ryby w ciąży
fot. Adobe Stock

Ryby w ciąży: jakie ryby można jeść w ciąży? Wędzone, surowe, w puszce? [LISTA GATUNKÓW]

Ryby to w ciąży bardzo ważny element diety. Ale ryba rybie nierówna. Niektóre ryby można bez obaw jeść w ciąży, z innych zaś trzeba koniecznie zrezygnować. O ile łosoś i makrela to tłuste ryby polecane w ciąży, o tyle tuńczyk i miecznik mogą być zanieczyszczone rtęcią i nie są wskazane dla ciężarnych. W ciąży nie wolno jeść ryb wędzonych i z puszki, trzeba też bezwzględnie unikać surowych ryb.
Agnieszka Majchrzak
ryby w ciąży
fot. Adobe Stock
Ryby w ciąży są ważne dla zdrowia kobiety i jej dziecka, dlatego nie można z nich rezygnować. Ale teoria, że kobieta w ciąży może jeść wszystkie ryby pod każdą postacią, to mit! Najzdrowsze są tłuste ryby morskie, najlepiej upieczone albo ugotowane na parze. W ciąży świetnie sprawdzi się więc łosoś, pstrąg i makrela, ale tuńczyk i miecznik mogą zawierać szkodliwą rtęć. Ryby wędzone i surowe w ciąży omijaj szerokim łukiem!

Spis treści:

Ryby w ciąży

Zdaniem specjalistów korzyści wynikające z jedzenia ryb w ciąży przewyższają ryzyko związane z ewentualną obecnością w nich toksycznych substancji. Dlatego, o ile nie masz stwierdzonej alergii na ryby, możesz w ciąży jeść je dwa razy w tygodniu, w porcjach po około 100 gramów (dzienna dawka kwasów omega-3 w ciąży odpowiada ok. 140 g łososia). Ale uwaga, musisz wybierać odpowiednie gatunki ryb, a z niektórych na czas ciąży całkowicie zrezygnować.

Jak przyrządzać ryby w ciąży? Najzdrowiej będzie, gdy skusisz się na rybę pieczoną w piecu (w folii lub naczyniu żaroodpornym) albo ugotowaną na parze (traci wtedy najmniej wartości odżywczych). Unikaj smażenia ryb, szczególnie w głębokim tłuszczu. Solone płaty śledzia kosztuj tylko dla smaku, bo zawarta w nich sól zatrzymuje wodę w organizmie i może powodować obrzęki ciążowe.

Jakie ryby jeść w ciąży?

Kobietom w ciąży szczególnie poleca się jedzenie ryb pochodzących z otwartych mórz i oceanów. Obowiązuje odwrotna zasada niż w przypadku mięsa – w ciąży wybieraj tłuste ryby, ponieważ zawierają więcej witaminy D, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz jodu.

Najwięcej kwasów omega-3 znajdziesz w rybach morskich, takich jak:
  • łosoś
  • makrela
  • śledź
  • sardynka
  • dorsz
  • mintaj.  

Jakich ryb nie jeść w ciąży?

Aczkolwiek trudno przecenić korzyści płynące ze spożywania ryb w ciąży, to warto pamiętać, że ze względu na miejsce życia niektórych ryb pewne ich gatunki mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Zanieczyszczenia wód morskich toksycznymi substancjami, takimi jak rtęć, ołów i dioksyny, powodują, że mogą się one kumulować w mięsie ryb. Gatunki ryb, w których występuje większe ryzyko obecności rtęci, nie są polecane w ciąży. Lepiej więc nie jeść w ciąży takich ryb jak:
  • miecznik,
  • tuńczyk,
  • halibut,
  • ryba maślana.

W ciąży odradza się spożywanie dużych, drapieżnych ryb, które odżywiają się małymi rybami i skorupiakami i w ten sposób kumulują zanieczyszczenia, a także ryb słodkowodnych pochodzących z zanieczyszczonych akwenów. Ryby bałtyckie – dorsz, śledź i łosoś – mają niską zawartość rtęci, ołowiu i kadmu w stosunku do wartości dopuszczalnych dla ryb.
Pamiętaj! Kupuj ryby w sprawdzonych źródłach i zawsze przyglądaj się produktom. Np. łosoś ze sztucznej hodowli to ten o najbardziej intensywnym kolorze. Im bardziej szary, tym lepiej. Nie kupuj dużych ryb, które w większej ilości mogą zawierać szkodliwe substancje. To zasady obowiązujące nie tylko w ciąży!

Czy można jeść ryby wędzone w ciąży?

Nie, wędzone ryby w ciąży są niewskazane. To produkty przetworzone, a więc z ograniczoną ilością witamin i składników mineralnych, zawierające:
  • rakotwórcze nitrozaminy,
  • bardzo dużą ilość soli, mogącą powodować nadciśnienie, szczególnie niebezpieczne podczas ciąży i porodu.

Wędzony łosoś, pstrąg i wędzona makrela − to produkty zakazane w ciąży. Z ciążowej diety powinny zniknąć także:
  • paluszki krabowe,
  • paluszki rybne,
  • różnego rodzaju sałatki i konserwy z rybą.

Czy można jeść surowe ryby w ciąży?

W ciąży nie możesz jeść surowych ryb, z których przyrządza się np. sushi, ponieważ ich mięso często bywa zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami, które mogłyby być niebezpiecznymi dla ciebie i dziecka. Surowe ryby i owoce morza mogą np. zawierać bakterie z gatunku Listeria monocytogenes, które powodują chorobę listeriozę. W ciąży bywa ona przyczyną:
Dlatego z jedzeniem sushi czy tatara z łososia lepiej zaczekaj do rozwiązania, chyba że skusisz się na sushi wegetariańskie.
W ciąży uważaj także na owoce morza: ostrygi mogą zawierać groźne bakterie lub pasożyty (np. tasiemca), w skorupiakach zaś najczęściej wykrywa się zarazki takie jak Salmonella i Campylobacter. Ze względu na duże wartości odżywcze owoców morza w ciąży możesz czasem po nie sięgnąć, ale rzadko i jedynie pod warunkiem, że są dobrze ugotowane.

Czy można jeść ryby w puszce w ciąży?

W ciąży lepiej zrezygnuj z jedzenia ryb z puszki. Do puszkowanej żywności przenika bardzo szkodliwy dla zdrowia związek bisfenol A (BPA). Ma on budowę podobną do żeńskich hormonów płciowych. Wykazano, że podczas ciąży powoduje on zmiany w wydzielaniu hormonów tarczycy u matki i noworodków, a to z kolei rzutuje na rozwój dziecka w brzuchu.

Ryby w ciąży: dlaczego są ważne?

Ryby to produkty o bardzo dużej wartości odżywczej, bogate w składniki kluczowe dla rozwoju dziecka w trakcie ciąży. Są to: witamina D, jod i kwas DHA. Poza tym ryby, zwłaszcza morskie, zawierają też witaminy z grupy B i prowitaminę A.

Kwas DHA, należący do grupy kwasów tłuszczowych omega-3, jest niezbędny w czasie ciąży:
Dzieci matek, które pilnowały, aby w czasie ciąży dostarczać odpowiedniej dawki kwasu omega-3, mają mniejsze ryzyko rozwoju:
Badania pokazują także, że dzieci te lepiej wypadają w testach na inteligencję. Odpowiednia dawka kwasu DHA zmniejsza ryzyko chorób narządu wzroku i przyczynia się do poprawy ostrości widzenia u dzieci. Zmniejsza też występowanie reakcji alergicznych u maluchów.

Zawarta w rybach witamina D ma istotny wpływ na prawidłowy przebieg ciąży, a także rozwój płodu i zdrowie narodzonego dziecka. Kobiety z dużymi niedoborami witaminy D są narażone na wystąpienie:
Deficyt witaminy D może oznaczać konieczność cesarskiego cięcia i powodować komplikacje związane z utrzymaniem procesów rozwojowych płodu.

Ryby morskie są też bardzo dobrym i naturalnym źródłem jodu, który ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego u rozwijającego się dziecka. Niedobór jodu w ciąży może prowadzić do:
Zobacz też: 
Redakcja poleca: Dieta kobiety w ciąży nie istnieje! Zobacz, najnowsze zalecenia dietetyka! [WIDEO]
Co powinna jeść kobieta ciężarna, albo karmiąca piersią? Zdaniem dietetyka prawie wszystko, ale z umiarem! Obalamy mity o diecie w ciąży!
Oceń artykuł

Ocena 3 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy