Emocje w ruchu
Dzieciństwo to czas intensywnego rozwoju dziecka i… nauki rodziców. Dzieci zdobywają wiedzę o świecie, a ich rodzice, obserwując je, korygują swoje przekonania.
Drogi Rodzicu, Twój Maluszek zaprasza Cię na lekcję o emocjach. Na początek zrobi Ci mały test. Odpowiedz na trzy pytania, a potem w tekście sprawdź ich poprawność.
1. Co jest istotą emocji?
a) Nastrój
b) Myśl
c) Ruch
2. Kiedy dziecko po raz pierwszy przeżywa emocje?
a) Już w życiu płodowym
b) W pierwszym miesiącu życia (jako noworodek)
c) W pierwszym roku życia (jako niemowlak)
3. Ile emocji odczuwa niemowlak?
a) Różnicuje tylko skrajności: przyjemne – przykre
b) Odczuwa kilka podstawowych (radość, strach, gniew)
c) Odczuwa wszystkie, ale wyraża je inaczej niż dorośli
Dla wielu rodziców zaskakująca będzie odpowiedź na pierwsze pytanie – ruch. Słowo „emocja” pochodzi z języka łacińskiego, a jego rdzeń „emoveo” oznacza między innymi poruszyć, wstrząsnąć, wyjąć. Język polski również oddaje ten związek między odczuciem wewnętrznym a ruchem. Termin „poruszenie” odnosi się zarówno do tego, co przeżywamy, jak i do zmiany pozycji. Emocje wyrażane są poprzez gesty i zachęcają do ruchu. Właśnie dlatego podskakujemy ze szczęścia, rzucamy czymś w złości, uciekamy ze strachu. Dorośli uczą się kontrolować reakcje ruchowe, bo takie są oczekiwania społeczne. Natomiast dzieci są naturalne w ekspresji swoich przeżyć. Wszystko wyrażają ruchem i gestem, a do prawidłowego rozwoju emocjonalnego potrzebują aktywności. Radość i zadowolenie, jakie wywoła w nich spotkanie z Odjazdowym Stworkiem, wyrażą poprzez ściganie się z nim – raczkując i biegając. W takiej zabawie będą jednocześnie rozwijać swoją dojrzałość emocjonalną i sprawność fizyczną.
Prawidłowa odpowiedź na pytanie drugie to „a”: dzieci przeżywają emocje już w życiu płodowym. Dowodów na to dostarczają badania USG 3/4D, podczas których wyraźnie widać miny i ruchy dziecka dobrze oddające to, co w danym momencie przeżywa. To sugeruje, że jako niemowlak odczuwa już całą gamę emocji, czyli prawidłowa odpowiedź na pytanie trzecie to „c”. Maluch lubi obserwować miny rodzica i ceni zabawki, które pokazują jakieś nastroje i humory. Dużym przeżyciem dla dziecka będzie odkrywanie zmieniających się emocji Stworka-Humorka. Obserwacji min zabawki towarzyszą różne dźwięki oddające te nastroje, co zaciekawia malucha. Żywe kolory i różne faktury zaskakują, a zachęcająca do przytulania forma zabawki wprawia w dobry nastrój i wywołuje przywiązanie. Dlatego tak łatwo Stworek-Humorek staje się nieodłącznym towarzyszem, z którym dziecko dzieli swoje emocje. Rodzic też może włączyć się do zabawy, wykorzystując tę zabawkę do nauki nazywania emocji. Widząc minę dziecka, pokaż odpowiednią buźkę stworka i podaj określenie, np. „jestem szczęśliwy”.
Odmienne nastroje oddają też różne kolory. Dzieci wyrażają je poprzez barwne rysunki. Teraz mogą pogłębić to doświadczenie w zabawie z zestawem Uczące Kredki „Kolorki-Humorki”. Kredki wyrażają różne nastroje minkami, kolorami, piosenkami oraz wypowiedziami w języku polskim. Ogromne znaczenie ma także możliwość ruchu podczas wyjmowania i wkładania kredek do pudełka, bo jak już wiadomo – istotą emocji jest ruch!