Zabawy integracyjne są idealnym sposobem na to, by dzieci poznały się wzajemnie i oswoiły z nowym otoczeniem. Propozycje tego rodzaju zabaw często mają charakter ruchowy. Rolą zabaw integracyjnych jest przede wszystkim nawiązanie więzi między dziećmi, stworzenie atmosfery zaufania, a także wytworzenie u dzieci poczucia przynależności do grupy. Zabawy dla dzieci w grupie można stosować w przedszkolu, szkole, na koloniach i obozach.

Reklama

Spis treści:
1. Zabawy integracyjne – korzyści

    2. Zabawy integracyjne dla młodszych dzieci:

    3. Zabawy integracyjne dla starszych dzieci i młodzieży

    Zabawy integracyjne – korzyści

    Zabawy w grupie, których celem jest integracja bawiących się osób, są dobrym sposobem na adaptację przedszkolną, ale też na ułatwienie dzieciom nawiązania kontaktu z rówieśnikami w szkole lub podczas wyjazdów letnich lub zimowych.

    Zobacz także

    Główne funkcje zabaw integracyjnych:

    • nawiązanie kontaktu między dziećmi,
    • nauka współpracy,
    • nauka zdrowej rywalizacji,
    • doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
    • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć,
    • tworzenie więzi w grupie,
    • nauka szacunku i tolerancji,
    • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zachowanie swoje i grupy,
    • kształtowanie poczucia przynależności do grupy.

    Zabawy integracyjne dla młodszych dzieci - propozycje

    Jeśli chodzi o zabawy dla młodszych dzieci (np. przedszkolaków) warto wziąć pod uwagę, że maluszkom trudniej zrozumieć i zapamiętać skomplikowane zasady. Nie mniej ważne jest bezpieczeństwo – w gronie najmłodszych lepiej postawić na zabawy integracyjne, które nie będą stanowić żadnego zagrożenia. Z myślą o możliwościach poznawczych i społecznych dzieci proponujemy kilka sprawdzonych inspiracji.

    Zabawa integracyjna: przebieganie pod chustą

    Zabawy z chustą animacyjną są szczególnie atrakcyjne dla dzieci. Chusta animacyjna Klanza to wielobarwny materiał składający się z trójkątnych kawałków z otworem w środku. Przykładem integracyjnej zabawy z chustą animacyjną jest „przebieganie pod chustą” – uczestnicy trzymają chustę za uchwyty, podnoszą ją lub opuszczają. Prowadzący wskazuje, kto ma zmienić miejsce, np. dzieci z zielonymi oczami. W momencie, kiedy chusta jest wysoko podniesiona – dzieci przebiegają pod nią i zamieniają się miejscami. Ta zabawa sprawdzi się u dzieci starszych, np. pięciolatków i sześciolatków.

    Piosenka powitalna

    Śpiewana wspólnie na początku zajęć pozwala utrwalać imiona uczestników oraz sprawia, że wszyscy czują się… mile widziani i lubiani.

    „Witaj… (imię dziecka), Witaj… (imię dziecka)
    Jak się masz? Jak się masz?
    Wszyscy Cię witamy, bardzo Cię kochamy,
    Bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

    Owocowa gra integracyjna (z chustą Klanza)

    Kolejnym pomysłem na integracyjną zabawę z chustą animacyjną jest „owocowa gra”, podczas której uczestnicy podzieleni są na kilka rodzajów owoców, np. gruszki, brzoskwinie, wiśnie, pomarańcze. Prowadzący stoi obok, a grupa wachluje chustą. Gdy jest wysoko, prowadzący wymienia nazwy dwóch owoców – te osoby przebiegają pod chustą. Gdy padnie hasło „OWOCE", wszyscy zmieniają miejsce. Ta gra sprawdzi się już u trzylatków.

    Szukające zwierzątka: zabawa integracyjna do przedszkola

    Jedną z zabaw integracyjnych dla dzieci w przedszkolu jest gra „szukające zwierzątka", która wymaga współpracy między dziećmi. Do gry potrzebne są karteczki z obrazkami zwierząt. Dzieci losują kartę, zachowując w tajemnicy przed innymi to, jakie zwierzątko im się trafiło. Nauczyciel daje sygnał i wszyscy wtedy udają wylosowane przez nich zwierzę. Dzieci muszą zebrać się w odpowiednie grupy, np. zwierzęta leśne, domowe. Wygrywa zespół, któremu jako pierwszemu się to uda.

    Piłeczka: zabawa w grupie na poznanie imion dzieci

    Kolejną propozycją zabawy dla 3-latków i starszych przedszkolaków jest „piłeczka". Pomaga zapamiętać dzieciom imiona rówieśników. Dziecko, które otrzymuje piłkę, mówi swoje imię i podaje ją dalej. Następna osoba powtarza imię poprzednika, mówi swoje i podaje dalej piłkę. Czynność jest powtarzana kilka razy, a już po paru minutach wszyscy w grupie znają swoje imiona. „Piłeczka” doskonale sprawdzi się zarówno w przypadku młodszych, jak i starszych dzieci.

    Zabawa integracyjna do szkoły: kalambury z bajkami

    Przykładem ciekawej zabawy integracyjnej dla dzieci w wieku szkolnym są „kalambury z bajkami". Umówmy się, które dziecko nie uwielbia kalamburów? Uruchamiają wyobraźnie, sprzyjają też zdrowej rywalizacji. Zabawa polega na tym, że jeden uczestnik pokazuje przeciwnej drużynie tytuł jakiejś bajki lub postać z niej, przy czym może komunikować się jedynie za pomocą gestów, bez używania słów.

    Zapamiętaj moje imię: zabawa integracyjna na początek przedszkola/szkoły

    Ta zabawa integracyjna pomoże dzieciom zapamiętać imiona innych uczestników grupy. Dzieci swobodnie się poruszają, do momentu, kiedy nauczyciel wyznaczy sposób powitania, np. wszyscy mówią „Cześć, jestem..." albo „Hej, nazywam się...". Najważniejsze jest, żeby przywitać się w dany sposób z jak największą liczbą dzieci. Później uczniowie mogą pochwalić się, jak dużo imion udało im się zapamiętać. W tę zabawę śmiało mogą bawić się młodsze dzieci, nawet 3-latki! Mogą też dodawać informację o tym, co lubią, np. „Cześć, jestem Ola i lubię pizzę" - w ten sposób łatwiej jest zapamiętać imię dziecka, a przy okazji lepiej go poznać.

    Podchody integracyjne

    Zabawy na świeżym powietrzu są dobrym pomysłem na integracyjną zabawę w grupie. Dobrze sprawdzają się podchody. Gra polega na tym, że jedna grupa ucieka i zostawia po sobie ślady, zadania do rozwiązania, a druga grupa przy pomocy wskazówek musi odnaleźć uczestników pierwszej drużyny. Zasady gry w podchody są proste, dużo zależy od pomysłowości uczestników. Do zorganizowania podchodów nie potrzebujemy specjalnego sprzętu, a zabawa uczy współpracy i zdrowej rywalizacji. Ta gra terenowa przeznaczona jest dla dzieci w każdym wieku, jednak najmłodsze powinny być pod opieką dorosłego.

    Zabawy integracyjne dla starszych dzieci

    Proponujemy również garść inspiracji na zabawy integracyjne, które powinny sprawdzić się w gronie starszych dzieci i młodzieży.

    Kto, tak jak ja

    W tej zabawie integracyjnej chodzi o to, by dać się poznać się lepiej i… odkryć jak najwięcej rzeczy, które łączą osoby w grupie. Osoba, która zaczyna mówi: „Kto tak jak ja…

    • … lubi pizzę, ten robi pięć pajacyków (w tym momencie każdy kto lubi pizzę, wstaje i wykonuje polecenie, po czym czas na kolejną osobę, która mówi np. „Kto tak jak ja…
    • … ma w domu psa, ten staje na jednej nodze
    • … nie znosi kiedy pada deszcz, ten tańczy
    • … uwielbia wędrować po górach, ten się przeciąga,
    • … itp.

    Dwie prawdy i jedno kłamstwo

    Każdy uczestnik zabawy integracyjnej pisze na karteczce trzy zdania na swój temat – dwa prawdziwe i jedno nieprawdziwe. Następnie karteczki są kolejno losowane a grupa zgaduje kogo dotyczą informacje na nich zapisane (oraz które zdania są prawdą a które nie). Można napisać np. „1. Lubię spływy kajakowe. 2. Od pięciu lat jeżdżę konno. 3. Jeszcze nigdy nie jadłem naleśników.”

    Zabawa w skojarzenia

    Dzieci siedzą w kole, jedno z nich mówi słowo, do których osoba siedząca obok ma szybko dopasować skojarzenie, kolejna osoba mówi zaś to, co kojarzy się jej ze słowem wypowiedzianym przez poprzednika. Na przykład. Pierwsza osoba mówi: słońce, druga osoba: wakacje, trzecia osoba: plaża, czwarta osoba: morze… Uwaga: kto zbyt długo zastanawia się nad skojarzeniem odpada z gry – jest tym zabawniej im bardziej spontaniczne są odpowiedzi.

    Refleks

    Uczestnicy siedzą w kole. W środku z długą miotłą (lub kijem) stoi osoba, która rozpoczyna grę. Jej zadaniem jest krzyknąć imię kolegi lub koleżanki i upuścić miotłę (kij), którą wywołana osoba powinna zdążyć złapać zanim upadnie na podłogę.

    Co zabierzesz na bezludną wyspę?

    Ta zabawa integracyjna polega na odpowiedzi na pytanie o trzy rzeczy, które każdy gracz chciałby mieć ze sobą na bezludnej wyspie. Jest jednak pewno utrudnienie – wszystkie trzy rzeczy muszą zaczynać się na pierwszą litera imienia osoby, która siedzi po prawej stronie gracza wymieniającego rzeczy. Jeśli więc po prawej stronie Julii siedzi Hania, Julia musi powiedzieć trzy niezbędne jej na bezludnej wyspie rzeczy na literę H, np. hamak, hulajnoga, herbata.

    Opowieści z rekwizytami

    Dzielimy grupę na dwie drużyny. Każda z drużyn przygotowuje dla drużyny przeciwnej reklamówkę z 5 rekwizytami (może to być dosłownie wszystko). Rekwizyty te posłużą jako inspiracja do stworzenia opowieści… Która drużyna ułoży ciekawszą i zabawniejszą opowieść – wygrywa.

    Ślepa kura

    Wszyscy uczestniczy zakładają opaski na oczy. Osoba, która prowadzi zabawę – wyznacza uczestnika, który będzie „ślepą kurą”. Potem wszyscy chodzą po sali i pytają innych uczestników czy jest ślepą kurą… Każdy, kto trafi na „ślepą kurę” – automatycznie też staje się „ślepą kurą”. Zabawa kończy się, kiedy wszyscy już są „ślepymi kurami”…

    Zobacz także:

    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama