Reklama

Trudno się dziwić, że wiele osób nawet teraz chce zrobić zakupy przez internet. Rodzice próbują zamówić gry dla dzieci, czy skompletować wyprawkę dla malucha, który niedługo przyjdzie na świat, nie mówiąc już o zakupach spożywczych. Skoro wiele sklepów jest zamkniętych i lepiej unikać wychodzenia z domu, to zakupy online wydają się być lepszym pomysłem. Minister cyfryzacji zaleca robić zakupy przez internet, jednak należy pamiętać, że listonosz czy kurier krąży od domu do domu lub ma kontakt z wieloma osobami w pocztowym okienku. Czy jest dobre rozwiązanie w tej sytuacji?

Reklama

Koronawirus: Poczta Polska

Jeśli chcesz zamówić paczkę za pośrednictwem Poczty Polskiej, warto wiedzieć, że wprowadzone zostały duże zmiany. Ograniczone zostały godziny otwarcia poszczególnych placówek w dni robocze do 6 godzin, przy czym w wybrane dni placówki będą czynne w godz. 14–20 lub zamiennie przez trzy godziny w sobotę. Placówki czynne dotychczas w soboty będą obsługiwać klientów tylko przez trzy godziny. Natomiast placówki całodobowe będą czynne przez siedem dni w tygodniu, ale w godzinach od 8.00 do 20.00. Punkty obsługi klienta w galeriach handlowych będą nieczynne.

Duże zmiany napotkamy w samych placówkach. Listonosze, doręczyciele paczek i pracownicy okienkowi zostali wyposażeni w rękawiczki, maseczki i płyny antybakteryjne. Wyznaczone zostały także strefy ochronne, tak by maksymalnie ograniczyć kontakt pomiędzy klientem a pracownikiem poczty. Przy okienku może przebywać tylko jedna osoba i może się zbliżać jedynie w momencie składania popisów czy okazywania dokumentu tożsamości. W urzędach pojawiły się żółte bądź szare taśmy, które wyznaczają strefę ochronną dla pracowników przyjmujących klientów. Petenci stojący w kolejkach mają zachować ok. 1,5 metra odległości od siebie.

Warto wiedzieć, że w serwisie internetowym Poczty Polskiej istnieje możliwość wysłania listu i paczki online, a na stronie Poczty dostępne są druki potwierdzeń nadania. Drukując i wypełniając druki w domu, możesz maksymalnie skrócić swój czas przebywania na poczcie i zmniejszyć ryzyko zarażenia się koronawirusem.

„Poczta Polska nie zmienia zasad wypłaty przekazów rentowo-emerytalnych. Dla osób objętych kwarantanną, a pobierających te świadczenia zostaną wdrożone szczególne procedury. Spółka jest w kontakcie z regionalnymi inspektorami sanitarnymi w tym zakresie” - podkreślono w komunikacie Poczty Polskiej.

Koronawirus: przesyłki kurierskie

Większość firm kurierskich działa normalnie, ale z zachowaniem szczególnych środków ostrożności. Paczki mogą być nadal dostarczane, choć czas realizacji zamówień może się wydłużyć. Kurierzy otrzymali specjalne zalecenia, wśród nich jest unikanie wchodzenia do mieszkań, a odbiór przesyłek powinien następować na zewnątrz lub w drzwiach, unikanie przekazywania z rąk do rąk terminali, długopisów itp. Kurierzy otrzymali również jednorazowe foliowe rękawiczki, które można podawać odbiorcom, do wykorzystania np. podczas płatności czy składania podpisów.

Coraz więcej firm zachęca do płatności z góry, dzięki temu kurierzy mieliby możliwość dostarczenia paczki pod drzwi bez podpisu odbiorcy (pod warunkiem, że kurier nawiąże wcześniej kontakt z odbiorcą i odbiorca wyrazi zgodę na takie doręczenie). Takie rozwiązanie może zapewnić maksymalną ochronę zarówno dla adresata, jak i kuriera podczas doręczenia.

Niektóre firmy zapowiedziały, że będą sprawiać czy osoba, do której kierowana jest przesyłka, nie jest na kwarantannie. Oznacza to, że jeśli adres jest objęty kwarantanną, kurier może nie przyjąć zlecenia odbioru paczki albo nie dowieźć nam oczekiwanej przesyłki.

Jak bezpiecznie odebrać paczkę?

InPost nakłania, by zrezygnować z dostawy przez kuriera na rzecz paczkomatu, by ograniczyć kontakty międzyludzkie. Zwraca także uwagę na to, że paczkę można odebrać bez dotykania panelu, za pomocą aplikacji na smartfonie. InPost umożliwił darmowe dostawy do paczkomatów także w soboty i niedziele.

Przesyłki zagraniczne

Od poniedziałku 16 marca, w związku z zawieszeniem transportu lotniczego, Poczta Polska wstrzymała przyjmowanie przesyłek za granicę. Wcześniej Poczta wstrzymała wysyłki do Chin, oraz przesyłki Global Expres i EMS. 17 marca jednak poinformowała, że wysyłanie przesyłek zagranicznych (bez przesyłek EMS) zostaje przywrócone do następujących krajów (w podanym zakresie):

  • Niemcy – listy (priorytetowe i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne) oraz GLOBAL Expres,
  • Czechy i Słowacja – listy (priorytetowe i ekonomiczne), paczki (priorytetowe i ekonomiczne),
  • Ukraina – listy (ekonomiczne), list polecone (priorytetowe), paczki (ekonomiczne) oraz Paczka UKRAINA PLUS,
  • Białoruś, Litwa, Łotwa, Dania, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Holandia – listy ekonomiczne oraz paczki ekonomiczne,
  • Meksyk (drogą morską) – listy ekonomiczne,
  • USA i Kanada (drogą morską) – listy (ekonomiczne) oraz paczki (ekonomiczne).

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama