terapia pedagogiczna
Adobe Stock
Wychowanie

Terapia pedagogiczna: na czym polega, program, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Terapia pedagogiczna jest skierowana do dzieci, które mają specyficzne trudności w uczeniu się i potrzebują specjalistycznej pomocy. Dzięki diagnozie w poradni psychologiczno-pedagogicznej i terapii pedagogicznej dziecko lepiej funkcjonuje w przedszkolu i szkole.

Terapia pedagogiczna ma na celu stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych dziecka, wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach, a także ułatwianie funkcjonowania w przedszkolu lub szkole. Każde dziecko ma inne potrzeby i wymaga indywidualnego podejścia, dlatego program terapii pedagogicznej jest dostosowany do konkretnego przypadku i potrzeb ucznia.

Spis treści

  1. Co to jest terapia pedagogiczna?
  2. Diagnoza i terapia pedagogiczna
  3. Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
  4. Terapia pedagogiczna w szkole
  5. Terapia pedagogiczna w przedszkolu
  6. Etapy terapii pedagogicznej
  7. Czy po terapii pedagogicznej można prowadzić rewalidację?

Co to jest terapia pedagogiczna?

Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania, które mają na celu niesienie pomocy dzieciom z różnego rodzaju nieprawidłowościami w rozwoju lub zachowaniu. Dziecko dzięki temu będzie mogło „nadgonić” swoich kolegów, którzy rozwijają się prawidłowo. Terapia pedagogiczna jest to całokształt oddziaływań o charakterze pedagogicznym, którego celem jest:

  • usprawnienie zaburzonych funkcji (korekcja)
  • wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się, tak aby mogły być wsparciem dla funkcji zaburzonych lub mogły je zastąpić
  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów
  • eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.


Przy terapii pedagogicznej można wykorzystać różnego rodzaju pomoce dydaktyczne, takie jak: zeszyty ćwiczeń, karty pracy, gry i zabawki edukacyjne.

Diagnoza i terapia pedagogiczna

Każdy rodzic, którego niepokoją trudności szkolne lub zachowanie dziecka powinien zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej na badanie diagnostyczne - diagnozę psychopedagogiczną. Polega ona na ustaleniu przez pedagoga, psychologa, logopedy lub innych specjalistów przyczyn niepowodzeń szkolnych u dziecka. Celem diagnozy jest:

  • określenie aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka
  • rozpoznanie charakteru zaburzeń w jego rozwoju psychoruchowym, często także rozpoznanie ich przyczyn i możliwych konsekwencji.


Diagnoza pedagogiczna obejmuje badanie umiejętności z zakresu:

  • czytania
  • pisania
  • znajomość zasad ortograficznych
  • umiejętności matematycznych dziecka.
  • wykonuje się także badanie „słuchu fonemowego”, czyli sprawdza, czy dziecko poprawnie różnicuje głoski.


Źródłem wiedzy dla specjalisty są także prace dziecka (zeszyty, wypracowania, zadania domowe, prace plastyczne). Częścią diagnozy jest również badanie psychologiczne - wykonuje się je, by sprawdzić poziom poznawczego funkcjonowania dziecka (za pomocą specjalnych testów i kwestionariuszy). Diagnoza kończy się wystawieniem opinii psychologiczno-pedagogicznej, w której zawarte są zalecenia dotyczące terapii pedagogicznej.

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to rodzaj terapii pedagogicznej, których celem jest usprawnienie u dziecka funkcji zaburzonych np. ćwiczenie pamięci, koncentracji, doskonalenie umiejętności czytania, pisania, ortografii. Dodatkowo wzbudzają one motywację u uczniów i stwarzają okazję do odnoszenia przez nich sukcesów. Na zajęciach dobierane są odpowiednie metody terapii pedagogicznej, które najlepiej wpłyną na funkcjonowanie dziecka i jego osiągnięcia edukacyjne.

Terapia pedagogiczna w szkole

W szkole terapia pedagogiczna odbywa się zazwyczaj w postaci zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (grupy do 5 dzieci) lub wyrównawczych (grupy do 8 dzieci). Zajęcia odbywają się najczęściej raz w tygodniu. Prowadzi je osoba, która posiada uprawnienia do prowadzenia terapii pedagogicznej, np. po skończonych studiach wyższych na kierunku „terapia pedagogiczna” lub studiach podyplomowych z zakresu terapii pedagogicznej, mająca przygotowanie pedagogiczne.

Terapia pedagogiczna w przedszkolu

Choć terapia pedagogiczna najbardziej kojarzy się z problemami szkolnymi, może odbywać się już w przedszkolu. Zdarza się, że nauczyciele lub rodzice zauważają, że dziecko ma trudności związane z analizą i syntezą słuchową, zaburzoną motoryką - zarówno małą, jak i dużą, czy z percepcją wzrokową. Edukacja elementarna w przedszkolu powinna dawać podstawy do kontynuowania nauczania w szkole, dlatego tak ważne jest, by jak najwcześniej zainterweniować i podjąć działania, dzięki którym dziecko nadrobi opóźnienia rozwojowe. Fakt ten sprawia, że coraz więcej przedszkoli jest wyposażonych w gabinety terapii pedagogicznej i umożliwia dzieciom korzystanie z tej formy pomocy już na wczesnym etapie edukacji.

Etapy terapii pedagogicznej

Terapia pedagogiczna składa się z 4 etapów:

  • Budowanie w dziecku motywacji do tego, by brało udział w zajęciach. Ten etap polega również na nawiązywaniu pozytywnych relacji między uczniem a nauczycielem.
  • Organizacja ćwiczeń, które mają na celu rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych (orientacja przestrzenna, percepcja wzrokowa i słuchowa, sprawność manualna).
  • Ćwiczenia mające na celu naukę pisania i czytania.
  • Doskonalenie umiejętności czytania i pisania.


Na każdym etapie powinny być utrwalane umiejętności, które dziecko nabyło już w poprzednim etapie.

Czy po terapii pedagogicznej można prowadzić rewalidację?

Z przepisów wynika, że osoba, która może prowadzić zajęcia rewalidacyjne, powinna mieć przygotowanie w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych są uzależnione od rodzaju zajęć, np. jeśli uczeń jest słabowidzący - zajęcia powinien prowadzić tyflopedagog, a zajęcia z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda. Zajęcia rewalidacyjne jako zajęcia specjalistyczne mogą być prowadzone także przez specjalistów w ramach powierzonych im obowiązków, tj. psychologa, pedagoga, terapeutę pedagogicznego, logopedę.

Zobacz także

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile dać na chrzest w 2024 roku? (ile od dziadków a ile od chrzestnej, chrzestnego i gości) 
Luiza Słuszniak
wierszyki o wiośnie
Gry i zabawy
Wiersze o wiośnie: piękne utwory znanych poetów i krótkie rymowanki dla dzieci
Ewa Janczak-Cwil
cytaty na komunię
Cytaty i przysłowia
Cytaty na komunię świętą: piękne i mądre, Jana Pawła ll, cytaty z Biblii
Joanna Biegaj
Rocznica Komunii Świętej – prezenty
Święta i uroczystości
Rocznica Komunii świętej – co z tortem i prezentami? I czy udział w rocznicy komunii jest obowiązkowy? 
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki nad dzieckiem: od kiedy, ile płatne? Przepisy 2024
Joanna Biegaj
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
chłopiec, dziecko, krzyk, złość
Wychowanie
Agresywne dziecko w przedszkolu: co robić, gdzie zgłosić?
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
Szkoła w Chmurze: kto może z niej skorzystać?
Edukacja
Szkoła w Chmurze: na czym polega, czy jest legalna i kto może z niej skorzystać?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
jak ubierać niemowlę na spacer wiosną
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę wiosną: w kwietniu, w maju i przy 20 stopniach [LISTA UBRANEK]
Magdalena Drab
Przedszkolaki powinny się bawić, a nie ciągle uczyć
Edukacja
Przedszkolaki coraz częściej potrafią czytać i pisać, ale mają zaburzenia sensoryczne. Gdzie tkwi błąd?
Milena Oszczepalińska
dziecko ciągle choruje
Zdrowie
Dziecko ciągle choruje: nawracające zapalenie oskrzeli i infekcje gardła [CO ROBIĆ?]
Magdalena Drab
Pełne szpitale RSV
Aktualności
Lekarz mówi wprost: dziecko z RSV i z dusznością umrze, jeśli nie trafi do szpitala
Ewa Janczak-Cwil
wpływ telewizji na rozwój dziecka
Wychowanie
Wpływ telewizji na rozwój dziecka – negatywne i pozytywne skutki oglądania telewizji
Aneta Grinberg
morfologia u dzieci
Zdrowie
Morfologia u dzieci – jak czytać wyniki krwi [NORMY]
Ewa Janczak-Cwil
znieczulenie podpajęczynówkowe
Poród naturalny
Znieczulenie podpajęczynówkowe najczęściej stosowane podczas cesarskiego cięcia [zalety i wady]
Agnieszka Majchrzak
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2024: ile dni i ile płatny? Dokumenty i wniosek o urlop dla ojca
Magdalena Drab
kiedy wkładać dziecku czapkę
Zdrowie
Kiedy wkładać dziecku czapkę? I czy przewianie uszu to mit? [PEDIATRA WYJAŚNIA]
Małgorzata Wódz

Strefa okazji i inspiracji

REKLAMA