Zajęcia dodatkowe dla dzieci
fot. Fotolia

Zajęcia dodatkowe dla dzieci - jakie i ile zajęć wybrać, podpowiada psycholog

Dla każdego dziecka odpowiedni będzie inny rodzaj zajęć dodatkowych. Bez wątpienia powinny one rozwijać pasję dziecka i sprawiać mu wiele radości. Wszelkie wątpliwości rodziców rozwiewa Justyna Korzeniewska, psycholog.
Małgorzata Malinowska
Konsultacja: dr n. hum. Justyna Korzeniewska
Zajęcia dodatkowe dla dzieci
fot. Fotolia
Zajęcia dodatkowe pomagają odkrywać indywidualne predyspozycje i zdolności dziecka i dostarczają mu wiele przyjemności, ale jeśli są źle dobrane i jest ich zbyt wiele, mogą frustrować i nudzić malucha. Psycholog Justyna Korzeniewska radzi, jak odpowiednio dobrać zajęcia dodatkowe dla dzieci.

Spis treści:
  1. Zajęcia dodatkowe dla dzieci - jakie wybrać?
  2. Jakie są odpowiednie zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka?
  3. Jakie są najlepsze zajęcia dla dziecka w wieku 9-11 lat?
  4. Rodzice powinni motywować, a nie wywierać presję
  5. Ile zajęć dodatkowych dla dziecka?

Zajęcia dodatkowe dla dzieci - jakie wybrać?

Wybierając zajęcia dodatkowe, trzeba brać pod uwagę wiek dziecka, jego temperament i usposobienie. Nieśmiałe dziecko nie będzie umiało zaprezentować swoich talentów w dużej grupie, nawet jeśli zajęcia będą odpowiednio dobrane do jego zainteresowań. Z kolei dziecko energiczne będzie źle się czuło w małej grupie i ciasnym pomieszczeniu.
Dla dziecka w wieku przedszkolnym (3-6 rok życia), ważne są zajęcia ogólnorozwojowe, stymulujące wszechstronnie rozwój motoryczny i umysłowy.
Redakcja poleca: Zajęcia dla małych dzieci - czy to ma sens? Film
Co dają rocznym, 2-letnim dzieciom zajęcia z muzyki, tańca, języka obcego? Opowiada instruktorka Baby's Academy by Egurrola.

Jakie są odpowiednie zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka?

Najlepsze dla przedszkolaka będą zajęcia ruchowe, takie jak:
  • Taniec – dla dzieci organizowane są np. zajęcia z tańca nowoczesnego lub klasycznego, balet.
  • Rytmika – w przedszkolu jest obowiązkowa, ale poza placówką są też organizowane podobne zajęcia ogólnorozwojowe dla najmłodszych.
  • Pływanie – najlepiej rozwija, bo trenuje wszystkie mięśnie. Ale już dla przedszkolaków są organizowane także zajęcia z karate, judo, aikido czy jogi.

Sprawdzą się również zajęcia artystyczne:
  • Plastyczne – to m.in. rysunek, lepienie z plasteliny, wydzieranki, wyklejanki i inne techniki plastyczne, malarstwo, garncarstwo, origami.
  • Muzyczne - to np. gra na instrumencie, śpiew, zespoły muzyczno-taneczne.
  • Teatralne - to przede wszystkim kółka teatralne, ale też elementy tańca.

Przedszkolaki dobrze odnajdą się także na zajęciach poznawczych:
  • Językowe – czyli nauka języków obcych, np. angielskiego, niemieckiego czy hiszpańskiego, początkowo powinny być prowadzone w formie zabawy.
  • Techniczne – może to być np. robotyka. 
  • Komputerowe – nadają się raczej dla starszych kilkulatków, maluchy nie powinny spędzać zbyt dużo czasu przed monitorem komputera.
Udział w zajęciach dodatkowych ogólnie rozwija i pozwala odkryć uzdolnienia dziecka, predyspozycje i talenty. Potem rodzicom zdecydowanie łatwiej będzie wybrać zajęcia dla dziecka w okresie szkolnym.

Jakie są najlepsze zajęcia dodatkowe dla dziecka w wieku 9-11 lat?

Wiek pomiędzy 9. a 11. rokiem życia jest okresem przejściowym w rozwoju poznawczym, w którym ścierają się jeszcze niedojrzałe formy postrzegania świata z próbami logicznego myślenia. Infantylne pytania i nielogiczne odpowiedzi mieszają się z trafnymi spostrzeżeniami i uzasadnionymi wnioskami. Dziecko przechodzi od pracy na konkrecie, przykładzie, doświadczeniu do myślenia abstrakcyjnego, dzięki któremu samo logicznie dedukuje, sprawdza hipotezy, wyciąga wnioski.

Odkrywa przyjemność w poszerzaniu zasobu informacji i znajdowaniu nowych obszarów wiedzy oraz czerpie satysfakcję z bycia samodzielnym w tym procesie. Dlatego wybierając zajęcia dodatkowe dla dzieci w tym wieku, warto wybrać zajęcia zaspokajające ciekawość poznawczą, czyli tematyczne z różnych dziedzin wiedzy oraz usprawniające zdolność szybkiego uczenia się i efektywnego zapamiętywania.  

Rodzice powinni motywować, a nie wywierać presję

Zajęcia dodatkowe dla dzieci wymagają zaangażowania i wysiłku, dlatego rodzice powinni doceniać nawet najmniejsze sukcesy, a nie tylko oczekiwać spektakularnych efektów. Nawet gdy dziecku coś nie wyjdzie, warto docenić jego wysiłek: „To była dobra próba", „Ćwicz dalej, jesteś coraz lepszy!”, „Cieszę się, że się starasz!”. Taka motywacja działa na dziecko konstruktywnie i zachęca do dalszych starań, a nie rozczarowuje i zniechęca.

Niedopuszczalne jest wywieranie na dziecku presji. Często jest to niezamierzone, ale bardzo niekorzystne, bo rodzic nie uświadamia sobie, że coś powinien zmienić w swoim zachowaniu. Niewinne pytania rodzica kierowane do dziecka po zajęciach: „Które miejsce zająłeś?”, „Czy twoja drużyna wygrała?”, „Kto będzie grał główną rolę?”, sygnalizują, że on oczekuje tego pierwszego miejsca, wygranej, głównej roli. Właściwe, czyli wspierające, a nie obciążające pytania mamy lub taty w tej sytuacji to: „Jak się bawiłeś?”, „Co było dla ciebie dziś ciekawe?”, „Czy coś cię zaskoczyło, a może rozbawiło?”. Jeśli dziecko odniosło sukces i ma powód do dumy, z pewnością nie zapomni tym się pochwalić. Ważne, żeby zrobiło to spontanicznie, a nie w celu zaspokojenia oczekiwań rodziców.

Ile zajęć dodatkowych dla dziecka?

Pamiętaj, żeby nie przeciążać dziecka zbyt dużą liczbą dodatkowych zajęć. Dzieci muszą mieć również czas na odrobienie pracy domowej, spędzenie czasu z rodziną lub po prostu relaks, a czasami muszą mieć też możliwość ponudzenia się. Dziecko powinno mieć wolne od dodatkowych zajęć minimum dwa dni w tygodniu. Ilość dodatkowych zajęć dla dzieci powinna być dobrana z dużą uważnością przez rodzica, biorąc pod uwagę indywidualne możliwości i chęci dziecka.
Pamiętaj, że każde z zajęć dodatkowych jest dla dzieci pracą, nawet jeżeli prowadzone są w miłej atmosferze i w formie zabawy. Dziecko musi się na nich skoncentrować, uczyć nowych umiejętności, a także słuchać osoby prowadzącej i dostosować do zasad, które panują w grupie.

Zobacz także:
Konsultacja: dr n. hum. Justyna Korzeniewska

psycholog, pracuje w Instytucie – Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie

Oceń artykuł

Ocena 5 na 2 głosy

Zobacz także

Popularne tematy