i dwa mniejsze (drugie śniadanie i podwieczorek). Najważniejsze jest śniadanie . Daje energię na cały dzień. Powinny w nim się znaleźć: źródła pełnowartościowego białka (mleko, jogurt, jajko), węglowodanów (płatki, kasze, ciemne pieczywo), witamin oraz składników mineralnych (owoce i warzywa). Posiłki nie mogą być zbyt obfite. Grubaski mniej się ruszają, a to jedna z przyczyn infekcji. Ruch hartuje . Nie pozwalaj maluchowi podjadać między posiłkami . Jeśli podjada, nie będzie chciał jeść wartościowych rzeczy na obiad czy kolację. Sklepowe słodycze podawaj rzadko. Zamiast nich proponuj owoce, koktajle, domowe ciasto. Dokładaj zieleninkę. Natkę pietruszki, koperek, szczypiorek możesz dodawać do zup, drugich dań, kanapek. To skarbnice witamin ! Daj dobry przykład. Jeśli chcesz, by dziecko lubiło zdrowe dania, ty też musisz je jeść. Dla niego jesteś wzorem.  Zobacz też: Żeby nie chorować - kiszona kapusta, ogórki, buraki Jadłospis na poniedziałek Śniadanie: płatki kukurydziane z dodatkiem sezonowych owoców oraz mleka Drugie śniadanie: banan, kanapka z razowego pieczywa z szynką i plasterkiem pomidora Obiad: rosołek z lanymi kluseczkami i natką pietruszki, pstrąg pieczony w folii z dodatkiem masła i koperku, surówka z kiszonej kapusty, ziemniaki, kompot owocowy Podwieczorek: ciasteczka z mąki razowej Kolacja: naleśniki z owocami Jadłospis na wtorek Śniadanie: płatki owsiane na mleku z...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj