
Nauka literek: kiedy i jak uczyć dziecko alfabetu?
Kiedy rozpocząć naukę literek u dziecka?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie i nie zawsze jest gotowe na zdobywanie nowych umiejętności dokładnie w tym samym czasie, co jego rówieśnicy. Niemniej jednak trzeba obserwować malca i próbować rozbudzać w nim chęć poznawania alfabetu we wczesnym dzieciństwie.Okazuje się, że jeśli zaczniemy uczyć liter 3- lub 4-letnie dziecko, przyswajanie ich zajmie mu mniej czasu, niż gdybyśmy rozpoczęli naukę dopiero w wieku 6 lat. Zdaniem Glenna Domana, twórcy nauki czytania metodą globalną, mózg dziecka najszybciej rozwija się właśnie do 6 roku życia, dlatego czas na naukę literek powinien przypadać na wiek 3-5 lat.
Oczywiście zdarza się, że dzieci wykazują ogromne zainteresowanie literami już w wieku 2 lat, ale nie jest to normą. Z reguły tak małe dzieci raczej skupione są wciąż na rozwoju ruchowym niż poznawczym.
Zobacz też: Szlaczki do druku: ćwiczenia rączki dziecka
Jak uczyć dziecko kolejnych liter z alfabetu?
Istnieje kilka zasad, dzięki którym nauka literek może pójść sprawniej i szybciej. Oto one:- Od początku pokazuj dziecku litery pisane, a nie drukowane. Jeśli będziesz przestrzegać tej zasady, malec po poznaniu liter szybko nauczy się również czytać, i to niezależnie od tego, czy tekst będzie pisany literami pisanymi, czy drukowanymi. Jeżeli najpierw zaczniesz wprowadzać dziecku litery drukowane, późniejsza nauka liter pisanych może już nie być taka bezproblemowa.
- Zadbaj o to, by litery otaczały malca w codziennym życiu (oczywiście w formie pisanej). Mogą pojawiać się na zabawkach, klockach, w książeczkach, wisieć wydrukowane na ścianie albo być przyklejone na magnes na lodówce. Im więcej dziecko będzie miało styczności z literami, tym szybciej będą mu one zapadać w pamięć.
- Pytaj dziecko, z czym kojarzą mu się dane litery. Nauka przez skojarzenia jest o wiele skuteczniejsza niż tylko abstrakcyjne uczenie się na pamięć dziwnych znaczków z alfabetu. „c” wygląda jak rogalik, pisane małe „l” jak laseczka, „o” jak kółeczko, małe „p” jak trąba słonia, a „s” jak wąż. Jeśli będziesz tworzyć z malcem takie skojarzenia i później prosić go o napisanie jakiejś litery, wystarczy, że przypomnisz, że chodzi o tę literkę, która przypomina rogalik, a dziecko szybko przypomni sobie, że chodzi o „c”.
- Wypróbuj metodę poznawania liter wypracowaną przez pedagog Irenę Majchrzak. Stworzyła ona tzw. odimienną metodę nauki czytania, która polega na tym, że najpierw dziecko poznaje litery, które znajdują się w jego imieniu, później te, które są np. w imionach rodziców, rodzeństwa, dziadków, kolegów z przedszkola. Taka nauka może być o wiele bardziej fascynująca niż uczenie się po kolei całego alfabetu.
- Baw się z dzieckiem w łączenie w pary liter i przedmiotów, których nazwy zaczynają się na te litery. Wystarczy zrobić w tym celu kartoniki i na połowie z nich napisać litery z alfabetu, a na połowie nakleić do tego obrazki. Takie gotowe zestawy memo możesz również kupić.
Gry do nauki literek znajdziesz np. tutaj:
Zobacz też: