jajka dla mamy karmiącej
fot. Fotolia

Dlaczego karmiąca mama powinna jeść jajka?

Choć narosło wokół nich wiele mitów, to nie ma wątpliwości, że karmiąca mama może jeść jajka. Czy wiesz, dlaczego są tak cenne? I dlaczego podczas karmienia piersią warto je jeść?
Aleksandra Sobieraj
jajka dla mamy karmiącej
fot. Fotolia
Kiedyś sądzono, że jajek nie można jeść w dużych ilościach. Od jakiegoś czasu wiadomo już na pewno, że rzekomo szkodliwy cholesterol, który zawierają, nie wpływa na wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Dlatego dietetycy nie stawiają już ograniczeń w jedzeniu jajek innych niż… umiar. Oczywiście, jeśli nie masz alergii na jajka.

Co dobrego jest w jajkach?

Białko jajka zawiera witaminy z grupy B i składniki mineralne. Ale jego największym bogactwem są aminokwasy. Organizm człowieka przyswaja je w ponad 90% (pochodzące z mięsa jedynie w ok. 70%). Żółtko to bogate źródło witamin A, D, PP, a także witaminy z grupy B, w tym kwasu foliowego. Zawiera też łatwo przyswajalne żelazo, potas, chlor, sód, siarkę i magnez. Jedną trzecią żółtka stanowią tłuszcze, wśród których przeważają dobre tłuszcze nienasycone. Niektóre kwasy tłuszczowe, które zawiera żółtko, obecne są również w twoim pokarmie i są niezbędne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka.

Zobacz też: 6 rodzajów jajek dla dziecka
Redakcja poleca: Jak karmić piersią niemowlę?
Powodzenie w karmieniu piersią często zależy od tego, co wydarzy się w pierwszych dniach życia dziecka. Sprawdź najważniejsze zasady karmienia piersią niemowlaka.

Ile jajek może zjeść karmiąca mama?

3-4 jajka w tygodniu to dobra ilość dla karmiącej mamy. Jednak nic się nie stanie, jeśli zjesz także więcej jajek. Kieruj się apetytem i zdrowym rozsądkiem. Choć jajka bywają silnym alergenem, a wiadomo, że składniki produktów, które jesz, przenikają do pokarmu, to profilaktycznie nie wyłączaj ich z diety. Jeśli jednak zaobserwujesz u dziecka jakąś nietypową reakcję po tym, jak zjesz jajka (np. wysypka na skórze, ból brzucha, inna kupka niż zwykle), omów tę sprawę z lekarzem. 

Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Poznasz to, wrzucając jajko do garnka z zimną wodą. Gdy tonie, to znaczy, że jest świeże. Starsze jajko ma komorę powietrzną bardziej wypełnioną powietrzem, dlatego utrzymuje się na powierzchni wody. Wskazówką jest też wygląd skorupki – świeże jajko powinno mieć matową. O tym, że jajko jest nieświeże może też świadczyć charakterystyczny chlupot przy potrząsaniu nim. Świeże nie wyda takiego odgłosu.

Jakie jajka wybierać?

Jajka ze stemplem „0” (ekologiczne) oraz „1” (od kur z wolnego wybiegu) mogą zawierać nieco więcej wartościowych składników. Jednak prawda jest taka, że aż tak bardzo nie różnią od jajek ze stemplem „2” (tzw. jajka ściółkowe) i „3” (z chowu klatkowego). Jajka z chowu klatkowego mają zwykle miększą skorupkę. Warto wybierać jajka od kur ze zdrowych hodowli, w których żyją on w dobrych warunkach.

Jak jeść jajka?

Najzdrowsze są ponoć jajka gotowane na miękko, czyli 2–3 minuty od zagotowania się wody. Tak samo jajecznica na parze, np. z dodatkiem  szczypiorku. Karmiąca mama może też z powodzeniem jeść zwykłą jajecznicę na maśle czy jajka sadzone. Jajka na twardo wystarczy gotować 6–10 minut. Dłuższe gotowanie jajek sprawia, że wokół żółtka powstaje nieapetyczna zielona obwódka.

Zobacz też: Czy niemowlę ma alergię pokarmową? Wiemy, jak to sprawdzić

Wróć do talerza
Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy