Kawa a karmienie piersią
fot. Fotolia

Kawa a karmienie piersią: czy można ją pić, a jeśli tak, to jaką i ile?

Kawa a karmienie piersią – dobra informacja brzmi: można pić kawę podczas laktacji. Zła wiadomość jest taka, że trzeba ograniczać jej ilość, gdyż nadmiar kofeiny może popsuć samopoczucie dziecka i zakłócić jego sen. Karmiąca mama może, zamiast zwykłej czarnej, wybrać kawę bezkofeinową, zieloną lub inkę.
Aleksandra Sobieraj
Kawa a karmienie piersią
fot. Fotolia
Kawa a karmienie piersią – temat ten budzi wiele wątpliwości. Nie wszystkie młode mamy wiedzą, że nie powinny pić kawy w dowolnej ilości podczas laktacji. Dwie filiżanki dziennie niezbyt mocnej i doprawionej mlekiem kawy nie powinny stanowić problemu, jednak nadużywanie kofeiny może być niekorzystne dla dziecka. 

Spis treści:

Kawa a karmienie piersią

Jeśli nie możesz żyć bez kawy, jedna, maksymalnie dwie filiżanki niezbyt mocnej kawy dziennie (najlepiej z mlekiem) muszą ci wystarczyć. Dopuszczalna ilość kofeiny w diecie karmiącej mamy to ok. 250 mg na dzień, dlatego picie kawy w nieograniczonej ilości nie jest wskazane. Kofeina przenika do krwi, a z niej do mleka, z którego wnika do krwioobiegu dziecka. Do pokarmu kobiecego przedostaje się ok. 1 proc. kofeiny, którą ma w organizmie karmiąca mama. Ponieważ jednak działa pobudzająco, może wpływać na dziecko.

Kawa nie jest najlepszym napojem dla karmiącej nie tylko z uwagi na to, że zawiera kofeinę. W okresie laktacji kobieta jest narażona na niedobory niektórych składników mineralnych. Nie warto więc pogarszać sprawy piciem zbyt dużej ilości kawy, która:
  • wypłukuje z organizmu witaminy z grupy B i witaminę C,
  • utrudnia przyswajanie wapnia, potasu, cynku,
  • podnosi ciśnienie krwi.

Nie ma znaczenia, czy pijesz kawę parzoną, czy rozpuszczalną, choć ta pierwsza zawiera więcej kofeiny. Kluczowa jest właśnie ilość kofeiny, jaką przyjmujesz w ciągu dnia. Działanie kofeiny potęguje nikotyna i teobromina, która jest zawarta np. w czekoladzie. Zatem kawa z papieroskiem (i tak nie palisz, prawda?) czy czekoladowym ciasteczkiem odpada!
Największy wpływ kofeina wypita w kawie przez mamę ma na dziecko do ukończenia przez nie trzeciego miesiąca życia. Starsze niemowlęta są na nią mniej wrażliwe. To oznacza, że w przypadku młodszych niemowląt nawet 200 mg kofeiny może okazać się za dużo, jednak po pierwszych trzech miesiącach kawa może już nie wpływać niekorzystnie na maluszka.

Wpływ kawy na dziecko

Warto wiedzieć, że kofeinę zawiera nie tylko kawa, ale także herbata (w tym przypadku substancja ta nazywa się teiną) oraz napoje gazowane typu cola, pepsi. Nieco kofeiny jest też w czekoladzie, a całkiem sporo w napojach energetyzujących (ale z nich powinnaś całkiem zrezygnować). Warto użyć kalkulatora kofeiny, który podpowie, ile jej przyjmujesz.

Jeśli pijesz zbyt dużo mocnej kawy, u dziecka mogą pojawić się:
Jeśli jesteś kawoszką, powinnaś obserwować, jak picie kawy podczas laktacji wpływa na malucha. Niektóre młodsze niemowlęta reagują nawet na jedną filiżankę kawy, inne nie są tak wrażliwe. Dlatego temat „kawa a karmienie piersią’’ nie jest takim, na które można jednoznacznie odpowiedzieć prostym: można pić lub nie można pić. Wszystko zależy od dziecka.

Ilość kofeiny w różnych rodzajach kawy

Rodzaj kawy ilość kofeiny [mg]
kawa parzona (237 ml)
kawa rozpuszczalna (237 ml)
kawa bezkofeinowa (237)
espresso (30 ml)
latte, mocha (237 ml)
95-200
27-173
2-12
47-75
63-175

Kawa a karmienie piersią – co z kawą bezkofeinową

Rozwiązaniem dylematu mam na temat tego, czy pić kawę podczas karmienia piersią, może być kawa bezkofeinowa. Jednak wbrew temu, co sugeruje nazwa, kawa bez kofeiny nie jest jej zupełnie pozbawiona. Ilość kofeiny jest jednak dużo mniejsza i ściśle uregulowana przez przepisy prawne. Prawo Unii Europejskiej stanowi, że ilość kofeiny w kawie bezkofeinowej nie może przekroczyć 0,1% (zielone ziarna) i 0,3% (kawa rozpuszczalna). Oznacza to, że w jednej filiżance takiej kawy znajduje się od 1 mg do 5 mg kofeiny. 

Ponieważ do mleka matki przenika tylko niewielka część kofeiny, to kawa bezkofeinowa, choć nie jest jej całkiem pozbawiona, nie powinna wpływać na dziecko.

Kawa a karmienie piersią – kawa zbożowa

Jeśli dziecko jest zdrowe, można pić kawę zbożową w dowolnych ilościach, nawet kilka razy dziennie. Jeżeli jednak maluch jest alergikiem i lekarz zaleci specjalną dietę, trzeba wprowadzać ją do jadłospisu ostrożnie i najlepiej po konsultacji. Kawę zbożową (wciąż popularnie nazywaną „inką”, choć na rynku dostępne są inne kawy tego typu) produkuje się z palonych ziaren żyta, pszenicy (także z orkiszu) lub jęczmienia, a niekiedy także z korzenia mniszka, buraka cukrowego lub cykorii. Ma mnóstwo wartości odżywczych. 

Kawa zbożowa zawiera:
Oprócz tego, że korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową, to jeszcze, jeśli pita z mlekiem, poprawia wchłanianie wapnia z mleka. Warto jednak wiedzieć, że ma wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie jest zalecana w diecie chorych na cukrzycę. Kawa zbożowa jest też zazwyczaj produktem zawierającym gluten, stąd muszą jej unikać osoby cierpiące na celiakię.

Rodzaje kaw zbożowych

Na rynku dostępnych jest wiele kaw zbożowych, np.:
  • rozpuszczalne instant (np. Inka, Caro, Grande, Celinka);
  • granulowane (np. Poranna);
  • ekspresowe w torebkach (np. Anatol);
  • sypane (np. Kujawianka, Żołędziówka).

Skład poszczególnych kaw zbożowych

Kawa zbożowa niejedno ma imię. Za ich nazwami kryją się przeróżne rodzaje zbóż, np.:
  • Anatol i Poranna zawierają cykorię i żyto;
  • Breakfast zawiera jęczmień i żyto;
  • Caro zawiera jęczmień, słód jęczmienny, cykorię i żyto;
  • Celinka zawiera jęczmień, żyto i pszenicę;
  • Cykoria zawiera prażoną cykorię, żyto i buraki cukrowe;
  • Inka i Kujawianka zawierają jęczmień, żyto, cykorię i buraki cukrowe;
  • Żołędziówka zawiera prażone żołędzie (98 proc.), kardamon, imbir, cynamon i goździki.

Jak przyrządzić kawę zbożową?

Możesz przygotować kawę zbożową na wiele sposobów: z dodatkiem cynamonu, imbiru, wanilii lub anyżku, na ciepło lub zimno, samą lub z mlekiem. W przypadku kawy rozpuszczalnej sprawdź skład – może mieć dodatek cukru lub innych substancji słodzących.

Kawa a karmienie piersią – kawa zielona

Zielona kawa swój nietypowy kolor i smak zawdzięcza temu, że nie jest prażona. Im dłuższemu procesowi wypalania poddawane są ziarna kawy, tym stają się one ciemniejsze. Dodatkowo w procesie tym dochodzi do zmniejszania ilości kofeiny. To oznacza, że im ciemniejsze ziarna, tym kawa zawiera mniej kofeiny, a im są jaśniejsze, tym jest jej więcej (choć te różnice nie są bardzo duże). Kawa zielona, podobnie jak klasyczna czarna kawa, nie powinna być spożywana w nadmiarze w czasie karmienia piersią. Miłośniczki zielonej odmiany kawy mogą pozwolić sobie na maksymalnie dwie filiżanki dziennie (jedna filiżanka zielonej kawy parzonej dostarcza ok. 64-133 mg kofeiny).
 

Zobacz także:

Redakcja poleca: Jak karmić piersią niemowlę?
Powodzenie w karmieniu piersią często zależy od tego, co wydarzy się w pierwszych dniach życia dziecka. Sprawdź najważniejsze zasady karmienia piersią niemowlaka.
Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy