szlaczki – dziecko rysuje
fot. Adobe Stock

Jak przygotować dziecko do nauki pisania?

Pamiętasz z pierwszej klasy rysowanie w nieskończoność szlaczków? Przeplatające się figury geometryczne, np. kółka i kwadraty albo bardziej skomplikowane: słoneczka i grzybki? To ważny element nie tylko nauki pisania, ale i rozwoju dziecka! Dowiedz się, dlaczego przedszkolak powinien wykonywać ćwiczenia polegające na rysowaniu i jak mu w tym pomóc.
Ewa Janczak-Cwil
szlaczki – dziecko rysuje
fot. Adobe Stock
Nauka pisania odbywa się na trzech etapach: przygotowawczym, właściwej nauki pisania oraz doskonalenia umiejętności. Pierwszy etap dobrze jest rozpocząć, zanim dziecko pójdzie do szkoły. Zwykle w przedszkolach odbywają się zajęcia tego typu. Jednak dzieci pozostające w domu aż do czasu pójścia do zerówki, powinny ćwiczyć sprawność rąk w domu. Dzięki temu będą gotowe nauki pisania w szkole.
Gotowość tę twoja pociecha musi dopiero wykształcić poprzez odpowiednie ćwiczenia. A ty możesz mu w tym pomóc!
 

Jak przygotować dziecko do nauki pisania

Bardzo ważne jest rozwijanie sprawności motorycznej dziecka. Gotowość do nauki pisania polega na prawidłowej koordynacji ruchów całej ręki: ramienia, przedramienia, nadgarstka oraz palców. Wbrew pozorom zadanie to nawet dla 6-7 letniego dziecka bywa jeszcze ciągle trudne. I takie będzie nadal, jeśli nie będzie sprawne ogólnie.

Zobacz: Hulajnogi dla dwulatka od 70 do 400 zł
Redakcja poleca: Chcesz, by dziecko ładnie pisało? Kup mu pióro
Nauka pisania to sama przyjemność. Jeśli oprócz kredek, ołówków i długopisu podarujesz swojemu przedszkolakowi pióro wieczne, będzie prawdziwym mistrzem kaligrafii.

Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej

  • ćwiczenia równowagi (chodzenie po linii, krawężniku),
  • chodzenie i bieganie ze zmianą kierunku na sygnał
  • kształtowanie orientacji kierunkowej związane ze słuchem (skąd dochodzi głos?)
  • zagadki ruchowe: Jak porusza się kot? Jak chodzi niedźwiedź itp.
  • zabawy zręcznościowe (rzucanie i chwytanie przedmiotów, gra w bierki, kręgle, pchełki, skakanie na jednej nodze, przeskakiwanie przeszkód, skoki na skakance)
Celem tych ćwiczeń jest to, aby dziecko nauczyło się celowo używać mięśni – napinać te niezbędne do wykonania konkretnego ruchu i rozluźniać te, których praca nie jest konieczna do jego wykonania.

Zobacz: Rowerki biegowe trójkołowe od 45 zł!

Ćwiczenia sprawności manualnej

To ostatni etap przygotowywania dziecka do nauki pisania. W tym celu wykorzystuje się ćwiczenia, które usprawniają już nie całe ciało, ale wyłącznie ręce.
Ćwiczenia rozmachowe rozluźniają mięśnie ramienia i przedramienia. Należą do nich:
  • zamalowywanie farbami i dużym pędzlem dużych powierzchni. Ruchy ręki powinny odbywać się w różnych kierunkach.
  • wypełnianie farbami dużych konturowych rysunków. Do tego celu idealne są kolorowanki.
  • pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych rysunków.
  • malowanie dużych kształtów: kół, owali, linii falistych z zachowanie kierunku, w jakim odbywa się pisanie.

Ćwiczenia manualne polegają na usprawnianiu ruchów ręki – palców, dłoni i nadgarstka. Należą do nich:
  • budowanie z klocków według wzoru i bez wzoru,
  • lepienie z plasteliny, modeliny lub masy solnej,
  • nawlekanie koralików,
  • wycinanki z papieru,
  • wyklejanki,
  • zabawy ze składaniem papieru (origami),
  • naśladowanie pisania na komputerze, gry na pianinie.

Ćwiczenia grafomotoryczne

Jest ich wiele rodzajów i mają różny stopień trudności. Polegają na usprawnianiu rączki utrzymywanej w pozycji do pisania. Pamiętasz z pierwszej klasy rysowanie w nieskończoność szlaczków? Przeplatające się figury geometryczne, np. kółka i kwadraty albo bardziej skomplikowane: słoneczka i grzybki? To ważny element nie tylko nauki pisania, ale i rozwoju dziecka! Szlaczki to tylko jeden z elementów tak zwanych ćwiczeń grafomotorycznych.
Bardzo ważne jest, aby dziecko stopniowo doskonaliło swoje umiejętności. Poniżej lista ćwiczeń grafomotorycznych według stopnia trudności.

 
  • Kolorowanie obrazków, czyli wypełnianie kolorami wyznaczonych konturem obszarów. Tu przydadzą się kolorowanki.
  • Kalkowanie, a więc odwzorowywanie kształtów poprzez rysowanie na kalce przyłożonej do obrazka.
  • Obrysowywanie, np. dłoni. Ćwiczenie to wymaga dobrej koordynacji oko-ręka.
  • Rysowanie po śladzie, uzupełnianie brakujących elementów rysunku. Do tego typu ćwiczeń należy np. łączenie liniami kropek.
  • Rysowanie szlaczków, wzorków. W tego typu zadaniach dziecko samodzielnie tworzy powtarzające się kształty. Zadania te polegają m.in. na kontynuowaniu zaczętych linii, rysowaniu w liniaturze oraz tworzeniu szlaczków bez liniatury.
  • Odwzorowywanie rysunków bez kalkowania. To już zaawansowane ćwiczenie uczące obserwacji i wymagające dużej sprawności ręki.

Po co to wszystko?

Regularne ćwiczenia grafomotoryczne, w tym rysowanie szlaczków, są nieodzownym elementem nauki pisania, ale nie tylko! Co zatem zyskuje dziecko dzięki zabawom i ćwiczeniom polegającym na rysowaniu? Poza sprawą oczywistą, czyli kształtowaniem sprawności ręki oraz koordynacji ruchowej oko-ręka, mały człowiek zyskuje:
  • umiejętność prawidłowego chwytu przyborów piśmienniczych
  • wrażliwość estetyczną, dokładność i staranność w działaniu
  • wyregulowanie napięcia mięśni
  • kształtowanie się cech osobowości
  • motywację do nauki
  • nowe zainteresowania

Jak wspomagać dziecko w wykonywaniu ćwiczeń grafomotorycznych?

Przede wszystkim: nie zmuszać do ich wykonywania! Lepszą metoda jest zachęcanie dziecka do rysowania i podsuwanie mu kolorowanek, wzorów szlaczków, rysunków do kopiowania.
Każdy rysunek trzeba chwalić, nie wolno go krytykować! Im dokładniejszy rysunek, tym bardziej entuzjastyczna powinna być pochwała. Tak zachęcony malec z pewnością częściej będzie sięgać po kredki i pisaki i z radością będzie ci owoce swojej pracy prezentować.

Zobacz także:
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy