nauka zdalna
Adobe Stock
Wychowanie

Nauka zdalna w czasach pandemii – jak ma działać i jak działa

Zdalne Lekcje to pomysł Ministerstwa Cyfryzacji na kontynuowanie nauki, gdy szkoły pozostają zamknięte z powodu koronawirusa.

Założenie programu Zdalne Lekcje jest takie, aby umożliwić uczniom i studentom kontynuowanie nauki ze wszystkich przedmiotów, które do tej pory były realizowane. Chodzi o to, by nie było konieczności nadrabiania materiału, gdy nauka w szkołach i na uczelniach znowu będzie możliwa.

Szczegóły programu Zdalne Lekcje

Informacje o programie można znaleźć na stronie internetowej Rządu.
Specjaliści podzielili materiały na kategorie: materiał dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i branżowych z uwzględnieniem reformy edukacji – trzeba wybrać stary lub nowy system edukacji zgodnie z tym, jakim podąża dziecko.

Zobacz: Koronawirus: Nauka  w domu – zajęcia online dla dzieci

Obejrzenie listy przedmiotów i planu lekcji możliwe jest po wybraniu klasy. Kliknięcie jednego z przedmiotów z ukazującej się listy pozwala sprawdzić, jaki materiał jest do zrealizowania w domu.
Po wejściu w plan lekcji na dany dzień można zobaczyć przedmioty zaplanowane na tenże dzień oraz wejść w materiały, które mają ułatwić naukę. Jednak o tym, czym mają na bieżąco zajmować się uczniowie, ostatecznie decydują nauczyciele.
W przypadku przedszkolaków i uczniów klas 1-3 to nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o materiałach, sposobach i formach ich realizacji.

Przebieg zdalnej lekcji

W teorii powinno wyglądać to tak, że nauczyciel i dzieci łączą się poprzez internet na zamkniętej grupie, gdzie prowadzone są zajęcia. Nauczyciel dzięki konieczności zalogowania się uczniów oraz kamerkom internetowym sprawdza obecność na lekcji.

Zobacz: Nauka szybkiego czytania? Tak, ale...

Do prowadzenia lekcji i komunikacji mają służyć platformy takie jak Librus czy Microsoft Teams. Do komunikacji z rodzicami i wystawiania ocen w dzienniku elektronicznym – wybrana przez szkołę platforma, np. Librus czy Vulcan.

Zdalne Lekcje w praktyce – wypowiedź Ilony, mamy Kacpra i Amelki:

"Mam dzieci w 4 i 6 klasie podstawówki. Przez pierwsze 2 tygodnie po zamknięciu szkoły dostawaliśmy na Librusie po kilka-kilkanaście wiadomości dziennie. Panowała wolna amerykanka. Większość nauczycieli bardzo się starała, żeby zadania były interesujące, a i tak dzieciaki odmawiały współpracy. To, co zaskoczyło mnie bardzo pozytywnie, to sposób, w jaki nauczyciele komunikowali się z uczniami — pełen wsparcia i empatii. Wychowawcy (i nie tylko) pisali do dzieci z pytaniami o ich samopoczucie, o to, jak radzą sobie ze zdalną nauką, czy potrzebują pomocy.

Okazuje się, że mamy w szkole prawdziwie dobrych pedagogów! Od wczoraj nauczyciele muszą realizować już podstawę programową i wszystko zaczyna mieć ramy. Najpierw dzwoniono do mnie ze szkoły, żeby zapytać o możliwości sprzętowe — ile komputerów w domu, czy ja pracuję zdalnie, kiedy dzieci mogą mieć dostęp. Szkoła zbierała takie informacje od wszystkich rodzin. Potem otrzymaliśmy dokładne wytyczne od dyrektorki szkoły i informacje od wychowawców dotyczącego tego, jak będzie wyglądać nauka zdalna.

Pierwszego dnia padł Librus na kilka godzin, ale już można się bez problemu zalogować i z niego korzystać. Dzieci otrzymują plik z harmonogramem prac na cały tydzień, linkami, poleceniami itd., z podziałem na poszczególne dni tygodnia — ale też z terminem, do kiedy mają skończyć dane zadanie (i to zwykle jest kilka dni). Pracę będą odsyłane przez Librusa lub na maile nauczycieli. Wygląda to dobrze i widzę dużo dobrej woli ze strony nauczycieli.

Największy problem? Brak motywacji do nauki. Trudno mi zagonić dzieciaki do lekcji, zwłaszcza że sama pracuję i przez 8 godzin jestem wyłączona z życia rodzinnego — mimo że fizycznie jestem w domu. To dla mnie duże źródło stresu, bo codziennie muszę walczyć o to, żeby pracowały. Dzieciom powtarzam, że to nie są ferie, ale one mają swoje zdanie na ten temat. I termin: koronaferie."

I jeszcze moje doświadczenie. Nauczyciele mojego syna, ucznia 1. klasy technikum, też starają się pomóc. Poza zadaniami z przedmiotów takich jak matematyka, polski, niemiecki czy informatyka, syn dostał od nauczyciela WF propozycje trzech zestawów ćwiczeń (z linkami do filmów instruktażowych, z opisami i rozpiskami, jak trenować) oraz zachętę do ich wykonywania w domu. To był fajny, obszerny mail.

Z kolei inni nauczyciele ograniczyli się do takich lakonicznych komunikatów: "Utrwalić podstawowe pojęcia chemiczne: rodzaje wiązań chemicznych, wartościowość, tlenki wodorki, wodorotlenki - budowa nazewnictwo i otrzymywanie. Zapoznać się z informacjami o kwasach podręcznik strona 92-98." Podobnie jak u Ilony, największy problem widzę w zmobilizowaniu syna do regularnej nauki. Termin koronaferie też już usłyszałam.

Nie wszyscy mają tyle szczęścia

Tak dobra organizacja, jak w przypadku szkoły, do której chodzą dzieci Ilony, nie jest regułą. Wiele szkół do końca tygodnia będzie się nadal organizować i jest szansa, że od początku przyszłego tygodnia ruszą na dobre. Na razie część uczniów otrzymała poprzez dziennik elektroniczny wytyczne dotyczące kilku przedmiotów: jaki materiał przerobić, jakie prace wykonać i w jakim terminie przesłać nauczycielom. W środę nie było jednak mowy o lekcjach online i sprawdzaniu obecności.

To pokazało, że polskie szkoły, a przynajmniej nie wszystkie, nie są gotowe do prowadzenia lekcji przez internet. Wiele zależy od samych nauczycieli, bo sprawnych rozwiązań systemowych nie ma. Nie wiadomo też, kiedy będą.
W każdej szkole może być inaczej, a nawet w każdej klasie, ze względu na to, że nie wszyscy uczniowie mają dostęp do internetu lub komputera. To poważne utrudnienia, które mogą spowodować nierówny dostęp do edukacji.

Problemy nauczycieli, dzieci i... rodziców

Nie ma się co oszukiwać, nawet jeśli dzieciaki będą miały lekcje online, będą otrzymywać materiały i zadania do zrobienia, rodzice będą musieli mocniej włączyć się w edukację swoich dzieci i, chcąc nie chcąc, brać w niej czynny udział. Pokazały to doświadczenia rodziców z wczoraj. Część z nich musiała znosić skargi dzieci, że strona nie działa, że nie wiedzą, jak rozwiązać zadanie, że kamerka nie działa. Pogodzenie pracy zdalnej rodzica i zdalnej nauki dziecka może być wyzwaniem dla obojga i kolejnym, poza koniecznością siedzenia w domu, źródłem stresu.

Zobacz także:


 

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile dać na chrzest w 2024 roku? (ile od dziadków a ile od chrzestnej, chrzestnego i gości) 
Luiza Słuszniak
wierszyki o wiośnie
Gry i zabawy
Wiersze o wiośnie: piękne utwory znanych poetów i krótkie rymowanki dla dzieci
Ewa Janczak-Cwil
cytaty na komunię
Cytaty i przysłowia
Cytaty na komunię świętą: piękne i mądre, Jana Pawła ll, cytaty z Biblii
Joanna Biegaj
Rocznica Komunii Świętej – prezenty
Święta i uroczystości
Rocznica Komunii świętej – co z tortem i prezentami? I czy udział w rocznicy komunii jest obowiązkowy? 
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki nad dzieckiem: od kiedy, ile płatne? Przepisy 2024
Joanna Biegaj
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
chłopiec, dziecko, krzyk, złość
Wychowanie
Agresywne dziecko w przedszkolu: co robić, gdzie zgłosić?
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
Szkoła w Chmurze: kto może z niej skorzystać?
Edukacja
Szkoła w Chmurze: na czym polega, czy jest legalna i kto może z niej skorzystać?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
jak ubierać niemowlę na spacer wiosną
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę wiosną: w kwietniu, w maju i przy 20 stopniach [LISTA UBRANEK]
Magdalena Drab
Przedszkolaki powinny się bawić, a nie ciągle uczyć
Edukacja
Przedszkolaki coraz częściej potrafią czytać i pisać, ale mają zaburzenia sensoryczne. Gdzie tkwi błąd?
Milena Oszczepalińska
dziecko ciągle choruje
Zdrowie
Dziecko ciągle choruje: nawracające zapalenie oskrzeli i infekcje gardła [CO ROBIĆ?]
Magdalena Drab
Pełne szpitale RSV
Aktualności
Lekarz mówi wprost: dziecko z RSV i z dusznością umrze, jeśli nie trafi do szpitala
Ewa Janczak-Cwil
wpływ telewizji na rozwój dziecka
Wychowanie
Wpływ telewizji na rozwój dziecka – negatywne i pozytywne skutki oglądania telewizji
Aneta Grinberg
morfologia u dzieci
Zdrowie
Morfologia u dzieci – jak czytać wyniki krwi [NORMY]
Ewa Janczak-Cwil
znieczulenie podpajęczynówkowe
Poród naturalny
Znieczulenie podpajęczynówkowe najczęściej stosowane podczas cesarskiego cięcia [zalety i wady]
Agnieszka Majchrzak
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2024: ile dni i ile płatny? Dokumenty i wniosek o urlop dla ojca
Magdalena Drab
kiedy wkładać dziecku czapkę
Zdrowie
Kiedy wkładać dziecku czapkę? I czy przewianie uszu to mit? [PEDIATRA WYJAŚNIA]
Małgorzata Wódz

Strefa okazji i inspiracji

REKLAMA