Żywienie

Zjesz fast food i nadal będziesz głodny. Zobacz dlaczego!

Mimo że wiemy, że produkty nazywane fast foodami nie należą do najzdrowszych, czasami wciąż łudzimy się, że jedzone sporadycznie nam nie zaszkodzą. Jaka jest prawda?

Jedzenie typu fast food jest niezdrowe, o tym nie trzeba nikogo przekonywać. Niektórzy jednak zadają sobie pytanie, dlaczego właściwie należy go unikać. Czy nie możemy sobie lub dziecku pozwolić od czasu do czasu na pyszne frytki, hamburgera lub kebab? Dietetyk kliniczny Sylwia Leszczyńska wyjaśnia, co zawierają w sobie produkty nazywane fast foodami i dlaczego, mimo swojej kaloryczności, nie dostarczają nam odpowiedniej ilości składników odżywczych.

Fast foody ociekają tłuszczem

Głównym powodem, dla którego należy unikać fast foodów, jest to, że są wysoko kaloryczne i w większości kalorie te pochodzą z tłuszczu. Dietetyk Sylwia Leszczyńska wyjaśnia, że np. 100 g frytek zawiera 560 kalorii, przy czym aż 60 proc. z nich pochodzi z tłuszczu, w jakim są zanurzone, a tylko 40 proc. z ziemniaka. Dodatkowo tłuszcze zawarte w fast foodach to zwykle kwasy tłuszczowe trans, które:

  • obniżają odporność,
  • powodują zwiększenie wydzielania substancji prozapalnych.

Żywność typu fast food pozbawiona jest cennych składników

Jak podaje dietetyk, w fast foodach znajdziemy małą ilość błonnika, witamin i minerałów, przez co są to „produkty o bardzo niskiej gęstości odżywczej”. Spożywanie ich powoduje, że tak naprawdę nasz organizm nie jest odżywiony właściwie i nie może w pełni prawidłowo funkcjonować (nawet jeśli po zjedzeniu frytek czy chipsów czujemy, że nasz brzuch jest pełny).

Zobacz także: Okrągłe znaczy zdrowe? Fakty i mity o otyłości u dzieci

Produkty typy fast food mają wysoki indeks glikemiczny

„Indeks glikemiczny to wskaźnik, który mówi nam o tym, jak szybko podnosi się poziom glukozy we krwi” – wyjaśnia dietetyk. Produkty o wysokim indeksie, w tym fast foody, powodują bardzo szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie bardzo szybki spadek. Przez to dość szybko po jedzeniu znów jesteśmy głodni, a nasza waga rośnie.

To wszystko sprawia, że jedzenie typu fast food jest naprawdę niewskazane. Wszyscy powinniśmy go unikać, ale szczególnie niezdrowe jest dla dzieci, które rosną i powinny otrzymywać jedynie zdrowe i odżywcze posiłki.

Nie bez powodu fast foody nazywane są śmieciowym jedzeniem. Powodują wypełnienie żołądka, ale są pozbawione składników, których naprawdę potrzebujemy, aby dobrze się czuć i być zdrowym.

Zobacz także:

hamburger, frytki, fast food
pilipphoto - Fotolia.com
Żywienie
Nie warto jeść śmieci. 5 powodów, by trzymać dzieci z daleka od fast foodu
Chipsy, hamburgery, frytki i inne dania typu fast food są tuczące i niezdrowe. Dlatego dzieci powinny jeść je jak najrzadziej. A najlepiej wcale.

  Jest co najmniej kilka powodów, dla których lepiej trzymać nasze pociechy na dystans od frytek, chipsów, hot dogów i innych produktów tego rodzaju. Oto najważniejsze z nich: 1. Żywność typu fast food ma za dużo kalorii Trzyletnie dziecko potrzebuje zaledwie 1200 kalorii dziennie, cztero-sześciolatek - od 1400 do 1800. Tymczasem mała porcja frytek w popularnej sieci ma 240 kcal (duża 475!), shake czekoladowy 335, wieśmac 580, a duża porcja chicken wings (8 sztuk) aż 930!  Co gorsza, rzadko jada się te produkty solo – dzieci uwielbiają  zestawy, popijają posiłek kaloryczną colą...  Efekt? Są dwie możliwości: po wizycie w restauracji typu fast food maluch nie będzie w stanie zjeść bardziej wartościowego posiłku (a tym samym jego organizm zostanie pozbawiony odpowiedniej ilości witamin i mikroelementów) albo zje w sumie zbyt dużo. Jednorazowe obżarstwo skończy się co najwyżej bólem brzuszka, jeśli jednak dziecko odżywia się w ten sposób często, grozi mu otyłość .    Czy wiesz, że polskie dzieci tyją najszybciej?    2. Żywność typu fast food ma za dużo tłuszczu Frytka czy hamburger to nic innego jak nasączona niezdrowym tłuszczem   ziemniaczana albo mięsna gąbka. Nasycone kwasy tłuszczowe podnoszą poziom "złego" cholesterolu. Podczas smażenia kwasy tłuszczowe  przekształcają się w formę "trans", których spożywanie może prowadzić do miażdżycy. Oczywiście nie grozi ona kilkulatkowi. Kłopot z szybkimi daniami polega jednak na tym, że dziecko przyzwyczaja się do ich smaku i z czasem jest mu coraz trudniej się bez nich obejść . W efekcie nawet jeśli nie zaszkodzą mu teraz,  zrobią to później: nie zawsze będzie miało czas i ochotę, żeby "wybiegać" nadmiar kalorii.    3. Żywność typu fast food zawiera za dużo soli, cukru...

dziecko fast foody
Fotolia
Zdrowie
Alergii i astmie sprzyjają fast foody: nowe doniesienia naukowców
Dzieci, które co najmniej trzy razy w tygodniu jedzą fast foody, są narażone nie tylko na otyłość, ale też na atopowe zapalenie skóry, katar alergiczny, astmę. Dane zebrano wśród ponad 500 tys. dzieci z kilkudziesięciu krajów świata.

Badania – w ramach międzynarodowego studium występowania astmy i alergii w dzieciństwie (ISAAC) – przeprowadzali naukowcy z Nowej Zelandii, Niemiec, Hiszpanii, Australii i Wielkiej Brytanii. Wśród badanych było 181 tys. dzieci w wieku 6-7 lat i ponad 319 tys. w wieku 13-14 lat. Naukowcy pytali dzieci (i rodziców) o sposób odżywiania w ostatnich 12 miesiącach. Pod uwagę brano m.in. mięso, ryby, owoce i warzywa, produkty zbożowe, rośliny strączkowe, masło, ziemniaki, orzechy, margarynę, mleko, jaja oraz żywność typu fast food. Co wpływa na wzrost ryzyka alergii i astmy? Ryzyko alergii i astmy rosło u dzieci , które jadły hamburgery, frytki i innego typu fast foody (było wyższe o 27-39% proc. w stosunku do rówieśników odżywiających się zdrowiej). Dlaczego tak się dzieje? Naukowcy tłumaczyli związek fast foodów z rozwojem alergii i astmy tym, że żywność typu fast food zawiera dużo tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów typu trans , które mają szkodliwy wpływ na zdrowie, m.in. na układ odpornościowy. A to właśnie błędy układu odpornościowego są główną przyczyną alergii. Czytaj też: Jak sprawić, by dziecko pokochało owoce i warzywa? Co sprzyja spadkowi ryzyka alergii i astmy? Ryzyko rozwoju alergii i astmy spadało u dzieci , które jadły dużo owoców i warzyw (im więcej, i im bardziej różnorodnych, tym lepiej). Dlaczego tak się dzieje? Składniki zawarte w owocach i warzywach (m.in. przeciwutleniacze) bardzo korzystnie wpływają na układ odpornościowy. Warto pamiętać, że zgodnie z zaleceniami dietetyków najlepiej jeść dziennie 5 porcji owoców i warzyw . Taka dieta chroni przed otyłością, cukrzycą, wieloma typami nowotworów. Jak się okazuje, może też mieć ogromny wpływ na rozwój alergii. Polecamy: Alergie krzyżowe - czy wiesz, na co jeszcze możesz mieć uczulenie?

Przekarmianie dziecka
Fotolia
Dieta
Żywienie dzieci w Polsce: "Boimy się, że ono się nie najada. W efekcie je…dużo za dużo!"
Prezes Polskiego Towarzystwa Dietetyki, dr inż. Danuta Gajewska wylicza najczęstsze błędy w żywieniu dzieci w Polsce i podaje zasady, dzięki którym uchronisz swoje dziecko przed nadwagą i otyłością.

var _gde_nmlejjqtin = new Image(1,1); _gde_nmlejjqtin.src='https://edipresse.hit.gemius.pl/redot.gif?l=8/tstamp='+(new Date()).getTime()+'/id=zC5AUnyI69A0cHexWLroo5PZnKSGY6SvaY8IckIm85..T7/stparam=nmlejjqtin/fastid=arazhmmjdvsfpcbepzbuirypdekx'; Rozszerzanie diety niemowlęcia to ryzykowny okres, podczas którego łatwo o żywieniowe błędy. W dodatku – zazwyczaj popełniamy je w trosce o zdrowie naszego dziecka! Przekarmiamy je – bo boimy się, że się nie najada. Przebiałczamy – bo myślimy, że posiłek bez mięsa to posiłek bezwartościowy. Przecukrzamy – bo wydaje nam się, że owocowy soczek jest lepszy niż czysta woda. W efekcie nasze dzieci tyją najszybciej w Europie! Jak temu zapobiegać? Pytamy eksperta w dziedzinie żywienia, dr. inż. Danutę Gajewską.  * Dr inż. Danuta Gajewska, specjalista ds. żywienia. Zajmuje się m.in. dietetyką pediatryczną i żywieniem kobiet w ciąży oraz w okresie karmienia piersią. Wykłada na Wydziale Nauk Żywienia Człowieka i Konsumpcji w Wyższej Szkole Gospodarstwa Wiejskiego, jest prezesem Polskiego Towarzystwa Dietetyki.   Pani Doktor, eksperci z Instytutu Matki i Dziecka alarmują, że jeśli nic się nie zmieni, to każdego roku będzie przybywało w Polsce aż 400 tys. dzieci z nadwagą. Co robimy źle? Danuta Gajewska: Moim zdaniem są trzy główne przyczyny takich alarmujących prognoz. Po pierwsze nasze dzieci, nie zawsze jedzą to co powinny; po drugie, jedzą za dużo i po trzecie, są mało aktywne. Już od pierwszych lat życia spędzają zbyt dużo czasu przed ekranami, monitorami, często jednocześnie spożywając posiłek. Te utrwalone w dzieciństwie nawyki zostają na kolejne lata. Jeśli dokonamy analizy tego co znajduje się na talerzach naszych dzieci, to często jest to żywność dość kaloryczna, bogata w tłuszcze, słodka i słona. O tłuszczach i cukrze wiemy od dawna, jednak dopiero od kilku lat mówi...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz