witaminy w ciąży
Adobe Stock
Lekcja 2

Witaminy w ciąży - zalecenia, suplementy, ranking

Niezbędne witaminy i mikroelementy dla kobiet w ciąży to kwas foliowy, jod, witamina D3, żelazo, magnez, a także wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jeśli brakuje ich w diecie kobiety ciężarnej – musi przyjmować odpowiednie suplementy.

Witaminy w ciąży są niezbędne, by płód rozwijał się prawidłowo. Jeśli ciężarna nie dostarcza ich organizmowi poprzez spożywanie odpowiednich produktów (a jest to trudne, bo zapotrzebowanie na składniki odżywcze w ciąży jest większe), powinna suplementować witaminy i mikroelementy. Niezbędny dla kobiet w ciąży jest kwas foliowy, jod, witamina D3, żelazo, magnez oraz  wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Witaminy dla kobiet w ciąży pomagają też między innymi na skurcze oraz stres. 

Spis treści: 

  1. Witaminy dla ciężarnych
  2. Jakie witaminy i mikroelementy przyjmować w ciąży?
  3. Czy w ciąży można brać witaminę C?
  4. Czy brać witaminy w ciąży?
  5. Najlepsze witaminy i suplementy dla kobiet w ciąży - ranking
  6. Witaminy w pierwszym trymestrze
  7. Witaminy w drugim trymestrze
  8. Witaminy niebezpieczne w ciąży
  9. Jakie witaminy, gdy masz anemię w ciąży?
  10. Co robić, gdy łapią cię skurcze?
  11. Na uspokojenie skołatanych nerwów - witaminy dla kobiet w ciąży

Witaminy dla ciężarnych

Zdrowa dieta ciężarnej może nie wystarczyć, by pokryć zapotrzebowanie mamy i dziecka na niezbędne witaminy i mikroelementy. Tym bardziej że zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały rośnie aż o połowę! To trudne, by dieta dostarczyła je wszystkie, dlatego lekarze najczęściej zalecają ciężarnym gotowe preparaty witaminowo-mineralne, skomponowane specjalnie na czas ciąży. Nie zawsze są potrzebne, ale momentami bywają wręcz konieczne – np. wtedy gdy dokuczają ci ciążowe dolegliwości.

Jakie witaminy i mikroelementy przyjmować w ciąży?

Jakie witaminy w ciąży są niezbędne i kiedy trzeba koniecznie brać witaminy w ciąży? Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca przed planowaną ciążą, w okresie ciąży i karmienia piersią suplementowanie:
 

  • Kwasu foliowego

Witamina, o której przyjmowaniu nie możesz zapomnieć w czasie ciąży, to B9, czyli kwas foliowy. Twojemu dziecku jest ona wprost niezbędna! Kwas foliowy jest bardzo ważny, ponieważ to najlepszy i bardzo prosty sposób zapobiegania poważnym wadom centralnego układu nerwowego dziecka. Ile powinnaś przyjmować kwasu foliowego? Wystarczy 0,4 mg dziennie, o większych dawkach decyduje lekarz. 

Uwaga! Kwas foliowy znajduje się także w wielu zestawach witamin dla ciężarnych, więc jeśli je bierzesz, spytaj ginekologa, czy przyjmować dodatkowo witaminę B6. 

 

  • Jodu

Podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na jod. Zbyt niska zawartość jodu w organizmie może powodować powstawanie wola tarczycowego u kobiet w ciąży, powoduje też wzrost ryzyka niedorozwoju umysłowego u dzieci. Jego niedobór może powodować także zaburzenia mielinizacji włókien nerwowych, uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, niedosłuch lub głuchotę noworodków. Zalecane dawkowanie: 00-500 mcg/dobę
 

  • Witaminy D3

Witamina D3 jest niezwykle ważna w ciąży, to właśnie przyszłe mamy i te karmiące piersią są najbardziej narażone na jej niedobory - a co za tym idzie, na wzmożoną utratę wapnia z kości. Zalecane dawkowanie witaminy D3 w ciąży to 2000 j.m./dobę.
 

  • Wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Jednym z najważniejszych składników diety w czasie ciąży i laktacji z grupy kwasów omega-3 jest DHA (kwas dokozaheksaenowy). Jego naturalnym źródłem są tłuste ryby morskie, owoce morza, a także algi morskie. Podczas ciąży i laktacji DHA może mieć pozytywny wpływ na rozwój psychomotoryczny dziecka, ostrość widzenia, a także zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji poporodowej u mamy maluszka. European Food Safety Authority potwierdza, że niezbędne jest dostarczenie odpowiedniej ilości kwasu DHA płodowi i noworodkowi w celu prawidłowego rozwoju poznawczego. Odpowiednia dawka dla kobiet w ciąży waha się od 600 do 1000 mcg/dobę.
 

  • Żelaza

 ​Anemia, która wynika z niedoboru żelaza, może być powodem obniżenia tolerancji na wysiłek fizyczny, u kobiet w ciąży zwiększa ryzyko przedwczesnego porodu. Niedokrwistość u matki, gdy ta karmi piersią może obniżać zawartość żelaza w pokarmie, a tym samym – zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka niedokrwistości i ograniczenia rozwoju psychomotorycznego. Zalecane dawkowanie to 26-27 mcg/dobę.
 

  • Magnezu

Reguluje on przewodnictwo nerwowo-mięśniowe, podwyższa próg pobudliwości i obniża kurczliwość mięśni gładkich i poprzecznie prążkowanych. Rozkurcz mięśniówki gładkiej w naczyniach krwionośnych powoduje ich rozszerzenie, wzrost objętości łożyska naczyniowego, a to z kolei prowadzi do obniżenia ciśnienia tętniczego. Magnez wpływa też na prawidłową gospodarkę mineralną kości. Zapotrzebowanie na magnez w ciąży 200-1000 mg jonów na dobę.

Czy w ciąży można brać witaminę C?

Witamina C w ciąży jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju płodu - jej niedobór może obniżać odporność i zwiększać ryzyko infekcji. Może także powodować obrzęki związane z podwyższonym ciśnieniem krwi, a także przyczyniać się mniejszej masy urodzeniowej dziecka. 

Dzienna dawka witaminy C w ciąży wynosi około 80 mg i należy się jej trzymać. Można do niej dążyć poprzez dietę bogatą w owoce i warzywa, ale można ją też suplementować - jednak wyłącznie pod kontrolą lekarza.

Warto jednak uważać na jej nadmiar. Przedawkowanie witaminy C może powodować dolegliwości jelitowe, odwodnienie, tworzenie się kamieni nerkowych, wysypki skórne, nudności i wzmożone wymioty. Objawy te jednak ustępują po szybkim zmniejszeniu dawki. 

Czy brać witaminy w ciąży?

Warto. Jeśli nie przestrzegasz żadnej diety, np. antyalergicznej albo wegetariańskiej, jesz codziennie pięć urozmaiconych posiłków – w tym dużo:

  • owoców i warzyw,
  • chude mięso,
  • ryby,
  • nabiał,
  • kasze,

czyli odżywiasz się tak, jak zalecają lekarze, jest bardzo dobrze, ale i tak nie wszystkie cenne składniki przekazujesz dziecku razem z tym, co jesz. Niektóre składniki łatwo przyswajalne i witaminy organizm łatwiej „wychwytuje” z warzyw i owoców aniżeli z suplementów diety, ale są i takie, które ciężko dostarczyć w odpowiedniej ilości nawet ze zdrowej diety.

Najlepsze suplementy i witaminy dla kobiet w ciąży - ranking

Nie ma jednej i słusznej odpowiedzi na pytanie, które suplementy diety są najlepsze dla kobiet w ciąży. Często jest to kwestią indywidualną, ponieważ organizm jednej kobiety może mieć niedobór czegoś zupełnie odmiennego, niż innej kobiety w ciąży. Przedstawiamy preparaty, które w swoim składzie zawierają: kwas foliowy, jod, witaminę D3, żelazo, DHA oraz magnez. W rankingu witamin dla kobiet ciężarnych przodują następujące suplementy:

 

  • Femibion 1 tabl. zawiera: 0,8 mg folianów (w tym: 0,4 mg kwasu foliowego, 0,416 mg L-metylofolianu wapnia), 1,2 mg wit. B1, 1,6 mg wit. B2, 1,9 mg wit. B6, 3,5 µg wit. B12, 0,06 mg biotyny, 15 mg niacyny, 6 mg kwasu pantotenowego, 110 mg kwasu askorbinowego, 13 mg wit. E, 20 µg wit. D3, 0,15 mg jodu; 30 tabl. Cena to około 30 zł za opakowanie.
  • Pregna 1 kaps. zawiera: 100 mg oleju rybiego (30 mg EPA, 20 mg DHA), 50 µg (2000 j.m.) wit. D, 0,4 mg kwasu foliowego, 0,2 mg L-metylofolianu wapnia, 26 mg żelaza, 0,2 mg jodu; 30 kaps. Cena to około 30 zł za opakowanie. 
  • Centrum Femina 1 tabl. zawiera: 0,5 mg wit. A (w postaci β-karotenu), 12 mg wit. E, 100 mg wit. C, 1,4 mg wit. B1, 1,7 mg wit. B2, 1,9 mg wit. B6, 2,6 µg wit. B12, 12,5 µg wit. D, 35 µg biotyny, 0,4 mg kwasu foliowego, 22 mg niacyny, 6 mg kwasu pantotenowego, 140 mg wapnia, 60 mg magnezu, 27 mg żelaza, 175 µg jodu, 0,5 mg miedzi, 2 mg manganu, 0,04 mg chromu, 0,03 mg selenu, 11 mg cynku. Cena to około 30 zł za opakowanie. 
  • Folik 1 tabletka zawiera 0,4 mg kwasu foliowego. Cena to około 15 zł za 90 tabletek. 
  • Composita Mama DHA skład: kwas foliowy – 400mcg, L-metylofolian wapnia – 400mcg, kwasy omega-3, czyli DHA – 600mg i EPA – 120mg, Żelazo – 27 mg, jod – 220mcg, witamina D – 2000j.m, magnez – 200mg, witamina B6 – 2,6mg, witamina B12 – 4mcg, cholina – 125mg. Średnia cena na miesiąc kuracji wynosi 48zł.
  • Symvital Mama skład: kwas foliowy – 400mcg, kwasy omega-3, czyli DHA – 600mg, żelazo – 27mg, jod – 200mcg, witamina D – 2000j.m., magnez – 200mg. Średnia cena na miesiąc kuracji to 38zł.
  • Prenatal Duo skład: kwasy omega-3, czyli  DHA – 600mg i EPA – 78mg, żelazo – 60mg, foliany 800mcg, czyli kwas pteroilomonoglutaminowy i L-metylofolian wapnia, witamina D – 2000j.m, jod 200mcg, cholina – 125mg, witamina B12 – 4mcg, witamina B6 – 2,6mg, selen – 55mcg. Cena za miesiąc kuracji wynosi około 50 zł. 


Preparat musisz dopasować w sposób świadomy, po wcześniejszej konsultacji ze swoim ginekologiem lub dietetykiem. Decyzja powinna być podjęta również na podstawie wyników badań kobiety ciężarnej.

Witaminy w ciąży - pierwszy trymestr

Podczas pierwszego trymestru ciąży należy uzupełniać kwas foliowy. Odpowiada on za wzrost i podział komórek. Jego niedobór może prowadzić do niedorozwoju łożyska, przedwczesnego porodu lub samoistnego poronienia. Jeżeli już na wczesnym etapie ciąży suplementujesz kwas foliowy – zapobiegasz powstawaniu wrodzonych wad układu nerwowego u płodu. W pierwszym trymestrze ciąży zwiększa się także zapotrzebowanie na: żelazo, cynk, jod. Jeśli nie jesteś pewna, czy twoja dieta jest prawidłowa, nie sięgaj po żadne preparaty bez konsultacji z lekarzem!  Szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży, gdy tworzy się cały układ nerwowy dziecka. Nadmiar witamin też może szkodzić!

Witaminy w drugim trymestrze

Zapotrzebowanie na witaminy i minerały w drugim trymestrze wzrasta. Mowa tu przede wszystkim o witaminie C, witaminach z grupy B oraz witaminach A i D. Początek drugiego trymestru oznacza też zmiany w diecie pod kątem witamin: powinnaś dbać o to, aby codziennie zjadać ok. 0,5 kg warzyw i tyle samo owoców. 

Przyjmowanie kwasu foliowego się nie zmienia, chociaż od drugiego trymestru przestaje mieć ono wpływ na ryzyko wad u dziecka - poprawia jednak wchłanianie żelaza i zmniejsza ryzyko nadciśnienia w ciąży. 

Witaminy niebezpieczne w ciąży

Nie istnieją witaminy, które same w sobie są szkodliwe dla kobiet w ciąży. Szkodliwy może być jednak ich nadmiar, dlatego należy bezwzględnie konsultować ilości przyjmowanych suplementów z lekarzem prowadzącym ciążę oraz przestrzegać zaleceń dietetycznych. Od lat mówi się o szkodliwości nadmiaru witaminy A w ciąży i zagrożeniach dla płodu, które powoduje, jednak najnowsze badania dowiodły, że nadmiar wielu różnych witamin i mikroelementów może nawet prowadzić do poronienia. 

 

Jakie witaminy, gdy masz anemię w ciąży?

Gdy twój organizm pracuje dla dwojga, spada ilość hemoglobiny i czerwonych krwinek we krwi. To może doprowadzić do anemii (krwinki nie dostarczają dziecku odpowiedniej ilości tlenu i składników odżywczych). Zadbaj, aby na twoim talerzu często gościły:

  • ryby,
  • zielone warzywa,
  • orzechy,
  • morele
  • mięso.

To bogactwo żelaza. Lekarz zaleci przyjmowanie preparatów krwiotwórczych: żelaza i witamin z grupy B.

 Witaminy dla kobiet w ciąży na skurcze

Drętwiejące nogi, kołatanie serca, dziwny ból w mięśniach? Najprawdopodobniej brakuje ci magnezu! Jedz zatem:

  • kasze,
  • migdały,
  • figi,
  • banany,
  • ryby,
  • pij kakao
  • niegazowaną wodę mineralną bogatą w magnez.

Lekarz może ci również przepisać preparaty zawierające ten pierwiastek.

Na uspokojenie skołatanych nerwów - witaminy dla kobiet w ciąży

Dla niektórych kobiet ciąża jest na tyle stresującym wydarzeniem, że muszą one podczas niej przyjmować preparaty uspokajające. Wielu lekarzy rozumie, że kobiecie może być wtedy ciężko, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, i zaleca przyjmowanie kropli walerianowych. Zatem jeśli w ciąży odczuwasz niepokój, jesteś podenerwowana i rozdrażniona, możesz zapytać lekarza, czy i ty możesz je zażywać. Ciężarnym, które nie odczuwają żadnych psychofizycznych zmian, środki uspokajające nie są potrzebne.
 


Zobacz także:

 

Czy kobiecie w ciąży wystarczy kwas foliowy z jedzenia? - tłumaczy dietetyk

Witaminy i składniki mineralne - quiz wiedzy
Fotolia
Psychotesty i quizy
Co wiesz o witaminach i minerałach? Quiz
Monika Mrozowska, przepisy Moniki Mrozowskiej, gotuj z Moniką Mrozowską
Sebastian Jaworski
Dieta w ciąży
Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Oczekiwanie na dziecko to wyjątkowy czas, kiedy warto zwrócić uwagę na to co jemy. Dieta przyszłej mamy powinna być bogata w cenne witaminy i składniki odżywcze: kwas foliowy , żelazo , magnez. Monika Mrozowska znana ze zdrowego stylu życia postanowiła podzielić się swoją wiedzą o zdrowym odżywianiu i zachęcić przyszłe mamy do przygotowywania wartościowych, smacznych, a jednocześnie ekspresowych posiłków. W specjalnym cyklu "Gotuj z Moniką Mrozowską" na babyonline.pl aktorka będzie krok po kroku przygotowywać smaczne i zdrowe potrawy dla przyszłej mamy . Znajdziecie tu przepisy na szybkie zupy, chłodniki, pasty do pieczywa i wiele innych ciekawych potraw. Monika Mrozowska rodzi, co powinna jeść przyszła mama:

kobieta w ciąży, dieta w ciąży, ciąża, kobieta, sałatka, owoce, zachcianki
Anna Omelchenko - Fotolia.com
Dieta w ciąży
Jak dieta ciężarnej programuje zdrowie dziecka w przyszłości
Dieta kobiety przed ciążą i w czasie ciąży znacząco wpływa na formę dziecka nie tylko wtedy, kiedy przychodzi ono na świat, ale i na to, czy będzie zdrowe w przyszłości. Twoje dobre nawyki żywieniowe w ciąży pomogą dziecku w dorosłości uniknąć m.in. nadwagi, cukrzycy i nadciśnienia.

Badania z ostatnich kilku dekad wskazują, że dieta matki przed ciążą oraz w trakcie ciąży wpływa nie tylko na masę urodzeniową dziecka . Dostarczenie odpowiednich składników odżywczych we właściwych proporcjach wpływa  prawidłowy rozwój narządów płodu, który ma ścisły związek z  ryzykiem chorób cywilizacyjnych w wieku dorosłym. Specjaliści apelują, aby planowanie ciąży zacząć od analizy jadłospisu przyszłej mamy . –  Przygotowanie do ciąży to przede wszystkim kwestia zgromadzenia tych  składników , które będą potrzebne w okresie ciąży i których tak szybko nie da się uzupełnić w trakcie jej trwania. Wtedy możemy uzupełnić to, co wpływa bezpośrednio na rozwój dziecka. Niedobory, które mogą w międzyczasie się pojawić, bardzo szybko narastają i mogą prowadzić do różnego typu zaburzeń.  – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, specjalista ginekologii i położnictwa . Ginekolog dodaje, że kobiety ciężarne powinny zwrócić uwagę przede wszystkim na jakość, a le również  na  ilość spożywanych produktów. Zbyt duża podaż kalorii w ciąży sprzyja nadwadze matki, a ta z kolei zwiększa ryzyko makrosomii płodu, czyli nadmiernej masy ciała noworodka . Duże rozmiary noworodka mogą być  np.  przyczyną powikłań w trakcie porodu. Jak dieta ciężarnej programuje zdrowie dziecka w przyszłości mówią dr. G. Południewski i prof. dr hab. n. med. W. Furmaga-Jabłońska  

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
mata na piknik
Pielęgnacja
Jedziecie na piknik? Oto 6 wskazówek, dzięki którym się uda
Partner
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Partner
Podróże z Marko BeSafe
Rozwój
Oto sposób na przewożenie dziecka 5 razy bezpieczniej niż dotąd!
Partner
Polecamy
Porady
jak ubierać noworodka latem
Noworodek
Jak ubierać noworodka latem, żeby go nie przegrzać?
Małgorzata Wódz
Nowe urlopy dla rodziców
Prawo i finanse
Nowe urlopy dla rodziców w 2022 roku: od kiedy więcej dni wolnych?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
Bon turystyczny: jak wykorzystać w 2022?
Aktualności
Gdzie można wykorzystać bon turystyczny – lista podmiotów + zmiany przepisów
Ewa Janczak-Cwil
Rabarbar w ciąży
Dieta w ciąży
Czy w ciąży można jeść rabarbar? Tak, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy
Luiza Słuszniak
imiona unisex
Imiona
Imiona unisex – jak nazwać dziecko bez wskazywania na płeć? 168 propozycji!
Ewa Janczak-Cwil
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
wyprawka noworodka
Niemowlę
Wyprawka dla noworodka na lato: ubranka i rzeczy do szpitala [LISTA ZAKUPÓW]
Małgorzata Wódz
uczulenie na jad pszczeli / uczulenie na jad osy
Zdrowie
Uczulenie na jad pszczeli i jad osy: objawy, co robić i jak przebiega leczenie
Katarzyna Pinkosz
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania
Dieta w ciąży
Szparagi w ciąży: czy można jeść, właściwości, przeciwwskazania 
Luiza Słuszniak
jak pobrać bon turystyczny
Prawo i finanse
Jak pobrać i aktywować bon turystyczny: instrukcja rejestracji na PUE ZUS (krok po kroku)
Milena Oszczepalińska
domowe sposoby na komary
Aktualności
Domowe sposoby na komary: co robić, żeby komary nie gryzły?
Joanna Biegaj
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz