Reklama

Na posiedzeniu rady Bezpieczeństwa Narodowego 2 marca 2022 prezydent Andrzej Duda poinformował, że zawetował tzw. lex Czarnek. „Nie mówię, że nie miałem żadnych zastrzeżeń do tej ustawy, bo miałem, choć uważam, że jest tam szereg rozwiązań, które powinny zostać rozpatrzone. Ale odłóżmy to na później. Na razie do tej ustawy jest weto. Proszę uznać temat za zakończony. Niech on nam nie przeszkadza w kwestii najważniejszej, obrony Polski” – mówił prezydent. Tym samym ustawa została skierowana do poprawki.

Reklama

Jeszcze tego samego dnia minister Czarnek, autor kontrowersyjnych zmian w Prawie oświatowym, zabrał głos zapowiadając, że niedługo powstanie lex Czarnek 2.0, czyli druga wersja feralnej ustawy. „Przystępujemy do pisania od początku tej ustawy, im szybciej tym lepiej” – stwierdził szef MEiN podczas rozmowy na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia.

Lex Czarnek 2.0 – co ulegnie zmianie?

Przemysław Czarnek twierdził, że nie widzi żadnych przepisów, które w tej ustawie należałoby zmieniać, ale deklaruje: „będziemy pytać pana prezydenta, co ewentualnie w niej zmienić”. Minister podkreśla też, że dowiedział się od prezydenta że on sam nie ma merytorycznych zastrzeżeń do ustawy, a zawetowana została ze względu na nienajszczęśliwszy czas, czyli wojnę w Ukrainie.

Czy zatem lex Czarnek 2.0 na pewno powstanie? Na razie nie wiadomo. Można przypuszczać, że skoro minister jest przekonany, że zawetowana wersja ustawy nie ma wad, raczej trudno oczekiwać np. wprowadzenia do niej zmian likwidujących zapisy o nadrzędnej roli kuratorów.

Czym jest lex Czarnek i co oznacza dla szkół?

Przypomnijmy: Lex Czarnek to nowelizacja ustawy Prawo oświatowe, która między innymi wzmacnia rolę kuratorów oświaty i ogranicza niezależność dyrektorów szkół. Nazywana jest lex Czarnek przez jej przeciwników.

Ustawa budziła olbrzymie kontrowersje, gdyż zachodziły obawy o to, że szkoły staną się całkowicie uzależnione od decyzji wydawanych przez kuratorów wyznaczonych z partyjnego nadania. To mogłoby skutkować np. wyrugowaniem ze szkół wszelkich programów związanych na przykład z edukacją seksualną czy tolerancją.

Co mogłoby się zmienić w polskim szkolnictwie, gdyby lex Czarnek zostało wcielone w życie?

  • kuratorzy mieliby decydujący głos przy wyborze dyrektorów szkół,
  • wszystkie programy zajęć dodatkowych w szkołach musiałyby być akceptowane przez kuratorów,
  • kuratorzy mogliby zwalniać z pracy dyrektorów szkół za niestosowanie się do poleceń.

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama