Najważniejsze informacje o czasowniku: definicja, pytania, odmiana, tryby [dużo przykładów]
Adobe Stock
Aktualności

Czasownik: co to za część mowy, na jakie pytania odpowiada? [odmiana, przykłady]

Co to jest czasownik? To część mowy, która potrafi sprawiać uczniom sporo trudności. Przede wszystkim ze względu na mnóstwo form czasownikowych. Przekonaj się, że definicja czasownika może okazać się prostsza niż kiedykolwiek ci się wydawało. Utrwal sobie pytania i odmianę czasownika.

Sama myśl o informacjach na temat czasownika przyprawia o zawrót głowy? Spokojnie. To tylko pozornie jedna z trudniejszych części mowy. Wszystkie tajemnice czasowników da się poznać, zrozumieć i zapamiętać. Zarówno jeśli chodzi o rodzaje, tryby i formy. 

Spis treści:

Co to jest czasownik?

Czasownik to część mowy, dzięki której nazywamy czynności i stany. Można spotkać się również z informacją, że za pomocą czasownika można także nazywać wydarzenia.

Przykłady czasownika w zdaniu:

  • Idę do domu.
  • Pomalowałam ściany na niebiesko.
  • Upieczesz te pyszne pierniczki?
  • Ania prawie zwariowała ze szczęścia.
  • Dziecko gorączkowało cały wieczór.
  • Kuba zbladł jak ściana.


Jak widać – czasowniki rzeczywiście mogą oznaczać zarówno czynności (idę, pomalowałam, upieczesz), jak i stany (zwariowała, gorączkowało, zbladł).

Na jakie pytania odpowiada czasownik?

Najprościej mówiąc, czasownik odpowiada na pytania:
 

  • Co robi?
  • Co się z nim dzieje?


Tak naprawdę jednak czasowniki odpowiadają na dużo więcej pytań.

Pytania o czynność mogą przecież brzmieć:
 

  • co robi? co robię? co robisz? co robimy? co robicie? co robią? (przykłady: idzie, idę, idziesz, idziemy, idziecie, idą)
  • co zrobił? co zrobiła? co zrobiło? co zrobiłem? co zrobili? co zrobiliśmy? co zrobiliście? (przykłady: szedł, szła, szło, szedłem, szłam, szliśmy, szliście, szli)
  • co zrobi? co zrobię? co zrobisz? co zrobimy? co zrobicie? co zrobią? co zrobimy? co zrobicie? (przykłady: pójdzie, pójdę, pójdziesz, pójdziemy, pójdziecie, pójdą)


Jeśli chodzi o pytania czasownika o stan, mogą brzmieć nie tylko „co się z nim dzieje”, ale też:
 

  • co dzieje się ze mną, tobą, nią, nami, wami, nimi (lubię, lubisz, lubi, lubimy, lubicie, lubią)
  • co działo się ze mną, tobą, nią, nami, wami, nimi (lubiłam/lubiłem, lubiłeś, lubiła/lubił/lubiło, lubiliśmy, lubiliście, lubili)
  • co będzie się działo ze mną, tobą, nią, nami, wami, nimi (polubię, polubisz, polubi, polubimy, polubicie, polubią).


Do form czasownika wrócimy jeszcze, omawiając jego odmianę.

Odmiana czasownika, przez co odmieniają się czasowniki?

W języku polskim czasowniki odmieniają się przez:
 

  • rodzaje

    w liczbie pojedynczej:
    - męski, np. upiekł, biegł, płakał (on)
    - żeński, np. upiekła, biegła, płakała (ona)
    - nijaki, np. upiekło, biegło, płakało (ono)

    w liczbie mnogiej:
    - męskoosobowy, np. upiekli, biegli, płakali (oni)
    - niemęskoosobowy, no. upiekły, biegły, płakały (one)

 

  • liczby
    - pojedynczą, np. upiekł
    - mnogą, np. upiekli

 

  • osoby 

    w liczbie pojedynczej:
    1. os. ja (upiekłam)
    2. os. ty (upiekłeś)
    3. os. on/ona/ono (upiekł/upiekła/upiekło)

    w liczbie mnogiej:
    1. os. ​my (upiekliśmy)
    2. os. wy (upiekliście)
    3. os. oni/one (upiekli/upiekły)

 

  • strony

    - czynną – wskazująca na czynność, np. lubię, fotografuję, piecze
    - bierną – wskazującą na stan, np. lubiany, fotografowany, pieczony
    - zwrotną – z „się”, np. pobrudziłam się, obudziłeś się, zmęczyli się

 

  • tryby

    - oznajmujący – np. pobiegłeś, zaśpiewali, kocham;
    - rozkazujący – np. biegnij, zaśpiewaj, kochaj
    - przypuszczający – np. biegłbyś? śpiewałaby? pokochałoby?

 

  • czasy

    - teraźniejszy – np. kocham,
    - przeszły – np. kochał,
    - przyszły – pokocha lub będzie kochał.

    Uwaga: w czasie przyszłym możemy mieć do czynienia: 
    - z prostą formą czasownika (Ania może jeszcze kiedyś pokocha zwierzęta)
    - ze złożoną formą czasownika (On na pewno będzie kochał swoje dziecko najbardziej na świecie)

Czasowniki osobowe i nieosobowe

Czasowniki dzielą się na osobowe i nieosobowe.

Czasownik osobowy

To czasownik, który wskazuje na to, kto jest wykonawcą czynności lub kogo dotyczy stan, w którym się znajduje, np. ja (lubię), ty (lubisz), on/ona/ono (lubi), my (lubimy), wy (lubicie), oni (lubią). W oparciu o przykłady poniższych zdań – łatwo domyślić się kto coś w nich robił, robi lub zrobi.


Przykłady czasowników osobowych:

  • Lubię listopadowe wieczory (ja lubię)
  • Piotr zapomniał telefonu (Piotr zapomniał)
  • Mama wybiera się tam jutro (mama wybiera się)

Czasownik nieosobowy

Możliwe są zdania, w których czasowniki nie informują nas o tym, kto jest wykonawcą czynności lub kto jest w określonym stanie. Najczęściej dotyczy to bezokoliczników – bezosobowych form czasownika), np.:


Przykłady czasowników nieosobowych:

  • Jak można się wciąż tak spóźniać
  • Napisać do ciebie wiadomość?
  • Zabierać mi stąd te szpargały!


Z powyższych zdań nie wynika kogo dotyczy spóźnianie się, kto pyta o to, czy napisać wiadomość ani kogo dotyczy rozkaz w ostatnim zdaniu. Równie dobrze może bowiem dotyczyć mnie, ciebie, jej, jego, nas, was lub grupy osób.

Czasowniki dokonane i niedokonane, jakie mają formy?

Wśród informacji o czasownikach nie może zabraknąć kwestii czasowników dokonanych i niedokonanych. To tzw. aspekt czasownika. Czasownik może mieć aspekt dokonany lub niedokonany.
 

  • czasownik niedokonany – określa czynność, która trwa (lub trwała, ale się nie skończyła lub będzie trwać i nie możemy przewidzieć, czy się zakończy)
  • czasownik dokonany – określa czynność, która już się zakończyła.


Przykłady czasowników niedokonanych i dokonanych:
 

  • robić – czasownik niedokonany, np. Kasia robi piękną biżuterię z kamieni.
  • zrobić, wyrobić, porobić, dorobić, narobić – czasowniki dokonane, np. gwiazda filmowa dorobiła się majątku.

 

  • śpiewać – czasownik niedokonany, np. Jaś śpiewa piosenkę.
  • zaśpiewać, wyśpiewać, dośpiewać – czasowniki dokonane, np. Jaś zaśpiewał piosenkę.

 

  • grać – czasowniki dokonane, np. W tę grę mogę grać godzinami.
  • wygrać, dograć, przegrać, zgrać – czasowniki dokonane, np. Wygrałem tę rundę.

 
Teraz definicja czasownika brzmi bardziej przyjaźnie, prawda? Jeśli chcesz poćwiczyć lub powtórzyć informacje o czasownikach – wystarczy dodać kilka własnych przykładów form czasownikowych (posługując się wiedzą i podanymi już przykładami). By nauka lub powtarzanie materiału na temat czasowników była przyjemna – warto układać zdania, które nawiązują do pasji lub ostatnich wydarzeń z życia.

Zobacz także:

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile dać na chrzest w 2024 roku? (ile od dziadków a ile od chrzestnej, chrzestnego i gości) 
Luiza Słuszniak
wierszyki o wiośnie
Gry i zabawy
Wiersze o wiośnie: piękne utwory znanych poetów i krótkie rymowanki dla dzieci
Ewa Janczak-Cwil
cytaty na komunię
Cytaty i przysłowia
Cytaty na komunię świętą: piękne i mądre, Jana Pawła ll, cytaty z Biblii
Joanna Biegaj
Rocznica Komunii Świętej – prezenty
Święta i uroczystości
Rocznica Komunii świętej – co z tortem i prezentami? I czy udział w rocznicy komunii jest obowiązkowy? 
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki nad dzieckiem: od kiedy, ile płatne? Przepisy 2024
Joanna Biegaj
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
chłopiec, dziecko, krzyk, złość
Wychowanie
Agresywne dziecko w przedszkolu: co robić, gdzie zgłosić?
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
Szkoła w Chmurze: kto może z niej skorzystać?
Edukacja
Szkoła w Chmurze: na czym polega, czy jest legalna i kto może z niej skorzystać?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
jak ubierać niemowlę na spacer wiosną
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę wiosną: w kwietniu, w maju i przy 20 stopniach [LISTA UBRANEK]
Magdalena Drab
Przedszkolaki powinny się bawić, a nie ciągle uczyć
Edukacja
Przedszkolaki coraz częściej potrafią czytać i pisać, ale mają zaburzenia sensoryczne. Gdzie tkwi błąd?
Milena Oszczepalińska
dziecko ciągle choruje
Zdrowie
Dziecko ciągle choruje: nawracające zapalenie oskrzeli i infekcje gardła [CO ROBIĆ?]
Magdalena Drab
Pełne szpitale RSV
Aktualności
Lekarz mówi wprost: dziecko z RSV i z dusznością umrze, jeśli nie trafi do szpitala
Ewa Janczak-Cwil
wpływ telewizji na rozwój dziecka
Wychowanie
Wpływ telewizji na rozwój dziecka – negatywne i pozytywne skutki oglądania telewizji
Aneta Grinberg
morfologia u dzieci
Zdrowie
Morfologia u dzieci – jak czytać wyniki krwi [NORMY]
Ewa Janczak-Cwil
znieczulenie podpajęczynówkowe
Poród naturalny
Znieczulenie podpajęczynówkowe najczęściej stosowane podczas cesarskiego cięcia [zalety i wady]
Agnieszka Majchrzak
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2024: ile dni i ile płatny? Dokumenty i wniosek o urlop dla ojca
Magdalena Drab
kiedy wkładać dziecku czapkę
Zdrowie
Kiedy wkładać dziecku czapkę? I czy przewianie uszu to mit? [PEDIATRA WYJAŚNIA]
Małgorzata Wódz

Strefa okazji i inspiracji

REKLAMA