Nauczyciel wspomagający – kim jest, co robi i jakie ma obowiązki?
Nauczyciel wspomagający jest wsparciem dla uczniów z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub potrzebie kształcenia specjalnego. Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest ułatwienie funkcjonowania dziecku w przedszkolu lub szkole.
Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest przede wszystkim koncentrowanie się na potrzebach dziecka, które wymaga dodatkowej opieki i wsparcia ze względu na swoją niepełnosprawność lub inne trudności.
Spis treści:
- Nauczyciel wspomagający – kim jest?
- Zadania nauczyciela wspomagającego
- Obowiązki nauczyciela wspomagającego
- Komu przysługuje nauczyciel wspomagający
- Ile godzin z nauczycielem wspomagającym?
- Kwalifikacje (wymagania) nauczyciela wspomagającego
Nauczyciel wspomagający – kim jest?
Nauczyciel wspomagający to osoba, którą coraz częściej można spotkać nie tylko w integracyjnych placówkach edukacyjnych. Dlatego wielu rodziców ma prawo zastanawiać się, kim jest nauczyciel wspomagający. Przede wszystkim to pedagog o określonych i udokumentowanych kompetencjach, które pozwalają wspierać uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności. Nauczyciel wspierający pracuje wspólnie z nauczycielem przedmiotowym, który prowadzi zajęcia. Uczestniczy też w procesie adaptacji dziecka w grupie rówieśniczej.
Zadania nauczyciela wspomagającego
Nauczyciel wspomagający skupia się na trzech głównych obszarach wsparcia ucznia:
- edukacji – jego rola polega na tym, by uczeń sprostał stawianym mu wymaganiom,
- integracji – czuwa nad relacjami między dzieckiem niepełnosprawnym a innymi dziećmi, dba o dobre wzajemne stosunki między rodzicami,
- współpracy z nauczycielem wiodącym, z którym wspólnie wspiera proces edukacji dziecka.
Obowiązki nauczyciela wspomagającego
Obowiązki nauczyciela wspomagającego to przede wszystkim wsparcie dziecka (lub małej grupy dzieci), które takiej pomocy potrzebuje. Odpowiada on za integrację przedszkolaka lub ucznia z rówieśnikami. Jego praca dostosowana jest do konkretnych potrzeb ucznia. Udziela pomocy dziecku, gdy napotyka jakieś trudności w trakcie lekcji.
Nauczyciel wspomagający jest pedagogiem, może sam prowadzić zajęcia edukacyjne lub pomagać drugiemu nauczycielowi. Taka forma lekcji odbywa się zarówno w klasach integracyjnych, jak i klasach ogólnych, w których są dzieci z jakąś formą niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nauczyciel wspomagający – dla kogo?
Pomoc nauczyciela wspomagającego skierowana jest do jednego lub kilkorga dzieci, które borykają się z jakąś formą niepełnosprawności lub trudności społecznych, edukacyjnych itp. Zaliczyć do tej grupy możemy między innymi uczniów:
- niewidomych,
- niesłyszących i niedosłyszących,
- niepełnosprawnych ruchowo,
- autystycznych (także z zespołem Aspergera),
- upośledzonych umysłowo (zarówno w stopniu lekkim, umiarkowanym, jak i znacznym),
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z zaburzeniami zachowania.
Ile godzin nauczyciel wspomagający spędza z dzieckiem?
Zgodnie z tym, co mówi Karta Nauczyciela – czas pracy nauczyciela wspomagającego z dziećmi wynosi 20 godzin tygodniowo. O wymiarze czasu poświęconego konkretnemu dziecku ostatecznie decyduje jednak dyrektor placówki, kierując się przy tym potrzebami ucznia i zaleceniami w tej kwestii. Nauczyciel wspomagający zatrudniany jest w przedszkolu (integracyjnym oraz z oddziałami integracyjnymi) oraz w szkołach ogólnodostępnych, także tych z oddziałami integracyjnymi, jak i stricte integracyjnych.
Nauczyciel wspomagający – wymagania
Od nauczycieli wspomagających oczekuje się określonych kwalifikacji. Głównym warunkiem jest przygotowanie pedagogiczne. Taka osoba musi mieć ukończone studia podyplomowe lub magisterskie z zakresu pedagogiki specjalnej. Pamiętajmy jednak, że praca z dziećmi sama w sobie jest wymagająca, tym bardziej tyczy się to dzieci niepełnosprawnych, zarówno fizycznie, jak i umysłowo. Znaczące są więc tutaj takie cechy jak: cierpliwość, wyrozumiałość, empatia. Ogromną rolę odgrywa wiedza właśnie z zakresu pedagogiki, a więc rozwoju i pracy z dziećmi. Niebagatelne znaczenie ma również znajomość zagadnień psychologicznych i fizjoterapeutycznych.
Zobacz także:
- Niepełnosprawność nie musi ograniczać – o chłopcu z zespołem Downa
- O jakie świadczenia mogą ubiegać się rodzice niepełnosprawnego dziecka?
- Szkoły to nie puszki, dzieci to nie sardynki – łamanie praw niepełnosprawnych dzieci w przedszkolach