Rozszerzanie diety niemowlaka – podpowiadamy, jak to zrobić!

Wprowadzanie malucha w świat nowych smaków bywa dla rodziców nie lada wyzwaniem. I choć podstawą żywienia po 6. miesiącu życia wciąż pozostaje mleko, cała reszta może rodzić wiele pytań. Od którego warzywa zacząć? Lepiej podawać „papki” czy może postawić na BLW? Spróbujemy rozwiać choć trochę rodzicielskich wątpliwości!
Redakcja „Mamo, To Ja” postanowiła zmierzyć się ze stereotypem matki polki idealnej. W ramach akcji #MamaBezPorównania udowadniamy wszystkim mamom, że są fajne, dobre, mądre, kochane pomimo wszystko. I że każda z nas mierzyła się z rozszerzaniem diety dziecka!

Kiedy zacząć?

Najlepiej rozpocząć poznawanie nowych smaków po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia, nie później jednak niż w 26. tygodniu życia. Tak zaleca ESPGHAN (Europejskie Towarzystwo Gastroenterologii i Gastroenterologii) oraz EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności). Jednocześnie WHO rekomenduje wyłączne karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6. miesiąca życia oraz jego kontynuację do ukończenia drugiego roku życia i dłużej przy jednoczesnym wprowadzaniu pokarmów uzupełniających.

Na początek warzywka!

To właśnie od nich najlepiej rozpocząć rozszerzanie diety malucha. Dlaczego? Wprowadzanie nowych pokarmów jest ważne z punktu widzenia kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych u dziecka. Maluch przyzwyczajony jest do smaku mleka mamy, które jest słodkawe, warto więc ten smak przełamać czymś bardziej „wytrawnym”. Dlatego zaleca się warzywny start po to, aby dziecko uczyło się wielu nowych smaków. Bo smaków jak liter można się nauczyć.


Czasem maluchom trudno przekonać się do nowych rzeczy, dlatego wiele mam podaje na „pierwszy ogień” marchewkę i dynię, które w swej wytrawności są dość słodkie. Kiedy maluch pozna już smak warzyw, przyjdzie czas na owoce. Następnie do diety można włączać mięsko, a także produkty zbożowe.

Zasady rozszerzania diety niemowlaka: TUTAJ

Forma ma znaczenie

Najbezpieczniej jest zapoznawać malucha z nowymi pokarmami pojedynczo i po kolei. Wówczas możesz obserwować jego reakcje na poszczególne smaki jak i zauważać ewentualne objawy alergiczne czy nietolerancje pokarmowe.
Ważne jest dostosowanie konsystencji pokarmu do wieku malucha. Pierwsze dania mogą mieć formę „papki” – możesz więc śmiało zblendować warzywa. Stopniowo jednak spróbuj zgniatać je widelcem, żeby dziecko nie przyzwyczaiło się za bardzo do formy tylko płynnej. Około 9. miesiąca życia malec powinien już umieć gryźć i żuć pokarmy stałe.
Możesz również wypróbować metodę BLW, czyli „Bobas lubi wybór”, pozwalając dziecku na większą samodzielność podczas posiłków.

Więcej o metodzie BLW: TUTAJ

Mleczny fundament

Według zaleceń, po 6. miesiącu życia dziecka wciąż jednak podstawą diety jest mleko. Pozostałe pokarmy mają ją jedynie uzupełniać.
Dziecko to co najważniejsze i najpotrzebniejsze powinno otrzymywać w mleku mamy lub – jeśli z różnych powodów karmienie piersią nie jest możliwe – prosto z butelki.
Eksperci Nestlé inspirując się badaniami nad mlekiem kobiecym prowadzonymi od ponad 60 lat opracowali unikalną recepturę mleka następnego z zaawansowaną technologią białka OPTIPRO®. Przy wykorzystaniu tej technologii otrzymywane jest doskonałej jakości białko, dostosowane do potrzeb dziecka. Między innymi właśnie białko jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego rozwoju psychofizycznego dziecka. Oprócz białka mieszanka zawiera m.in. odpowiedni poziom cynku* oraz witaminy D*, a także DHA*, który wspomaga rozwój wzroku oraz mózgu**. NAN OPTIPRO® Plus 2 HM-0 dostarcza dziecku składniki pokarmowe niezbędne do optymalnego rozwoju psychofizycznego.

*zgodnie z przepisami prawa
**przy dziennym spożyciu 100 mg DHA w jednej bądź większej liczbie porcji

Zasada „przegłodzi się, to zje”? A może by tak spróbować inaczej?

Może się zdarzyć, że maluch nie zawsze będzie zainteresowany poznawaniem nowego jedzenia wtedy kiedy jest już bardzo głodny i płacze. Można wtedy np. podać mu na początek niewielką ilość mleka, a po odczekaniu chwili (rodzic zwykle wie najlepiej, kiedy jego dziecko nie jest już bardzo głodne, ale też nie jest bardzo najedzone) możemy zaoferować mu nowe smaki, zapachy i kolory.
Początkowo może to być dla dziecka niezwykła przygoda, kolejne doświadczenie i próba smaku. Wraz z partnerem możecie przygotować się na tę przygodę tak, żeby cały jedzeniowy bałagan móc później wspominać z radością i rozrzewnieniem!".

Artykuł powstał z udziałem marki NAN 2

Ważna informacja:
Zdrowa dieta matki w czasie ciąży i po porodzie pomaga gromadzić składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży, przygotowuje do okresu laktacji i pomaga ją utrzymać. Gdy maluszek przyjdzie na świat, najlepszym dla niego sposobem żywienia jest karmienie piersią. Mleko mamy zapewnia mu bowiem doskonale zbilansowaną dietę i chroni przed chorobami. Jeśli zdecydujesz się karmić piersią, zadbaj, by Twoja dieta była zdrowa i prawidłowo zbilansowana. Jeśli zdecydujesz się nie karmić piersią, pamiętaj że ta decyzja jest trudna do odwrócenia. Stosowanie mleka modyfikowanego niesie ze sobą konsekwencje socjalne i finansowe, które powinnaś wziąć pod uwagę. Dodatkowo, rozpoczęcie częściowego dokarmiania butelką spowoduje zmniejszenie ilości wytwarzanego mleka. Dla zdrowia Twojego dziecka ważne jest, by mleko modyfikowane przygotowywać, stosować i przechowywać zawsze zgodnie z informacją na opakowaniu. Przed podjęciem decyzji dotyczącej karmienia malucha porozmawiaj z lekarzem lub położną. Wskazówki specjalistów pomogą Ci odpowiednio przygotować się do karmienia piersią oraz utrzymać laktację.

Dołącz do naszej społeczności mam na Facebooku #MamaBezPorównania - MTJ. Tu się nie porównujemy, nie oceniamy, nie wstydzimy przyznawać do potknięć. Jesteśmy sobą i właśnie takie jesteśmy najlepsze. Czekamy na ciebie!
 
Artykuł opublikowany w ramach akcji #MamaBezPorównania
 
#mamabezporównania mamotoja.pl
Zobacz też:
 

Zobacz także