Zajęcia dodatkowe pomagają odkrywać indywidualne predyspozycje i zdolności dziecka. Dostarczają mu także wiele przyjemności, ale jeśli są źle dobrane i jest ich zbyt wiele, mogą frustrować i nudzić malucha. Psycholog Justyna Korzeniewska radzi, jak odpowiednio dobrać zajęcia dodatkowe dla dzieci.

Reklama

Spis treści:

  1. Zajęcia dodatkowe dla dzieci – jakie wybrać?
  2. Jakie są odpowiednie zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka?
  3. Ile zajęć dodatkowych dla dziecka?
  4. Zajęcia dodatkowe w przedszkolu publicznym i niepublicznym
  5. Ile kosztują zajęcia dodatkowe?
  6. Rodzice powinni motywować, a nie wywierać presję

Zajęcia dodatkowe dla dzieci – jakie wybrać?

Dla dziecka w wieku przedszkolnym (3-6 rok życia) najlepsze są zajęcia ogólnorozwojowe, stymulujące wszechstronnie rozwój motoryczny i umysłowy. Starsze dzieci (w wieku szkolnym) najlepiej

Wybierając zajęcia dodatkowe, trzeba brać pod uwagę wiek dziecka, jego temperament i usposobienie. Nieśmiałe dziecko nie będzie umiało zaprezentować swoich talentów w dużej grupie, nawet jeśli zajęcia będą odpowiednio dobrane do jego zainteresowań. Z kolei dziecko energiczne będzie źle się czuło w małej grupie i ciasnym pomieszczeniu.

Jakie są odpowiednie zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka?

Najlepsze dla przedszkolaka będą zajęcia ruchowe, takie jak:

Zobacz także
  • Taniec – dla dzieci organizowane są np. zajęcia z tańca nowoczesnego lub klasycznego, balet.
  • Rytmika – w przedszkolu jest obowiązkowa, ale poza placówką są też organizowane podobne zajęcia ogólnorozwojowe dla najmłodszych.
  • Pływanie – najlepiej rozwija, bo trenuje wszystkie mięśnie.
  • Sporty walki – dla przedszkolaków są organizowane zajęcia z karate, judo, aikido czy jogi dla dzieci.

Równie ciekawe zajęcia dodatkowe to te, które zahaczają o sztukę, pobudzające kreatywność, polepszające zdolności manualne:

  • Plastyczne – to m.in. rysunek, lepienie z plasteliny, wydzieranki, wyklejanki i inne techniki plastyczne, malarstwo, garncarstwo, origami.
  • Muzyczne – to np. gra na instrumencie, śpiew, zespoły muzyczno-taneczne.
  • Teatralne – to przede wszystkim kółka teatralne, ale też elementy tańca.

Przedszkolaki dobrze odnajdą się także na zajęciach poznawczych:

  • Językowe – czyli nauka języków obcych, np. angielskiego, niemieckiego czy hiszpańskiego, początkowo takie zajęcia powinny być prowadzone w formie zabawy.
  • Techniczne – może to być np. robotyka.
  • Komputerowe – nadają się raczej dla starszych kilkulatków, maluchy nie powinny spędzać zbyt dużo czasu przed monitorem komputera.

Udział w zajęciach dodatkowych ogólnie rozwija i pozwala odkryć uzdolnienia dziecka, predyspozycje i talenty. Potem rodzicom zdecydowanie łatwiej będzie wybrać zajęcia dla dziecka w okresie szkolnym.

Ile zajęć dodatkowych dla dziecka wybrać?

Pamiętaj, żeby nie przeciążać dziecka zbyt dużą liczbą dodatkowych zajęć. Dzieci muszą mieć również czas na odrobienie pracy domowej, spędzenie czasu z rodziną lub po prostu relaks, a czasami muszą mieć też możliwość ponudzenia się. Dziecko powinno mieć wolne od dodatkowych zajęć minimum dwa dni w tygodniu, co oznacza, że zajęcia dodatkowe powinny się odbywać maksymalnie trzy razy w tygodniu. Liczba dodatkowych zajęć dla dzieci powinna być dobrana z dużą uważnością, biorąc pod uwagę indywidualne możliwości i chęci dziecka.

Każde z zajęć dodatkowych jest dla dzieci pracą, nawet jeżeli prowadzone są w miłej atmosferze i w formie zabawy. Dziecko musi się na nich skoncentrować, uczyć nowych umiejętności, a także słuchać osoby prowadzącej i dostosować do zasad, które panują w grupie.

Zajęcia dodatkowe w przedszkolu publicznym i niepublicznym – czego można się spodziewać?

W przedszkolach publicznych są prowadzone zajęcia takie jak nauka języka obcego, rytmika, zajęcia plastyczne, taneczne i sportowe. Każde z tych zajęć jest prowadzone w ramach podstawy programowej, co oznacza, że są one bezpłatne i wliczają się w comiesięczne opłaty za przedszkole. W zależności od statutu istnieje także możliwość zorganizowania dodatkowych zajęć dla dzieci, wykraczających poza podstawę programową. Płatność za te zajęcia powinna być pokrywana przez przedszkole.

Ze względu na charakter placówki, przedszkola prywatne zwykle oferują szeroką gammę zajęć dodatkowych. Część z nich zawarta jest w ofercie placówki i wlicza się w czesne, a za część zwykle trzeba dodatkowo płacić (np. za ceramikę, robotykę, programowanie). Opłaty i zakres zajęć dodatkowych zwykle ustala się w trakcie pierwszego zebrania w nowym roku szkolnym.

Ile kosztują zajęcia dodatkowe dla dziecka?

Cena zajęć dodatkowych uzależniona jest od ich częstotliwości i od tego, kto je prowadzi. Zajęcia prowadzone w miejskich ośrodkach kosztują nie więcej niż kilkadziesiąt złotych za miesiąc. W przypadku zajęć specjalistycznych, takich jak programowanie czy lekcje gry na instrumencie, prowadzonych przez osoby prywatne, ceny za zajęcia mogą przekraczać 100 a niekiedy nawet 200 złotych. Jest to zależne od liczby uczestników, doświadczenia nauczyciela, sprzętu i miasta.

Rodzice powinni motywować, a nie wywierać presję

Zajęcia dodatkowe dla dzieci wymagają zaangażowania i wysiłku, dlatego rodzice powinni doceniać nawet najmniejsze sukcesy, a nie tylko oczekiwać spektakularnych efektów. Nawet gdy dziecku coś nie wyjdzie, warto docenić jego wysiłek: „To była dobra próba”, „Ćwicz dalej, jesteś coraz lepszy!”, „Cieszę się, że się starasz!”. Taka motywacja działa na dziecko konstruktywnie i zachęca do dalszych starań, a nie rozczarowuje i zniechęca.

Niedopuszczalne jest wywieranie na dziecku presji. Często jest to niezamierzone, ale bardzo niekorzystne, bo rodzic nie uświadamia sobie, że coś powinien zmienić w swoim zachowaniu. Niewinne pytania rodzica kierowane do dziecka po zajęciach: „Które miejsce zająłeś?”, „Czy twoja drużyna wygrała?”, „Kto będzie grał główną rolę?” sygnalizują, że on oczekuje tego pierwszego miejsca, wygranej, głównej roli. Właściwe, czyli wspierające, a nie obciążające pytania mamy lub taty w tej sytuacji to: „Jak się bawiłeś?”, „Co było dla ciebie dziś ciekawe?”, „Czy coś cię zaskoczyło, a może rozbawiło?”. Jeśli dziecko odniosło sukces i ma powód do dumy, z pewnością nie zapomni tym się pochwalić. Ważne, żeby zrobiło to spontanicznie, a nie w celu zaspokojenia oczekiwań rodziców.

Zobacz także:

Reklama
Konsultacja merytoryczna

dr n. hum. Justyna Korzeniewska

Psycholożka dziecięca, pracuje w Instytucie – Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka. W swojej praktyce zawodowej zajmuje się głównie pomocą dzieciom ciężko chorym i niepełnosprawnym
Reklama
Reklama
Reklama