Lego Duplo
materiały prasowe
Czas wolny

Pewność siebie, samodzielność i motywacja do podejmowania decyzji – jak kształtować ją w dzieciach? [WYWIAD]

Wszystko zaczyna się od zabawy. Podczas niej możemy w prosty sposób przekazac dziecku spory pakiet wiedzy. Psycholog Dorota Maciejec tłumaczy, że dzieci uczą się przez obserwację i naśladownictwo. Podpowiada również, jak dawać im najlepszy przykład, by rosły pewne siebie, samodzielne i uśmiechnięte!
Redakcja: Wielu rodziców chce, aby ich dzieci były pewne siebie, samodzielne i zmotywowane. Dlaczego te cechy twórcze są istotne?

Dorota Maciejec: Ponieważ te cechy zdecydowanie ułatwiają funkcjonowanie dziecka na dalszych etapach rozwoju. Dzieci pewne siebie są odważniejsze, chętniej podejmują wyzwania, ryzykują, znają swoje granice, mocne i słabe strony, a to między innymi wpływa na sukces edukacyjny. Chętniej angażują się w wyzwania szkolne, lepiej radzą sobie z porażką i łatwiej nawiązują relacje rówieśnicze. Samodzielność ułatwia radzenie sobie z codziennymi wyzwaniami. Jeśli dzieje się coś nowego czy trudnego, dziecko wie, jak postąpić, co zrobić, aby wyjść z opresji. Nawet jeśli samodzielnie nie jest w stanie sobie poradzić, to wie, gdzie szukać wsparcia, kogo i jak poprosić o pomoc. Zachęcajmy więc dziecko do wyzwań, do samodzielnego działania, nie wyręczajmy, a bądźmy wsparciem. Motywacja natomiast raz jest, a raz jej nie ma. Bywają chwile, gdy dziecku jej brak. Może to wynikać z nadmiaru obowiązków, zbyt dużego obciążenia czy zwyczajnego zmęczenia. Dziecko chce odpocząć, nie myśląc o decyzjach i o ich konsekwencjach. Dodatkowo rodzicielska postawa nadopiekuńcza także nie wzmacnia motywacji. Jako rodzice chcielibyśmy, aby nasze pociechy miały cudowne bezproblemowe życie, boimy się ich płaczu, niezadowolenia i buntu, boimy się ich porażki i jej konsekwencji. Dlatego chcąc zapobiec katastrofie „nadskakujemy” dziecku poniekąd zabijając w nim motywację do podejmowania decyzji i samodzielnego działania. Maluch nie musi się wtedy starać, nie musi pamiętać czy się wysilać… od tego jest przecież rodzic. Czasami warto przerzucić odpowiedzialność na dziecko, dać mu przestrzeń do nudy, która pobudza do działania i popełniania błędów. Bezpieczniej jest, jeśli nowe, trudne emocje przeżyje w obecności kochających i wspierających rodziców.

Dorota Maciejec Lego Duplo
materiały prasowe


Jak zatem rozwijać je już w dzieciństwie – co stanowi ich podwalinę?

Najprościej przez zabawę i codzienne sytuacje. Gdy dziecko napotyka wyzwania, nie wyręczajmy go w ich rozwiązywaniu. Bądźmy obok, pokażmy możliwe strategie poradzenia sobie, ale dajmy dziecku się wykazać. Nie martwmy się porażką, jest ona tak samo ważna, jak sukces. Jest powodem łez i smutku, ale wreszcie pokonanie trudności jest źródłem ogromnej satysfakcji, poczucia dumy, co wpływa pozytywnie na pewność siebie, samodzielność i właśnie motywację. Jestem zdania, że jeśli dziecko doświadcza trudności, ale jest wspierane przez rodziców i znajduje się w bezpiecznym środowisku, wyjdzie z kłopotów bez szkody! Za to mocniejsze, pewne swoich kompetencji, samodzielne i odważne, co przełoży się na funkcjonowanie w życiu dorosłym. Niezależnie czy jest to nauka samodzielnego ubierania, jedzenia czy zabawa są to sytuacje, w których możemy motywować dziecko do działania i podejmowania ryzyka. Jeśli doświadcza porażki w tych sytuacjach, opowiedzmy mu o emocjach, o tym, czym są one spowodowane i jak można sobie z nimi poradzić. Wykorzystujmy zwykłe, codzienne sytuacje do nauki ważnych dla dziecka kompetencji.
 

W jaki sposób mówić do dziecka, aby budować w dziecku pewność siebie, a także zachęcać do samodzielności i skutecznie je motywować?

Konkretnie, szczerze, bez moralizatorstwa i wywyższania się. Nie bagatelizujmy uczuć dziecka, nie ignorujmy ich. Bardzo ważne jest, aby w komunikacji z dzieckiem oddzielać je od danej trudności, dzięki czemu unikniemy oceny dziecka, a skupimy się na konkretach. Jeśli widzimy, że dziecko doświadcza porażki porozmawiajmy o tym, co poszło nie tak, co można było zrobić inaczej. Stwórzmy możliwość, aby to dziecko przeanalizowało swoje działania. Powstrzymajmy się od krytyki, wyśmiewania i poniżania, ponieważ zamiast motywacji, samodzielności, pewności siebie i poczucia dumy wywołamy w dziecku poczucie wstydu, zawodu i rezygnację. Warto pokazać mu, pomimo przykrych doświadczeń, pozytywne strony danej sytuacji i jego zaangażowania w działanie. Opowiedzmy, że każda nowa umiejętność wymaga praktyki, jak jazda na rowerze czy łyżwach. Na początku poruszamy się niepewnie, przewracamy, aby w końcu opanować umiejętność do perfekcji. Powróćmy wspomnieniami do takich właśnie sytuacji, w których nasza pociecha stopniowo uczyła się, nie rezygnowała i na końcu osiągała sukces. Ponadto, opowiedzmy dziecku o naszych doświadczeniach! Warto pokazać, że każdy z nas przechodził tę samą drogę. Możemy sięgnąć po opowiadania terapeutyczne, które dodadzą dziecku pewności siebie, wpłyną pozytywnie na jego motywację i odwagę do działania. Bajki i opowiadania to wspaniała przestrzeń do rozmawiania o emocjach, kompetencjach i różnych sytuacjach dnia codziennego. Dobrym pomysłem są również klocki np. zestaw LEGO® DUPLO® Pociąg ze zwierzątkami. Podczas zabawy dzieci próbują łączyć ze sobą poszczególne elementy lub układać z nich wieże. Nie zawsze się to jednak udaje, ale przy odpowiedniej zachęcie z naszej strony dziecko będzie dalej próbować, aż w końcu mu się uda. Takie sytuacje uczą, że nie zawsze wszystko idzie po myśli, ale wytrwałość w tym, co się robi, pozwala na osiągnięcie upragnionego celu. Nie zapominajmy także o pochwałach! Sukces powinien być doceniony, co wpłynie pozytywnie na poczucie pewności siebie i motywację.

Lego Duplo
materiały prasowe


Jak pokazać dziecku, że błąd to nie porażka?

Warto skupić się na drodze, którą dziecko pokonało, chcąc osiągnąć upragniony cel. Zwrócenie na to uwagi, wzmocnienie starań i znalezienie nawet małych pozytywnych elementów w działaniu może zdziałać cuda! Doceńmy dziecko słowami „Postarałeś się” lub „Włożyłeś w to serce, energię i czas. Może nie osiągnąłeś zamierzonego celu, ale udało się”, to pokaże mu inną perspektywę, w pewien sposób je podbuduje. Odnieśmy się do wcześniejszych doświadczeń, w których pociecha pomimo początkowych problemów jednak sobie poradziła i osiągnęła sukces.
 

A jeśli pomimo naszych starań dziecko jest nieśmiałe, wycofane i niechętne do działania?

Być może nieśmiałość jest względnie stałą cechą dziecka, która jest podtrzymywana przez stygmatyzujące postawy rodziców. Niekiedy rodzice od maleńkości etykietują dzieci słowami „leniuch, królewna czy fajtłapa” co zakorzenia się w świadomości dziecka, zniechęcając je do działania. Być może jest to wynik naszego zamknięcia na świat i takiego właśnie przekazu kierowanego do dziecka. Pamiętajmy, że dzieci uczą się przez obserwację i naśladownictwo, więc jeśli sami jesteśmy nieśmiali, wycofani, jeśli reagujemy lękiem i nie potrafimy radzić sobie z przeciwnościami, nasze dziecko uczy się właśnie takiego funkcjonowania. To oczywiście generalizacja. Ważne jest także to, czy dziecko chce zmiany, jak ono myśli o sobie, czy chce nieśmiałość przekuć w odwagę, czy chce iść taranem przez życie. Być może nasze zamartwianie się jest nieuzasadnione? Być może, mając podobne doświadczenia w dzieciństwie, bardzo chcemy ich oszczędzić dziecku? Może zmiana jest naszym celem, a nie dziecka? Niezależnie od wszystkiego, jeśli widzimy cierpienie dziecka w tym zakresie, chęć zmiany, a sami nie wiemy co zrobić, jak wesprzeć malucha warto zasięgnąć pomocy u specjalisty. Psycholog obiektywnie przyjrzy się sprawie, zidentyfikuje problem i pomoże znaleźć rozwiązanie.

Lego Duplo
materiały prasowe

Jakie zabawy i zabawki wspomagają budowanie tych cech?

Praktycznie każda zabawa i każda zabawka mogą pozytywnie wpływać na rozwój pewności siebie, samodzielności i samooceny! Jeśli gramy w planszówki, w których dziecko raz wygrywa, raz przegrywa, uczy się przeżywania frustracji czy smutku w najbliższym środowisku. Wówczas mamy możliwość je wesprzeć i zmotywować do dalszych prób. Dysponując klockami LEGO DUPLO, figurkami ludzi czy zwierząt możemy odtwarzać scenki rodzajowe i przemycać treści, które chcemy dziecku przekazać. To świetna okazja, aby rozwijać z dzieckiem strategie radzenia sobie w kryzysowych momentach. Bawiąc się klockami, pobudzajmy wyobraźnię dziecka do tworzenia nieszablonowych rozwiązań. Dostrzeżmy kreatywność pociechy, doceńmy pomysłowość, zgłębmy pomysł i temat dodatkowymi pytaniami: jak na to wpadłeś? Skąd taki pomysł? Do czego to może służyć? Nasza dociekliwość i autentyczne zainteresowanie pobudzą motywację dziecka do dalszego działania. Kiedy dziecku znudziły się zabawki, dajmy mu możliwość poeksperymentowania z innymi materiałami. Karton, puste butelki, taśma klejąca, farby czy folia bąbelkową mogą otrzymać drugie życie dzięki kreatywnym rozwiązaniom dziecka, a przy okazji zbudować jego pewność siebie, samodzielność i motywację do dalszego działania! Pamiętajmy, aby angażować się w zabawę dziecka, wejść w jego świat i dać mu możliwość decydowania o zasadach zabawy jednocześnie pozbywając się naszego schematycznego postrzegania i myślenia.


W jaki sposób chwalić dziecko i doceniać sukcesy?

Przede wszystkim w sposób wiarygodny i szczery. Dzieci są bardzo spostrzegawcze. Widzą nasze zmieszanie czy rozbieżność pomiędzy tym, co prezentuje nasza komunikacja niewerbalna, a tym, jaki komunikat słowny do nich kierujemy. Gdy chwalimy dziecko, warto zadbać o to, aby nasza ekspresja emocjonalna była adekwatna do treści przekazu. Ponadto, jeśli dziecko wie, że włożyło w pracę minimum wysiłku i to, co zrobiło nie do końca odpowiada jego możliwościom, to nasza egzaltowana entuzjastyczna reakcja może nie być wiarygodna w jego oczach. Zamiast oceniać efekt, lepiej jest skupić się na konkretach oraz wysiłku, który doprowadził do celu. Doceńmy najmniejszy sukces, nawet jeśli na tle innych dzieci nie jest on tak spektakularny. Patrząc na rysunek dziecka można powiedzieć, że jest wspaniały i fantastyczny, ale można też opisać to, co się na nim znajduje, np.: „widzę fioletowe drzewo i zielone słońce, jest dom do góry nogami i kwietna droga do niego prowadząca, ciekawe skąd ten pomysł? Brawo! Masz niesamowitą wyobraźnię!”. Powinniśmy wystrzegać się krytyki, jeśli wyobraźnia dziecka podpowiada mu nieszablonowe rozwiązania. Chwalmy przejawy wyobraźni i kreatywności, okazujmy zaciekawienie pomysłami, dopytujmy. Nasze faktyczne zainteresowanie będzie odebrane jako forma pochwały.

Lego Duplo belka
Redakcja/mat. pras.

Artykuł powstał we współpracy z LEGO DUPLO

Czas wolny
Inteligencja emocjonalna. 5 pomysłów na rozwijające ją zabawy
Inteligencja emocjonalna (EQ) polega na zdolności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, a także odczytywania emocji innych ludzi. To także umiejętność rozwijania autoekspresji, pewności siebie oraz odporności psychicznej, czyli niepoddawania się. Tyle w teorii, teraz czas przełożyć tę definicję na praktykę i… dobrze się przy tym bawić!

Dokładnie tak – inteligencję emocjonalną można, a nawet powinno się w przypadku małych dzieci rozwijać przede wszystkim w zabawie. Ale zanim podzielimy się kilkoma pomysłami na konkretne aktywności, a także powiemy parę słów o tym, dlaczego jest tak ważna. Inteligencja emocjonalna – o co chodzi? Wysoki poziom EQ przynosi korzyści w wielu obszarach życia, w tym takich, jak: praca, rodzina, nawiązywanie bliskich relacji z innymi ludźmi czy rozwój osobisty. Choć nie gwarantuje sukcesu i nie chroni przed kryzysami, to nie ma wątpliwości, że ułatwia kontakty z innymi ludźmi już w przedszkolu, a w dorosłym życiu! Maluch o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej: dostrzega emocje swoje i innych dzieci, potrafi je nazwać, ocenić intensywność oraz na nie zareagować, potrafi wyrazić siebie jest pewny siebie nie poddaje się przy porażkach. Jak zatem bawić się z maluchem? Oto kilka zabaw, które będą pomocne w budowaniu inteligencji emocjonalnej. 1: Nazywanie emocji Weź dowolne zabawki, które maluch ma w pokoju. Mogą to być lalki lub maskotki. Doskonale sprawdzą się także figurki LEGO® DUPLO®. Poproś dziecko, aby przyjrzało się ich wyrazom twarzy i nazwało ich emocje. Zadawaj dodatkowe pytania, np. „jak myślisz, dlaczego lalka poczuła się smutna?” albo „co mogło sprawić, że pajacyk się uśmiechnął?” Aby urozmaicić zabawę, wykorzystajcie flamastry lub kredki i narysujcie postaci z bajek lub same buzie wyrażające różne emocje. Ta zabawa uda się również podczas spaceru. Wystarczy kolorowa kreda i kawałek chodnika; patyk, którym spokojnie będziecie mogli rysować na leśnej ścieżce.  Możecie także użyć… siebie! Stań naprzeciwko dziecka i pokaż mu minę, a następnie poproś, by dziecko ją odwzorowało i nazwało emocję. Na koniec zamieńcie się rolami. Czy to nie idealne rozwiązanie na czas...

dziewczynka układa klocki z tatą
LEGO
Czas wolny
Dlaczego w zabawie warto stawiać na klocki? 7 powodów
Nieograniczona, wszechstronna i ciekawa zabawa? Jest możliwa dzięki… klockom. Uwielbiają je wszystkie dzieci – i półtoraroczniaki, i kilkuletnie maluchy – a co ciekawe, także dorośli! Chociaż wszystkich jednakowo cieszą, to najmłodszym pomagają wszechstronnie się rozwijać. Układanie klocków wpływa nie tylko na rozwój motoryki i inteligencji, ale także… kompetencji emocjonalnych. Czego konkretnie uczą? Dlaczego jest to idealna zabawa dla maluchów?

Układanie klocków to prosta zabawa, która może ułatwiać start w życie. Jak to możliwe? Przykładem takich klocków są zestawy LEGO® DUPLO® – pomagają maluchom odkryć, że nie poddając się i na nowo próbując, mogą budować, co tylko zechcą. A to idealny wstęp do… zostania pewnym siebie, odważnym dzieckiem, przed którym stoi świat nieograniczonych możliwości. Układanie klocków pomaga mu rozwijać się wszechstronnie  i, co ważne, wzmacnia także jego rozwój emocjonalny, a to jest właśnie klucz do tego, by dziecko było nie tylko mądre, ale również szczęśliwe. Wielkie rzeczy zaczynają się od zabawy Czy wiesz, że przed skończeniem 5. roku życia mózg dziecka jest już rozwinięty w 90%? Dlatego też tak istotne jest wspieranie w tym okresie nauki przez zabawę.  Nie zmarnujmy tego czasu…  To właśnie wtedy dzieci rozwijają się najszybciej, dlatego zabawa powinna być wszechstronna, nieograniczona i ciekawa. I taką umożliwiają klocki! Dlaczego warto, by dziecko bawiło się klockami? 7 powodów 1. Wspierają pewność siebie Zdecydowanie tak jest! Przekonało się o tym każde dziecko, które złączyło ze sobą dwa klocki... i właśnie to dało mu mocy, by budować dalej i dalej. Maluch czuje się bardziej pewny siebie również dlatego, że układanie zgodnie z wymyślonym przez siebie scenariuszem, pozwala uzyskać namacalny efekt tych wyobrażeń – skończoną budowlę. 2. Pozwalają wyrażać siebie Klocki LEGO® DUPLO® zachęcają do kreatywnej zabawy, gdyż wśród nich można znaleźć różnorodne tematycznie zestawy. Może to być np. Pociąg ze zwierzątkami , Stadnina i kucyki , Jednorożec lub Helikopter strażacki i radiowóz . Właśnie dzięki nim dziecko przy pomocy minifigurek ludzi lub zwierząt odgrywa codziennie nowe role i wymyśla różne sytuacje, w tym te, które dotyczą go osobiście lub… dzieją się tylko...

Lego Duplo test redakcji
materiały prasowe
Czas wolny
Stadnina i kucyki… najlepszy sposób na naukę i zabawę! [TEST REDAKCJI KLOCKÓW]
Małe dzieci poznają świat wszystkimi zmysłami. Chcą zobaczyć, dotknąć, spróbować… bywają tak ciekawe wszystkiego, że czasem trudno zatrzymać je przy jednej zabawie na dłużej. Ale nie jest to niemożliwe. Okazuje się, że wystarczy odpowiedni zestaw klocków!

Nasza redakcyjna koleżanka Zuza, wraz ze swoim synkiem Heniem przetestowali zestaw LEGO® DUPLO® Stadnina i kucyki i podzielili się swoimi wrażeniami z zabawy. Zuza: W okresie lockdownu rodzice muszą jeszcze bardziej wytężyć siły, aby wypełnić czas swoim dzieciom. Nie inaczej było w moim przypadku. Mój niespełna dwuletni syn jest świetnym przykładem na to, że proste rozwiązanie daje wiele możliwości. Dostaliśmy do przetestowania zestaw LEGO DUPLO Stadnina i kucyki, które to klocki sprawiły, że mieliśmy wiele dni wspólnej świetnej zabawy. I jestem pewna, że wiele jeszcze przed nami. Stadnina i kucyki Zestaw LEGO DUPLO Stadnina i kucyki niewątpliwie zawiera wszystko, czego mali miłośnicy zwierząt mogą potrzebować do kreatywnej, pouczającej zabawy w opiekę nad kucykami. Oprócz dwóch zwierzątek w komplecie znajdują się figurki chłopca i dziewczynki, klasyczna stajnia z otwieranymi drzwiami do zbudowania, zbiornik z wodą, marchewki oraz bela siana o realistycznej teksturze. Nie brakuje także akcesoriów: szczotki, miotły, garnuszka i łopaty. Główny budynek ma ok. 19 cm wysokości, 15 cm szerokości i 9 cm głębokości. Opieka nad konikami w klasycznej stajni może być świetną nauką troski o innych. Nawet w tej najprostszej zabawie maluchy dowiedzą się, że przed przejażdżką kucyki trzeba nakarmić, a po powrocie do stadniny napoić, wyszczotkować oraz zapewnić odpoczynek. Poza tym zestaw pomaga dzieciom rozwijać zdolności manualne oraz świadomość społeczną i emocjonalną. Zestaw LEGO DUPLO Stadnina i kucyki skradł serca Zuzy i Henia, od samego początku ich użytkowania! Zuza: Pierwszego dnia zdążyliśmy jedynie rozpakować klocki i zapoznać się z nimi. Dlaczego? Oglądanie wszystkich elementów zajęło Heniowi przynajmniej 20 minut! Przyglądanie się konikom, kwiatkom, a nawet łopacie dało nam przy tym wiele śmiechu, a mi pretekstu do poszerzania jego wiedzy....

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz