Zanim złożysz reklamację w banku, sprawdź dokładnie umowę podpisaną z bankiem. Jeśli masz zastrzeżenia do wysokości pobranej prowizji, sprawdź obowiązującą w danym okresie tabelę opłat i prowizji. Upewnij się, że zawyżona opłata to błąd banku.
Reklamację najlepiej złożyć osobiście w oddziale banku, pamiętając o zabraniu potwierdzenia przyjęcia pisma przez pracownika banku (na potwierdzeniu powinien znaleźć się jego podpis oraz pieczątka placówki). Pismo z reklamacją można również wysłać pocztą – koniecznie listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. W przypadku drobnych, mało znaczących spraw, reklamację można złożyć drogą elektroniczną lub za pośrednictwem infolinii bankowej.

Reklama

Zobacz także: Prawa konsumenta – co można, a czego nie można podczas zakupów?

Co powinna zawierać pisemna reklamacja?

Składając reklamację możesz skorzystać z gotowego formularza reklamacyjnego (dostaniesz go w banku) lub napisać pismo samodzielnie.
Pisemna reklamacja powinna zawierać:

  • twoje dane kontaktowe (imię i nazwisko, adres zamieszkania, ewentualnie adres korespondencyjny);
  • dane banku, do którego składasz reklamację – nazwa, oddział, adres siedziby;
  • treść reklamacji – dokładnie opisany problem, z podaniem, jak największej liczby informacji (tj. datą i miejscem wydarzenia, okolicznościami, jaki miały miejsce tego dnia podczas opisywanego wydarzenia);
  • twoje oczekiwania wobec banku – w zależności od wagi sprawy mogą być to, np. zwrot niesłusznie pobranej opłaty, wyższe oprocentowanie na lokacie czy nawet zadośćuczynienie.

Do pisma należy dołączyć dowody świadczące o pomyłce banku, np. zrzut ekranu monitora ilustrujący nieprawidłowość.

Ważne! W piśmie reklamacyjnym należy koniecznie wskazać, jaką drogą oczekujesz odpowiedzi (czy na piśmie, czy telefonicznie, czy mailowo itp.). Pamiętaj również o własnoręcznym podpisie!

Zobacz także

Warto przeczytać: Zabrano mi dwa razy pieniądze z konta

Ile czasu ma bank na odpowiedź na reklamację?

Niestety żaden przepis nie reguluje tej kwestii, więc wszystko zależy od banku – czasem jest to 14 dni, od czasu otrzymania reklamacji, a czasem 30. Najlepiej zajrzeć do regulaminu banku. Powinien w nim być określony czas rozpatrzenia reklamacji. Zapis ten zwykle brzmi tak: "bank rozpatruje reklamacje niezwłocznie, nie dłużej niż..." (i tu podana jest liczba dni). Jeśli regulamin nie zawiera takiego zapisu, możesz sama wyznaczyć termin rozpatrzenia skargi (oczywiście powiadamiając o tym bank).
Jeśli bank nie odpowie na twoją reklamację, możesz złożyć skargę do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego. Co ważne, to na banku spoczywa obowiązek ewentualnego udowodnienia, że odpowiedział na twoją skargę.

Polecamy: Bezpieczne zakupy w sieci – o czym warto pamiętać?

Reklama

Tekst powstał na podstawie artykułu "Jak złożyć reklamację w banku?", który pojawił się w magazynie "Pani domu" (7/2015).

Reklama
Reklama
Reklama