Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR): co to jest, dla kogo, od jakiego wieku?
Wczesne wspomaganie rozwoju daje dzieciom z niepełnosprawnością możliwość nadrobienia braków i osiągnięcia poziomu rozwoju zbliżonego do ich rówieśników. Sprawdź, dla kogo przeznaczone są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju oraz co należy zrobić, by dziecko mogło w nich uczestniczyć. Kluczowe jest uzyskanie zaświadczenia od lekarza.
WWR powinny zostać objęte dzieci od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ma je przygotować do podjęcia nauki w szkole i sprawić, że maluch będzie prawidłowo funkcjonował w obszarze poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Im wcześniej zostanie podjęta terapia, tym łatwiej będzie wyrównać deficyty rozwojowe u dziecka. Aby uzyskać WWR, konieczne jest zaświadczenie od lekarza i diagnoza w poradni.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – co to jest?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne i wielokierunkowe działania mające na celu poprawę funkcjonowania dzieci z różnymi deficytami (wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka). Działania te obejmują również pomoc i wsparcie udzielane rodzicom takiego dziecka, by zdobyli oni wiedzę i umiejętności w kwestii odpowiedniego postępowania w stosunku do swojej pociechy.
Dzieci, u których zostały wykryte nieprawidłowości rozwojowe, mogą uczęszczać na specjalne zajęcia. Celem takich zajęć jest zniwelowanie różnicy w rozwoju między dziećmi z zaburzeniami, a ich rówieśnikami rozwijającymi się w sposób prawidłowy.
Podczas terapii WWR pracuje się nad usprawnieniem u dziecka następujących obszarów:
- poznawczego (pamięć, uwaga, koncentracja, myślenie),
- emocjonalnego (umiejętność przeżywania, wyrażania i kontrolowania emocji, poczucie własnej wartości),
- społecznego (funkcjonowanie w grupie, kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy, umiejętność respektowania określonych norm),
- fizycznego (przetwarzanie i odbieranie bodźców przez wszystkie zmysły, prawidłowe funkcjonowanie ruchowe).
Jak uzyskać WWR?
Podstawą do objęcia dziecka specjalną opieką jest uzyskanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Taka opinia wydawana jest przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne (również poradnie specjalistyczne). Opinie o potrzebie WWR mogą także wydawać poradnie niepubliczne zatrudniające pracowników, którzy posiadają kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Do uzyskania opini WWR:
1. Potrzebne jest zaświadczenie lekarskie stwierdzające opóźnienie/zaburzenie/niepełnosprawność. Ważne jest, żeby lekarz określił rodzaj zaburzenia lub niepełnosprawności, a także stwierdził potrzebę wczesnego wspomagania rozwoju ze względu na jedną lub kilka przyczyn.
2. Następnie rodzic musi zgłosić dziecko na diagnozę w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3. Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o opinię WWR. Należy do niego załączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające potrzebę wczesnego wspomagania rozwoju,
- wcześniejsze opinie psychologiczne lub pedagogiczne,
- inne dokumenty medyczne.
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zawiera:
- podstawowe dane dziecka,
- podstawę prawną,
- stwierdzenie, że zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju,
- wskazanie odpowiedniej formy pomocy i wsparcia, które powinno być udzielone dziecku oraz jego rodzinie,
- uzasadnienie wskazanej formy pomocy i wsparcia.
Wczesne wspomaganie rozwoju – dla kogo i od jakiego wieku?
Wczesne wspomaganie rozwoju przeznaczone jest dla dzieci od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Takie zajęcia można jednak zakończyć wcześniej, jeżeli terapeuci prowadzący terapię stwierdzą, że założone cele zostały osiągnięte.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dedykowane są dzieciom:
- z opóźnionym lub zaburzony rozwojem psychoruchowym,
- z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją),
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z niepełnosprawnością sprzężoną (kilka niepełnosprawności równocześnie),
- ze spektrum autyzmu,
- z zaburzeniami wzroku, słuchu, mowy.
Wczesne wspomaganie rozwoju – zajęcia
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju składa się z:
- pedagoga,
- psychologa,
- logopedy
- innych specjalistów (w zależności od potrzeb).
Wszyscy specjaliści współpracują ze sobą podczas całego okresu trwania terapii dziecka. Dzięki temu ma ono zapewnioną zintegrowaną pomoc. Terapia WWR może obejmować pracę nad wieloma obszarami jednocześnie. W procesie terapeutycznym uczestniczą także rodzice dziecka, współpracując z terapeutami, a także realizując zadania z dzieckiem w domu.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Jeżeli jednak zachodzi taka potrzeba – wymiar ten może być wyższy niż 8 godzin miesięcznie.
Terapia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju obejmuje:
- Integrację Sensoryczną,
- Terapię pedagogiczną,
- Terapię psychologiczną,
- Terapię logopedyczną,
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS),
- Terapię ręki,
- Rehabilitację.
Zajęcia WWR mogą być organizowane w publicznych i niepublicznych:
- przedszkolach i szkołach podstawowych (w tym specjalnych),
- innych formach wychowania przedszkolnego,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodkach wychowawczych,
- ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych (w tym poradniach specjalistycznych, w których powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).
Informację, gdzie twoje dziecko może odbywać zajęcia w ramach terapii WWR, uzyskasz w rejonowej poradni pedagogiczno–psychologicznej lub przedszkolu, do którego uczęszcza twoje dziecko. Nie każde przedszkole ma odpowiednie warunki, czy specjalistę na stałe. Placówki jednak ściśle współpracują w tym zakresie.
Zobacz także: