Reforma szkolnictwa trwa nadal. Teraz obejmie zmianę programów nauczania niektórych przedmiotów, co w praktyce oznacza nowe przedmioty w szkole – zarówno podstawowej, jak i w liceach, technikach i branżowych szkołach zawodowych.

Reklama

Dwa z nowych przedmiotów (przysposobienie obronne oraz biznes i zarządzanie) wydają się być odpowiedzią na potrzeby świata, w jakim przychodzi żyć młodym pokoleniom. Natomiast historia i teraźniejszość, to przedmiot, którego program wskazuje na to, że jest odpowiedzią na potrzeby... rządzących, którzy chcą wśród młodzieży kształtować postawy zgodne ze swoją partyjną wizją Polski.

Sprawdź, jakie nowe przedmioty w szkole pojawią się w roku szkolnym 2022/2023.

Spis treści:

Nowy przedmiot w szkole: HiT

Historia i teraźniejszość (HiT) zastąpi w szkołach ponadpodstawowych wiedzę o społeczeństwie (WOS) w zakresie podstawowym. WOS w zakresie rozszerzonym pozostanie bez zmian. HiT-u będą się uczyć uczniowie od 1. klasy szkoły ponadpodstawowej aż do 1. semestru ostatniej klasy szkoły średniej.

Zobacz także

HiT przejmie podstawę programową podstawowego zakresu WOS, ale doda do niej zagadnienia z historii świata z lat 1945-2015. „W zakresie podstawowym zostaną wkomponowane w kontekst historyczny, co umożliwi uczniom lepsze zrozumienie złożonych procesów historycznych oraz społeczno-politycznych" – można przeczytać na stronach ministerstwa.

Problemy z podręcznikiem do HiT

Proponowany podręcznik do HiT autorstwa prof. Roszkowskiego budzi kontrowersje. Nie chodzi tylko o cytowane w nim fragmenty, nazwane przez specjalistów pedofilską werbalną pornografią, ale też o dziwne tezy autora. Na przykład „Dziś, w XXI w. uznaje się samo słowo »Murzyn« za obelżywe. Chce się je wykreślić z dzieł literackich, zabrania się go używać, nawet jeśli nie ma najmniejszego kontekstu rasowego. W konsekwencji używanie wielu innych słów, takich jak »czarny«, »biały«, a nawet »matka« czy »ojciec« staje się ryzykowne.”

Jakie jeszcze „kwiatki” znajdują się w podręczniku, a które chce minister Czarnek „zasadzić” w głowach młodzieży? Oto kilka z nich:

  • w podręczniku feminizm zestawiany jest z… nazizmem,
  • ideologia to coś z gruntu złego i niezgodnego z jedyną obowiązująca w kręgach władzy filozofią,
  • ideologie (socjalizm, liberalizm, feminizm i gender) „atakują sferę duchową człowieka". Co ciekawe – wśród ideologii nie znalazł się nazizm!
  • „Utopijność jest cechą wyróżniającą ideologii, ponieważ usiłuje ona przekształcać świat na podstawie nierealnych kryteriów",
  • feminizm to śmiertelne zagrożenie dla sfery duchowej człowieka, o którą dba Kościół katolicki,
  • Unia Europejska religię „usiłuje już niwelować poprzez lansowanie ateizmu i wcielanie go w życie nawet metodami urzędniczo-administracyjnymi".

Niestety minister Czarnek broni niemalże własną piersią podręcznika, twierdząc: „Nie dziwi mnie, że jesteśmy z „historią i teraźniejszością” na czołówkach portali internetowych. Łapią się za głowę, bo widzą prawdę po raz pierwszy. Podręcznik i sam pan profesor podlegają krytyce kompletnie nieuzasadnionej, wręcz głupiej. To znaczy tylko, że jest świetny. Gdyby się nim nikt nie interesował, to by znaczyło, że jest blady, jak każdy inny i niewiele wnosi do rzeczywistości” – powiedział minister na antenie programu 1. Polskiego Radia.

Liczba godzin HiT w szkołach

Wymiar godzin zajęć przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił:

  • liceum ogólnokształcące – klasa I – 2 godziny, klasa II – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
  • technikum – klasa I – 1 godzina, klasa II – 1 godzina, klasa III – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
  • branżowa szkoła I stopnia – klasa I – 1 godzina.

Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą (będą uczyć się zgodnie z dotychczasową podstawą programową wiedzy o społeczeństwie).

Wraca PO czyli przygotowanie obronne

„Wzrastające zagrożenie bezpieczeństwa państwa wymaga uzupełniania celów kształcenia i treści nauczania" – napisano w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy o podstawie programowej dla szkół średnich.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem ministerstwa, już od września 2022 uczniowie ósmych klas i klas pierwszych szkół ponadpodstawowych będą mieli w programie PO (prawdopodobnie w ramach Edukacji dla bezpieczeństwa) i ruszą w ramach tego przedmiotu na strzelnice. Gdyby szkoły nie zdążyły z przygotowaniem pomieszczeń przeznaczonych na strzelnice, podstaw strzelania uczniowie zaczną się uczyć od roku szkolnego 2024/2025.

W ramach PO uczniowie będą się uczyć także podstaw ratownictwa i udzielania pierwszej pomocy.

Nowy przedmiot w szkole – biznes i zarządzanie

„Jesteśmy po konsultacjach z ponad setką organizacji pozarządowych. To konsultacje nowego przedmiotu, który będzie szedł w kierunku bardziej praktycznego nauczania przedsiębiorczości – biznes i zarządzanie” – stwierdził minister Czarnek na gali finałowej 20. jubileuszowej edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej.

Przedmiot ten ma w założeniu dostosować edukację do potrzeb rynku pracy i uczelni, ale też nauczyć młodzież funkcjonowania w świecie finansów i zarządzania oraz podejmowania odpowiedzialnych decyzji finansowych.

Biznes i zarządzanie ma zostać wprowadzone do szkół ponadpodstawowych od września 2023 roku. Będzie to przedmiot, który „wchłonie” podstawy przedsiębiorczości i uzupełni je o nowe, bardziej praktyczne zagadnienia. W planach jest realizacja tego przedmiotu na dwóch poziomach – podstawowym i rozszerzonym, a także wprowadzenie w 2027 roku przedmiotu na maturę w ramach przedmiotów do wyboru.

Źródło: www.gov.pl, spidersweb.pl

Przeczytaj też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama