Wyniki
Wyniki
Laureaci
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Jak być szczęśliwą mamą
Fotolia
Mama

Jak być szczęśliwą mamą? 7 podpowiedzi ekspertów

Zdarzyło mi się płakać ze zmęczenia. Zdarzało mi się mieć dość. Miewałam ochotę uciec na drugi koniec świata. Miałaś też tak kiedyś? Jak sprawić, by codzienne bolączki nie przeszkadzały nam w byciu szczęśliwymi mamami?

Nawet najszczęśliwsze mamy mają trudne momenty. Łatwo mówić: nie płacz nad rozlanym mlekiem, ale kiedy ono rozlewa się po raz 5 w tym miesiącu (a nie minęła jeszcze połowa) i to na twoją spódnicę, na 3 minuty przed nieprzesuwalnym momentem wyjścia z domu, jeśli masz zdążyć do lekarza z gorączkującym od 4 dni dzieckiem? Łatwo radzić, że mamy cieszyć się godziną dla siebie, kiedy dziecko zasnęło, a ty wyczerpana po całym dniu właśnie wyciągasz znużone nogi na kanapie i wtedy dobiega cię nieodwołalne: "maaaamoooo". Gorączka, wymioty, zgubiony pluszak, komar na ścianie – do wyboru, do koloru, do dnia tygodnia. 

W codziennej gonitwie czasami trudno złapać oddech i docenić to, co mamy. Czasem tracimy z oczu to, co najważniejsze, próbując sprostać swoim obowiązkom, dbając o potrzeby najbliższych, próbując się nie zagubić. Czasami jesteśmy zmęczone i nie czujemy się szczęśliwe. Jak to zmienić? Jak być szczęśliwymi mamami, kiedy dopada nas życie? Sprawdzone sposoby na walkę ze stresem zebrała blogerka Kelly na swoim blogu "The Reformed Idealist Mom", propagatorka pozytywnego rodzicielstwa, zwanego też rodzicielstwem bliskości. Spróbuj, działają! Wiem, bo ja już je stosuję. 

Nazwij swoje uczucia

Nazywanie swoich uczuć to metoda proponowana przez psychologów dla budowania dobrych relacji z ludźmi w naszym otoczeniu: dziećmi, partnerami, rodzicami, przyjaciółmi, współpracownikami. "Czuję się zdenerwowana, bo..", "Czuję smutek, kiedy..." – to dobre początki zdań, które możemy wypowiedzieć zamiast wykrzyczeć "Znowu nie sprzątnęliście klocków!".

Jak to działa? Kiedy jesteśmy zestresowani, mózg odbiera nawet najmniejsze niedogodności jako czynniki, które nam zagrażają. Nazwanie swoich uczuć wysyła sygnał do mózgu, że wszystko jest pod kontrolą. Zamiast mówić "jestem zła", lepiej powiedzieć: "odczuwam złość" – to pozwala nam oddzielić uczucia, których doświadczamy od utożsamiania się z nimi.

Oddychaj: 3-6-1

Jeśli czujesz, że za chwilę wybuchniesz, spróbuj tej metody oddychania, która obniża ciśnienie i redukuje stres:
1. Oddychaj głęboko przez 3 sekundy. Policz w głowie: 121-122-123, żeby mieć pewność, że nie zrobisz tego zbyt szybko.
2. Wstrzymaj oddech na sekundę.
3. Wydychaj powietrze przez 6 sekund.
4. Powtórz te kroki 3 razy. Powinnaś zauważyć, że przy wydechu stajesz się spokojniejsza.

Nie bierz tego do siebie!

Kiedy twoje dziecko narozrabiało, spróbuj odwrócić sytuację: nie traktuj jego zachowania jako wymierzonego w siebie, ale spójrz na to przez pryzmat swojego dziecka. Może ma zły dzień? Może źle się czuje? Nie chodzi o to, żeby przymykać oczy na niewłaściwe zachowania, ale pamiętać, że  kiedy krzyczymy lub karzemy dziecko, ono nie nauczy się niczego z tej sytuacji, bo stres nie sprzyja nauce.

Przytul się!

Przytulanie wyzwala produkcję oksytocyny i serotoniny – hormonów szczęścia. To skuteczny sposób na walkę ze stresem i złością. Jeśli więc czujesz, że jesteś zła, przytul dziecko. Niech wasz uścisk trwa przynajmniej 6 sekund – wtedy zadziała! A poza tym trudno gniewać się na kogoś, kogo przytulamy, prawda?

Ruszaj się!

Wiemy, że aktywność fizyczna to dobry sposób na zachowanie zdrowia i ładnej sylwetki. Pamiętaj jednak, że ruch sprzyja też redukcji stresu. Pomaga obniżyć poziom kortyzolu we krwi (to właśnie hormon stresu), a podnosi poziom endorfin, które zwalczają drażliwość i poprawiają nastrój. 

Trudno wymagać od mam, żeby znalazły codziennie czas na regularne ćwiczenia, ale warto zaplanować swój dzień tak, żeby znalazł się w nim czas na ruch. Najlepiej, żeby był to czas spędzony razem z dziećmi – wycieczka rowerowa, jazda na rolkach, zabawa w berka, wspólny taniec (muzyka i taniec także obniżają poziom kortyzolu!) – cokolwiek, co pozwoli wam miło spędzić razem czas, a przy okazji pomoże zwalczyć stres.

Śpij mądrze

Jeśli nawet uda ci się zdrzemnąć się w ciągu dnia, budzisz się oszołomiona i jeszcze bardziej nie w sosie? Winę za to ponosi czas drzemki! Jeśli chcesz szybkiego "kopa energetycznego" zdrzemnij się nie dłużej niż 25 minut, a jeśli chcesz się całkiem zresetować, ustaw pobudkę za 90 minut – to pełen cykl snu. Wszystko pomiędzy – czyli np. 30-85 minut - sprawi, że obudzisz się w złej fazie cyklu i będziesz zmęczona.

Sen jest ważny, wszyscy o tym wiemy. Jeśli nie udaje ci się przespać 8 godzin w nocy, naprawdę spróbuj wygospodarować czas na odpowiednią drzemkę w ciągu dnia. Wiadomo: praca, dzieci, obowiązki – to niełatwe, ale jeśli czujesz się spięta i zestresowana, potraktuj to jako lekarstwo, które pomoże i tobie, i rodzinie!

Rób i mów miłe rzeczy

Szukaj okazji, by mówić i robić miłe rzeczy z rodziną. Przytulanie, czytanie książek, pieczenie ciastek, spacer, powiedzenie "kocham Cię" – to wszystko pomoże poczuć się tobie i reszcie domowników lepiej. Naukowcy twierdzą, że aby naprawić jedno negatywne zachowanie, trzeba pięciu pozytywnych rzeczy. Jeśli więc dziś czujesz, że nawaliłaś krzycząc za to mleko na sukience, bierz się do tulenia, śpiewania i grania w planszówki! Powodzenia!

Pamiętajmy jednak, że nie ma sposobów, które działają przez cały czas. Te metody mogą ci pomóc, mogą pozwolić lepiej sobie poradzić w następnej kryzysowej sytuacji, ale nie sprawią, że już nigdy się nie zezłościsz, nie wybuchniesz, nie poczujesz się zmęczona czy sfrustrowana. Mogą jednak sprawić, że będzie się to zdarzać rzadziej. Ważne, żeby coś robić i pamiętać, że zły nastrój jednej osoby wpływa na samopoczucie całej rodziny. I na to też są dowody naukowe!

Zobacz też:

Kawa w ciąży: czy można ją pić i czy jest bezpieczna? Skutki przyjmowania kofeiny w ciąży

Fotolia.pl
Starania o dziecko
Stres przeszkadza ci zajść w ciążę? Przyjdź na bezpłatne badania do kliniki Ferti Medica
Jak bardzo stres wpływa na płodność par, które starają się o dziecko? Możesz sprawdzić to bezpłatnie w Centrum Wspierania Płodności Ferti Medica już we wtorek, 14 października 2014 roku.

Stres wrogiem płodności Odczuwasz pustkę i przygnębienie ? Towarzyszy Ci ciągły niepokój i zamartwianie. Straciłaś zdolność koncentracji. Masz problem z oceną sytuacji i czujesz bezsilność? Unikasz kontaktów z ludźmi i masz obniżone poczucie własnej wartości. Czujesz się osłabiona. Masz trudności z zasypianiem lub cierpisz na bezsenność . Być może ma to związek z przewlekłym stresem ?   Jeśli na większość z pytań odpowiedziałaś twierdząco, możesz skorzystać z bezpłatnych konsultacji  z psychologiem i terapeutą w Centrum Wspierania Płodności Ferti Medica.   Różne oblicza stresu Zdaniem ekspertów wysoki poziom stresu zakłóca fizjologiczne działanie naszego organizmu i może powodować problemy z poczęciem dziecka . - Stres towarzyszy na różnych poziomach starania się o dziecko – mówi Paulina Gdańska, psycholog w Ferti Medica w Warszawie. - Jest częścią pierwotnej blokady psychicznej, kiedy to mimo regularnego starania i poprawności badań medycznych ciąża nie pojawia się. Mogą mieć na to wpływ różne sytuacje na przykład z dzieciństwa; takie jak lęki i zaburzenia. Inny rodzaj stresu towarzyszy parze podczas leczenia z powodów niepłodności . - Niemożność zajścia w ciążę powoduje napięcie, które może doprowadzić do poważnego kryzysu w związku – dodaje psycholog. - Zbyt długotrwały prowadzi do rozwoju zaburzeń psychicznych: depresji, zaburzeń lękowych czy też zaburzeń osobowości. Dowiedz się jaki jest Twój poziom stresu i jak go minimalizować. Możesz sobie i partnerowi pomóc. Kontakt:info@fertimedica.pl Polecamy: Czy stres może być przyczyną niepłodności?

kobieta
Fotolia
Mama
Pokochaj swoje ciało
Jesteś zadowolona? A może nie do końca? Chciałabyś jak najszybciej uciec sprzed lustra? Nie rób tego. Twoje ciało może stać się twoim przyjacielem. Jeśli tylko na to pozwolisz. Jak pokochać siebie – mówi psycholożka.

Choć wydaje się, że psychika i fizyczność to dwa różne światy, obydwa na siebie wpływają. Bo przez ciało kontaktujesz się ze światem zewnętrznym. Może się zdarzyć, że jeśli nie zaakceptujesz swojego ciała, nigdy nie pozwolisz sobie na prawdziwą bliskość z innymi. Spróbuj sobie uświadomić, co zaburza twój dobry kontakt z ciałem. A gdy się przekonasz i pokonasz blokady, będzie łatwiej. Zobaczysz. – Spróbuj wykonać nasze ćwiczenia, jakkolwiek dziwne wydałyby ci się na początku – mówi Renata Bożek, psycholożka, zajmuje się problematyką kobiecości i męskości w kulturze. Zaakceptuj siebie Niestety, niewielu kobietom ich ciało podoba się w stu procentach. Dlaczego? Powody są różne: Opinia mamy. Może mieć na to wpływ nieopatrznie wypowiedziane kiedyś przez mamę zdanie, np. że w krótkiej spódnicy twoje nogi wyglądają niezbyt dobrze. Mimo że nie jesteś już nastolatką, wciąż po głowie kołacze ci się ta opinia i nie chcesz wkładać spódnicy krótszej niż do kostek. Opinie koleżanek, które nie zawsze są delikatne, a ty bardzo się nimi kiedyś przejęłaś. Wyobrażenia o sobie samej, ale też wzorce lansowane w mediach. Uświadom sobie, że w rzeczywistości kobiety nie wyglądają tak jak w telewizji czy w gazetach. Tam są odpowiednio ubrane, umalowane, ustawione. Zdziwiłabyś się, jak wyglądają rano po wstaniu z łóżka lub na zakupach w warzywniaku. Niektóre gorzej niż ty. Tak naprawdę każda z nas jest niepowtarzalna. Nie ma jednego wzorca urody. I dwojga ludzi, którym podobałoby się dokładnie to samo. Jeśli  twój związek z partnerem jest udany, to z pewnością macie swój własny kod, wiecie, co właśnie dla was jest w ciele piękne czy seksowne. I tego warto się trzymać. Ćwiczenie dla ciebie: Stań przed lustrem. Przyjrzyj się sobie życzliwie, tak jakbyś patrzyła oczami swojej dobrej przyjaciółki....

depresja poporodowa, byby blues, smutek po porodzie
Fotolia
Połóg
Mama zagubiona, zmęczona czy w depresji?
Kiedyś młode matki milczały i płakały wieczorem w poduszkę. Dziś mówią, że mają depresję poporodową, i nie krępują się opowiadać o swoich problemach.

Czujesz się fatalnie, bo siedzisz w domu, bo z powodu dzieci wielokrotnie budzisz się w nocy, bo musisz być na każde żądanie, bo macierzyństwo przerwało zawodową karierę, bo czujesz się służącą we własnym domu, bo nie masz czasu dla siebie ani dla męża... Taki myśli mogą nagle pojawić się w głowie każdej młodej mamie. Warto wiedzieć, jak sobie wtedy pomóc, aby nie stać się ofiarą depresji .   Miej odwagę mówić Gdy matki wychowujące dzieci przyznają się do chwili zwątpienia , gniewu czy załamania, robią to wyjątkowo szczerze. Nierzadko w desperackim odruchu „ na skraju załamania nerwowego”, jakby chciały wszystko z siebie wyrzucić, zanim stracą wiarę w sens takiego działania. Ale chwile szczerości, by zostały dobrze przyjęte, wymagają właściwego słuchacza. Pewnie dlatego kobietom brakuje otwartości w opowiadaniu o trudach macierzyństwa . Bezpieczniej czują się w gronie innych matek i podczas rozmów telefonicznych. Kiedy jednak mówią, jak bardzo mają dość, że czują się zapędzone w kozi róg, padają z wyczerpania fizycznego i emocjonalnego, nie zawsze mogą liczyć na zrozumienie. Dlaczego? Bo „dobra matka nie narzeka”, bo „jak się chciało mieć dzieci, to trzeba mieć cierpliwość”. Takie stereotypy tkwią w wielu ludziach. Polecamy: Zalety macierzyństwa Rozmowa daje siłę Nie będzie chyba przesady w stwierdzeniu, że wiele osób nie potrafi rozmawiać o trudnych przeżyciach (czego bardzo zazdrości się bohaterom amerykańskich filmów). Nie umieją też oddzielać spraw ważnych od niewartych uwagi, przez co marnują szansę na szczerą rozmowę. Dwa przeciwstawne typy kobiet, które nie radzą sobie z mówieniem, to milczące słuchaczki nastawione na odbieranie i gaduły na bieżąco relacjonujące wydarzenia każdej chwili. Oczywiście, samo mówienie nie rozwiązuje problemu, ale bez tego nie sposób przekonać się, o...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Zmiany w Kodeksie pracy ważne dla rodziców [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Prawo i finanse
Zmiany w Kodeksie pracy  ważne dla rodziców w 2023 roku [urlop rodzicielski, elastyczne formy czasu pracy i inne]
Luiza Słuszniak
wniosek 500 plus 2022
Prawo i finanse
Wniosek 500 plus 2023 – od kiedy? Jak go złożyć przez internet?
Magdalena Drab
wiersz o zimie
Gry i zabawy
Wiersz o zimie: 7 zimowych wierszyków dla maluchów i przedszkolaków
Agnieszka Majchrzak
karnawał
Aktualności
Karnawał – kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku, najciekawsze zwyczaje
Ewa Janczak-Cwil
Sanki dla dzieci
Zakupy
Sanki dla dzieci: z oparciem, drewniane i plastikowe. Jakie sanki dla niemowlaka?
Milena Oszczepalińska
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe – terminy dla województw w 2023 roku
Luiza Słuszniak
urlop macierzyński
Prawo i finanse
Urlop macierzyński 2023 – zasady, zmiany w związku z dyrektywą unijną
Ewa Janczak-Cwil
szczęśliwe imiona dla dziewczynek
Imiona
Szczęśliwe imiona dla dziewczynek: imiona oznaczające i przynoszące szczęście. Lista
Magdalena Drab
matura 2023 zmiany
Edukacja
Matura 2023: zmiany. Matematyka, polski, angielski – egzamin będzie łatwiejszy
Magdalena Drab
miód na przeziębienie
Zdrowie
Miód na przeziębienie – jaki jest najlepszy?
Małgorzata Wódz
AMR, jak często kąpać noworodka
Noworodek
Jak często kąpać noworodka: co ile dni kąpać latem i zimą? Zalecenia
Magdalena Drab
maski karnawałowe dla dzieci
Gry i zabawy
Maski karnawałowe dla dzieci: jak zrobić (krok po kroku) + maski do druku
Karolina Stępniewska
sposoby na zaparcia w ciąży
Zdrowie w ciąży
Sposoby na zaparcia w ciąży: najlepsze są te domowe i naturalne
Sylwia Niemczyk
kalendarz szczepień 2022
Zdrowie
Kalendarz szczepień 2023: szczepienia obowiązkowe i zalecane [PROGRAM SZCZEPIEŃ OCHRONNYCH] ​
Luiza Słuszniak
Królik dla niemowlaka
Dieta
Królik dla niemowlaka: jak go przygotować, od kiedy można go podać [PLUS PRZEPIS]
Adrianna Trusiuk
Ząbkowanie dziecka
Zdrowie
Ząbkowanie dziecka – kiedy się zaczyna, ile trwa i jakie są objawy?
Magdalena Drab
Dodatki do zasiłku rodzinnego
Prawo i finanse
Dodatki do zasiłku rodzinnego 2023: ile wynosi dodatek szkolny, rehabilitacyjny i na dziecko niepełnosprawne?
Joanna Biegaj
kosmetyki na cellulit i rozstępy po ciąży
Mama
Sprawdzony sposób na piękną skórę po ciąży. Znikną rozstępy, cellulit i flabby skin
Barbara Daszuta