jadłospis matki karmiącej piersią
fot. Adobe Stock

Tygodniowy jadłospis dla karmiącej mamy: co dziś na obiad?

Jadłospis matki karmiącej musi być odpowiednio skomponowany, najlepiej przez dietetyka. Zapisz pdf z menu dla karmiącej mamy na każdy dzień tygodnia.
Karolina Stępniewska
jadłospis matki karmiącej piersią
fot. Adobe Stock

Układając jadłospis na czas karmienia piersią, pamiętaj — to nie jest czas na odchudzanie i stosowanie restrykcyjnych diet. Menu karmiącej mamy powinno być zróżnicowanie i bogate w składniki mineralne i witaminy. Potrzebujesz teraz o ok. 200–300 kcal więcej niż w ostatnim trymestrze ciąży. Dla dziecka jednak nie jest obojętne, czy te kalorie zyskasz, objadając się czekoladą, czy raczej pieczoną rybą z jarzynami. Jedz często: najlepiej 5–6 razy dziennie, za to małe porcje — dzięki temu nie będziesz tyła. Ten jadłospis dla karmiącej mamy powinien ci pomóc w planowaniu posiłków na cały tydzień. Możesz go też wydrukować lub zapisać.

Jadłospis dla karmiącej mamy (na cały tydzień)

Dieta karmiącej mamy zakłada zdrowe odżywianie. Jeśli jesteś zdrowa, twoje dziecko nie cierpi na alergię lub inne choroby wymagające specjalistycznego żywienia, możesz jeść wszystko, co lubisz. Kliknij link lub obrazek, wydrukuj lub zapisz pdf z jadłospisem karmiącej mamy na każdy dzień tygodnia:

Jadłospis matki karmiącej piersią (pdf)

jadłospis matki karmiącej piersią
Pod filmem znajdziesz jadłospis w formie tekstowej
Redakcja poleca: Co powinna jeść matka karmiąca? [WIDEO]
Karmiąc piersią, powinnaś odżywiać się zdrowo. To oznacza, że nie powinnaś eliminować produktów ze swojej diety, jeśli są zdrowe. Jak powinna wyglądać dieta matki karmiącej?

Menu dla karmiącej - poniedziałek

I śniadanie: 2 kromki chleba pełnoziarnistego z masłem, sałatą i chudą wędliną, kawa zbożowa na mleku.
II śniadanie: sałatka owocowa z jogurtem naturalnym.
Obiad: zupa ogórkowa, pierś z indyka, ziemniaki, marchewka z groszkiem, kompot z mrożonych owoców.
Podwieczorek: budyń wiśniowy, sok.
Kolacja: sałatka jarzynowa z dodatkiem plasterka żółtego sera i szynki drobiowej, pieczywo mieszane, owoc, herbata owocowa.

Sprawdź też menu na: [content:0_23266,8_1202,8_1585,0_23677:CMNews]

Jadłospis dla karmiącej mamy - wtorek

I śniadanie: grahamka z masłem, twarożek z ogórkiem i koperkiem, kakao.
II śniadanie: koktajl mleczno-owocowy.
Obiad: barszcz ukraiński, naleśniki z nadzieniem z kurczaka, kompot.
Podwieczorek: kanapki z żółtym serem, wędliną, kwaszonym ogórkiem, suszone morele, owocowa herbata.
Kolacja: kuskus z owocami (mogą być mrożone) i jogurtem.
Pod filmem znajdziesz jadłospis na środę

Jadłospis dla karmiącej mamy - środa

I śniadanie: musli z mlekiem, kromka pieczywa z pastą jajeczną i szczypiorkiem, pół banana.
II śniadanie: pieczywo z masłem i wędliną drobiową, pomidor, sok.
Obiad: żurek z jajkiem, pieczony kurczak z ziemniakami, sałatka z ogórków, kompot.
Podwieczorek: jogurt, owoce.
Kolacja: sałatka z brązowego ryżu z tuńczykiem, jajkiem, pomidorem, ogórkiem kwaszonym, herbata owocowa.

Sprawdź też menu na: [content:0_19997,,8_1672,0_4803:CMNews]

Jadłospis dla karmiącej mamy - czwartek

I śniadanie: płatki kukurydziane na mleku, pomarańcza, kilka orzechów włoskich.
II śniadanie: dwie kanapki z pasztetem i natką pietruszki.
Obiad: zupa kalafiorowa z kluseczkami, pulpety z chudego mięsa, ryż, surówka z marchewki i jabłkiem z rodzynkami, kompot.
Podwieczorek: kawałek placka drożdżowego, kawa zbożowa z mlekiem.
Kolacja: jajecznica na parze z pomidorami, grahamka z masłem i rzodkiewką.
Pod filmem znajdziesz jadłospis na piątek

Jadłospis dla karmiącej mamy - piątek

I śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego z masłem, twarożek wiejski, pomidor, herbata owocowa.
II śniadanie: filiżanka musli z jogurtem, mandarynka.
Obiad: zupa pomidorowa z ryżem, pstrąg pieczony z brokułami i ziemniakami, kompot.
Podwieczorek: koktajl z mrożonych truskawek i jogurtu, 2–3 kromki chrupkiego chlebka.
Kolacja: ryż z jabłkami polany jogurtem, kiwi, herbatka ziołowa.

Sprawdź też menu na: [content:8_1295,8_1202,,,2_1332:undefined]

Jadłospis dla karmiącej mamy - sobota

I śniadanie: pełnoziarniste płatki pszenne na mleku, pół grejpfruta.
II śniadanie: sałatka pomidorowa z dodatkiem sera feta, chleb z masłem i szynką.
Obiad: krupnik, potrawka z indyka, kasza gryczana, buraczki, mizeria ze śmietaną.
Podwieczorek: kawałek ciasta drożdżowego, jogurt naturalny.
Kolacja: świeże ogórki nadziewane pastą z wędzonej ryby z dodatkiem jogurtu i koperku, 2 kromki pieczywa z masłem, zielona herbata.

Sprawdź też menu na: [content:8_1685,,,2_1140,1_4408:undefined]

Jadłospis dla karmiącej mamy - niedziela

I śniadanie: płatki owsiane z rodzynkami, płatkami migdałowymi, tartym jabłkiem i kefirem.
II śniadanie: pomidor faszerowany twarożkiem z jajkiem na twardo, kromka ciemnego pieczywa.
Obiad: rosół z makaronem, schab pieczony z ziemniakami, kalafior, kompot.
Podwieczorek: kisiel z owocami.
Kolacja: makaron z łososiem z bazylią i oliwą z oliwek, surówka z marchewki.

Konsultacja: Edyta Gulińska, specjalista żywienia człowieka, Katedra Żywienia Człowieka SGGW

Sprawdź też menu na: [content:0_16704,0_18558,0_23460:undefined]  
Oceń artykuł

Ocena 4 na 26 głosy

Zobacz także

Popularne tematy