Samoocena ucznia: co to jest, jak napisać, przykład
Umiejętność samooceny jest kluczowa w życiu każdego człowieka. Pozwala krytyczniej myśleć, wziąć większą odpowiedzialność za swoje działania, ale też motywuje do zmian. Sprawdź, co napisać w samoocenie ucznia.
Samoocena ucznia pozwala mu świadomie dostrzec swoje mocne i słabe strony, a w konsekwencji – umożliwia pracę nad nimi w przyszłości. Tłumaczymy, czym dokładnie jest samoocena ucznia oraz jakie informacje należy w niej zawrzeć.
Co to jest samoocena ucznia?
Samoocena ucznia jest jego subiektywną oceną, uwzględniającą zachowanie i osiągnięcia szkolne, świadomość swoich wad i zalet. Nauczyciele często nawiązują do samooceny uczniów, np. podczas wystawiania ocen z zachowania. Pozwala to lepiej poznać uczniów, a także ich sposób postrzegania siebie oraz własnej pracy.
Samoocena ucznia zajmuje ważne miejsce w procesie nauczania – ćwiczenie tej umiejętności poprawia między innymi motywację uczniów. Dzięki niej uczeń może wykorzystać swoje możliwości i korygować swoje zachowanie.
Na kształtowanie się samooceny ucznia wpływa wiele czynników. Są to między innymi:
- czynniki anatomiczno-społeczne,
- czynniki psychospołeczne (związane z doświadczeniami dziecka).
Ważną rolę w kształtowaniu się samooceny ucznia mają opinie i oceny, jakie słyszy on o sobie, ale także odnoszone sukcesy i doznawane niepowodzenia.
Co napisać w samoocenie ucznia?
Samoocena musi zawierać elementy charakterystyki opisywanej osoby. Dodatkowo tekst powinien być prosty i zwięzły.
Samoocena ucznia powinna zawierać następujące informacje:
- W jakim miejscu jestem aktualnie?
- Co chcę osiągnąć?
- Jakie są moje mocne strony?
- Jakie są moje słabe strony?
- Jakie są moje kompetencje?
- Czy jestem z siebie zadowolony?
- Co mogę poprawić/ zmienić?
Samoocena ucznia dotycząca zachowania
Podczas pisania samooceny z zachowania uczeń musi wziąć pod uwagę także akceptację społeczną – czy uczeń czuje się popularny wśród rówieśników, czy jest lubiany, a także to, jak zachowuje się w stosunku do nich. Samoocena z zachowania musi również uwzględniać wszelkie osiągnięcia szkolne oraz aktywność skierowaną na rozwój.
Pytania, które mogą pomóc uczniowi w napisaniu samooceny z zachowania:
- Czy mam nieusprawiedliwione godziny?
- Ile mam spóźnień?
- Czy prace domowe i zadania długoterminowe oddaję na czas?
- Czy na lekcjach pracuję samodzielnie, np. bez podpowiedzi kolegów, korzystania z Internetu?
- Czy na sprawdzianach, kartkówkach lub zadaniach na lekcji pracuję również samodzielnie?
- Czy bez upomnień nauczyciela nadrabiam zaległe notatki z lekcji lub zadania domowe?
- Czy pracuję na miarę moich możliwości?
- Czy zgłaszam się do udziału w konkursach, czy robię zadania dodatkowe?
- Czy moje zachowanie na lekcjach jest właściwe i kulturalne?
- Czy organizowałem/łam pomoc koleżeńską dla osób, które jej potrzebowały? Jeśli tak, to jakiego typu i komu?
- W jaki sposób jestem aktywny/a na lekcjach?
- Czy przyczyniam się do tworzenia dobrej i życzliwej atmosfery w klasie? W jaki sposób?
- Czy w czasie zajęć w szkole i w domu dbam o porządek wokół swojego miejsca pracy?
- Czy jestem przygotowany/a do zajęć: mam potrzebne przybory, prowadzę zeszyty przedmiotowe i odrabiam prace domowe?
- Co uważam za swój największy sukces w kwestii zachowania w danym semestrze?
- Czy nie używałem/łam wulgarnego słownictwa i odnosiłem/łam się do kolegów i koleżanek oraz nauczycieli i pracowników szkoły w sposób kulturalny?
- Czy samodzielnie poszerzam swoją wiedzę w jakiejś dziedzinie? W jakiej?
Samoocena ucznia – przykład
Uważam, że zasługuję na ocenę bardzo dobrą z zachowania. Świadczy o tym całokształt mojej postawy, a także różnego rodzaju aktywności, w które angażowałam się podczas całego roku szkolnego. Zawsze przychodziłam przygotowana na zajęcia (o czym świadczą między innymi moje oceny z poszczególnych przedmiotów). Dodatkowo chętnie zgłaszałam się do odpowiedzi oraz brałam udział w dyskusjach podczas lekcji. Zawsze odrabiałam prace domowe, pomagałam w tym również moim kolegom i koleżankom, jeżeli sami sobie z nimi nie radzili.
Zawsze reagowałam na niesprawiedliwość w szkole, alarmowałam również nauczycieli, jeśli zauważyłam jakieś niepokojące sytuacje, np. przejawy dręczenia innych uczniów. Jestem otwarta i towarzyska, pragnę się także doskonalić na kolejnych etapach nauki.
Mam jednak świadomość swoich słabych stron: np. zbyt małe zaangażowanie w życie szkoły. Nie brałam również udziału w różnego rodzaju konkursach, nie należę do wolontariatu. Dlatego właśnie myślę, że zasługuję na ocenę bardzo dobrą z zachowania, a nie wzorową. Wierzę, że w przyszłości moje zachowanie będzie jeszcze lepsze.
Zobacz także: