jedzenie ryb w ciąży
fot. Adobe Stock

Jedzenie ryb podczas ciąży - można, czy nie można?

Jedzenie ryb jest bardzo ważne w diecie ciężarnej kobiety. Ale ryba rybie nierówna. Zobacz, które możesz jeść, a z których musisz zrezygnować.
Agnieszka Majchrzak
jedzenie ryb w ciąży
fot. Adobe Stock

W ciąży nie powinnaś rezygnować z ryb w swojej diecie. Ale mitem jest uważanie, że kobiety w ciąży mogą jeść wszystkie ryby i pod każdą postacią. Zarówno ilość ich spożycia, rodzaj, jak i miejsce zakupu mają duże znaczenie. Jest wiele powodów, dla których powinnaś pilnować, aby w twojej diecie podczas ciąży nie zabrakło ryb i wiele, dla których powinnaś robić to z rozwagą.

Dlaczego w ciąży trzeba jeść ryby?

W tej chwili wiemy o 5 składnikach, które są kluczowe w rozwoju dziecka w trakcie ciąży. Są to tzw. Big five: kwas foliowy, witamina D, jod, kwas DHA i żelazo. Tak się składa, że aż trzy z wymienionych - witamina D, jod i kwasy DHA są jednymi z głównych wartości odżywczych zawartych w rybach.

Ryby, zwłaszcza morskie zawierają:
 
  • kwas DHA,
  • witaminę D,
  • witaminy z grupy B,
  • prowitaminę A,
  • jod.

Kwas DHA, należący do grupy kwasów tłuszczowych omega-3, jest niezbędny w czasie ciąży. Gwarantuje prawidłowy rozwój:
 
  • mózgu i siatkówki oka dziecka,
  • zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia porodu przedwczesnego,
  • zmniejsza ryzyko urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową.
 
Redakcja poleca: Dieta kobiety w ciąży nie istnieje! Zobacz, najnowsze zalecenia dietetyka! [WIDEO]
Co powinna jeść kobieta ciężarna, albo karmiąca piersią? Zdaniem dietetyka prawie wszystko, ale z umiarem! Obalamy mity o diecie w ciąży!

Które ryby możesz jeść w ciąży?

Kobietom spodziewającym się dziecka szczególnie poleca się jedzenie ryb pochodzących z otwartych mórz i oceanów. Obowiązuje odwrotna zasada niż w przypadku mięsa – wybieraj tłuste ryby, ponieważ zawierają więcej witaminy D, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz jodu.

Najwięcej kwasów omega-3 znajdziesz w rybach morskich, takich jak:
 
  • łosoś,
  • makrela,
  • śledź,
  • sardynka,
  • dorsz,
  • tuńczyk,
  • mintaj.
  [content:0_18528,0_6501,1_2997,2_1353:PsychologicalTest]  

Jakich ryb nie jeść w ciąży

Aczkolwiek trudno przecenić korzyści płynące ze spożywania ryb, to miej na uwadze, że ze względu na miejsce życia niektórych ryb pewne ich gatunki mogą bardziej zaszkodzić przyszłej mamie i dziecku niż pomóc. Zanieczyszczenia wód morskich toksycznymi substancjami, takimi jak rtęć, ołów i dioksyny powodują, że mogą się one kumulować w mięsie ryb. Wśród gatunków ryb, dostępnych w Polsce, w których występuje większe ryzyko obecności rtęci, wymienia się:
 
  • miecznika,
  • tuńczyka,
  • halibuta,
  • rybę maślaną.

Ryby bałtyckie – dorsz, śledź i łosoś – mają niską zawartość rtęci, ołowiu i kadmu w stosunku do wartości dopuszczalnych dla ryb. Odradza się spożywanie dużych, drapieżnych ryb, które odżywiają się małymi rybami i skorupiakami i w ten sposób kumulują zanieczyszczenia, a także ryb słodkowodnych pochodzących z zanieczyszczonych akwenów.
Pamiętaj! Kupuj ryby w sprawdzonych źródłach pochodzenia oraz przyglądaj się produktom. Np. łosoś ze sztucznej hodowli to ten o najbardziej intensywnym kolorze. Im bardziej szary, tym lepiej. Nie kupuj dużych ryb, które w większej ilości mogą zawierać szkodliwe substancje.

Ile ryby w ciąży?

Zdaniem specjalistów korzyści wynikające z uwzględnienia ryb w diecie kobiety w ciąży przewyższają ryzyko związane z ewentualną obecnością w nich toksycznych substancji. Dlatego, o ile nie masz stwierdzonej alergii na ryby, możesz w ciąży jeść je dwa razy w tygodniu, w porcjach po około 100 gramów (dzienna dawka kwasów omega-3 odpowiada ok. 140 g łososia).

Najzdrowiej dla ciebie będzie, gdy skusisz się na świeżą rybę z grilla, pieczoną w piecyku - w folii lub naczyniu żaroodpornym oraz ugotowanej na parze (traci wtedy najmniej wartości odżywczych). Unikaj smażenia ryb, szczególnie w głębokim tłuszczu. Solone płaty śledzia kosztuj tylko dla smaku, bo zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować obrzęki ciążowe.

Korzyści z jedzenia ryb w ciąży

Dzieci matek, które pilnowały, aby w czasie ciąży nie zabrakło odpowiedniej dawki kwasu omega-3, mają mniejsze ryzyko rozwoju:
 
  • porażenia mózgowego,
  • ADHD,
  • autyzmu,
  • dysleksji.

Badania pokazują także, że dzieci takie lepiej wypadają w testach na inteligencję. Odpowiednia dawka kwasu DHA zmniejsza też ryzyko chorób narządu wzroku i przyczynia się do poprawy ostrości widzenia u dzieci. Zmniejsza też występowanie reakcji alergicznych u maluchów.

Zawarta w rybach witamina D ma istotny wpływ na prawidłowy przebieg ciąży, a także rozwój płodu i zdrowie narodzonego dziecka. Kobiety z dużymi jej niedoborami są narażone na wystąpienie:
 
Deficyt witaminy D może oznaczać konieczność cesarskiego cięcia i powodować komplikacje związane z utrzymaniem procesów rozwojowych płodu.

Ryby morskie są też bardzo dobrym i naturalnym źródłem jodu, który ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego u rozwijającego się dziecka w twoim brzuchu. Niedobór jodu w ciąży może prowadzić do:
 
  • problemów z utrzymaniem ciąży,
  • niedoczynności tarczycy u dziecka,
  • zaburzeń neurologicznych u noworodka,
  • upośledzenia umysłowego dziecka,
  • rozwoju ADHD.

Czy możesz jeść sushi?

W ciąży nie możesz jeść surowych ryb, z których przyrządza się sushi, ponieważ ich mięso często bywa zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami, mogącymi być niebezpiecznymi dla ciebie, jak i dziecka. Dlatego z jedzeniem sushi, tatara z łososia lepiej zaczekaj do rozwiązania, chyba że skusisz się na sushi wegetariańskie.

Także owoce morza, np. ostrygi mogą zawierać groźne bakterie lub pasożyty, np. tasiemca. W skorupiakach najczęściej spotykanymi zarazkami są Salmonella i Campylobacter. Ze względu na wartości odżywcze owoców morza w czasie ciąży można skusić się na nie bardzo rzadko i jedynie pod warunkiem, że są dobrze ugotowane.

Surowe ryby i owoce morza mogą zawierać bakterie z gatunku Listeria monocytogenes, które są niebezpieczne dla kobiet w ciąży. Mogą one spowodować chorobę listeriozę, która w ciąży może być przyczyną:
 
  • poronienia,
  • porodu martwego dziecka,
  • czy też płodu z ciężką postacią listeriozy wrodzonej.

Czy w ciąży możesz jeść ryby z puszki lub wędzone?

Nie, jest to niewskazane. Są to produkty przetworzone, a więc z ograniczoną ilością witamin i składników mineralnych, zawierające:
 
  • rakotwórcze nitrozaminy,
  • bardzo dużą ilość soli, mogącą powodować nadciśnienie, szczególnie niebezpieczne podczas ciąży i porodu.

Z diety w okresie ciąży powinny zniknąć:
 
  • paluszki krabowe,
  • paluszki rybne,
  • różnego rodzaju sałatki i konserwy z rybą.

Do puszkowanej żywności przenika bardzo szkodliwy dla zdrowia związek bisfenol A (BPA). Ma on budowę podobną do żeńskich hormonów płciowych. Wykazano, że podczas ciąży powoduje zmiany w wydzielaniu hormonów tarczycy u matki i noworodków, a to z kolei rzutuje na rozwój dziecka w brzuchu.

Zobacz też: 


 

Ocena (2 oceny)

3.0

Zobacz także

Popularne tematy