bezsenność w ciąży
Adobe Stock
Zdrowie w ciąży

Bezsenność w ciąży: przyczyny problemów ze snem i sprawdzone sposoby na zaśnięcie

Na bezsenność w ciąży lub pogorszenie jakości snu cierpi, według Amerykańskiej Narodowej Fundacji Snu, aż 75 proc. kobiet spodziewających się dziecka. Problem dotyka głównie przyszłych mam w III trymestrze ciąży, ale niewiele mniej kobiet ma kłopoty ze snem na wcześniejszych etapach ciąży.

Bezsenność w ciąży może być powodowana zmianami w organizmie ciężarnej. Rosnąca macica uciska narządy wewnętrzne. Wywołuje to duszności w ciąży, parcie na pęcherz i konieczność częstego oddawania moczu, kurcze łydek i zgagę, które utrudniają zasypianie i wybudzają ze snu. Problemy ze snem w ciąży to także wina hormonów oraz niepokoju, które mogą towarzyszyć zbliżającemu się porodowi.

Spis treści:

Bezsenność w ciąży – przyczyny

Bezsenność w ciąży związana jest zarówno ze zmianami hormonalnymi, jak i fizycznymi, które zachodzą w ciele przyszłej mamy. Najczęstsze przyczyny bezsenności w czasie ciąży to:

  • zmiany hormonalne – zaburzają głęboką fazę snu (rem), pogarszając jego jakość. W III trymestrze sen się skraca, ze względu na podwyższone stężenie progesteronu, a co z tym związane – wydłużenie czasu czuwania. Kłopoty ze snem w I trymestrze ciąży mogą wynikać z dużej senności, która pojawia się w ciągu dnia i drzemek. Zakłócają one naturalny rytm czuwania i snu i utrudniają zasypianie w nocy;
  • częste oddawanie moczu w nocy – powiększająca się macica wraz z dzieckiem uciska pęcherz moczowy, znacząco zmniejszając jego objętość, stąd konieczność częstego korzystania z toalety;
  • ból pleców – wraz z powiększającym brzuchem swoje położenie zmienia punkt ciężkości ciała kobiety, wzrasta też masa ciała, a to może przyczynić się do pojawienia się bólu w obrębie pleców;
  • trudności ze znalezieniem wygodnej pozycji do spania – rosnący brzuch lub wymuszona pozycja spania na boku może negatywnie wpływać na jakość snu;
  • skurcze mięśni – mogą być związane z brakiem elektrolitów, np. magnezu, lub wywołane zmniejszonym dopływem krwi do kończyn (przyczyną jest uciski macicy wraz z płodem na naczynia krwionośne);
  • stres przed porodem – poród może budzić skrajne emocje, także te negatywne jak strach, lęk, niepewność, a one utrudniają spokojny sen. Nierzadko pojawiają się koszmary senne;
  • ruchy płodu – spokojna i wygodna (z perspektywy) dziecka pozycja może zachęcać do wzmożonych ruchów, a te mogą utrudniać ciężarnej spokojny sen;
  • refluks żołądkowo-przełykowy, czyli cofanie się treści pokarmowych z żołądka do przełyku. Ten dyskomfort jest wynikiem zmian hormonalnych oraz coraz większym uciskiem macicy wraz z płodem na inne organy wewnętrzne matki.

Sposoby na bezsenność w ciąży

Powtarzające się problemy ze snem i wynikające z nich kłopoty warto zgłosić lekarzowi. Co prawda nie przepisze on leków na bezsenność w ciąży, gdyż mogą niekorzystnie wpływać na płód, ale podpowie, jak w bezpieczny sposób łagodzić dolegliwości utrudniające zasypianie i głęboki sen. Najczęściej w takiej sytuacji poleca się:

1. Układanie się do snu na boku

Zwłaszcza na lewym. Tak jest zdrowiej dla kobiety i dziecka, bo wtedy łatwiej krąży krew – do łożyska dociera więcej substancji odżywczych. Łatwiej też pracować nerkom, które usuwają produkty przemiany materii i nadmiar płynów, co zmniejsza obrzęki stóp i dłoni. Ciężarnej będzie wygodniej, jeśli między kolana włoży niewielką poduszkę (albo specjalną podłużną poduszkę).

 

2. Małe kolacje

Chodzenie spać w ciąży z pełnym żołądkiem kończy się zgagą. Trudno też wtedy mówić o spokojnym śnie. Ważne jest nie tylko to, co się je, ale też pora jedzenia – od ostatniego obfitego posiłku do położenia się spać powinny minąć dwie godziny. Później można zjeść już tylko coś lekkiego: jogurt, banana.

Jeśli bezsenność powodują koszmarne sny lub bóle głowy w ciąży, prawdopodobnie odpowiada za to niski poziom cukru we krwi. Warto wtedy wzbogacić ostatni posiłek o białko, np. jajko, jogurt, serek. Dzięki temu we krwi aż do rana utrzyma się wysoki poziom cukru.

3. Babcine sposoby na bezsenność 

Podobno łatwiej zasnąć po wypiciu szklanki ciepłego mleka lub zjedzeniu produktu bogatego w węglowodany (kromki chleba, jabłka). Ale uwaga! Jeśli powodem bezsenności w ciąży jest zgaga w ciąży, warto znaleźć inny sposób, bo ta dolegliwość niestety nasila się po posiłku obfitującym w węglowodany.

4. Niezwłoczne oddawanie moczu

To normalne, że w drugiej połowie ciąży często odczuwa się potrzebę oddawania moczu, co dokucza zwłaszcza w nocy. Nie warto wtedy wstrzymywać się z pójściem do toalety, gdyż może to doprowadzić do infekcji dróg moczowych w ciąży (zapalenie pęcherza). Jeżeli potrzeba oddawania moczu pojawia się bardzo często, a porcje moczu są niewielkie, trzeba o tym powiedzieć lekarzowi, bo to może być już objaw rozwijającej się infekcji.

5. Zioła

Leki ziołowe na sen i uspokojenie mogą być równie silne (i szkodliwe dla płodu) jak preparaty chemiczne. Dlatego przed zastosowaniem ziołowego specyfiku trzeba skonsultować się z lekarzem, gdyż nie wszystkie zioła w ciąży są bezpieczne. Na pewno jednak nie zaszkodzi w ciąży melisa. Napar z niej działa uspokajająco i wypity wieczorem pomaga zasnąć.

6. Relaks

Warto wypróbować łagodne ćwiczenia rozciągające i oddechowe (sprawdź: Jak oddychać w ciąży). Można też zastosować wizualizację: wyobraź sobie, np. że siedzisz na plaży w słoneczny poranek. Patrzysz na fale. Staraj się wsłuchiwać w dźwięki, wyczuwać zapachy. Relaksacja w ciąży uspokaja i koi nerwy.

7. Zajęcie na przeczekanie

Zamiast godzinami przewracać się z boku na bok, lepiej jest wstać, poczytać książkę, ewentualnie obejrzeć coś w telewizji. Najgorsze, co można zrobić, to leżeć, przewracać się z boku na bok i denerwować tym, że nie można zasnąć. Warto za to unikać przed pójściem do łóżka wpatrywania się w tablet, telefon czy komputer – emitowane przez nie niebieskie światło zakłóca proces zasypiania. I jeszcze jedno: wieczorem dobrze jest wietrzyć sypialnię. Odpowiednia ilość tlenu sprawia, że nocny wypoczynek jest lepszej jakości.

8. Masaż

Czuły dotyk bliskiej osoby pomaga wieczorem wyciszyć się i zasnąć. Oto prosty przepis dla partnera na wykonanie masażu.

  • Kup olejek lawendowy. Dostaniesz go w sklepie zielarskim.
  • Włącz muzykę. W roli „uspokajacza nerwów” dobrze sprawdzają się dźwięki natury, np. śpiew ptaków, szum fal.
  • Rozgrzej olejek w dłoniach. Delikatnie wymasuj ukochanej kark, ramiona i stopy.

9. Rozmowa z lekarzem

Gdy bezsenność w ciąży staje się bardzo uciążliwa, pojawia się osłabienie i nerwowość, trzeba porozmawiać z lekarzem. Sen jest niezbędny do normalnego funkcjonowania. Pracującej przyszłej mamie może przydać się kilka dni zwolnienia lekarskiego, co da jej szansę na wypoczynek i zregenerowanie sił.

Sprawdź, na jakich zasadach możesz skorzystać z L4 w ciąży.

Skutki bezsenności w ciąży

Dobrej jakości sen jest bardzo ważny, a skutki bezsenności w ciąży mogą objawiać się nie tylko w samopoczuciu przyszłej mamy. Problemy ze snem u ciężarnych, a więc kłopoty z zasypianiem, częste wybudzanie się w nocy, zbyt wczesne budzenie się rano, powodują:

Sprawdź też:

Redakcja poleca

REKLAMA
Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
ferie kiedy
Aktualności
Ferie zimowe 2024 – terminy ferii w poszczególnych województwach
Luiza Słuszniak
Przysłowia o nauce
Cytaty i przysłowia
Mądre przysłowia o nauce i wiedzy – 40 motywujących sentencji
Joanna Lechowicz
życzenia urodzinowe dla córki
Święta i uroczystości
Życzenia urodzinowe dla córki: piękne, wzruszające, mądre, od mamy i od taty
Joanna Biegaj
dekoracje świąteczne, śnieżynka
Święta i uroczystości
Śnieżynki z papieru – 7 wzorów do wycinania
Agnieszka Szumigaj
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
chłopiec, dziecko, krzyk, złość
Wychowanie
Agresywne dziecko w przedszkolu: co robić, gdzie zgłosić?
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
Szkoła w Chmurze: kto może z niej skorzystać?
Edukacja
Szkoła w Chmurze: na czym polega, czy jest legalna i kto może z niej skorzystać?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
800 plus: od kiedy i czy trzeba składać wniosek
Prawo i finanse
800 plus: od kiedy na kontach i czy trzeba składać wniosek?
Luiza Słuszniak
dziecko ciągle choruje
Zdrowie
Dziecko ciągle choruje: nawracające zapalenie oskrzeli i infekcje gardła [CO ROBIĆ?]
Magdalena Drab
Pełne szpitale RSV
Aktualności
Lekarz mówi wprost: dziecko z RSV i z dusznością umrze, jeśli nie trafi do szpitala
Ewa Janczak-Cwil
wpływ telewizji na rozwój dziecka
Wychowanie
Wpływ telewizji na rozwój dziecka – negatywne i pozytywne skutki oglądania telewizji
Aneta Grinberg
Alimenty z funduszu
Prawo i finanse
Alimenty z funduszu: co trzeba zrobić, żeby otrzymać pieniądze? Nowe przepisy
Agnieszka Majchrzak
Przedszkolaki powinny się bawić, a nie ciągle uczyć
Edukacja
Przedszkolaki coraz częściej potrafią czytać i pisać, ale mają zaburzenia sensoryczne. Gdzie tkwi błąd?
Milena Oszczepalińska
gęsty katar u dziecka
Zdrowie
Gęsty katar u dziecka – jak szybko się go pozbyć?
Ewa Janczak-Cwil
morfologia u dzieci
Zdrowie
Morfologia u dzieci – jak czytać wyniki krwi [NORMY]
Ewa Janczak-Cwil
jak odpieluchować dziecko
Pielęgnacja
Odpieluchowanie dziecka: kiedy i jak to zrobić? Sprawdzone sposoby
Małgorzata Wódz
znieczulenie podpajęczynówkowe
Poród naturalny
Znieczulenie podpajęczynówkowe najczęściej stosowane podczas cesarskiego cięcia [zalety i wady]
Agnieszka Majchrzak

Strefa okazji i inspiracji

REKLAMA