Mama

Ćwiczysz, mało jesz, a waga wciąż stoi w miejscu? Być może cierpisz na jedną z tych chorób!

Istnieje kilka chorób, które szczególnie utrudniają utrzymanie prawidłowej masy ciała. Cukrzyca typu 2 i choroba Hashimoto to tylko niektóre z nich!

Jeśli od dłuższego czasu prowadzisz aktywny tryb życia, regularnie ćwiczysz i stosujesz zdrową dietę, a mimo to twoja waga w ogóle się nie zmniejsza, powinnaś zrobić badania. Być może okaże się, że przyczyną trudności w odchudzaniu jest to, że cierpisz na jedną z poniższych chorób. Im wcześniej zostaniesz zdiagnozowana, tym lepiej nie tylko dla twojego zdrowia, lecz także dla sylwetki. Oto lista chorób, które wywołują problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Choroby, przez które trudno jest schudnąć

W przypadku, gdy racjonalna i zrównoważona dieta oraz regularne treningi powodują jedynie frustrację, bo wkładany wysiłek nie przekłada się na efekty w postaci spadku wagi, zrób badania. Często problemy z odchudzaniem wiążą się z takimi chorobami, jak:

  • zespół policystycznych jajników – oprócz tego, że utrudnia zajście w ciążę, sprzyja też tyciu w okolicy talii;
  • insulinooporność – powoduje otyłość brzuszną, a nieleczona może wywołać rozwój cukrzycy typu 2;
  • niedoczynność tarczycy – wpływa na wzrost masy ciała o kilka kilogramów (podobnie jest w przypadku Hashimoto, czyli choroby tarczycy, na którą cierpi wiele kobiet);
  • hiperinsulinemia – sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej; zmiana diety i zwiększenie aktywności fizycznej są w tym przypadku niezbędne dla zdrowia organizmu;
  • zespół Cushinga – schorzenie związane jest z nadmiarem kortyzolu, który utrudnia odchudzanie; tkanka tłuszczowa odkłada się zwłaszcza w okolicach tułowia, karku i twarzy;
  • padaczka, cukrzyca typu 2, depresja – leki, które należy zażywać przy tych chorobach, mogą sprzyjać przybieraniu na wadze.

Inne powody zbyt wysokiej masy ciała

Być może rzeczywiście starasz się zdrowo odżywiać i regularnie ćwiczyć, a wyniki badań nie wskazują na żadną z powyższych chorób. Dlaczego więc wciąż nie chudniesz? Przypatrz się uważnie swoim nawykom, być może to przez nie waga wciąż nie pokazuje tylu kilogramów, ile chciałabyś na niej zobaczyć. Błędy, których musisz się wystrzegać dla dobra swojej sylwetki:

  • podjadanie (nawet zdrowych!) przekąsek między posiłkami;
  • nieregularny tryb życia;
  • zbyt mała ilość snu w ciągu doby (udowodniono, że zarywanie nocy skutkuje nadmiernym apetytem);
  • nieczytanie etykiet (to, że jogurt czy twarożek jest „lekki”, nie znaczy, że nie zawiera np. cukru!);
  • jedzenie posiłków o nieregularnych porach, pomijanie posiłków i najadanie się tuż przed snem;
  • uprawianie sportu o zbytniej intensywności (aby schudnąć, najlepiej ćwiczyć z mniejszym obciążeniem, ale dłużej). 


Zobacz także:

Dlaczego fast foody są niezdrowe
AdobeStock
Żywienie
Zjesz fast food i nadal będziesz głodny. Zobacz dlaczego!
Mimo że wiemy, że produkty nazywane fast foodami nie należą do najzdrowszych, czasami wciąż łudzimy się, że jedzone sporadycznie nam nie zaszkodzą. Jaka jest prawda?

Jedzenie typu fast food jest niezdrowe, o tym nie trzeba nikogo przekonywać. Niektórzy jednak zadają sobie pytanie, dlaczego właściwie należy go unikać. Czy nie możemy sobie lub dziecku pozwolić od czasu do czasu na pyszne frytki, hamburgera lub kebab? Dietetyk kliniczny Sylwia Leszczyńska wyjaśnia, co zawierają w sobie produkty nazywane fast foodami i dlaczego, mimo swojej kaloryczności, nie dostarczają nam odpowiedniej ilości składników odżywczych. Fast foody ociekają tłuszczem Głównym powodem, dla którego należy unikać fast foodów, jest to, że są wysoko kaloryczne i w większości kalorie te pochodzą z tłuszczu. Dietetyk Sylwia Leszczyńska wyjaśnia, że np. 100 g frytek zawiera 560 kalorii , przy czym aż 60 proc. z nich pochodzi z tłuszczu, w jakim są zanurzone, a tylko 40 proc. z ziemniaka. Dodatkowo tłuszcze zawarte w fast foodach to zwykle kwasy tłuszczowe trans , które: obniżają odporność, powodują zwiększenie wydzielania substancji prozapalnych. Żywność typu fast food pozbawiona jest cennych składników Jak podaje dietetyk, w fast foodach znajdziemy małą ilość błonnika, witamin i minerałów, przez co są to „produkty o bardzo niskiej gęstości odżywczej”. Spożywanie ich powoduje, że tak naprawdę nasz organizm nie jest odżywiony właściwie i nie może w pełni prawidłowo funkcjonować (nawet jeśli po zjedzeniu frytek czy chipsów czujemy, że nasz brzuch jest pełny). Zobacz także: Okrągłe znaczy zdrowe? Fakty i mity o otyłości u dzieci Produkty typy fast food mają wysoki indeks glikemiczny „Indeks glikemiczny to wskaźnik, który mówi nam o tym, jak szybko podnosi się poziom glukozy we krwi” – wyjaśnia dietetyk. Produkty o wysokim indeksie , w tym fast foody, powodują bardzo szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie bardzo szybki spadek. Przez to dość szybko po jedzeniu znów jesteśmy głodni ,...

dieta na płaski brzuch
adobe stock
Aktualności
Co jeść, aby mieć płaski brzuch? Dzięki tym produktom szybko pozbędziesz się oponki!
Płaski brzuch to marzenie niejednej kobiety. Dieta bogata w błonnik oraz kwasy omega-3 pomoże w redukcji tkanki tłuszczowej i pozwoli pozbyć się oponki. Jakie produkty należy spożywać, aby cieszyć się smukłą talią?

W diecie na płaski brzuch bardzo istotne jest spożywanie pokarmów bogatych w błonnik, które pomagają redukować masę ciała oraz tkankę tłuszczową. Szczególnie ważne są warzywa oraz lekkostrawne dania gotowane na parze, pieczone lub grillowanie. Co do nich zaliczamy? Co jeść, by cieszyć się płaskim brzuchem?  zielone warzywa – są źródłem błonnika  jajka – są źródłem białka oraz kwasu foliowego orzechy włoskie – przyspieszają metabolizm   cytryny – zapobiegają gromadzeniu wody w organizmie cynamon – redukuje apetyt na słodycze chleb pełnoziarnisty – sprawia, że dłużej utrzymane jest uczucie sytości  ryby – zawierają kwasy omega-3 i tłuszcze wielonienasycone szparagi – mają mało kalorii oraz wiele składników odżywczych   Jeśli chcesz cieszyć się płaskim brzuchem, oprócz jedzenia wymienionych produktów konieczna jest także codzienna aktywność fizyczna: na przykład 30-minutowe spacery, bieganie, jazda na rowerze czy regularne wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha.   Płaski brzuch po ciąży Kobiety, które dopiero co urodziły dziecko, bardzo często myślą o szybkim powrocie do formy sprzed ciąży . Warto pamiętać, że jeśli karmisz piersią, wszelkie diety redukcyjne oparte jedynie na warzywach nie są dobrym pomysłem. W tym czasie powinnaś skupić się na pełnowartościowych posiłkach, których kaloryczność nie powinna być mniejsza niż przedział 2600-2900 kcal. Zobacz także: Co jeść, będąc w ciąży? Jak prawidłowe żywienie wzmacnia organizm? Dieta Dukana. Co można na niej jeść?

Odchudzanie
AdobeStock
Aktualności
Ja się odchudzam, a waga stoi w miejscu... czyli jak przetrwać kryzys
Podczas odchudzania zwracamy uwagę głównie na to, co wskazuje waga. Jednak takie podejście do utraty wagi może być zgubne, a nawet frustrujące.

Największy horror, jaki może przeżyć osoba, która jest na diecie, to chwila, gdy podczas ważenia nie widać efektów. Ciężko pracuję i walczę z własnymi słabościami... gdzie popełniam błąd? To frustrujące. Omijam słodycze wielkim łukiem, zwlekam się bladym świtem, by ćwiczyć to, co przygotowali dla mnie eksperci, gotuję na podstawie przepisów, które otrzymałam na moim profilu bodykey, a tu nic. Choć bardzo lubię moje nowe zwyczaje i czuję się świetnie... nie osiągam jednak już takich spadków, jak na początku, co osłabia mój zapał. Po czym słyszę: "Znowu schudłaś? Rewelacyjnie wyglądasz! " Ja? Przecież waga ani drgnie, jak to możliwe?  Odchudzenia to nie tylko waga Warto zrozumieć, że odchudzanie to jest proces, w którym organizm jest niejako zmuszony do czerpania zapasów energii zgromadzonych w tkance tłuszczowej. Zmieniając sposób odżywiania, w tym redukując kaloryczność posiłków, zmuszamy organizm do spalania nadmiernie zgromadzonego tłuszczu. Aby zwiększyć wydatek energetyczny podczas odchudzania nie można zapomnieć o ruchu, jednak jednocześnie trzeba mieść świadomość, że trening siłowy wpływa na masę ciała . Choć trening siłowy jest niezwykle skuteczny podczas walki ze zbędnymi kilogramami, nie można przywiązywać się do wskazań wagi. Dlaczego? Choć to oczywiste często o tym nie pamiętamy. Trening siłowy wzmacnia mięśnie sprawiając, że stają się większe i cięższe, a tym samym waga może spadać wolniej. Nie oznacza to jednak, że efektów nie widać. Rozpoczynając odchudzanie z bodykey, zdecydowałam się nie tylko na gotowanie i trening zgodnie z wytycznymi ekspertów, ale także sięgnęłam po gotowe produkty bodykey. W ten sposób zawsze mam pod ręką koktajl, zupę lub batonika, które wiem, że nie mają zmędnych kalorii. Dzięki temu ograniczyłam maksymalnie bezsensowne "szybkie" przekąski kupowane na...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Partner
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Partner
Polecamy
Porady
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
cytaty na urodziny
Cytaty i przysłowia
Mądre i piękne cytaty na urodziny –​ 22 sentencje urodzinowe
Joanna Biegaj
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile wypada dać na chrzciny w 2022 roku? – kwoty dla rodziny, chrzestnych i gości
Luiza Słuszniak
gdzie nad morze z dzieckiem
new badge ranking small
Niemowlę
Gdzie nad morze z dzieckiem? TOP 10 sprawdzonych miejsc dla rodzin z maluchami
Hanna Szczesiak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki (urlop na dziecko) – wszystko, co trzeba wiedzieć o nowym urlopie
Joanna Biegaj
pesel po 2000
Prawo i finanse
PESEL po 2000 - zasady jego ustalania
Agnieszka Majchrzak
hiszpańskie imiona
Imiona
Najczęściej nadawane hiszpańskie imiona - ich znaczenie oraz polskie odpowiedniki
Joanna Biegaj
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2022: ile dni, ile płatny, wniosek, dokumenty
Magdalena Drab
przedmioty w 4 klasie
Aktualności
Jakie są przedmioty w 4 klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2022/2023? [LISTA]
Ewa Janczak-Cwil
300 plus
Prawo i finanse
300 plus 2022 – dla kogo, kiedy składać wniosek?
Małgorzata Wódz
na komary dla niemowląt
Zdrowie
Co na komary dla niemowląt: co wolno stosować, czego unikać?
Ewa Janczak-Cwil
urwany kleszcz
Zdrowie
Urwany kleszcz: czy usuwać główkę kleszcza, gdy dojdzie do jej oderwania?
Ewa Janczak-Cwil
Bon turystyczn atrakcje dla dzieci
Czas wolny
Bon turystyczny – atrakcje dla dzieci, za które można płacić bonem
Ewa Janczak-Cwil
300 plus dla zerówki 2021
Aktualności
300 plus dla zerówki w 2022 roku – czy Dobry Start obejmuje sześciolatki?
Joanna Biegaj
rekrutacja do liceum
Wychowanie
Jak wygląda rekrutacja do liceum 2022/2023? Jak dostać się do dobrego liceum?
Joanna Biegaj