Kawa a karmienie piersią
fot. Fotolia

Kawa a karmienie piersią: czy można ją pić, a jeśli tak, to jaką?

Picie kawy podczas karmienia piersią jest dozwolone, choć nie w nieograniczonej ilości. Karmiąca mama może też zamiast zwykłej czarnej wybrać kawę bezkofeinową, zieloną lub inkę.
Aleksandra Sobieraj
Kawa a karmienie piersią
fot. Fotolia
Picie kawy podczas karmienia piersią budzi wiele wątpliwości. Nie wszystkie młode mamy wiedzą, że nie powinny pić kawy w dowolnej ilości, jeśli karmią piersią. Dwie filiżanki dziennie niezbyt mocnej i doprawionej mlekiem kawy nie powinny stanowić problemu, jednak nadużywanie kofeiny może być niekorzystne dla dziecka. 

Spis treści:

Czy można pić kawę, karmiąc piersią?

Jeśli nie możesz żyć bez kawy, jedna, maksymalnie dwie niezbyt mocne kawy dziennie (najlepiej z mlekiem) muszą ci wystarczyć. Dopuszczalna ilość kofeiny w diecie karmiącej mamy to ok. 300 mg na dzień, dlatego picie kawy w nieograniczonej ilości nie jest wskazane.

Kawa nie jest najlepszym napojem dla karmiącej nie tylko z uwagi na to, że zawiera kofeinę. W okresie laktacji jesteś narażona na niedobory niektórych składników mineralnych. Nie warto więc pogarszać sprawy piciem zbyt dużej ilości kawy, która:
  • wypłukuje z organizmu witaminy z grupy B i witaminę C,
  • utrudnia przyswajanie wapnia, potasu, cynku,
  • podnosi ciśnienie krwi.
Redakcja poleca: Jak karmić piersią niemowlę?
Powodzenie w karmieniu piersią często zależy od tego, co wydarzy się w pierwszych dniach życia dziecka. Sprawdź najważniejsze zasady karmienia piersią niemowlaka.

Czy kofeina przenika do mleka?

Kofeina w pewnym stopniu przenika do pokarmu, jednak wcale nie w tak dużych ilościach, jak uważano kiedyś. Do pokarmu kobiecego przedostaje się ok. 1 proc. kofeiny, którą ma w organizmie karmiąca mama. Ponieważ jednak działa pobudzająco, może pośrednio wpływać na dziecko.

Jeśli pijesz zbyt dużo mocnej kawy, u dziecka mogą pojawić się:
  • pobudzenie,
  • niepokój,
  • kolki,
  • problemy ze snem.
Warto wiedzieć, że kofeinę zawiera nie tylko kawa, ale także herbata (w tym przypadku substancja ta nazywa się teiną) oraz napoje gazowane typu cola, pepsi. Nieco kofeiny jest też w czekoladzie, a całkiem sporo w napojach energetyzujących (ale z nich powinnaś całkiem zrezygnować).

Ilość kofeiny w różnych rodzajach kawy

Rodzaj kawy ilość kofeiny [mg]
kawa parzona (237 ml)
kawa rozpuszczalna (237 ml)
kawa bezkofeinowa (237)
espresso (30 ml)
latte, mocha (237 ml)
95-200
27-173
2-12
47-75
63-175

Kawa bezkofeinowa a karmienie piersią

Rozwiązaniem dylematu mam na temat tego, czy pić kawę podczas karmienia piersią, może być kawa bezkofeinowa. Jednak wbrew temu co sugeruje nazwa, kawa bez kofeiny nie jest jej zupełnie pozbawiona. Ilość kofeiny jest jednak dużo mniejsza i ściśle uregulowana przez przepisy prawne. Prawo Unii Europejskiej stanowi, że ilość kofeiny w kawie bezkofeinowej nie może przekroczyć 0,1% (zielone ziarna) i 0,3% (kawa rozpuszczalna). Oznacza to, że w jednej filiżance takiej kawy znajduje się od 1 mg do 5 mg kofeiny. 

Kawa zbożowa a karmienie piersią

Jeśli dziecko jest zdrowe, możesz pić kawę zbożową w dowolnych ilościach, nawet kilka razy dziennie. Jeżeli jednak maluch jest alergikiem i lekarz zalecił ci specjalną dietę, powinnaś wprowadzać ją do diety ostrożnie i najlepiej po konsultacji. Kawę zbożową (wciąż popularnie nazywaną Inką, choć na rynku dostępne są inne kawy tego typu) produkuje się z palonych ziaren żyta, pszenicy (także z orkiszu) lub jęczmienia, a niekiedy także z korzenia mniszka, buraka cukrowego lub cykorii. Ma mnóstwo wartości odżywczych – ponieważ jest prażona z ziaren zbóż. 

Kawa zbożowa zawiera:
Oprócz tego, że korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową, to jeszcze, jeśli podajesz ją z mlekiem, poprawia wchłanianie wapnia z mleka. Warto jednak wiedzieć, że ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie jest zalecana w diecie chorych na cukrzycę. Kawa zbożowa jest też zazwyczaj produktem zawierającym gluten, stąd muszą jej unikać osoby cierpiące na celiakię.

Rodzaje kaw zbożowych

Na rynku dostępnych jest wiele kaw zbożowych, np.:
  • rozpuszczalne instant (np. Inka, Caro, Grande, Celinka);
  • granulowane (np. Poranna);
  • ekspresowe w torebkach (np. Anatol);
  • sypane (np. Kujawianka, Żołędziówka).

Skład poszczególnych kaw zbożowych

Kawa zbożowa niejedno ma imię. Za ich nazwami kryją się przeróżne rodzaje zbóż, np.:
  • Anatol i Poranna zawierają cykorię i żyto;
  • Breakfast zawiera jęczmień i żyto;
  • Caro zawiera jęczmień, słód jęczmienny, cykorię i żyto;
  • Celinka zawiera jęczmień, żyto i pszenicę;
  • Cykoria zawiera prażoną cykorię, żyto i buraki cukrowe;
  • Inka i Kujawianka zawierają jęczmień, żyto, cykorię i buraki cukrowe;
  • Żołędziówka zawiera prażone żołędzie (98 proc.), kardamon, imbir, cynamon i goździki.

Jak przyrządzić kawę zbożową?

Możesz przygotować kawę zbożową na wiele sposobów: z dodatkiem cynamonu, imbiru, wanilii lub anyżku, na ciepło lub zimno, samą lub z mlekiem. W przypadku kawy rozpuszczalnej sprawdź skład – może mieć dodatek cukru lub innych substancji słodzących.

Kawa zielona a karmienie piersią

Zielona kawa swój nietypowy kolor i smak zawdzięcza temu, że nie jest prażona. Im dłuższemu procesowi wypalania poddawane są ziarna kawy, tym stają się one ciemniejsze. Dodatkowo w procesie tym dochodzi do zmniejszania ilości kofeiny. To oznacza, że im ciemniejsze ziarna, tym kawa zawiera mniej kofeiny, a im jaśniejsze, tym jest jej więcej (choć te różnice nie są bardzo duże). Kawa zielona, podobnie jak klasyczna czarna kawa, nie powinna być spożywana w nadmiarze w czasie karmienia piersią. Miłośniczki zielonej odmiany kawy mogą pozwolić sobie na maksymalnie dwie filiżanki dziennie (jedna filiżanka zielonej kawy parzonej dostarcza ok. 64-133 mg kofeiny).
 

Zobacz także:

Oceń artykuł

Ocena 5 na 4 głosy

Zobacz także

Popularne tematy