Reklama

Reforma szkolnictwa trwa nadal. Teraz obejmie zmianę programów nauczania niektórych przedmiotów, co w praktyce oznacza nowe przedmioty w szkole – zarówno podstawowej, jak i w liceach, technikach i branżowych szkołach zawodowych.

Reklama

Dwa z nowych przedmiotów (przysposobienie obronne oraz biznes i zarządzanie) wydają się być odpowiedzią na potrzeby świata, w jakim przychodzi żyć młodym pokoleniom. Natomiast historia i teraźniejszość, to przedmiot, którego program wskazuje na to, że jest odpowiedzią na potrzeby... rządzących, którzy chcą wśród młodzieży kształtować postawy zgodne ze swoją partyjną wizją Polski.

Sprawdź, jakie nowe przedmioty w szkole pojawią się w roku szkolnym 2022/2023.

Spis treści:

Nowy przedmiot w szkole: HiT

Historia i teraźniejszość (HiT) zastąpi w szkołach ponadpodstawowych wiedzę o społeczeństwie (WOS) w zakresie podstawowym. WOS w zakresie rozszerzonym pozostanie bez zmian. HiT-u będą się uczyć uczniowie od 1. klasy szkoły ponadpodstawowej aż do 1. semestru ostatniej klasy szkoły średniej.

HiT przejmie podstawę programową podstawowego zakresu WOS, ale doda do niej zagadnienia z historii świata z lat 1945-2015. „W zakresie podstawowym zostaną wkomponowane w kontekst historyczny, co umożliwi uczniom lepsze zrozumienie złożonych procesów historycznych oraz społeczno-politycznych" – można przeczytać na stronach ministerstwa.

Problemy z podręcznikiem do HiT

Proponowany podręcznik do HiT autorstwa prof. Roszkowskiego budzi kontrowersje. Nie chodzi tylko o cytowane w nim fragmenty, nazwane przez specjalistów pedofilską werbalną pornografią, ale też o dziwne tezy autora. Na przykład „Dziś, w XXI w. uznaje się samo słowo »Murzyn« za obelżywe. Chce się je wykreślić z dzieł literackich, zabrania się go używać, nawet jeśli nie ma najmniejszego kontekstu rasowego. W konsekwencji używanie wielu innych słów, takich jak »czarny«, »biały«, a nawet »matka« czy »ojciec« staje się ryzykowne.”

Jakie jeszcze „kwiatki” znajdują się w podręczniku, a które chce minister Czarnek „zasadzić” w głowach młodzieży? Oto kilka z nich:

  • w podręczniku feminizm zestawiany jest z… nazizmem,
  • ideologia to coś z gruntu złego i niezgodnego z jedyną obowiązująca w kręgach władzy filozofią,
  • ideologie (socjalizm, liberalizm, feminizm i gender) „atakują sferę duchową człowieka". Co ciekawe – wśród ideologii nie znalazł się nazizm!
  • „Utopijność jest cechą wyróżniającą ideologii, ponieważ usiłuje ona przekształcać świat na podstawie nierealnych kryteriów",
  • feminizm to śmiertelne zagrożenie dla sfery duchowej człowieka, o którą dba Kościół katolicki,
  • Unia Europejska religię „usiłuje już niwelować poprzez lansowanie ateizmu i wcielanie go w życie nawet metodami urzędniczo-administracyjnymi".

Niestety minister Czarnek broni niemalże własną piersią podręcznika, twierdząc: „Nie dziwi mnie, że jesteśmy z „historią i teraźniejszością” na czołówkach portali internetowych. Łapią się za głowę, bo widzą prawdę po raz pierwszy. Podręcznik i sam pan profesor podlegają krytyce kompletnie nieuzasadnionej, wręcz głupiej. To znaczy tylko, że jest świetny. Gdyby się nim nikt nie interesował, to by znaczyło, że jest blady, jak każdy inny i niewiele wnosi do rzeczywistości” – powiedział minister na antenie programu 1. Polskiego Radia.

Liczba godzin HiT w szkołach

Wymiar godzin zajęć przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił:

  • liceum ogólnokształcące – klasa I – 2 godziny, klasa II – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
  • technikum – klasa I – 1 godzina, klasa II – 1 godzina, klasa III – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
  • branżowa szkoła I stopnia – klasa I – 1 godzina.

Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą (będą uczyć się zgodnie z dotychczasową podstawą programową wiedzy o społeczeństwie).

Wraca PO czyli przygotowanie obronne

„Wzrastające zagrożenie bezpieczeństwa państwa wymaga uzupełniania celów kształcenia i treści nauczania" – napisano w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy o podstawie programowej dla szkół średnich.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem ministerstwa, już od września 2022 uczniowie ósmych klas i klas pierwszych szkół ponadpodstawowych będą mieli w programie PO (prawdopodobnie w ramach Edukacji dla bezpieczeństwa) i ruszą w ramach tego przedmiotu na strzelnice. Gdyby szkoły nie zdążyły z przygotowaniem pomieszczeń przeznaczonych na strzelnice, podstaw strzelania uczniowie zaczną się uczyć od roku szkolnego 2024/2025.

W ramach PO uczniowie będą się uczyć także podstaw ratownictwa i udzielania pierwszej pomocy.

Nowy przedmiot w szkole – biznes i zarządzanie

„Jesteśmy po konsultacjach z ponad setką organizacji pozarządowych. To konsultacje nowego przedmiotu, który będzie szedł w kierunku bardziej praktycznego nauczania przedsiębiorczości – biznes i zarządzanie” – stwierdził minister Czarnek na gali finałowej 20. jubileuszowej edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej.

Przedmiot ten ma w założeniu dostosować edukację do potrzeb rynku pracy i uczelni, ale też nauczyć młodzież funkcjonowania w świecie finansów i zarządzania oraz podejmowania odpowiedzialnych decyzji finansowych.

Biznes i zarządzanie ma zostać wprowadzone do szkół ponadpodstawowych od września 2023 roku. Będzie to przedmiot, który „wchłonie” podstawy przedsiębiorczości i uzupełni je o nowe, bardziej praktyczne zagadnienia. W planach jest realizacja tego przedmiotu na dwóch poziomach – podstawowym i rozszerzonym, a także wprowadzenie w 2027 roku przedmiotu na maturę w ramach przedmiotów do wyboru.

Źródło: www.gov.pl, spidersweb.pl

Przeczytaj też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama